Undervisningsudvalget 2017-18
UNU Alm.del Bilag 60
Offentligt
1851440_0001.png
Til
VUC SYD
Bestyrelsen
Styrelsen for Undervisning og
Kvalitet
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.stukuvm.dk
CVR nr.: 29634750
Påtænkt afgørelse om tilskudsadministration, faglig og pædago-
gisk kompetence, løn- og ansættelsesforhold, forvaltning af udgif-
ter og sparsommelighed, revision samt tilsyn med VUC Syd
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet har på baggrund af medieomtale
besluttet generelt at undersøge forvaltningen af udgifter og dispositioner
foretaget af VUC Syd over en årrække.
Styrelsen har af egen drift besluttet også at undersøge en række andre
forhold end de forhold, som har været omtalt i medierne, hos VUC Syd.
Det drejer sig om bl.a. tilskudsadministration, faglig og pædagogisk
kompetence hos lærere, løn- og ansættelsesforhold, og om, hvorvidt in-
stitutionens revisor har udført sin revision og rapporteret om resultater-
ne af denne i overensstemmelse med kravene til god offentlig revisions-
skik.
Styrelsen har nu afsluttet sine tilsynsmæssige undersøgelser.
På den baggrund påtænker styrelsen at træffe følgende afgørelse i sagen.
Den påtænkte afgørelse omhandler institutionens tilskudsadministration,
hf-lærernes faglige og pædagogiske kompetencer, løn- og ansættelsesfor-
hold, institutionens afholdelse af en række udgifter i strid med kravet om
passende sparsommelighed og institutionens revision.
Inden styrelsen træffer sin afgørelse i sagen, skal styrelsen anmode om
VUC Syds bestyrelses eventuelle bemærkninger til den påtænkte afgørel-
se senest den 19. februar 2018.
1. Påtænkt afgørelse
Styrelsen vurderer, at VUC Syd i forhold til væsentlige punkter og i al-
vorlig grad har overtrådt og fortsat overtræder den lovgivning, som gæl-
der for institutionen, og at det er nødvendigt for styrelsen at give besty-
relsen følgende påbud og at træffe nedennævnte afgørelse om tilbagebe-
taling af tilskud og udpegning af ny revisor, jf. § 43, stk. 2, § 50, stk. 2, og
29. januar 2018
Sags nr.: 17/09199
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 60: Orientering om at Styrelsen for Undervisning og Kvalitets sendt sin påtænkt afgørelse til VUC Syd, fra undervisningsministeren
1851440_0002.png
§ 52 i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v.
Styrelsen meddeler derfor generelt bestyrelsen påbud om senest
tre
uger
efter denne afgørelse (selve afgørelsen) at træffe de beslutninger, som for
det første er påkrævede for hurtigt og effektivt at iværksætte enhver for-
anstaltning, som er nødvendig for at sikre, at alle overtrædelser af den
lovgivning, som gælder for institutionen, straks bringes til ophør, og som
for det andet er nødvendige for at sikre, at institutionen herefter sikkert
og fuldt ud ledes og drives i overensstemmelse med den lovgivning, som
gælder for institutionen, herunder navnlig grundlæggende bestemmelser i
lovgivningen om ytringsfrihed, habilitet, forsvarlig økonomisk forvalt-
ning, herunder revision i overensstemmelse med god offentlig revisions-
skik, samt krav til lærernes faglige og pædagogiske kompetencer.
Styrelsen meddeler tillige bestyrelsen påbud om efterfølgende nøje at
påse og gennem de eventuelt supplerende beslutninger og tiltag, som
måtte være påkrævet, at sikre, at de oven for beskrevne og påkrævede
beslutninger faktisk effektueres og opfyldes af institutionen med den
virkning, at formålet med styrelsens påbud i denne afgørelse faktisk op-
fyldes af institutionen.
Styrelsen træffer samtidig afgørelse om følgende specifikke forhold:
Tilskudsadministration:
VUC Syd pålægges at følge reglerne i AGV-instruksen og tilrette-
lægge tilskudsadministrationen, så der bliver en sikker sammenhæng
mellem skolens administrative praksis og reglerne i AGV-instruksen
for opgørelse af tilskudsberettiget aktivitet. Det gælder særligt i for-
hold til optag af kursister, og om kursisterne er aktive på tælledagen.
VUC Syd pålægges at udarbejde en beskrivelse af de ajourførte til-
skudsadministrative procedurer, der skal sendes til styrelsen senest
den [15.] marts 2018.
Faglig og pædagogisk kompetence:
VUC Syd pålægges i vedlagte skema at oplyse de individuelle un-
dervisningskompetencer med hensyn til faglig og pædagogisk kom-
petence for institutionens hf-lærere. Oplysningerne i skemaet skal
godkendes af bestyrelsen og attesteres af revisor. Skemaet skal her-
efter sendes til styrelsen senest den [15.] marts 2018.
VUC Syd pålægges på baggrund af oplysningerne i skemaet at udar-
bejde en detaljeret genopretningsplan med tidsangivelse for, hvor-
når de formelle faglige kompetencer hos de af institutionens nuvæ-
rende hf-lærere, som institutionen fortsat vil have til at varetage hf-
undervisning, vil stemme overens med de fag, som den enkelte lærer
2
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 60: Orientering om at Styrelsen for Undervisning og Kvalitets sendt sin påtænkt afgørelse til VUC Syd, fra undervisningsministeren
1851440_0003.png
skal undervise i. Planen skal tillige for de nævnte lærere indeholde
angivelse af, hvornår de enkelte lærere vil opfylde gældende krav til
pædagogikum. Hvis institutionen undtagelsesvis har behov for, at
en lærer (fortsat) varetager hf-undervisning, før læreren har de nød-
vendige faglige og pædagogiske kompetencer hertil, skal dette i
hvert tilfælde fremgå af planen. Genopretningsplanen skal sendes til
styrelsens godkendelse senest den [15.] marts 2018.
Løn- og ansættelsesforhold:
VUC Syd pålægges skriftlig at meddele de tre personer, der har væ-
ret omfattet af loyalitetsklausuler i forbindelse med fratrædelsesafta-
ler, at de er ugyldige, fordi de indebærer en begrænsning af deres yt-
ringsfrihed efter bl.a. § 77 i Grundloven, som institutionen som en
del af den offentlige forvaltning ikke lovligt gennem indgåelse af af-
tale eller på anden måde kan forpligte sine medarbejdere til. Institu-
tionen skal samtidig sende kopi heraf til styrelsen.
VUC Syd pålægges at gennemgå samtlige lønaftaler for de undervi-
sere, der er omfattet af de i GL-overenskomstens § 8 fast definerede
tillæg med henblik på at vurdere, om tillæggene udbetales korrekt,
og efterfølgende orientere styrelsen om resultatet af gennemgangen
senest den [15.] marts 2018.
Manglende sparsommelighed:
VUC Syd pålægges at tage skyldige økonomiske hensyn ved institu-
tionens forvaltning af offentlige midler, så de alene kommer skolens
formål til gode.
VUC Syd skal tilbagebetale 1,2 mio. kr. til styrelsen for at have ud-
vist manglende sparsommelighed.
Beløbet er fastsat på baggrund af skolens udgifter afholdt til BMW-
leasingaftaler, medarbejder og pædagogiske dage afholdt i udlandet,
sponsorater (golfturneringer og Company Day), studieture for ledel-
sen, indretning af direktørens kontor og indkøb af Apple
armbåndsure.
Styrelsen vil modregne beløbet til førstkommende tilskudsudbeta-
ling til institutionen.
Revision:
Styrelsen pålægger bestyrelsen straks at afsætte den nuværende revi-
sor og udpege en ny revisor med virkning fra og med revisionen af
årsregnskabet for 2017.
VUC Syd pålægges at udarbejde en handlingsplan for opfølgning på
evt. bemærkninger og forslag til ændrede procedurer og arbejdsgan-
3
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 60: Orientering om at Styrelsen for Undervisning og Kvalitets sendt sin påtænkt afgørelse til VUC Syd, fra undervisningsministeren
1851440_0004.png
ge m.v., som den nye revisor måtte anbefale. Handlingsplanen skal
godkendes af bestyrelsen og sendes til styrelsen.
VUC Syd pålægges senest tre uger efter denne afgørelse at anmode
den nuværende revisor om inden for en frist på højst fire uger at
sende bestyrelsen en redegørelse, der kan indgå i en vurdering af
om, revisors opgavevaretagelse for institutionen skal indbringes for
Revisornævnet. Bestyrelsen skal senest fire uger herefter sende revi-
sors redegørelse til styrelsen sammen med oplysning om, hvorvidt
bestyrelsen finder grundlag for at indbringe sagen for Revisornæv-
net.
Styrelsen kan oplyse, at såfremt bestyrelsen ikke efterlever de nævnte
påbud om berigtigelse af nærmere angivne forhold, kan ministeren be-
slutte, at bestyrelsens opgaver eller dele heraf i en periode varetages af
personer, der udpeges af ministeren, eller at bestyrelsen træder tilbage, jf.
institutionslovens § 20, stk. 2 og 3.
Styrelsen gør samtidig opmærksom på, at styrelsen ikke ved denne på-
tænkte har taget stilling til, om der er grundlag for at iværksætte søgsmål i
medfør af § 23 i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser
og almen voksenuddannelse m.v.
Styrelsen vil endvidere fortsætte sit tilsyn med institutionen, særligt med
henblik på nøje at påse, at institutionen fremover ledes og drives i over-
ensstemmelse med den lovgivning, som gælder for institutionen.
2. Sagens faktiske omstændigheder
VUC Syd har i redegørelser af 15. september, 29. september, 13. oktober,
14. november, 24. november og 11. december 2017 samt den 10. januar
og 11. januar 2018 over for styrelsen redegjort for og oplyst om tilskuds-
administration, pædagogisk og faglig kompetence, løn og ansættelsesfor-
hold og forvaltning af udgifter.
Endvidere har styrelsen i forbindelse med sine undersøgelser gennemført
et tilsynsbesøg på VUC Syd den 21. og 22. september 2017.
Sagens faktiske omstændigheder fremgår af gennemgangen nedenfor, der
er struktureret under hovedoverskrifterne: Tilskudsadministration, pæda-
gogisk og faglig kompetence, løn- og ansættelsesforhold, forvaltning af
udgifter og sparsommelighed, samt revision.
2.1. Tilskudsadministration
Styrelsen har i forbindelse med sin undersøgelse af VUC Syds tilskuds-
administration undersøgt praksis vedrørende opgørelse af den tilskuds-
berettigede studieaktivitet og kontrol af denne, samt en for styrelsen hid-
til ukendt samarbejdsaftale med HF & VUC Fyn.
4
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 60: Orientering om at Styrelsen for Undervisning og Kvalitets sendt sin påtænkt afgørelse til VUC Syd, fra undervisningsministeren
A. Opgørelse af studieaktivitet
VUC Syd benytter en tjekliste i relation til tilskudsadministrationen, der
er opbygget, så den understøtter AGV-instruksens afsnit om generelle
regler for aktivitetsopgørelse. I forhold til optagelse af kursister fremgår
følgende af tjeklistens pkt. 5: ”Finder
ud af i samarbejde med kursisten, hvilke
fag og niveauer, kursisten skal have.”
Det er vejleder og studiesekretær, der på tælledagen følger op på, om
kursisterne er aktive (studieaktivitet). Lederen af studieadministrationen
gennemfører en række kontroller i LUDUS og MitVUC, og beslutter på
grundlag heraf, om den enkelte elev er aktiv på tælledagen.
B. Kontrol af statstilskud
I henhold til regnskabsinstruksen for perioden 2013-2017 varetages op-
gaven med godkendelse og kontrol af modtagne tilskud, herunder kon-
trol med tilskudsopgørelser, af vicedirektøren med ansvar for økonomi
og teknik.
C. Samarbejdsaftale med HF & VUC Fyn
Der er i 2009 indgået samarbejdsaftale mellem VUC Syd (daværende
VUC Sønderjylland) og HF & VUC Fyn om udbud af fjernundervisning
inden for de uddannelser, som de to institutioner har udbudsgodkendel-
ser til. Aftalen angiver bl.a. betingelser for samarbejdet i forhold til af-
regning af tilskud mellem institutionerne.
