Virum og Odense, 5. januar 2018
Svend Kreiner, professor emeritus
Jeppe Bundsgaard, professor MSO
Åbent brev ti Undervisningsminister Merete Riisager og mediemmerne af Foiketngets
Undervisningsudvaig
Vi har med interesse fulgt og deltaget i diskussionen om De Natonale Test (DNT), og selvom vi ikke
nødvendigvis er enige i alt hvad der siges både for og imod pædagogiske test i al almindelighed og DNT i
særdeleshed, er det åbenlyst for os begge, at DNT ikke er blevet det nytge redskab for alle lærerne i den
danske folkeskole, som pædagogiske test kan og bør være.
Det er åbenlyst, at der er meget, der kan og bør forbedres i forbindelse med DNT, og da det nu ser ud som
om der er politsk interesse i at gøre noget ved det, vil vi med dete brev give en række indspark tl, hvad
der kan forbedres.
I en ikke helt systematsk rækkefølge bør følgende tng komme på banen.
Brugen af DNT skai tireeeiegges såiedes at den er nytg for iereren
De natonale test har fra starten været præsenteret som et pædagogisk redskab. Men der fndes ikke
overbevisende belæg for, at de faktsk har udviklet sig tl et sådant.
Det kan der være fere årsager tl. n af de væsentligste er formodentlig, at afprøvningen er tlretelagt
uden respekt for og uden hensyn tl, hvornår det vil være nytgt for læreren at få de oplysninger om
eleverne, som testresultaterne kan give. Det forekommer os desuden at der ikke tages tlstrækkeligt hensyn
tl om testene rent faktsk giver læreren de oplysninger, som læreren har brug for, for at kunne
tlretelægge undervisningen på den bedste måde. Da det, der er nytgt at vide og hvornår, må forventes at
variere fra klasse tl klasse, vil vi opfordre tl følgende:
Læreren skal selv bestemme, hvornår der skal testes. Hvis læreren mener, at det er bedre at teste
eleverne i oktober og november end sent i skoleåret, fordi tdlig viden giver bedre muligheder for at
tlretelægge undervisningen i forhold tl de problemer, som testresultaterne måte afsløre, skal
læreren naturligvis have ret tl at trææe den beslutning.
Læreren skal kunne fravælge irrelevante proflområder så testningen fokuserer på og giver mere
sikre resultater om det relevante. Hvis en lærer i 8. klasse fx mener, at det er spild af td at teste
hele klassen i afodning, skal læreren have ret tl at fravælge dete proflområde for nogle eller alle
elever, således at tden i stedet kan bruges tl at teste elevernes tekstorståelse. n sådan
beslutning vil kunne reducere usikkerheden på målingerne af tekstorståelse tl ca. 70 % af den
usikkerhed, man har i dag.
Hvis læreren oplever, at testene ikke bidrager med noget, hun kan bruge tl undervisningen – fx på
grund af usikkerheden, eller fordi hun ikke forstår testresultaterne – skal hun have mulighed for at
fravælge testen og i stedet bruge undervisningstden på noget mere nytgt.
1