12.februar 2018
De praktiske fag skal styrkes i folkeskolen og ligestilles med de boglige
Regeringen har som målsætning, at mindst 25 pct. af de unge skal vælge en erhvervsuddannelse direkte
efter 9. eller 10.klasse i 2020 - og 30 pct. i 2025.
Kigger man på det samlede timetal for de praktiske fag i et barns skoleliv anno 2014, så udgør de praktiske
fag kun 14 pct., (se bilag) og ingen obligatoriske prøver i fagene. Hvordan kan det lykkes at ændre
elevernes valg af ungdomsuddannelse, hvis man som elev i hele sit skoleforløb fra 1. - 9. klasse, har kunnet
konstatere, at der ingen status er i praktiske evner?
Signalværdien er ikke til at komme uden om.
De fire faglige foreninger for henholdsvis Håndværk og Design(HD), Madkundskab, Musik og
Billedkunst stiller derfor følgende forslag:
Fra 1.- 6.kl. skal eleverne modtage mindst to lektioner ugentlig i billedkunst, HD og design,
musik og madkundskab:
Billedkunst:
Musik:
HD:
Madkundskab
2
2
1
2
1
2
lek.
lek.
lek.
lek.
lek.
lek.
ugentlig
ugentlig
ugentlig
ugentlig
ugentlig
ugentlig
fra
fra
fra
fra
fra
fra
1.
1.
1.
4.
1.
4.
-
-
-
-
-
-
6.klasse
6.klasse
3. klasse
6. klasse
3. klasse
6. klasse
Vi foreslår at HD og Madkundskab fra 1. - 3. klasse er delehold dvs. halvt år med HD og halvt år med
madkundskab.
For at finde timer til ovenstående foreslår vi, at timerne til understøttende undervisning konverteres til
fagtimer i de praktisk musiske fag. Det vil samtidig sikre, at timerne får et fagligt niveau og en varieret
skoledag for eleverne.
I 7.- 8. kl.
skal eleverne vælge et to - årigt obligatorisk valgfag med minimum to lektioner ugentligt. Der
kan vælges mellem Billedkunst, HD, Madkundskab og Musik. Valgfaget afsluttes med en obligatorisk prøve i
8.klasse.
Alternativ
- Der udtrækkes blandt de praktiske fag, hvilket fag der skal prøves i det pågældende år.
Det vil sige, at der altid er mindst
en
prøve i et praktisk fag. Dette giver rum for den ønskede
praksisvurdering af alle elever i 8.kl. jf. vejlederloven.
Med obligatoriske prøver i de praktiskmusiske fag har eleverne bedre forudsætninger for at udføre
projektopgaven i 9.kl. Ligeledes anser vi vores prøveformer for eksemplariske, hvilket vil virke befordrende
for afgangsprøverne.
Ved indførelse af ovenstående anbefaler vi, at der igangsættes følgeforskning over en tiårig periode med
henblik på at kortlægge effekten på elevernes valg af ungdomsuddannelse.
På foreningernes vegne