Aftalen var gældende for perioden 1. august 2009 til 1. august 2011 og
var uopsigelig. Aftalen er i praksis fortsat uændret som beskrevet i afta-
len gældende til 2011, til samarbejdet formelt ophørte med udgangen af
juli måned 2017. Der er siden aftalen blev indgået, og til den ophørte,
overført 248 mio. kr. fra VUC Syd til HF & VUC Fyn for fjernundervis-
ningsaktivitet gennemført af HF & VUC Fyn.
HF & VUC Fyns procedure for registrering af elever har ikke været fore-
lagt VUC Syd, men VUC Syds revisor har udtaget stikprøver af fjernun-
dervisningsaktivitet gennemført af HF & VUC Fyn. I de tilfælde, hvor
revisionen havde spørgsmål til stikprøver vedrørende aktivitet gennem-
ført af VUC & HF Fyn, har VUC Syd indhentet den fornødne dokumen-
tation til brug for revisor.
2.2. Faglig og pædagogisk kompetence
Styrelsen har i forbindelse med sine undersøgelser af faglig og pædago-
gisk kompetence undersøgt hf-lærerne faglige kompetence, og om de har
pædagogikum.
5
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 60: Orientering om at Styrelsen for Undervisning og Kvalitets sendt sin påtænkt afgørelse til VUC Syd, fra undervisningsministeren
A. Undervisningskompetence
Styrelsens gennemgang af hf-lærernes faglige og pædagogiske kompeten-
cer omfattede den enkelte lærers ansættelsesgrundlag, lønmæssige indpla-
cering, faglige kvalifikationer og evt. uddannelsesplaner.
2.3. Løn- og ansættelsesforhold
Styrelsen har i sin undersøgelse af VUC Syds forvaltning af løn og ansæt-
telsesforhold inddraget oplysninger om procedure for ansættelse af di-
rektionens og bestyrelsesformandens nære familiemedlemmer. Herud-
over har styrelsen gennemgået lønforhold vedrørende direktørens resul-
tatlønskontrakt, undervisernes overenskomstbestemte tillæg og fratræ-
delsesaftaler indgået efter den 1. januar 2014.
A. Ansættelse af direktørens søn
VUC Syds direktion besluttede i 2015 i forbindelse med opstart af en ny
projektorganiseret hf-linje
Flow Factory
at tilknytte en projektleder
til dette initiativ.
Direktørens søn søgte på lige vilkår med tre andre interne ansøgere stil-
lingen. Alle fire ansøgere blev indkaldt til samtale, der blev gennemført af
vicedirektør og udviklingsleder, som også udgjorde ansættelsesudvalget.
Ansættelsesudvalget besluttede på baggrund af samtalerne, at direktørens
søn og en af de øvrige ansøgere skulle tilbydes stillingen som projektle-
der, men som en stilling fordelt ligeligt mellem de to ansøgere.
B. Ansættelse af vicedirektørens datter
Ved et eksternt stillingsopslag i 2013 søgte VUC Syd et antal lærere til
såkaldt
”matrikel” avu-undervisning
i afdelingerne Aabenraa, Haderslev
og til fjernundervisning.
Der blev indkaldt 16 ansøgere til samtale. Direktøren besluttede alene, at
vicedirektørens datter skulle indkaldes til samtale. Direktøren og vicedi-
rektøren deltog i samtalerne med undtagelse af den samtale, hvor vicedi-
rektørens datter deltog. Ved denne samtale deltog vicedirektøren ikke.
Endvidere deltog en tillidsrepræsentant i samtalerne.
Ansættelsesudvalget, ekskl. vicedirektøren, besluttede på baggrund af
samtalerne, at vicedirektørens datter sammen med syv øvrige ansøgere
skulle tilbydes ansættelse.
C. Ansættelse af bestyrelsesformandens hustru
Ved et eksternt stillingsopslag ultimo 2009 søgte VUC Syd tre kontoras-
sistenter til to halvtidsstillinger i Gram og Tønder og en fuldtidsstilling til
hovedsædet i Haderslev.
6
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 60: Orientering om at Styrelsen for Undervisning og Kvalitets sendt sin påtænkt afgørelse til VUC Syd, fra undervisningsministeren
Der blev indkaldt seks ansøgere til samtale, herunder bestyrelsesforman-
dens hustru. Direktøren, administrations- og økonomichefen samt en
tillidsrepræsentant deltog i samtalerne.
Ansættelsesudvalget besluttede, at bestyrelsesformandens hustru sam-
men med en af de øvrige ansøgere skulle tilbydes ansættelse, og bestyrel-
sesformandens hustru blev tilbudt to halvtidsstillinger i VUC Syds afde-
linger i Gram og Tønder.
D. Direktørens resultatkontrakt
VUC Syd har indgået resultatkontrakter med daværende direktør. Resul-
tatkontrakten vedrørende skoleåret 2014/2015 indeholdt et delmål om,
at der skulle gennemføres en medarbejdertilfredshedsundersøgelse i for-
året 2015, der på signifikante områder skulle være forbedret i forhold til
den sidste medarbejdertilfredshedsundersøgelse, der blev gennemført i
2013.
Bestyrelsen har i sin evaluering af delmålet bemærket, at der i foråret
2015 gennemført en medarbejdertilfredshedsundersøgelse. Bestyrelsen
bemærker herefter følgende:
”Undersøgelsen
viser, at medarbejdertil-
fredsheden ved VUC Syd ligger på et middel niveau, og at der ikke er
sket væsentlige forbedringer sammenlignet med den sidste undersøgelse i
2013. Det fremgår dog også af resultatet, at der inden for en række om-
råder er en relativ høj medarbejdertilfredshed, og at der er behov for en
differentieret indsats inden for organisationen i forhold til arbejdet med
medarbejdertilfredsheden.”
Medarbejdertilfredsundersøgelsen indgår som et ud af ni mål i resultat-
kontraktens basisramme for 2015.
Bestyrelsen besluttede, at basisrammen for direktørens resultatløn skulle
udmøntes med 100 pct.
E. Løn og tillæg i henhold til GL-overenskomsten
Styrelsen har gennemgået løn- og ansættelsesgrundlaget for en betydelig
andel af hf-lærerne ansat ved VUC Syd. Gennemgangen har bl.a. vist., at
lærerne lønmæssigt indplaceres i henhold til GL-overenskomstens basis-
løntrin samt tildeles det overenskomstbestemte adjunkt/lektor-tillæg.
Styrelsens gennemgang af hf-lærernes lønaftaler har vist, at lønaftalerne
ikke indeholder eller henviser til det overenskomstbestemte tillæg, som
findes i § 8 i GL-overenskomsten.
F. Fratrædelsesaftaler
Styrelsen har gennemgået otte fratrædelsesaftaler, som VUC Syd har
indgået i perioden efter den 1. januar 2014.
7
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 60: Orientering om at Styrelsen for Undervisning og Kvalitets sendt sin påtænkt afgørelse til VUC Syd, fra undervisningsministeren
2.4. Forvaltning af udgifter og sparsommelighed
Styrelsen har i sin undersøgelse af VUC Syds forvaltning af udgifter gen-
nemgået forretningsorden, regnskabsinstruks med tilhørende bilag og
konteringspraksis med henblik på at vurdere de nedskrevne procedurer
for VUC Syds forvaltning af statslige midler.
Styrelsen har endvidere for at vurdere institutionens sparsommelighed i
dens dispositioner udbedt sig og modtaget VUC Syds redegørelse for en
række udgiftsdisponeringer, der vedrører leasingaftaler, sponsorater, ud-
bud og byggeri, studieture for bestyrelsen og direktionen, medarbejder
og pædagogiske dage afholdt i udlandet, konferencer og netværksmøder i
London, kunstnerisk udsmykning og opkøb af kunst, indretning af direk-
tørens kontor og indkøb af Apple-armbåndsure.
A. Forretningsorden
I henhold til bestyrelsens forretningsorden, pkt. 4, mødes bestyrelsen fire
gange årligt. Skolens leder (direktør) er i forbindelse med møderne an-
svarlig for forelæggelse af bl.a. likviditets- og budgetopfølgninger i form
af kvartalsrapporter.
B. Regnskabsinstruks 2013
I henhold til skolens regnskabsinstruks pr. marts 2013, som har været
gældende frem til februar 2017, har direktøren en generel bemyndigelse
til at disponere med bindende virkning for institutionen. Direktøren har
givet en disponerings- og attestationsbemyndigelse til vicedirektørerne
for henholdsvis økonomi og teknik, uddannelsesstyring og profilarbejde
og udvikling. Der er ifølge regnskabsinstruksen og tilhørende bilag til
regnskabsinstruksen ikke fastsat beløbsgrænser i forhold til godkendelse
af udgifter.
Disponerings- og attenstationsbemyndigelsen giver den enkelte vicedi-
rektør mulighed for at disponere inden for eget fagområde, og inden for
den af direktøren til enhver tid konkrete udmeldte ramme til øvrig drift
på det enkelte fagområde.
Indgåelse af aftaler om køb af varer, materiel, tjenesteydelser og værdi-
papirer, der medfører eller kan medføre udgifter for institutionen, fore-
tages af direktøren eller af en bemyndiget vicedirektør.
Tilsagn om tjenesterejser kan gives af direktøren eller den bemyndigede
vicedirektør. Det er kassereren, som efterfølgende gennemgår rejsebilag i
forhold til overholdelse af gældende retningslinjer og direktørens eller
vicedirektørens tilsagn.
I forhold til kørselsafregning, udlæg etc. skal direktørens bilag godkendes
af vicedirektøren for økonomi og administration.
8
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 60: Orientering om at Styrelsen for Undervisning og Kvalitets sendt sin påtænkt afgørelse til VUC Syd, fra undervisningsministeren
I bilag 10 til regnskabsinstruksen fremgår det, at direktøren har alene-
fuldmagt til samtlige af VUC Syds konti.
C. Regnskabsinstruks 2017
I regnskabsinstruksen for marts 2017 er der under disponering tilføjet en
henvisning til bilag 13, hvor det af regnskabsinstruksen fremgår, hvem
der er disponeringsberettigede inden for de forskellige områder med
angivelse af beløbsgrænser. I bilag 13 er der imidlertid en beløbsgrænse
på 0 kr.,
og for ”undervisning”,
er det ikke angivet, hvem der kan god-
kende bilagene.
VUC Syd har oplyst, at fuldmagtsforholdene er ændret den 25. septem-
ber 2017, hvorfor direktøren frem til denne dato fortsat havde alene-
fuldmagt til alle skolens bankkonti.
D. Fejlkonteringer i forbindelse med håndtering af fakturaer
Rigsrevisionen afgav i februar 2016 beretning om VUC’ernes administra-
tions- og lønudgifter. Rigsrevisionen konstaterede i forbindelse med sin
undersøgelse, at VUC Syds konteringspraksis ikke i alle tilfælde var i
overensstemmelse med statens kontoplan, som institutionerne er forplig-
tet til at anvende.
VUC Syd tog i sit høringssvar til Rigsrevisionen kritikken til efterretning
og iværksatte efterfølgende procedurer, som skulle styrke de interne kon-
troller, herunder bl.a. sikre, at formålet altid tydeligt fremgik af bilagene,
og at reglerne i statens kontoplan blev fulgt.
Endvidere blev der med virkning fra august 2016 oprettet en stilling som
controller i den centrale administration ved VUC Syd. Controllerfunkti-
onen skulle også medvirke til at sikre, at der skete en løbende ajourføring
af regnskabsinstruksen.
E. Leasingaftaler
VUC Syd har indgået leasingaftale om i alt 14 tjenestebiler, heraf seks
BMW I3 Rex og otte Opel Corsa 1,3 CDTI.
Bilerne er leaset for en periode på henholdsvis to og tre år.
BMW-leasingaftalerne er ifølge VUC Syd begrundet med et ønske om at
tage ansvar for miljøet og anvende bilerne som reklamesøjle.
F. Sponsorater
VUC Syds bestyrelse har i forbindelse med godkendelsen af de årlige
budgetter givet direktøren mandat til at indgå aftaler om markedsføring
for 1-2 mio. kr.
