KIsse
nvseI
Ry, d. 8. januar 2018
Til
cc:
cc:
cc:
cc:
cc:
Undervisningsminister Merete Riisaaer
Styrelsen til II og Læring; i
Folketingets undervisningsudvalg
Kommuner, der anvender Klassetrivsel.dk til trivselsmålingen
KL
Folkeskolen.dk
Vi kontakter Undervisningsministeren igen (se tidligere henvendelse her:
hffp://www.ft.dk/samlinp/20171/almdel/UNU/bilag/46lindex.htm) efter at have læst ministeriets nyhed:
https://uvm.dk/aktuelUnyheder/uvm/201 8/ian/i 801 08-den-nationale-trivselsmaalinq-i-folkeskolen
,
Vi reagerer særligt på følgende afsnit og de her fremhævede dele, af ministeriets nyhed, da det ikke er i
overensstemmelse, med hverken bekendtgørelsen om trivselsmålingen eller ministeriets egne tidligere
udmeldinger og svar:
“Elevers besvarelser i de nationale trivselsmålinger skal indsamles og behandles fortroligt. Data skal
indsamles på en måde, så den enkelte elevs svar ikke kan identificeres på skolen, og formidling af
resultaterne fra undersøgelserne skal ske på en måde, så det ikke er muligt at identificere den enkelte elevs
besvarelse. Undervisningsministeriet tilbyder grundskoler at bruge ministeriets værktøj til at gennemføre den
nationale trivselsmåling. Her kan skolerne ikke fâ adgang til den enkelte elevs svar. Nogle kommuner vælger
at bruge et andet indsamlingsværktøj, som har givet kommuner anden adgang ti! data, end ministeriets
indsamlingsværktøj tillader. Undeivisningsministeriet er blevet opmærksomt på, at der ikke er tilstrækkelig
kendskab til reglerne på folkeskoleområ det, og at ministeriet ikke har kommunikeret klart om reglerne.
Undeniisningsministeriet vi! derfor snarest udsende et brev til kommunerne, hvori det indskærpes, at data til
den nationale trivselsmåling udelukkende må indsamles til statistisk brug. Undervisningsministeren vil i
øvrigt drøfte en præcision af reglerne med folkeskoleforligskredsen.”
Vi gør hermed Undervisningsministeren opmærksom på, Bekendtgørelsen om trivselsmålingen
(https:llwww.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=174664
),
hvor §1 siger, at trivselsmålingen er
kommunens ansvar at gennemføre. §5 giver kommunen mulighed for at bruge et eget redskab til
gennemførslen, og når en kommune anvender eget redskab, overtager kommunen Uataansvaret, iht.
personoplysningsloven*. I bekendtgørelsen er der ikke krav om anonymitet i trivselsmålingen, og når
kommunen har overtaget dataansvaret, er det kommunens ansvar og opgave at fastsætte, hvad
formåleUformålene med indsamlingen er. Kommunen må behandle personoplysninger, når der er hjemmel til
formålet/formålene, og overholder personoplysningsloven. Kommunens hjemmel til at bruge de
indsamlede data lokalt ligger bl.a. i folkeskoleloven og lov om undervisningsmiljø, som stadfæster,
at elevens trivsel er kommunens og skoleleders ansvar og at ansvarlige har pligt til at handle på sin
viden.
*Som der kan læses på ministeriets egne sider https://www.emu.dk/modul/om-fortrolighed også vedhæftet
(
som bilag 1), er Undervisningsministeriet også selv bevidst om, at kommunerne overtager dataansvaret ved
at benytte sig at bekendtgørelsens §5 om at anvende eget redskab: “Kommunerne kan vælge at
gennemføre målingen i et andet værktøj end ministeriets Trivselsværktøj. I sådanne tilfælde er kommunen
dataansvarlig for trivselsmålingen og kommunen skal anmelde trivselsmålingen til Datatilsynet samt
overholde evt, anvisninger fra Datatilsynet i relation til målingen.
-
Allerede tilbage i 2015 fik vi henvendelser fra kommuner, der ønskede at overtage dataansvaret og
gennemføre trivselsmålingen gennem Klassetrivsel.dk (se yderligere om Klassetrivsel.dk i vores tidligere
henvendelse j//__iwftdk/samlin/2O171/aIrndel/UNUfbflaa/6/index.htm), Derfor kontaktede vi
Undervisningsministeriet allerede i 2015 for at få bekræftet, kommunernes og vores forståelse af
bekendtgørelsen om trivselsmålingen: Vi stillede Undervisningsministeriet nogle spørgsmål d. 14.12.2015
og fik svar fra ministeriet d. 21.01.2016 (se hele mailkorrespondancen vedhæftet bilag 2 og 3):
-
Skole
visioner