Undervisningsudvalget 2017-18
UNU Alm.del Bilag 44
Offentligt
1839421_0001.png
Undervisningsministeriet
Udkast af 21. december 2017
UDKAST
Forslag
til
Lov om ændring af lov om produktionsskoler
(Justering af skoleydelse)
§1
I lov om produktionsskoler, jf. lovbekendtgørelse nr. 97 af 26. januar 2017, foretages følgende æn-
dringer:
1.
I
§ 17, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »350 kr. pr. uge for hjemmeboende deltagere over 18 år og 1.250 kr.
pr. uge for udeboende deltagere over 18 år« til: »607 kr. pr. uge for hjemmeboende deltagere over 18 år
og 1.409 kr. pr. uge for udeboende deltagere over 18 år«.
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Stk. 2.
Loven har virkning fra den 1. januar 2018. Produktionsskolerne foretager efterregulering af de
udbetalinger af skoleydelse, der har fundet sted fra dette tidspunkt.
1
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 44: Lovudkast til lov om ændring af lov om produktionsskoler (Justering af skoleydelse), fra undervisningsministeren
Undervisningsministeriet
Udkast af 21. december 2017
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets indhold
2.1. Justering af skoleydelse
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Undervisningsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
9. Sammenfattende skema
1. Indledning
Lovforslaget har baggrund i finanslovsaftalen for 2018, hvor regeringen (Venstre, Liberal Alliance og
Det Konservative Folkeparti) og Dansk Folkeparti enige om at hæve produktionsskoleydelsen til ni-
veauet for den kommende skoleydelse for ikke-forsørgere på den forberedende grunduddannelse med
virkning fra den 1. januar 2018.
Lovforslaget har således endvidere baggrund i
Aftale om bedre veje til uddannelse og job,
som regeringen
(Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Socia-
listisk Folkeparti, Det Radikale Venstre, Alternativet og Enhedslisten (aftalepartierne) indgik den 13.
oktober 2017.
Med den politiske aftale om bedre veje til uddannelse og job ønsker aftalepartierne, at der etableres
en nyt, samlet forberedende uddannelsestilbud
foreneredende grunduddannelse (FGU)
som er hen-
vendt til primært personer under 25 år, der har brug for forudgående faglig eller personlig opkvalifice-
ring for at kunne gennemføre en ungdomsuddannelse eller komme i beskæftigelse. Der vil senere i in-
deværende folketingssamling blive fremsat lovforslag med henblik på at etablere det nødvendige lov-
givningsmæssige grund for den nye forberedende grunduddannelse, hvor undervisning forventes at på-
begynde fra august 2019.
I den politiske aftale om bedre veje til uddannelse og job er aftalepartierne for så vidt angår elevernes
forsørgelsesgrundlag på den nye forberedende grunduddannelse enige om, at der skal etableres en ny
type ydelse
skoleydelsen
for elever på nye forberedende grunduddannelse. Aftalepartierne er i den
henseende enige om, at ydelsen til elever på 18 år og derover skal svare til niveauerne for satserne til
uddannelseshjælp til uddannelsesparate. Aftalepartierne er endvidere enige om, at ydelsen til elever un-
der 18 år skal svare til det nuværende niveau for produktionsskoleydelsen til elever under 18 år. Aftale-
partierne er endelig enige om, at der indarbejdes et forsørgertillæg som et supplement til skoleydelse
svarende til de nominelle niveauer for forsørgertillæg i SU-systemet.
Lovforslaget tager sigte på at gennemføre denne del af finanslovsaftalen for 2018.
2
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 44: Lovudkast til lov om ændring af lov om produktionsskoler (Justering af skoleydelse), fra undervisningsministeren
Undervisningsministeriet
Udkast af 21. december 2017
Det foreslås, at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende, men at loven har virk-
ning fra den 1. januar 2018. Dette indebærer, at udbetalinger af produktionsskoleydelsen kan efterregu-
leres, således at den foreslåede justering af ydelsen vil have virkning med tilbagevirkende kraft fra dette
tidspunkt.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Justering af skoleydelse
2.1.1. Gældende ret
Efter produktionsskolelovens § 17, stk. 1, modtager produktionsskoledeltagere, der udløser statstil-
skud, en skoleydelse fra produktionsskolen for den tid, de følger undervisningen.
Efter produktionsskolelovens § 17, stk. 2, 1. pkt., afhænger skoleydelsens størrelse af, om produkti-
onsskoledeltageren er fyldt 18 år eller ej. For deltagere, som er fyldt 18 år, afhænger størrelsen af skole-
ydelsen endvidere af, om den pågældende er hjemmeboende eller udeboende.