9
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 60: Orientering om at Styrelsen for Undervisning og Kvalitets sendt sin påtænkt afgørelse til VUC Syd, fra undervisningsministeren
En del af mandatet til at indgå aftaler om markedsføring blev anvendt til
at indgå aftaler om sponsorater med lokale sportsklubber. Der er blandt
andet indgået aftaler med fem lokale sportsklubber, herunder Haderslev
Golfklub.
Betalingen for disse sponsorater udgjorde i 2016 ca. 550.000 kr. og i
2017 ca. 250.000 kr.
I tilknytning til sponsoratet med Haderslev Golfklub har VUC Syd betalt
ca. 25.000 kr. til forplejning og drikkevarer til de gæster fra erhvervslivet
og ledere fra VUC Syd, der spiller golf på en årlig
”Company Day”.
VUC Syd har oplyst, at evt. mulighed for modydelser, som fremgår af
sponsoraftalerne - adgang til arrangementer m.v.
ikke benyttes.
G. Udbud og byggeri
VUC Syd overtog i 2010 bygninger fra staten og igangsatte et større byg-
ningsinvesteringsprogram. I perioden fra 2010 og frem er der gennem-
ført anlægsinvesteringer i størrelsesordenen 500 mio. kr., inklusiv køb af
ejendomme fra staten.
Bestyrelsen besluttede på et møde den 30. marts 2015 at igangsætte etape
2 af byggeriet i Aabenraa og afsatte 45 mio. kr. i anlægssum til formålet.
VUC Syd har i notat af 27. november 2015 udarbejdet oversigt over til-
budssummer afgivet af firmaer i forbindelse med udbud af byggeri.
På et møde i bestyrelsen den 30. november 2015 blev resultatet af licita-
tionen forelagt med en indstilling af 27. november 2015 fra direktøren
om, at byggeopgaven skulle tildeles entreprenørfirmaet Bo Michelsen
A/S, som havde afgivet det billigste tilbud. Direktørens indstilling blev
fulgt af bestyrelsen.
Foruden etape 2 byggeriet har Bo Michelsen A/S opført byggeriet i Ha-
derslev, der huser Flow Factory, hvor bl.a. hf-undervisningen gennemfø-
res.
Det fremgår af VUC Syds redegørelse, at direktøren i januar 2016 indled-
te et privat forretningssamarbejde med direktør og ejer af firmaet Bo
Michelsen A/S.
Forud herfor rettede direktionen henvendelse til VUC Syds advokat for
at få en vurdering af dette forretningssamarbejde. Skolen modtog den 17.
december 2015 advokatens vurdering heraf. Styrelsen har som led i sine
undersøgelser af VUC Syd fået tilsendt denne vurdering.
10
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 60: Orientering om at Styrelsen for Undervisning og Kvalitets sendt sin påtænkt afgørelse til VUC Syd, fra undervisningsministeren
For at undgå habilitetsproblemer anbefaleradvokaten i sit notat, at direk-
tøren fremover ikke deltager i skolens beslutninger om eventuelt yderli-
gere samarbejde mellem VUC Syd og Bo Michelsen A/S.
Den 17. december 2015 videresendte vicedirektøren advokatens vurde-
ring og anbefalinger til direktøren,
og oplyste, at ”Jeg
havde som aftalt bedt
vores advokat om en vurdering af dels vores tilrettelæggelse af fremtidig procedure for
godkendelse af eventuelle ekstraarbejder i forbindelse med byggeprojekter, hvor Bo
Michelsen har entreprisen, og dels eventuelle andre juridiske opmærksomhedspunkter i
forbindelse hermed.”
Det fremgår af en e-mail af samme dag fra direktøren til vicedirektøren,
at direktøren samme dag besluttede, at der skulle udarbejdes et notat til
bestyrelsen på VUC Syd, der orienterede om de forretningssamarbejdet
mellem direktøren og Bo Michelsen A/S. Endvidere fremgår det af e-
mailen, at ”Jeg
orienterer HP, når vi har det klart.”
Bestyrelsesformanden har
initialerne HP.
Den 5. januar 2016 fremsendte vicedirektøren sit forslag til et notat
(”Notat
vedrørende fremtidig procedurer for godkendelse af krav om honorering af
ekstraarbejder fremsat af Bo Michelsen A/S”)
til direktøren for VUC Syd.
Der foreligger ikke oplysninger i sagen om, at direktøren eller andre på
noget tidspunkt oplyste bestyrelsesformanden eller bestyrelsen om sam-
arbejdet mellem VUC Syds direktør og Bo Michelsen A/S.
H. Medarbejder og pædagogiske dage afholdt i udlandet
VUC Syd blev etableret på baggrund af en fusion mellem otte institutio-
ner i 2000 og har i dag afdelinger i Sønderborg, Tønder, Gram og hoved-
sæde i Haderslev.
Bestyrelsen for VUC Syd har på den baggrund vurderet, at sammen-
hængskraften på skolen kunne understøttes ved jævnligt at afholde med-
arbejder- og/eller pædagogiske dage for de ansatte.
Medarbejder- og/eller pædagogiske dage har været afholdt i ulige år med
en dag i januar og august og i lige år med en dag i januar og to-tre dage i
august. Arrangementerne har været afholdt i undervisningsfrie perioder.
Der har været afholdt medarbejder- og pædagogiske dage i Slesvig Hol-
sten (2002 og 2006), Rømø (2004), Wien (2010
fire dage), Hamborg
(2012
tre dage) og Berlin (2014
tre dage). Begrundelsen for at afholde
arrangementerne i udlandet har været af økonomisk karakter.
Ved arrangementerne afholdt i Wien, Hamborg og Berlin var prisen pr.
dag pr. medarbejder henholdsvis 2.800 kr., 3.500 kr. og 2.714 kr.
11
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 60: Orientering om at Styrelsen for Undervisning og Kvalitets sendt sin påtænkt afgørelse til VUC Syd, fra undervisningsministeren
Arrangementerne har været planlagt med ”tid på egen hånd”. I Wien var
hele lørdag og søndag til kl. 11 programsat som egen tid. I Hamborg var
søndag til kl. 14 afsat til egen tid, og i Berlin var lørdag til kl. 14 afsat til
egen tid.
Endelig er der blevet
anvendt beløb til ”fri bar” og underholdning i for-
bindelse med arrangementerne (eksempelvis er der blevet hentet under-
holdning fra Danmark).
I. Studieture for bestyrelsen og direktionen
VUC Syds bestyrelse har prioriteret og besluttet at gennemføre en studie-
tur pr. valgperiode (fireårige valgperioder), og bestyrelsen har været på
studietur i 2007, 2010 og 2014. Studieturene gik til Berlin, Chicago og
Californien og havde særligt fokus på henholdsvis virksomhedsforlagt
undervisning, moderne skolebyggeri og digitalisering.
Endvidere har direktionen været på en studietur til Australien i 2012.
Fokus for denne tur var bl.a. fjernundervisning.
Bestyrelsesturen til Berlin den 13. til 15. maj 2007 var programsat med
uddannelsesrelaterede emner i tre timer den 14. maj og 4,5 time den 15.
maj.
På bestyrelsesturen til Chicago fra den 14. til 21. februar 2010 var der
programsat uddannelsesrelaterede emner på hele turen.
På bestyrelsesturen til Californien den 8. til 15. november 2014 var der
tilrettelagt program med uddannelsesrelaterede emner på det meste af
turen med undtagelse af den 11. november, hvor tiden blev anvendt til
besøg i en nationalpark.
Bestyrelsesturen til Californien havde 15 deltagere (ni fra bestyrelsen og
seks fra ledelsen). Flyturen foregik på økonomiklasse, og overnatningen
fandt sted på standardhoteller i passende afstand til skoler og virksom-
heder, der skulle besøges. I enkelte tilfælde var det ikke muligt at få
overnatning på hotel inden for rammerne af hoteldispositionsbeløbet, og
ved en administrativ fejl blev der ikke foretaget korrekt måltidsfradrag
for aftensmad i time-dagpenge.
Direktionsturen til Australien den 11. til 24. oktober 2012 var tilrettelagt
med tid ”på egen hånd” den 14., 20. og 21.
oktober. Der var på direkti-
onsturen heller ikke fastlagt nogen aktiviteter den 16. oktober om efter-
middagen.
J. Konference og netværksmøder i London
VUC Syd har siden 2012 deltaget i en årlig konference om digital under-
visning, som foregår i London. Konferencen er for skolefolk fra hele
12
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 60: Orientering om at Styrelsen for Undervisning og Kvalitets sendt sin påtænkt afgørelse til VUC Syd, fra undervisningsministeren
1851440_0013.png
Europa, hvor der bliver holdt foredrag, og vist eksempler på, hvordan
moderne teknologi kan anvendes i undervisningen. En del af konferen-
cen foregår i Apples hovedkvarter i London, og VUC Syd får med delta-
gels i konferencen også mulighed for at mødes med ansatte fra Apple.
K. Kunstnerisk udsmykning og opkøb af kunst
VUC Syd har i perioden fra 2010 gennemført betydelige anlægsinveste-
ringer. Der er i den forbindelse blevet afsat og anvendt midler til kunst-
nerisk udsmykning ved nybyggeri, ombygning eller tilbygning, jf. oversig-
ten (angivet i mio. kr.).
2011
0,3
2012
0,3
2013
1,8
2014
1,0
2015
1,0
2016
0,5
2017
1,5
I alt
6,4
Beløbene fra oversigten fremgår af de årlige budgetoplæg forelagt og
godkendt af bestyrelsen for VUC Syd.
Bestyrelsen har i forbindelse med sineårlige godkendelser af budgetoplæg
givet mandat til direktøren om udmøntning af midlerne afsat til kunst-
køb.
Bestyrelsen har kun været direkte involveret i og godkendt anskaffelsen
af én kunstgenstand (til afdelingen i Haderslev). Beslutningen blev truffet
på et bestyrelsesmøde i december 2013.
Der er i den pågældende periode anvendt i alt 7,8 mio. kr. til kunstnerisk
udsmykning og indkøbt kunst.
Dette udgør en samlet budgetoverskridelse på 1,4 mio. kr., og der fore-
ligger ikke oplysninger om, at dette forhold har været drøftet eller taget
op i forbindelse med budgetopfølgning eller lignende af hverken direkti-
on eller bestyrelse.
Endvidere konstaterede styrelseni forbindelse med sit tilsynsbesøg den
21. og 22. september 2017, at institutionen ikke havde en ajourført og
opdateret kunstliste.
L. Indretning af direktørens kontor
Beslutning om indkøb af tremalerier, inventar samt av-udstyr til direk-
tørkontoret er alene truffet af direktøren. Der er eksempelvis indkøbt et
TV til 87.488 kr., daybed til 82.712 kr. og tre malerier til kontoret for i alt
208.450 kr.
Foruden 433.532 kr. anvendt til indretning af kontoret skal lægges udgif-
ter til kontorstol og reolmoduler, der er indkøbt som en del af et større
inventarudbud i forbindelse med køb af inventar til VUC Syd, og derfor
ikke prissat særskilt.
13
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 60: Orientering om at Styrelsen for Undervisning og Kvalitets sendt sin påtænkt afgørelse til VUC Syd, fra undervisningsministeren
VUC Syd har oplyst, at kontoret udover at være direktørkontor har været
”det
mest anvendte kontor på VUC Syd
det gælder både i forhold til interne mø-
der, og til møder med ekstern deltagelse. Den øvrige ledelse har efter aftale med direk-
tøren også haft mulighed for at afholde møder på kontoret.”
Styrelsen fik i forbindelse med tilsynsbesøget oplyst, at direktørens kon-
tor ikke kan bookes som øvrige mødelokaler på institutionen, og at der
ikke foreligger dokumentation eller andet, der viser lokalets faktiske an-
vendelse til møder med intern eller ekstern deltagelse. Kontoret er ikke
indrettet til møder med mere end 5-8 personer.
M. Indkøb af Apple-armbåndsure
Direktøren traf i september 2015 beslutning om indkøb af Apple-
armbåndsure med henblik på at øge tilgængeligheden og sikre hurtigere
opfølgning på beskeder m.v. fra ledelsesgruppen. 12 Apple-ure blev på
den baggrund indkøbt og uddelt til ledelsesgruppen efter de samme ret-
ningslinjer, som gælder for køb og anvendelse af it-udstyr.
