Undervisningsudvalget 2017-18
UNU Alm.del Bilag 64
Offentligt
1852750_0001.png
Leder af kompetencecenter for Læsning i Århus Visti S. Hansen:
vist-
[email protected]
Læsekonsulent i Kalundborg Kommune Annette Klint:
annet-
[email protected]
Formand for Ordblinde/Dysleksiforeningen i Danmark Mogens
Schmidt v/konsulent Karen Bangert
[email protected]
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Kære Visti S. Hansen, Annette Klint, Mogens Schmidt og Karen Bangert
Tak for jeres e-mail af 13. december 2017 med jeres åbne brev til Under-
visningsudvalget og mig om adgang til tekster i Nota for elever i indsko-
lingen, der er i risiko for at udvikle ordblindhed.
I skal have tak for jeres ønske om at støtte denne elevgruppe bedst mu-
ligt.
Da Nota hører under Kulturministeriets ressort, har jeg aftalt med kul-
turministeren, at jeg afgiver et fælles svar på begges vegne med bidrag fra
kulturministeren.
Som I er bekendt med, indledte Dysleksiforeningen i 2017 en dialog med
Nota om muligheden for, at en gruppe elever, som er i risiko for at ud-
vikle ordblindhed, kan få adgang til Nota. Med henblik på en vurdering
af indmeldelsesgrundlaget for denne gruppe elever bad Nota om kam-
meradvokatens vurdering. Kammeradvokaten har vurderet, at Ordblin-
derisikotesten ikke er et egnet indmeldelsesgrundlag.
Det betyder, at der i Notas samarbejdsaftaler med rettighedshaverne ikke
er hjemmel til at give eleverne adgang til Notas materiale, da elever i risi-
kogruppen ikke opfylder lovens krav til handicaps for at få adgang til
materiale fra Nota. Ordblinderisikotesten alene vil altså ikke kunne imø-
dekomme ønsket om indmeldelse på Nota.
Jeg henholder mig hertil og kan oplyse, at Undervisningsministeriet har
været hørt i forbindelse med jeres henvendelse til Nota. Det er ministeri-
ets vurdering, at Ordblinderisikotesten ikke er egnet som indmeldelses-
grundlag hos Nota.
Der er tale om en test, der afdækker risiko for ordblindhed og ikke om
en diagnosticerende test som fx Ordblindetesten, som kan anvendes fra
slutningen af tredje klassetrin.
5. februar 2018
Sagsnr.:17/16616
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 64: Orientering om kopi af svar på henvendelse af 13. december 2017 om adgang til tekster i Nota for elever, der er i risiko for at udvikle ordblindhed, fra undervisningsministeren
Det er således håbet, at hvis elever, der er i risiko for at udvikle ord-
blindhed, identificeres tidligt, får skolerne mulighed for at målrette un-
dervisningen i forhold til deres vanskeligheder, så de ikke ender med så
ringe afkodningsfærdigheder, at de må betegnes som ordblinde.
Med en særlig indsats med undervisning i at lære at knække skriftens
alfabetiske kode (lære at koble bogstav og lyd) kan det modvirkes, at
eleverne udvikler alvorlige afkodningsvanskeligheder, herunder ord-
blindhed.
Til jeres orientering fremsender jeg en kopi af dette svar til Folketingets
Undervisningsudvalg.
Med venlig hilsen
Merete Riisager
2