Den 1. marts 2018
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Forslag til Rådets henstilling om fremme af fælles værdier, inklusiv uddannelse og den
europæiske dimension i undervisningen
KOM(2018) 23
1. Resumé
Forslaget til rådshenstilling udspringer af Paris-erklæringen om fremme af medborgerskab og de fælles værdier om frihed,
tolerance og ikke-diskrimination gennem uddannelse, som blev vedtaget på det uformelle møde for undervisningsministre
den 17. marts 2015 i Paris.
Formålet med forslaget til rådshenstilling er at sikre demokrati på alle niveauer gennem at bidrage til forankringen af de
fælles europæiske værdier, som nævnes i Traktatens artikel 2, at sikre lige adgang til inklusiv uddannelse for alle og at
understøtte elevers og studerendes oplevelse af mangfoldigheden i europæisk identitet samt styrke følelsen af et europæisk
tilhørsforhold, der supplerer den lokale, regionale og nationale identitet.
Regeringen bakker op om, at det europæiske samarbejde på uddannelsesområdet skal bygge på de vestlige, demokratiske
værdier, som de europæiske samfund, herunder det danske, bygger på. Forslaget til rådshenstilling er generelt meget
overordnet og på linje med folkeskolens formålsparagraf, og de elementer, der indgår i forslaget, er på forskellig vis allerede
en del af den danske praksis på området. Dette gælder også den danske tradition og praksis omkring skolebestyrelser og
elevråd, der generelt må siges at fremme den aktive deltagelse af lærere, forældre og elever i ledelsen af skolen. I forhold til
inklusiv uddannelse ligger forslaget også inden for gældende regler og praksis.
2. Baggrund
Kommissionen offentliggjorde sit forslag til
rådshenstilling om fremme af fælles værdier, inklusiv uddannelse og
den europæiske dimension i undervisningen
den 17. januar 2018. Forslaget er oversendt til Rådet i dansk
sprogversion den 19. januar 2018. Forslaget blev offentliggjort sammen med en meddelelse om en
handlingsplan for digital uddannelse og et forslag til rådshenstilling om nøglekompetencer for livslang
læring som en del af Kommissionens Uddannelsespakke af 17. januar 2018. Forslaget er fremsat med
hjemmel i TEUF artikel 165 og 166. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
Forslaget til rådshenstilling udspringer af Paris-erklæringen om fremme af medborgerskab og de fælles
værdier om frihed, tolerance og ikke-diskrimination gennem uddannelse, som blev vedtaget på det
uformelle møde for undervisningsministre den 17. marts 2015 i Paris. I erklæringen opfordres til
handling på alle niveauer for at styrke uddannelses rolle i fremme af medborgerskab og fælles værdier,
styrkelse af social sammenhæng og hjælp til unge, så de kan blive ansvarlige, åbensindede og aktive
medlemmer af vores mangfoldige og inklusive samfund.
Kommissionen henviser i sin begrundelse for forslaget endvidere til meddelelsen af 21. juni 2016 om
støtte til forebyggelse af radikalisering, der fører til voldelig ekstremisme, i hvilken det understreges,
hvor afgørende uddannelse er i bestræbelserne på at identificere og beskytte unge, der er i risiko for
radikalisering.
Endelig peges der i forslaget på,
at EU’s værdigrundlag som beskrevet i artikel 2 i Traktaten om Den
Europæiske Union har bragt mennesker, lande og samfund sammen i et politisk projekt, der har ført til
den længste periode med fred i Europa, og som samtidig har medført social stabilitet og økonomisk