2.5. Revision
Styrelsen har som led i sin undersøgelse af VUC Syds tilskudsadministra-
tion, faglig og pædagogisk kompetence, løn- og ansættelsesforhold samt
forvaltning af udgifter også foretaget en undersøgelse af den revision, der
er foretaget på VUC Syd.
Det skyldes, at styrelsens økonomiske tilsyn med de statsfinansierede
selvejende institutioner i vidt omfang baserer sig på afrapporteringer og
tilskudserklæringer fra institutionernes revisorer. Revisorerne udfører
således et decentralt tilsyn.
Revisors rapportering udgør i samspil med VUC Syd rapportering i års-
rapporten i stor udstrækning grundlaget for, at styrelsen som led i sit
tilsyn kan vurdere, om der er behov for opfølgning. VUC syd har i peri-
oden 2013 til 2016 benyttet Ernst & Young som uafhængig revisor. Sty-
relsen kan konstatere, at alle revisors afgivne erklæringer på såvel års-
regnskaber som kvartalsvise aktivitetsindberetninger i perioden er uden
forbehold eller supplerende oplysninger.
Styrelsen kan desuden konstatere, at revisor i perioden i forbindelse med
sin revision af de gennemgåede revisionsområder ikke har fundet anled-
ning til at afgive kritiske bemærkninger i VUC Syds revisionsprotokol.
3. Retsgrundlag
Der er følgende regler i love og bekendtgørelser m.v., som er relevante
for styrelsens tilsyn i denne sag:
14
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 60: Orientering om at Styrelsen for Undervisning og Kvalitets sendt sin påtænkt afgørelse til VUC Syd, fra undervisningsministeren
3.1. Grundloven
Grundlovens § 77 fastslår, at enhver er berettiget til på tryk, i skrift og
tale at offentliggøre sine tanker, dog under ansvar for domstolene.
Offentligt ansatte, herunder ansatte på et voksenuddannelsescenter, som
ifølge lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v., er en del af den offentlige forvaltning, jf. neden-
for, er ligesom alle andre borgere beskyttet af bl.a. grundlovens bestem-
melse om ytringsfrihed.
De kan derfor på egne vegne deltage i den offentlige debat og fremføre
personlige meninger også om emner, der vedrører deres arbejdsområde.
Dette gælder også tidligere offentligt ansatte, herunder personer, som er
fratrådt deres offentlige ansættelse efter en gensidigt indgået aftale med
deres offentlige arbejdsgiver herom.
Den udstrakte ytringsfrihed betyder, at offentligt ansatte som udgangs-
punkt ikke kan afskediges, degraderes eller på anden måde mødes med
negative konsekvenser på jobbet på grund af deres ytringer. Dette gælder
også tidligere ansatte, som ikke kan mødes med negative konsekvenser i
forhold til f.eks. en indgået fratrædelsesaftale, på grund af deres ytringer,
inkl. ytringer, som fremsættes efter fratrædelsen.
Beskyttelsen omfatter som udgangspunkt alle former for ytringer. Det vil
sige alt fra faglige beskrivelser og synspunkter til politiske holdninger.
Det gælder, uanset om ytringerne er fremsat i tekst, tale eller billeder og i
forbindelse med taler, møder, interviews, læserbreve, debatindlæg, indlæg
på de sociale medier, kunstneriske udtryksformer osv.
Beskyttelsen indebærer også, at offentlige myndigheder ikke må fastsætte
regler om, at der forud for en offentliggørelse af ytringer skal indhentes
tilladelse fra den myndighed, man er ansat i. Der må heller ikke lægges
andre hindringer - såsom vilkår i en aftale, som indgås med den ansatte -
i vejen for ytringernes offentliggørelse. Offentligt ansatte er dog
lige-
som alle andre borgere
underlagt visse begrænsninger i deres ytrings-
frihed.
Der henvises nærmere herom til Justitsministeriets vejledning af 14. sep-
tember 2006 om offentligt ansattes ytringsfrihed og til publikationen
”God adfærd i det offentlige”, som Moderniseringsstyrelsen,
KL og
Danske Regioner i fællesskab har offentliggjort i december 2017. Vejled-
ningen er offentligt tilgængelig på Justitsministeriets hjemmeside. Publi-
kationen er offentligt tilgængelig på bl.a. Moderniseringsstyrelsens
hjemmeside.
15
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 60: Orientering om at Styrelsen for Undervisning og Kvalitets sendt sin påtænkt afgørelse til VUC Syd, fra undervisningsministeren
3.2. Forvaltningsloven
Det forhold, at VUC Syd efter lov om institutioner for almengymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., jf. nedenfor, er en del af
den offentlige forvaltning, betyder, at institutionen er omfattet af bl.a.
forvaltningsloven.
Forvaltningsloven indeholder bl.a. følgende bestemmelser om inhabilitet:
Ӥ
3.
Den, der virker inden for den offentlige forvaltning, er inhabil i forhold til en
bestemt sag, hvis
1) vedkommende selv har en særlig personlig eller økonomisk interesse i sagens ud-
fald eller er eller tidligere i samme sag har været repræsentant for nogen, der har en
sådan interesse,
2) vedkommendes ægtefælle, beslægtede eller besvogrede i op- eller nedstigende li-
nie eller i sidelinien så nær som søskendebørn eller andre nærstående har en særlig
personlig eller økonomisk interesse i sagens udfald eller er repræsentant for nogen,
der har en sådan interesse,
3) vedkommende deltager i ledelsen af eller i øvrigt har en nær tilknytning til et sel-
skab, en forening eller en anden privat juridisk person, der har en særlig interesse i
sagens udfald,
4)
…, eller
5) der i øvrigt foreligger omstændigheder, som er egnede til at vække tvivl om ved-
kommendes upartiskhed.
Stk. 2.
Inhabilitet foreligger dog ikke, hvis der som følge af interessens karakter eller
styrke, sagens karakter eller den pågældendes funktioner i forbindelse med sagsbehand-
lingen ikke kan antages at være fare for, at afgørelsen i sagen vil kunne blive påvirket af
uvedkommende hensyn.
Stk. 3.
Den, der er inhabil i forhold til en sag, må ikke træffe afgørelse, deltage i afgørel-
sen eller i øvrigt medvirke ved behandlingen af den pågældende sag.
§ 4.
Bestemmelserne i § 3 gælder ikke, hvis det ville være umuligt eller forbundet med
væsentlige vanskeligheder eller betænkelighed at lade en anden træde i den pågældendes
sted under sagens behandling.
Stk. 2.
For medlemmer af en kollegial forvaltningsmyndighed gælder bestemmelserne i
§ 3, selv om en stedfortræder ikke kan indkaldes. Bestemmelsen gælder dog ikke, hvis
myndigheden ville miste sin beslutningsdygtighed eller det af hensyn til myndighedens
sammensætning ville give anledning til væsentlig betænkelighed, dersom medlemmet
ikke kunne deltage i sagens behandling, og behandlingen ikke kan udsættes uden væ-
sentlig skade for offentlige eller private interesser.
Stk. 3.
§ 6.
Den, der er bekendt med, at der for den pågældendes vedkommende foreligger
forhold, som er nævnt i § 3, stk. 1, skal snarest underrette sin foresatte inden for myn-
digheden herom, medmindre det er åbenbart, at forholdet er uden betydning. For så
vidt angår medlemmer af en kollegial forvaltningsmyndighed gives underretningen til
myndigheden.
Stk. 2.
Spørgsmålet om, hvorvidt en person er inhabil, afgøres af den i stk. 1 nævnte
myndighed.
Stk. 3.
Vedkommende må ikke selv deltage i behandlingen og afgørelsen af spørgsmålet
om inhabilitet, jfr. dog § 4, stk. 1 og 2. Dette gælder dog ikke på områder, hvor andet er
fastsat i henhold til lov.”
3.3. Lov om revision af statens regnskaber m.m.
Lovens § 3, 2. pkt. fastsætter, at der ved revisionen foretages en vurde-
ring af, hvorvidt der er taget skyldige økonomiske hensyn ved forvaltnin-
16
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 60: Orientering om at Styrelsen for Undervisning og Kvalitets sendt sin påtænkt afgørelse til VUC Syd, fra undervisningsministeren
gen af de midler og driften af de virksomheder, der er omfattet af regn-
skabet.
Bestemmelsen indebærer, at statslige institutioner som bl.a. VUC Syd,
uanset at VUC Syd er en selvejende institution, skal udvise sparsomme-
lighed i deres forvaltning af deres midler.
3.4. Lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almene voksenuddan-
nelser m.v.
VUC Syd er omfattet af lov om institutioner for almengymnasiale ud-
dannelser og almene voksenuddannelser m.v., jf. lovbekendtgørelse nr.
1143 af 23. oktober 2017.
Loven indeholder blandt andet følgende bestemmelser:
Ӥ
1.
Stk. 5.
Institutionerne er selvejende institutioner inden for den offentlige forvaltning.
§ 16. Institutionen ledes af en bestyrelse.
§ 18.
Bestyrelsen har den overordnede ledelse af institutionen. Bestyrelsen fastsætter en
forretningsorden for sit virke.
§ 19.
Stk. 2.
Bestyrelsen kan fastsætte retningslinjer for lederens virksomhed og kan bemyn-
dige lederen til i et nærmere bestemt omfang at udøve beføjelser, der er tillagt bestyrel-
sen.
§ 20.
Bestyrelsen er over for undervisningsministeren ansvarlig for institutionens drift,
herunder for forvaltningen af de statslige tilskud.
§ 21.
Bestyrelsen skal forvalte institutionens midler, så de bliver til størst mulig gavn for
institutionens formål.
§ 23. Beslutning om at anlægge retssag mod bestyrelsesmedlemmer, ledere, revisorer
eller andre i anledning af tab påført institutionen kan træffes af bestyrelsen eller af un-
dervisningsministeren.
§ 24.
Institutionens leder har den daglige ledelse af institutionens og er ansvarlig for
institutionens virksomhed over for institutionens bestyrelse.
Stk. 2.
Institutionens leder påser,
3) at det af bestyrelsens godkendte budget overholdes, og
4) at institutionens virksomhed i øvrigt er i overensstemmelse med bestyrelsens be-
slutninger og retningslinjer.
§ 29. En institution, der er omfattet af loven, skal i sit virke som selvejende institution
være uafhængig, og institutionens midler må alene komme institutionens formål til
gode.
§ 30.
Undervisningsministeren yder … taxametertilskud, der ydes ud fra den enkelte
institutions antal årselever, …
17
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 60: Orientering om at Styrelsen for Undervisning og Kvalitets sendt sin påtænkt afgørelse til VUC Syd, fra undervisningsministeren
Stk. 2.
Undervisningsministeren yder taxametertilskud til dækning af de direkte under-
visningsudgifter fraregnet indtægter ved deltagerbetaling. Tilskuddet ydes ud fra den
enkelte institutions antal årselever, …
Stk. 3.
Undervisningsministeren yder taxametertilskud til dækning af institutionernes
lokaleforsyningsudgifter på grundlag af den enkelte institutions antal årselever, …
Stk. 11.
Undervisningsministeren fastsætter regler om tilskud efter stk. 1-3,
…, herun-
der om aktivitetsindberetninger og udbetaling af tilskud, opgørelse af årselever efter stk.
1-6
… og om tilbagebetaling og kontrol af udbetalte tilskud.
§ 37. Inden for deres formål disponerer institutionerne frit over de samlede statslige
tilskud efter §§ 30, … og over øvrige indtægter under et, … Det er en betingelse, at
institutionerne opfylder de bestemmelser, der gælder for de enkelte uddannelser og
formål, og gennemfører den uddannelsesaktivitet, kostafdelingsaktivitet eller anden
aktivitet, som tilskuddene er betinget af. Institutionerne kan opspare tilskud til anven-
delse i følgende finansår til institutions- og undervisningsformål.
§ 39.
Undervisningsministeren kan efter forhandling med finansministeren fastsætte
regler om tilskud til de statslige selvejende institutioners virksomhed efter § 30, stk. 1-3
og 5-9, om institutionernes budget- og bevillingsmæssige forhold og om udbetaling af
tilskud til institutionerne. …
§ 40.
