Undervisningsudvalget 2017-18
UNU Alm.del Bilag 61
Offentligt
1851585_0001.png
Fra:
nana stubbe [mailto:[email protected]]
Sendt:
30. januar 2018 12:28
Til:
Anne Nygaard Just <[email protected]>
Emne:
pædagogiske assistent uddannelse
Hej mit navn er Nana
jeg er en ung pige som lige pt sidder på PAU uddannelsen, som har noget seriøst på hjertet som jeg
samt mange andre PAU’er ønsker bliver sat på dagsordnen og diskuteret/ tages op.
vi siger ikk det er let, men for vores og uddannelsens fremtid skal der reageres og kæmpes for en
fair og holdbar løsning.
jeg ved ikke om mailen ender det rigtige sted, hvis ikke vil jeg med glæde navigers rundt så den
ender det bedste sted muligt.
vedhæftet er et dokument der forklare og uddyber problemstillingerne der skal løses med eventuelle
forslag
mvh Nana og en masse PAU studerende
Bilag:
Den pædagogiske assistent uddannelse.
I forhåbning til forbedring af uddannelsen, med større mulighed for elevplads og arbejde efterfølgende, samt
ligestilling mellem elever og færdiguddannet personale.
-det faglærte arbejde skal gøres mere attraktivt end det ufaglærte.
dette opnåes ved at kræve lige lønninger for faglært og ufaglært arbejde (dette er gjort før på håndværker
området og har vist sig at være en stor succes)
-forbedringer til uddannelsen der fremmer kvalitetssikring og gør faglært personale konkurrence dygtigt på
arbejdesmarked
kvalitetssikring af PAU arbejdet:
dette opnåes ved at stille større krav til uddannelsen og uddanne personalet bedre (dette bliver beskrevet
længere nede, men vil også være med til at fremme faglært arbejde frem for ufaglært)
omsorgskursus: dette skal være 6 forskellige kurser inden for:
børn(0-5) skolebørn(6-12) unge(13-19) unge voksne(20-35) voksne(36-65) ældre(66+)
kurserne vil vare fx. 1 uge og vil kunne vælge i forbindelse med speciale inden for PAU faget (beskrevet
nedenunder) dette vil øge kvalitetssikringen da man vil få et diplom ved kursets beståelse og vil gøre PAU
faglærte mere attraktive på arbejdsmarked da de nu kan fremvise dokumentation på de har gennemført et
eller flere omsorgskurser.
speciale indenfor PAU:
som PAU’er stifter man en bred vifte af bekendtsskaber med grupper indenfor omsorgsfaget, dette er altid en
fordel, men som arbejdsgiver er det altid mere attraktivt at ansætte en med mere erfaring eller faglig viden
indenfor områder i faget. derfor ville det give PAU’erne en kæmpe fordel at kunne vælge en retning de
studere i, som de får større viden og kompetencer indenfor.
Det er altid bedre at have et område man er god i, end at være okay inden for alle område.
psykologisk evaluering:
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 61: Henvendelse af 30/1-18 fra Nana Strubbe vedrørende den pædagogiske assistentuddannelse
dette er en individuel evaluering PAU’eren vil få af en fagperson (psykolog) som vil vurdere PAU’ens
omsorgsevner og egnethed i faget, da faget er et omsorgs fag er det altid positivt at kunne fremvise
dokumentation på man er egnet til faget.
dette vil fremme konkurrence dygtighed mellem ufaglærte PAU’er og faglærte PAU’er og faglærte
pædagoger da PAU’en nu kan dokumentere dets kompetencer og at de
faktisk er godt rustet psykologisk set
til faget
-Arbejdsmarket og elevpladser
elevpladser:
elevpladser er en mangelvare for PAU’ere
der er hvert år optaget omkring 68 elever på hvert grundforløb på
PAU, der vil kun være 25 elevpladser, plus nogle enkelte private pladser. ca. 30 elevpladser for de store
kommuner (aalborg fx.)
dette betyder 1/4 vil komme videre på hovedforløbet (dette er et kæmpe problem da man også konkurrere
med dem der fik afslag fra året før)
dette skal laves om!
det gør man ved at give tilskud til institutionerne hvor eleverne er ansat (som på andre erhvervs
uddannelser) i stedet for at give kommunerne ‘’bonuser’’
for at opfylde kvotekravet, skal det gøres mere
attraktivt for private såvel som kommune institutioner at have elever inde, så flere får elevpladser og bliver
uddannet.
det skal simpel sagt stilles på lige fod med andre erhvervs uddannelser (som inden for håndværker fagene)
ligestilling mellem faglært og elev:
eleven skal ligestilles med deres færdig uddannet kollegaer, de skal have samme rettigheder og
overenskomster.
dette gøres ved at råbe op for det er IKKE I ORDEN!