Institutionen skal følge de af ministeren for offentlig innovation fastsatte eller
aftalte bestemmelser om løn- og ansættelsesvilkår, herunder om pensionsforhold, for
det personale, der er ansat ved institutionen.
§ 42.
Stk. 3.
Institutionernes regnskaber revideres af rigsrevisor i henhold til § 2, stk. 1, i lov
om revisionen af statens regnskaber m.m. Endvidere udpeger bestyrelsen for institutio-
nen en intern revisor, som skal være statsautoriseret eller registreret revisor, til at udføre
revision i henhold til regler, der fastsættes af undervisningsministeren efter forhandling
med rigsrevisor. …
Stk. 5.
Regnskaberne opstilles efter regler, der fastsættes af undervisningsministeren.
Institutionens regnskabsføring skal være i overensstemmelse med regler fastsat af un-
dervisningsministeren. Undervisningsministeren fastsætter regler om den interne revi-
sors kontrol af institutionens oplysninger til brug ved beregning af statstilskud.
§ 43.
Stk. 2.
Opfylder revisor ikke på tilfredsstillende måde kravene til revision i henhold til
denne lov eller regler fastsat i medfør heraf, eller tilsidesætter revisor i øvrigt sine pligter
som revisor, kan undervisningsministeren pålægge bestyrelsen inden for en nærmere
angiven frist at udpege en anden revisor.
§ 50.
Undervisningsministeren fører tilsyn med institutionerne.
Stk. 2.
Finder undervisningsministeren, at en institutions virksomhed ikke er i overens-
stemmelse med denne lov eller de regler eller aftaler, der er fastsat eller indgået i hen-
hold til loven, kan ministeren udstede påbud til institutionen om at ændre den pågæl-
dende virksomhed.
§ 51.
Hvis det af revisionsprotokollen for en institution fremgår, at der er sket lovover-
trædelser, eller der konstateres forhold, der strider mod god forvaltningsskik, i forbin-
delse med forvaltningen af institutionens midler, skal undervisningsministeren snarest
iværksætte foranstaltninger til genoprettelse af en lovlig og forsvarlig forvaltning. Det
samme gælder, hvis ministeren på anden måde bliver gjort bekendt med de nævnte
forhold.
18
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 60: Orientering om at Styrelsen for Undervisning og Kvalitets sendt sin påtænkt afgørelse til VUC Syd, fra undervisningsministeren
§ 52.
Undervisningsministeren kan over for institutioner, der ikke følger bestemmelser-
ne i denne lov eller regler fastsat i medfør heraf, regler eller aftaler om løn- og ansættel-
sesvilkår, jf. § 40, indsatsaftaler, jf. § 53, eller ministerens påbud, jf. § 50, stk. 2, tilbage-
holde tilskud, lade tilskud bortfalde helt eller delvis eller kræve tilskud tilbagebetalt helt
eller delvis. Det samme gælder for institutioner, der ikke følger bestemmelserne i lov
om de gymnasiale uddannelser, avu-loven eller lov om forberedende voksenundervis-
ning og ordblindeundervisning for voksne samt regler fastsat i medfør af disse love eller
undervisningsministerens påbud efter § 70, stk. 2, i lov om de gymnasiale uddannelser.
… Undervisningsministeren kan desuden kræve
tilskud tilbagebetalt, hvis grundlaget
for tilskudsberegningen eller tilskudsberegningen i øvrigt har været fejlagtig.
Stk. 2.
For meget udbetalt tilskud kan modregnes i kommende tilskudsudbetalinger.
§ 57 a. Har undervisningsministeren bemyndiget en styrelse under Undervisningsmini-
steriet til at udøve de beføjelser, der i denne lov er tillagt ministeren, kan ministeren
fastsætte regler om fremgangsmåden ved og adgangen til at klage over afgørelser, der er
truffet i henhold til bemyndigelsen, herunder om, at afgørelsen ikke kan indbringes for
ministeren.”
3.5. Lov om de gymnasiale uddannelser
Lærere, der underviser i henhold til lov nr. 1716 af 27. december 2016
om de gymnasiale uddannelser, skal efter lovens §§ 55-57 have undervis-
ningskompetence i form af faglig kompetence og i form af pædagogisk
kompetence i et eller flere fag i de gymnasiale uddannelser.
Faglig kompetence er efter lovens § 56, er betinget af en kandidateksa-
men bestået ved et universitet i et eller flere fag i de gymnasiale uddan-
nelser m.v. En lærer opnår efter lovens § 57 pædagogisk kompetence ved
at gennemføre pædagogikum, jf. lov om pædagogikum i de gymnasiale
uddannelser.
Før lovens ikrafttræden den 1. januar 2017 gjaldt efter den da gældende
lovgivning samme krav til lærernes undervisningskompetence.
3.6. Lov om statens byggevirksomhed m.v. (Lovbekendtgørelse nr. 1712 af 16. de-
cember 2010) og cirkulære nr. 9065 af 17. februar 2004 om kunstnerisk udsmyk-
ning af statsligt byggeri m.v.
Lov om statens byggevirksomhed m.v. indeholder blandt andet følgende
bestemmelser:
Ӥ 2.
Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte regler for tilrettelæggelse og gen-
nemførelse af statens byggevirksomhed. Dette gælder tillige for opførelse og om- og
tilbygning af bygninger til brug for staten og anlæg knyttet dertil.
§ 8.
Boligministeren kan bestemme, at regler, som udfærdiges i medfør af denne lov,
skal være gældende for bygninger og dertil knyttede anlæg, der helt eller delvis finansie-
res ved lån eller tilskud fra staten. Det samme gælder bygninger til brug for institutio-
ner, hvis drift helt eller delvis betales af staten.”
I medfør af de oven for citerede bestemmelser i lov om statens bygge-
virksomhed er udstedt cirkulære nr. 9067 af 17. februar 2004 om kunst-
nerisk udsmykning af statsligt byggeri m.v.
I cirkulæret er fastsat blandt andet følgende:
Ӥ
1.
… Efter cirkulæret skal der inden for byggebevillingen i forbindelse
med statsligt
byggeri afsættes et beløb til kunstnerisk udsmykning.
19
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 60: Orientering om at Styrelsen for Undervisning og Kvalitets sendt sin påtænkt afgørelse til VUC Syd, fra undervisningsministeren
Stk. 3.
Bestemmelsen i stk. 1 gælder ikke alene for nybyggeri, men også ved ombygning
og tilbygning.
Stk. 6.
Bestemmelsen i stk. 1 gælder endvidere for byggeri til brug for institutioner, der
modtager driftstilskud fra staten, når tilskuddet udgør mindst 50 %.
§ 2.
Beløbet til kunstnerisk udsmykning skal svare til 1,5 % af håndværkerudgifterne
ekskl. moms, således som disse er opgjort i det styrende budget senest på tidspunktet
for projektforslag. …”
3.7. Bekendtgørelse om revision og tilskudskontrol m.m. ved institutioner for erhvervs-
rettet uddannelse, almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v.
Der er med hjemmel i bl.a. den oven for citerede bestemmelse i § 42, stk.
5 i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen vok-
senuddannelse m.v. fastsat nærmere regler om revision ved bl.a. VUC’er.
Reglerne er senest fastsat i bekendtgørelse nr. 956 af 6. juli 2017, som
bl.a. indeholder følgende bestemmelser:
Ӥ
3.
Revisionen foretages i overensstemmelse med god offentlig revisionsskik, således
som dette begreb er fastlagt i § 3 i lov om revisionen af statens regnskaber m.m. og
nærmere præciseret i denne bekendtgørelse i stk. 2-5, §§ 4-8 og ifølge Standarder for
Offentlig Revision (SOR).
Stk. 2.
Revisionen omfatter:
1) institutionens årsregnskab,
2) kontrol med institutionens tilskudsgrundlag, og
3) attestation af indberetninger, hvor Styrelsen for Undervisning og Kvalitet kræver
særskilt revisorerklæring.
Stk. 3.
Institutionsrevisor efterprøver:
1) om årsregnskabet er rigtigt, dvs. om årsregnskabet er aflagt i overensstemmelse
med lov om statens regnskab m.v. med tilhørende bekendtgørelser samt Finansmi-
nisteriets Økonomisk Administrative Vejledninger (ØAV), og ikke indeholder væ-
sentlige fejl og mangler, og
2) om de dispositioner, der er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overensstem-
melse med vilkår for de givne tilskud, love og andre forskrifter samt med indgåede
aftaler og sædvanlig praksis.
Stk. 4.
Forvaltningsrevisionen indgår som en integreret del af revisionen. Ved forvalt-
ningsrevisionen undersøges det, om der er taget skyldige økonomiske hensyn ved insti-
tutionens forvaltning. …
Stk. 5.
Institutionsrevisor afgiver en udtalelse om, hvorvidt oplysningerne i ledelsesbe-
retningen og i målrapporteringen er i overensstemmelse med årsregnskabet.
§ 4.
Institutionsrevisor planlægger revisionen med udgangspunkt i en vurdering af
væsentlighed og risiko. Væsentlige og risikofyldte områder revideres hvert år. De enkel-
te revisionshandlinger indenfor områderne udføres over en årrække og ikke nødvendig-
vis hvert år.
Stk. 2.
Revisionens omfang afhænger af institutionens administrative struktur og forret-
ningsgange, herunder den interne kontrol og andre forhold af betydning for regnskabs-
aflæggelsen.
§ 5.
Revisor foretager revision i årets løb og foretager revision af årsrapporten. Som led
i revisionen undersøger institutionsrevisor de eksisterende forretningsgange, herunder
forretningsgangene vedrørende registrering af tilskudsudløsende faktorer, for at påse, at
den interne kontrol er betryggende. Institutionsrevisor udfører systemrevision og i
nødvendigt omfang substansrevision. Revisionen og kontrol af tilskudsgrundlag udføres
som udgangspunkt ved stikprøvevise undersøgelser. Uanmeldt kasse- og beholdningsef-
tersyn kan indgå i revisionen.
20
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 60: Orientering om at Styrelsen for Undervisning og Kvalitets sendt sin påtænkt afgørelse til VUC Syd, fra undervisningsministeren
§ 6.
Institutionen skal give institutionsrevisor de oplysninger, som må anses at have
betydning for bedømmelsen af institutionens årsregnskab og for institutionsrevisors
vurdering af forvaltningen, herunder mål og opnåede resultater. Institutionen skal give
institutionsrevisor adgang til at foretage de undersøgelser, som institutionsrevisor finder
nødvendige, og skal sørge for, at institutionsrevisor får de oplysninger og den bistand,
som institutionsrevisor anser for nødvendig for udførelsen af sit hverv.
§ 7.
Bliver institutionsrevisor opmærksom på lovovertrædelser eller tilsidesættelser af
forskrifter af væsentlig betydning i forbindelse med midlernes forvaltning, skal instituti-
onsrevisor give institutionens bestyrelse meddelelse derom, og påse, at bestyrelsen
inden tre uger giver Styrelsen for Kvalitet og Undervisning og Rigsrevisionen meddelel-
se herom. I modsat fald er det institutionsrevisors pligt at orientere Styrelsen for Kvali-
tet og Undervisning og Rigsrevisionen. Institutionsrevisors bemærkninger sendes sam-
men med meddelelsen.
Stk. 2.
Hvis institutionsrevisor under sin revision eller på anden måde bliver opmærk-
som på, at fortsættelse af driften er usikker af økonomiske eller andre årsager, finder
stk. 1 anvendelse.
§ 8.
Institutionsrevisor skal afgive en revisorerklæring på det reviderede årsregnskab,
hvoraf det skal fremgå, at regnskabet er revideret i overensstemmelse med reglerne i
denne bekendtgørelse. Forbehold, fremhævelser om henholdsvis revision og regnskab,
usikkerhed om fremtidig drift og andre rapporteringsforpligtelser skal fremgå af erklæ-
ringen. Institutionsrevisor skal afgive en udtalelse om ledelsesberetningen og målrap-
porteringen. Institutionsrevisor skal anvende det gældende erklæringsparadigme, der
findes på Rigsrevisionens hjemmeside på adressen: www.rigsrevisionen.dk.
Stk. 2.
Institutionsrevisor skal føre en revisionsprotokol.
Stk. 3.
I revisionsprotokollen skal institutionsrevisor redegøre for arten og omfanget af
de udførte revisionsarbejder og konklusionen herpå. Institutionsrevisor skal som mini-
mum oplyse om følgende, når der er udført revision:
1) Væsentlige spørgsmål vedrørende revisionen, herunder især væsentlig usikkerhed,
fejl eller mangler vedrørende institutionens bogholderi, regnskabsvæsen eller interne
kontrol.
2) Den udførte forvaltningsrevision. Institutionsrevisor skal navnlig oplyse om revi-
sors undersøgelser, vurderinger og konklusioner vedrørende emnerne i henhold til
Standard for Offentlig Revision nr. 6
Juridisk-kritiske revisioner i forbindelse med
opgaver med revision af et regnskab og Standard for Offentlig Revision nr. 7 - For-
valtningsrevisioner i forbindelse med opgaver med revision af et regnskab samt om
dispositioner uden for institutionens formål.
3) Andre ydelser end revision, der er leveret til den reviderede institution af revisi-
onsvirksomheden.
Stk. 4.
Institutionsrevisor skal afgive et revisionsprotokollat i tilknytning til revisionen
af årsregnskabet, der blandt andet skal indeholde rapportering om de områder, hvor
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet stiller krav om standardoverskrifter, jf. ”Para-
digme for rapportering om revisionsområder med standardoverskrifter i revisionspro-
tokollatet”. Paradigmet findes på
hjemmesiden for Styrelsen for Undervisning og Kvali-
tet på adressen: www.stukuvm.dk. Revisionsprotokollatet skal underskrives af alle
stemmeberettigede medlemmer af bestyrelsen.
Stk. 5.
Det skal i revisionsprotokollatet til årsregnskabet oplyses:
1) hvorvidt institutionsrevisor opfylder lovgivningens krav til revisors uafhængig-
hed,
2) hvorvidt institutionsrevisor under revisionen har modtaget alle de oplysninger,
der er anmodet om,
3) hvorvidt revisionen har givet anledning til bemærkninger med hensyn til, om til-
skud er anvendt i overensstemmelse med de givne vilkår, og
4) hvorvidt revisionen har givet anledning til bemærkninger med hensyn til, om til-
skudsgrundlag er opgjort i overensstemmelse med gældende regler.
Stk. 6.
Institutionsrevisor skal udfylde en revisortjekliste i forbindelse med revisionen af
årsregnskabet, der er udarbejdet af Styrelsen for Undervisning og Kvalitet. Revisortjek-
listen findes på hjemmesiden på adressen: www.stukuvm.dk. Tjeklisten er en del af
revisionsprotokollatet til årsregnskabet. Revisionsprotokollatets sider skal nummereres
fortløbende.
Stk. 7.
Institutionsrevisors bemærkninger i revisionsprotokollatet kan ikke erstattes af
andre meddelelser.”
21
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 60: Orientering om at Styrelsen for Undervisning og Kvalitets sendt sin påtænkt afgørelse til VUC Syd, fra undervisningsministeren
Af bilag 1 til bekendtgørelsen fremgår det, at institutionsrevisor kontrol-
lerer, at institutionens dispositioner på løn- og ansættelsesområdet sker i
overensstemmelse med de love, overenskomster, aftaler m.m., der gælder
for institutionens personale, jf. finansministerens fastsatte eller aftalte
bestemmelser om løn- og ansættelsesvilkår.
Endvidere fremgår det, at institutionsrevisor skal gennemgå institutio-
nens forretningsgange på løn- og ansættelsesområdet, og institutionsrevi-
sor skal påse ved revision af enkeltsager, at der foreligger ansættelsesbre-
ve i overensstemmelse med gældende regler og aftaler, og at der på per-
sonalesagerne er den fornødne dokumentation.
3.8. Bekendtgørelse nr. 750 af 29. juni 2012 om standardvedtægter for institutioner
for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse
Bekendtgørelse nr. 750 af 29. juni 2012 om standardvedtægter for insti-
tutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse
indeholder i § 13, stk. 2 følgende bestemmelse om bestyrelsesmedlem-
mers rejseudgifter og øvrige udgifter i forbindelse med hvervet:
”Bestyrelsesmedlemmernes rejseudgifter og øvrige udgifter i forbindelse med hvervet
afholdes af institutionen efter reglerne om godtgørelse af udgifter efter Finansministeri-
ets cirkulære om tjenesterejseaftalen og cirkulære om satsreguleringer for 2010, 2012 og
2014.”
Med hensyn til indholdet af det nævnte cirkulære henvises til afsnit 3.11.
nedenfor.
3.9. AGV-instruks
Det fremgår af gældende instruks for tilskud til institutioner for almen-
gymnasiale uddannelser og almen, jf. afsnit 8.2. om generelle regler for
aktivitetsopgørelse, at aktivitet opgøres i antal årselever, der beregnes om
produktet af antal aktive elever på tælledagen og tælleperiodens varig-
hed/1 årselev. Tælleperiodens varighed og tælledag fremgår af uddannel-
sesmodellen for den enkelte uddannelse. Antallet af elever, som er aktive
på tælledagen, opgøres af institutionen efter retningslinjer beskrevet i
AGV-instruksen.
3.10. Cirkulære om aftale om senior- og fratrædelsesordninger
Bestemmelser om fratrædelsesaftaler fremgår af cirkulære om aftale om
senior- og fratrædelsesordninger (Perst. nr. 043-11), som fastsætter, at
aftalens kap. 3 (fratrædelsesordninger) kan anvendes i de situationer,
hvor ansættelsesmyndigheden vurderer, at personalereduktioner er eller
forudses at blive nødvendige, jf. § 12, stk. 3, og en medarbejder i en så-
dan situation selv vælger at søge sig afskediget.
22
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 60: Orientering om at Styrelsen for Undervisning og Kvalitets sendt sin påtænkt afgørelse til VUC Syd, fra undervisningsministeren
Fratrædelsesordninger kan således kun anvendes i de situationer, hvor
det vil være hensigtsmæssigt at fremme den frivillige fratræden.
3.11. Cirkulære om tjenesterejser og cirkulærer om satsreguleringer for 2010, 2012
og 2014
Finansministeriet har i 2000 indgået en tjenesterejseaftale med centralor-
ganisationerne, og aftalen omfatter alle offentligt ansatte, jf. aftalens § 1.
Det fremgår af Finansministeriets cirkulære om denne aftale og de årlige
cirkulærer om regulering af satserne i aftalen, at der for 2010, 2012 og
2014 kunne anvendes henholdsvis 1.760 kr., 1.390 kr. og 1.325 kr. pr.
dag til hotel og forplejning på destinationer i Tyskland og Østrig.
Disse satser er bindende for bl.a. VUC Syd, jf. den oven for citerede
bestemmelse i § 40 i lov om institutioner for almengymnasiale uddannel-
ser og almen voksenuddannelse m.v.
4. Styrelsens vurdering af de faktiske forhold
Styrelsens vurdering af sagens faktiske forhold fremgår af gennemgangen
nedenfor. Kronologien i afsnit 4 følger samme opbygning som oven for i
afsnit 2.
4.1. Tilskudsadministration
A. Opgørelse af studieaktivitet
Det er styrelsens vurdering, at VUC Syds tjekliste om tilskudsadministra-
tion på nogle væsentlige punkterer uklar. Dette gælder særligt i forhold til
optagelseskrav og studieaktivitet på tælledagen for kursisterne.
Det fremgår således ikke af VUC Syds tjekliste, hvordan man i praksis
vurderer de formelle optagelseskrav til uddannelserne og sikrer sig, at
optagelseskravene overholdes i forhold til de enkelte elever.
Det fremgår heller ikke af VUC Syds tjekliste, hvordan det på tælledagen
sikres, at der eksempelvis i forhold til hf-enkeltfag tælles, efter 20 pct. af
undervisningen er gennemført, og for avu-undervisning, efter 40 pct. af
undervisningen er gennemført.
Disse uklarheder i instruksen indebærer, at institutionens vurderinger af
elevernes studieaktivitet kan være forkerte, hvilket kan resultere i forkert
og uberettiget udbetaling af taxametertilskud, ligesom det medfører, at
institutionen ikke kan kontrollere og dokumentere, at den foretager og
har foretaget korrekt indberetning af omfanget af den aktivitet, som sty-
relsen skal yde tilskud for.
23
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 60: Orientering om at Styrelsen for Undervisning og Kvalitets sendt sin påtænkt afgørelse til VUC Syd, fra undervisningsministeren
Dette er derfor et forhold, hvor institutionen i alvorlig grad ikke over-
holder den lovgivning, som gælder for institutionens tilskudsadministra-
tion.
B. Kontrol af statstilskud
Det er ikke i VUC Syds regnskabsinstruks for perioden 2013-2017 fast-
sat, hvordan vicedirektørens godkendelse og kontrol af modtagne stats-
tilskud foregår.
Dette er en alvorlig fejl i institutionens tilskudsadministration og er i sig
selv en overtrædelse af lovgivningen på dette område.
C. Samarbejdsaftale med HF & VUC Fyn
Taxametertilskud til fjerundervisning ydes med udgangspunkt i den en-
kelte institutions antal årselever og udbetales direkte til en såkaldt låst
specifik konto for den pågældende institution. Der henvises herved til de
oven for citerede bestemmelser i § 30 i lov om institutioner for almen-
gymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., navnlig at det
efter bestemmelsen alene er institutionens egne årselever, som institutio-
nen kan få tilskud for.
Det er således ikke lovligt, at VUC Syd på vegne af en anden institution
har indberettet fjernundervisningsaktivitet som sin egen aktivitet, modta-
get statstilskud herfor. Dette gælder uanset, at VUC Syd efterfølgende
har afregnet i alt 248 mio. kr. for aktiviteten på baggrund af en aftale
indgået med den anden institution.
Det er et grundlæggende princip i lovgivningen, som de oven for nævnte
bestemmelser er udtryk for, at det kun er den institution, som er ud-
budsgodkendt, og har ansvaret for undervisningens gennemførelse og
kvalitet, som lovligt kan indberette sin tilskudsberettiget aktivitet og
modtage taxametertilskuddet herfor.
Der er derfor på dette punkt i sig selv tale om et yderst alvorligt brud for
de ovennævnte bestemmelser i § 30 i lov om institutioner for almengym-
nasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v.
4.2. Faglig og pædagogisk kompetence
A. Undervisningskompetence
Styrelsen vurderer på det foreliggende grundlag, at der blandt hf-lærerne
er flere og væsentlige mangler i forhold til at opfylde gældende bestem-
melser vedrørende faglig og pædagogiske kompetence, jf. kapitel 7 i lov
om gymnasiale uddannelser og retningslinjer for universitetsuddannelser
rettet mod undervisning i de gymnasiale uddannelser (faglige mindste-
krav), samt kravene vedrørende pædagogikum, jf. § 3 i pædagogikumbe-
kendtgørelsen.
24
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 60: Orientering om at Styrelsen for Undervisning og Kvalitets sendt sin påtænkt afgørelse til VUC Syd, fra undervisningsministeren
Institutionen har herved i alvorlig grad ikke overholdt disse vigtige be-
stemmelser, som har til formål at sikre, at den undervisning, som institu-
tionen er godkendt til og har ansvaret for, kan og faktisk gives i overens-
stemmelse med de krav til undervisningens kvalitet, faglighed og pæda-
gogik. Dette er tilmed en situation, som ikke er bragt til ophør.
4.3. Løn- og ansættelsesforhold
Som en del af den offentlige forvaltning skal institutionen overholde
forvaltningsloven, herunder de oven for citerede bestemmelser i loven
om habilitet. Dette gælder også i forbindelse med ansættelse af medar-
bejdere.
Styrelsens undersøgelser har afdækket, at institutionen i de tre tilfælde,
hvor et familiemedlem til bestyrelsesformanden, direktøren eller en vice-
direktør er blevet ansat i et job på institutionen, har gennemført ansættel-
sesprocedurer, uden at habilitetsreglerne fuldt ud over overholdt. Dette
er tilfældet i forhold til forvaltningslovens § 3, stk. 1, nr. 2 og 5.
Dette gælder også i de tilfælde, hvor en leder i institutionen har deltaget i
behandlingen af en ansættelsessag, hvor en overordnet leder eller besty-
relsesformanden er inhabil efter forvaltningslovens § 3, stk. 1, nr. 2, eller
hvor den inhabile leder (kun) har deltaget i ansættelsessamtaler med an-
dre ansøgere til et job, som et familiemedlem til den pågældende leder
også er ansøger til. I det tilfælde, hvor bestyrelsesformanden var inhabil,
skulle formanden have sikret sig, at bestyrelsen blive gjort opmærksom
på hans inhabilitet, så bestyrelsen kunne have truffet beslutning om, at et
andet medlem af bestyrelsen, f.eks. næstformanden, skulle varetage for-
mandens funktion i relation til denne sag
uanset at sagen ikke kunne
forventes at skulle forelægges for bestyrelsen.
Institutionen har herved truffet afgørelse om ansættelse af de tre perso-
ner på en måde, som er egnet til at vække tvivl om, hvorvidt de ledere og
medarbejdere i institutionen, som har deltaget i behandlingen af disse
ansættelsessager, har været uvildige og upartiske.
Styrelsen har efter sagens oplysninger ikke grundlag for at antage, at det-
te ikke har været tilfældet i de konkrete situationer.
D. Direktørens resultatkontrakt
Styrelsen har ikke grundlag for at anfægte bestyrelsens vurdering af med-
arbejdertilfredshedsundersøgelsen i forhold til målopfyldelsen af direktø-
rens resultatkontrakt for 2015.
Det er styrelsens vurdering, at der på det foreliggende grundlag ikke er
anledning til at foretage yderlige, men skal dog over for VUC Syd præci-
sere, at det er bestyrelens ansvar at sikre overholdelsen af ministeriets
25
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 60: Orientering om at Styrelsen for Undervisning og Kvalitets sendt sin påtænkt afgørelse til VUC Syd, fra undervisningsministeren
bemyndigelse af 27. juni 2013 til at indgå resultatkontrakter, herunder
særligt i forhold til bestyrelsens vurdering af målopfyldelsen.
E. Løn og tillæg i henhold til GL-overenskomsten
Styrelsen konstaterer, jf. sagens omstændigheder, at lønaftalerne med
cand.scient.-underviserne (fysisk, kemi, biologi m.m.) ikke indeholder det
overenskomstbestemt tillæg, jf. § 8 i GL-overenskomsten.
VUC bedes gennemgå alle lønaftalerne med cand.scient.-undervisere
(fysik, kemi, biologi m.m.) med henblik på at vurdere om overenskomst-
bestemte tillæg, jf. § 8 i GL-overenskomsten, udbetales korrekt, og orien-
tere Styrelsen om resultatet af gennemgangen.
F. Fratrædelsesaftaler
Det er styrelsens vurdering, at VUC Syd i strid med cirkulære om aftale
om senior- og fratrædelsesordninger, som institutionen efter § .. i lov om
institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddan-
nelse m.v. er forpligtet til at overholde, har indgået fratrædelsesaftaler
med en ansat, der selv vælger at fratræde i tilfælde, hvor personalereduk-
tioner ikke var eller måtte forudses at blive nødvendige, har honoreret
flere ansatte med resultatløn for en periode, hvor pågældende var fritstil-
let, i fem tilfælde har udbetalt fratrædelsesgodtgørelser ud over det tillad-
te.
Institutionen har herudover tre gange har anvendt en loyalitetsklausul,
der begrænser de pågældendes ytringsfrihed efter Grundlovens § 77, og
som institutionen som en del af den offentlige forvaltning ikke lovligt
kan indgå aftale om.
4.4 Forvaltning af udgifter og sparsommelighed
A. Forretningsorden
Styrelsen kan på baggrund af en gennemgang af referater fra bestyrel-
sesmøder konstatere, at skolens direktør ikke - som foreskrevet i forret-
ningsordenen for VUC Syd
kvartalsvist har fremlagt rapporter om li-
kviditets- og budgetopfølgning og den økonomiske udvikling for VUC
Syd til bestyrelsen.
B. Regnskabsinstruks 2013
Der henvises til afsnit C.
C. Regnskabsinstruks 2017
Styrelsen finder, at det af regnskabsinstruksen skal fremgå, hvilke be-
løbsgrænser de dispositionsberettigede kan disponere inden for, såvel
som hvilke personer, der kan godkende bilag. Endelig skal regnskabsin-
struksen løbende holdes ajour.
26
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 60: Orientering om at Styrelsen for Undervisning og Kvalitets sendt sin påtænkt afgørelse til VUC Syd, fra undervisningsministeren
Endvidere henvises til afsnit om 4.5. om revision.
D. Fejlkonteringer i forbindelse med håndtering af fakturaer
Styrelsen har noteret sig, at VUC Syd ifølge de foreliggende oplysninger
har taget Rigsrevisionens bemærkninger til efterretning og iværksat initia-
tiver, der skal forbygge fejlkonteringer m.v.
I øvrigt henvises til afsnit 4.5 om revision.
E. Leasingaftaler
På baggrund af styrelsens gennemgang af BMW-leasingaftalerne er det
styrelsens vurdering, at VUC Syd ikke opnår en reel besparelse sammen-
lignet med en løsning baseret på udbetaling af statens lave sats for kørsel
i egen bil eller valg af en mindre bekostelig leasingaftale.
Styrelsen finder derfor, at VUC Syd ud fra en økonomisk betragtning
unødigt påføres ekstraomkostninger, alene ud fra et ønske om en grøn-
nere profil samt markedsføring af VUC Syd. Disse hensyn kunne og
burde efter styrelsens opfattelse have været varetaget på en billigere må-
de. Med hensyn til institutionens ønske om at varetage et markedsfø-
ringshensyn ved indgåelse af disse leasingaftaler er det styrelsens opfat-
telse, at dette hensyn ikke er varetaget på en hensigtsmæssig måde ved at
vælge at lease biler, som så klart for omverden fremstår som luksusbiler.
Institutionen vil efter styrelsens opfattelse herved (utilsigtet) kunne have
bidraget til at give lokalområdet indtryk af en institution, som ikke an-
vender sine statstilskud på sin kerneopgave, og som ikke udviser spar-
sommelighed i forvaltningen af sine midler.
F. Sponsorater
Der er ikke noget til hinder for, at en bestyrelse beslutter at delegere be-
slutningskompetencen til at indgå sponsoraftaler til direktøren på institu-
tionen.
Det er imidlertid en forudsætning, at ledelsen og/eller bestyrelsen i et
tilstrækkeligt omfang sikrer sig, at aftalerne bliver indgået som forventet i
henhold til det mandat, der er givet af bestyrelsen, men også sikrer, at der
ikke opstår evt. habilitetsproblemer i forbindelse med de sponsorater,
der bliver indgået.
Eksempelvis skal bestyrelsen være ekstra påpasselig, når der indgås spon-
sorat med Haderslev Golfklub, som direktøren samtidig har haft et man-
geårigt medlemskab af.
I relation til nogle af sponsoraftalerne indgår modydelser. Styrelsen anbe-
faler, at der ikke indgår tillægs- eller modydelser i de aftaler, VUC Syd
indgår. Dette skal bl.a. også ses i lyset af, at Rigsrevisionen i flere omgan-
ge har kritiseret selvejende uddannelsesinstitutioners brug af sponsorater,
27
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 60: Orientering om at Styrelsen for Undervisning og Kvalitets sendt sin påtænkt afgørelse til VUC Syd, fra undervisningsministeren
der indeholder elemeter af modydelser, hvilket også har fået styrelsen til
at udsende en vejledning herom.
Der er efter styrelsen vurdering ikke udvist sparsommelighed, når VUC
Syd byder på golf og traktement, som det var tilfældet med ”Company
Day”.
Efter styrelsens vurdering er den markedsføringsmæssige værdi af delta-
gelse i fx golf
”Pro-AM Turneringer”
med professionelle spillere yderst
tvivlsom. Endvidere er det en skærpende omstændighed, at disse arran-
gementer alene kommer direktøren, som har indgået sponsoraftalen, og
enkelte andre ansatte fra VUC Syd til gode.
G. Udbud og byggeri
Det er styrelsens vurdering, at direktøren skulle have orienteret bestyrel-
sesformanden om de fælles forretningsinteresser med firmaet Bo Michel-
sen A/S, så bestyrelsen på et oplyst grundlag kunne have tage de for-
nødne forholdsregler i tide og mindsket evt. risiko for beslutninger til
ugunst for VUC Syd.
Den øvrige del af direktionen skulle ligeledes have sikret sig, at bestyrel-
sen fik kendskab til de pågældende forhold, når direktøren af egen kraft
ikke (rettidigt) orienterede bestyrelsen herom.
Styrelsen kan ikke på det foreliggende grundlag vurdere, om VUC Syd
som følge heraf har lidt et økonomisk tab i forbindelse med de indgåede
kontrakter, men blot konstatere, at direktøren var inhabil, og at han og
direktionen ikke rettidigt fik orienteret bestyrelsen om dette.
H. Medarbejder og pædagogiske dage afholdt i udlandet
VUC Syd har ikke udvist sparsommelighed ved tilrettelæggelsen af de tre
arrangementer, der indgår i undersøgelsen og omfatter medarbejdere og
pædagogiske dage afholdt i Wien, Hamborg og Berlin i 2010, 2012 og
2014. Pris pr. dag pr. medarbejder for arrangementerne lå betydeligt over
det niveau, der almindeligvis kan anvendes i forbindelse med tjenesterej-
ser.
Ved arrangementerne afholdt i Wien, Hamborg og Berlin var prisen som
omtalt ovenfor pr. dag pr. medarbejder henholdsvis 2.800 kr., 3.500 kr.
og 2.714 kr. Det fremgår af Finansministeriets cirkulære om tjenesterej-
ser og cirkulære om satsreguleringer, at der for 2010, 2012 og 2014 -
hvor de pædagogiske dage blev afholdt - kunne anvendes henholdsvis
1.760 kr., 1.390 kr. og 1.325 kr. pr. dag til hotel og forplejning på de på-
gældende destinationer.
Hertil kommer, at der i arrangementerne har været planlagt med ”tid på
egen hånd” i et ikke ubetydeligt omfang.
I Wien var hele lørdag og søn-
28
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 60: Orientering om at Styrelsen for Undervisning og Kvalitets sendt sin påtænkt afgørelse til VUC Syd, fra undervisningsministeren
dag til kl. 11 programsat som egen tid. I Hamborg var søndag til kl. 14
afsat til egen tid, og i Berlin var lørdag til kl. 14 afsat til egen tid.
Endelig er der anvendt ikke ubetydelige beløb til ”fri bar” og underhold-
ning i forbindelse med arrangementerne. Både
”fri bar”,
underholdning
hentet fra Danmark til destinationerne i udlandet og
”tid på egen hånd”
i
et ikke uvæsentligt omfang er både mangel på sparsommelighed og uden
for det formål, som skolens midler kan anvendes til.
I. Studieture for bestyrelsen og direktionen
Der er ikke noget til hinder for, at VUC Syd prioriterer og med passende
mellemrum gennemfører studieture med henblik på at opnå viden og
øget kendskab til emner af relevans for VUC Syds virke.
Det er dog en forudsætning, at der i forbindelse med planlægningen af en
studietur gøres nogle grundige overvejelser om formålet med turen, del-
tagerkreds, og hvor lang tid man skal være afsted på turen for at opnå det
ønskede formål med turen.
I den sammenhæng er der grænser for, hvor tætpakket programmet i
praksis kan være, når der tages højde for rejsetid, evt. jetlag og andre
praktiske forhold i forbindelse med tilrettelæggelsen.
Planlægningen af studieture skal som udgangspunkt ske, så hele dage
uden program undgås, og der undersøges alternative muligheder, såfremt
dette ikke er muligt. I sidste ende kan det være nødvendigt at opkræve en
passende egenbetaling fra deltagernes side, såfremt det ikke er muligt at
tilrettelægge turen med en passende balance mellem relevant programsat
tid og ”egen tid”.
Bestyrelsesturen til Californien blev tilrettelagt med en hel dag til ”egen
tid”. Det bør indgå
i overvejelserne og planlægningen af en tur, at ned-
bringe
”egen tid”
mest muligt eller alternativt opkræve en passende
egenbetaling fra deltagernes side, såfremt dette ikke muligt.
Direktionsturen til Australien blev tilrettelagt med flere dage uden pro-
gram, hvilket både er udtryk for manglende omhu i planlægningen,
manglende sparsommelighed og i sidste ende kan karakteriseres som et
ikke ubetydeligt og uberettiget (frynse)gode for deltagerne, hvilket styrel-
sen skal påtale skarpt..
J. Konference og netværksmøder i London
Styrelsen har ikke noget at bemærke til direktionens beslutning om og de
angivne begrundelser for deltagelse i konference og netværksmøder i
London.
29
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 60: Orientering om at Styrelsen for Undervisning og Kvalitets sendt sin påtænkt afgørelse til VUC Syd, fra undervisningsministeren
K. Kunstnerisk udsmykning og opkøb af kunst
Styrelsen skal på det kraftigste påtale, at indkøb af kunst og kunstnerisk
udsmykning - i det omfang det var tilfældet - var lagt i hænderne på en
enkelt person. Dette gælder både beløbenes størrelse taget i betragtning,
og den difference, der kan konstateres mellem budget og faktisk afholdte
udgifter til formålet.
Dertil kommer, at den samlede budgetoverskridelse på 1,4 mio. kr. i pe-
rioden 2011-2017 på det oplyste grundlag, ikke har været drøftet eller
taget op i forbindelse med budgetopfølgning eller lignende af hverken
direktion eller bestyrelse.
L. Indretning af direktørens kontor
Indkøb af eksklusive møbler m.v. til direktørens kontor viser efter styrel-
sens vurdering, at VUC Syd ved sine dispositioner har udvist markant
mangel på sparsommelighed. Endvidere er det en skærpende omstæn-
dighed, at de pågældende indkøb som udgangspunkt alene kommer di-
rektøren og en meget snæver kreds af personer til gode.
Som sagen foreligger oplyst, finder styrelsen ikke at kunne lægge VUC
Syd’s oplysninger om, at direktørens kontor har været det mest benyttede
mødelokale på VUC Syd, til grund. Dels kan VUC Syd ikke dokumentere
ved mødekalender eller andet, der viser noget om lokalets faktiske an-
vendelse. Dels kan styrelsen på baggrund sit tilsynsbesøg i september
2017 konstatere, at kontoret ikke er indrettet til møder med mere end 5-8
personer.
M. Indkøb af Apple-armbåndsure
Styrelsen finder ikke umiddelbart belæg for, at Apple-armbåndsure til
ledelsen for VUC Syd medvirker til en mere effektiv skoledrift, der står
mål med udgifterne. Det er således tvivlsomt, at det skulle kunne fremme
institutionens formål, at ledelsen udstyres med Apple-armbåndsure.
Styrelsen finder derfor ikke, at der er udvist sparsommelighed ved den
pågældende disposition. Endvidere har styrelsen noteret, at der i en af
fratrædelsessagerne, jf. afsnit om løn- og ansættelsesforhold, ikke som
oplyst, har fulgt de retningslinjer, som gælder for køb og anvendelse af it-
udstyr. Det blev mellem parterne aftalt, at den ansatte kunne beholde
iPad Air GB, MacBook samt Apple-armbåndsuret som led i fratrædel-
sesaftalen.
4.5. Revision
Styrelsen har gennemgået afgivne revisionserklæringer og rapporteringen
i revisionsprotokollater i perioden 2013 til 2016 fra VUC Syds statsauto-
riserede
Ernst & Young.
Formålet med gennemgangen har været at vurdere, om VUC Syds revi-
sor i perioden har udført sin revision og har rapportereret om resultater-
30
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 60: Orientering om at Styrelsen for Undervisning og Kvalitets sendt sin påtænkt afgørelse til VUC Syd, fra undervisningsministeren
ne af denne i overensstemmelse med kravene om god offentlig revisions-
skik.
Formålet har desuden været at vurdere, om eventuelle tilsidesættelser af
god offentlig revisionsskik efter styrelsens opfattelse har en sådan karak-
ter, at disse bør indbringes for Revisornævnet til nærmere vurdering.
Styrelsen har afgrænset gennemgangen til følgende centrale revisionsom-
råder:
Statstilskud
Forvaltningsrevision - herunder sparsommelighedsaspektet
Forretningsgange og interne kontroller
Styrelsens vurdering af gennemgangen af de tre centrale revisionsområ-
der er beskrevet i de efterfølgende afsnit.
Statstilskud
Styrelsen finder det uacceptabelt, at revisor i sin revisorerklæring på de
kvartalsvise aktivitetsindberetninger og i revisionspåtegningen på års-
regnskaberne i perioden 2013 til 2016 ikke har taget forbehold for VUC
Syds indberetning af aktivitet vedrørende fjernundervisning, som er gen-
nemført på HF & VUC Fyn. VUC Syd har således uden lovhjemmel
systematisk indberettet aktivitet og modtaget tilskud for aktivitet gen-
nemført på HF & VUC Fyn, uden at revisor har gjort hverken VUC Syds
bestyrelsen eller styrelsen opmærksom på dette regelbrud.
Forvaltningsrevision
herunder sparsommelighedsaspektet
Det fremgår af revisionsprotokollaterne for perioden 2013 til 2016, at
VUC Syds anlægsaktiver efter revisors vurdering udgør en væsentlig og
risikofyldt post i regnskabet.
Når revisor angiver anlægsaktiverne som et væsentligt og risikofyldt revi-
sionsområde, er det styrelsens forventning, at revisor foretager revision
af området i overensstemmelse med god offentlig revisionsskik. Det
indebærer bl.a., at revisor reviderer tilgange, afgange og afskrivninger
samt foretager tilstedeværelseskontrol.
Styrelsen er herudover uforstående overfor, at revisor på intet tidspunkt i
perioden har bemærket, at direktørens kontor var indrettet og udsmykket
med dyrt inventar og værdifuld kunst.
Rigsrevisionen gennemgik i efteråret 2015 VUC Syds regnskabsinstruks
inklusive bilag indenfor følgende områder: Kørselsbemyndigelse, repræ-
sentationsomkostninger, personalegoder, sponsorater, samt budget- og
godkendelsesprocedurer. I den forbindelse afgav Rigsrevisionen en ræk-
ke kritiske bemærkninger i forhold til forvaltningen af disse områder.
31
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 60: Orientering om at Styrelsen for Undervisning og Kvalitets sendt sin påtænkt afgørelse til VUC Syd, fra undervisningsministeren
1851440_0032.png
Styrelsen kan konstatere, at revisor i revisionsprotokollatet for 2015 kort-
fattet anfører, at der har været fokus på disse områder, men at det ikke
gav revisor anledning til yderligere bemærkninger eller anbefalinger. Re-
visor anfører ikke, hvad dette fokus nærmere består i, hvilket styrelsen
finder utilfredsstillende, når der henses til Rigsrevisionens alvorlige kritik.
Forretningsgange og interne kontroller
Styrelsen har konstateret, at revisor fra regnskabsåret 2013 til 2016 har
anført i revisionsprotokollatet, at VUC Syds direktør har haft alene
fuldmagt og ubegrænset adgang til skolens bankkonti og værdipapirbe-
holdning. Revisor anfører endvidere, at bestyrelsen har været bekendt
med dette forhold. På trods af den manglende funktionsadskillelse har
revisor i revisortjeklisten for regnskabsårene 2013 til 2016 ikke haft an-
mærkninger i forhold til den manglende funktionsadskillelse, hvilket sty-
relsen finder uacceptabelt.
Når en direktør har alenefuldmagt til skolens likvide beholdninger og
værdipapirbeholdning, er det styrelsens vurdering, at risikoen for besvi-
gelser eller uforsvarlig udgiftsforvaltning øges markant. Det er derfor
Styrelsens vurdering, at revisor ifølge god offentlig revisionsskik burde
have udvidet sin revision i forhold til væsentlighed og risiko, når revisor
er bevidst om manglende funktionsadskillelse. Det fremgår ikke af revi-
sors protokollater for perioden, at dette har været tilfældet.
Styrelsens vurdering skal også ses i lyset af, at VUC Syd i perioden 2013
til 2016 har haft betydelig likviditet til rådighed (mellem 65-90 mio. kr.),
og at VUC Syds direktør haft bemyndigelse til ubegrænset at indkøbe
kunst m.v. og godkende egne bilag.
På baggrund af oplysningerne i sagen er det styrelsens vurdering, at revi-
sor ikke i tilstrækkelig grad har levet op til de krav, som almindeligvis
stilles til revisorer for selvejende uddannelsesinstitutioner.
Styrelsens undersøgelse har vist, at VUC Syd ikke har taget skyldige øko-
nomiske hensyn ved institutionsforvaltningen og ikke har udvist spar-
sommelighed ved sine dispositioner. Det gælder eksempelvis i forhold til
pædagogiske dage afholdt i udlandet, studieture, sponsoraftaler, indret-
ning af direktørkontor, indkøb af Apple-armbåndsure og valg af biler i
forbindelse med leasing-aftaler.
Endvidere kan der henvises til væsentlige fejl og mangler i forhold til
løn- og ansættelsesforhold samt faglig og pædagogisk kompetence, som
revisor heller ikke har haft bemærkninger til.
VUC Syd pålægges senest tre uger efter denne afgørelse at anmode den
nuværende revisor om inden for en frist på højst fire uger at sende besty-
relsen en redegørelse, der kan indgå i en vurdering af om, revisors opga-
vevaretagelse for institutionen skal indbringes for Revisornævnet. Besty-
32
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 60: Orientering om at Styrelsen for Undervisning og Kvalitets sendt sin påtænkt afgørelse til VUC Syd, fra undervisningsministeren
1851440_0033.png
relsen skal senest fire uger herefter sende revisors redegørelse til styrelsen
sammen med oplysning om, hvorvidt bestyrelsen finder grundlag for at
indbringe sagen for Revisornævnet.
5. Begrundelse for påtænkt afgørelse
Ud fra en samlet vurdering af samtlige ovennævnte forhold, er det styrel-
sens opfattelse, at VUC Syd i forhold til væsentlige punkter og i alvorlig
grad har overtrådt den lovgivning, som gælder for VUC Syd
Det indgår i vurderingen, at VUC Syds procedurer for opgørelse af stu-
dieaktivitet og optag af elever ikke er tilstrækkelig præcis, og at VUC Syd
på vegne af en anden institution har indberettet fjernundervisningsaktivi-
tet, modtaget statstilskud og efterfølgende afregnet for aktiviteten med
den pågældende institution, selv om der ikke er hjemmel til at indgå så-
danne aftaler. Dette er i strid med § 30 i lov om institutioner for almen-
gymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v.
Det indgår også i vurderingen, at VUC Syd ikke har tilrettelagt sin admi-
nistration og forvaltning af udgifter m.v. på en måde, der sikrer et be-
tryggende kontrolmiljø, korrekt kontering og løbende opfølgning fra
bestyrelsen og revisors side.
Det indgår også i vurderingen, at VUC Syd har udvist mangel på spar-
sommelighed i udpræget grad, og ikke taget hånd om habilitetsproblemer
i forbindelse med udbud og byggeri såvel som ved dispositioner foreta-
get af enkeltpersoner i forbindelse med indgåelse af sponsorater og
kunstnerisk udsmykning og opkøb af kunst.
VUC Syd har således ikke taget skyldige økonomiske hensyn, og har ud-
vist manglende sparsommelighed i forbindelse med sin forvaltning af
udgifter. De ovennævnte forhold kan danne grundlag for et tilbagebeta-
lingskrav efter § 52, stk. 1, i lov om institutioner for almengymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse m.v.
Ydermere er det
på det foreliggende grundlag - styrelsens vurdering, at
faglig og pædagogisk kompetence såvel som løn og ansættelsesforhold
for et større antal undervisere ikke fuldt ud opfylder gældende regler.
Revisionen skal foretages i overensstemmelse med god offentlig revisi-
onsskik, jf. revisionsbekendtgørelsens § 3. Efter styrelsens vurdering har
dette ikke været tilfældet, jf. afsnit 4.5, og § 43 i revisionsbekendtgørelsen
kan dermed danne grundlag for at pålægge bestyrelsen at udpege en an-
den revisor.
Med venlig hilsen
Martin Larsen
Vicedirektør
33