Skoleydelsen til produktionsskoledeltagere udgør således efter produktionsskolelovens § 17, stk. 2, 1.
pkt., 350 kr. pr. uge for produktionsskoledeltagere under 18 år, 350 kr. pr. uge for hjemmeboende del-
tagere over 18 år og 1.250 kr. pr. uge for udeboende deltagere over 18 år.
Efter produktionsskolelovens § 17, stk. 2, 2.-4. pkt., er de angivne beløb er fastsat i 2017-niveau og
reguleres fra og med 2018 en gang årligt den 1. januar med 2 procent tillagt eller fratrukket en tilpas-
ningsprocent for det pågældende finansår, jf. lov om en satsreguleringsprocent. Tilpasningsprocenten
tillægges eller fratrækkes, afhængigt af om den lønudvikling, der ligger til grund for beregning af tilpas-
ningsprocenten, er højere eller lavere end 2 procent. Reguleringen sker på grundlag af de på regulerings-
tidspunktet gældende beløb. De regulerede beløb afrundes til nærmeste kronebeløb.
På denne baggrund vil skoleydelsen i 2018 udgøre 358 kr. pr. uge for produktionsskoledeltagere un-
der 18 år, 358 kr. pr. uge for hjemmeboende deltagere over 18 år og 1.278 kr. pr. uge for udeboende
deltagere over 18 år.
Efter § 17, stk. 3, i lov om produktionsskoler fastsætter undervisningsministeren nærmere regler om
skoleydelsen, herunder om, at skoleydelsen skal nedsættes forholdsmæssigt for deltagere, der uden lov-
lig grund kommer for sent til eller udebliver fra produktionsskoleaktiviteten, ikke aktivt deltagere i ud-
færdigelse, justering og opfyldelse af den individuelle forløbsplan eller ikke aktivt deltager i praktikfor-
løb, som skolen skønner bidrager til opfyldelse af forløbsplanen. Nedsættelse af skoleydelsen indgår
dermed som et pædagogisk værktøj på produktionsskolerne.
Bemyndigelsen er udnyttet i bekendtgørelse nr. 835 af 25. juni 2010 om statstilskud m.v. til produkti-
onsskoler, som i § 13 indeholder regler om forholdsmæssig nedsættelse af skoleydelsen i en række til-
fælde.
Skoleydelsen udbetales af de enkelte produktionsskoler til deltagerne. Staten udbetaler refusion af
skolernes udgifter til skoleydelse, jf. lovens § 10, stk. 9, på grundlag af en opgørelse over udgiften, som
skolen udarbejder.
Efter § 23, stk. 2, nr. 8 og 9, i lov om aktiv socialpolitik, jf. lovbekendtgørelse nr. 269 af 21. marts
2017, udgør uddannelseshjælpen et månedligt beløb på 6.106 kr. for personer under 25 år, der ikke bor
hos en eller begge forældre, og 2.631kr. for personer under 25 år, der bor hos en eller begge forældre.
2.1.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 44: Lovudkast til lov om ændring af lov om produktionsskoler (Justering af skoleydelse), fra undervisningsministeren
Undervisningsministeriet
Udkast af 21. december 2017
Partierne bag finanslovsaftalen for 2018 (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti)
og Dansk Folkeparti enige om at produktionsskoleydelsen fra og med den 1. januar 2018 skal hæves til
niveauet for den kommende skoleydelse for ikke-forsørgere på den forberedende grunduddannelse,
som fremgår af
Aftale om bedre veje til uddannelse og job,
som regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale
Venstre, Alternativet og Enhedslisten (aftalepartierne) indgik den 13. oktober 2017.
I den politiske aftale om bedre veje til uddannelse og job er aftalepartierne enige om, at skoleydelsen
til personer under 18 år skal svare til det nuværende niveau for produktionsskoleydelsen til elever under
18 år.
Aftalepartierne er endvidere enige om, at ydelsen til personer på 18 år og derover skal svare til ni-
veauerne for satserne til uddannelseshjælp til uddannelsesparate.
Aftalepartierne er derudover enige om, at der skal indarbejdes et forsørgertillæg som et supplement
til skoleydelsen svarende til de nominelle niveauer for forsørgertillæg i SU-systemet.
Aftalepartierne er endelig enige om, at muligheden for at trække i skoleydelse ved fravær mv. på den
nye forberedende grunduddannelse skal svare til den praksis, der gælder for produktionsskolerne i dag.
Det foreslås i overensstemmelse med de nævnte aftaler, at lov om produktionsskoler ændres slåedes
at skoleydelsen med virkning fra den 1. januar 2018 fastholdes på 350 kr. pr. uge for deltagere under 18
år, mens skoleydelsen for deltagere, som er 18 år eller derover, kommer til at udgøre 607 kr. pr. uge for
hjemmeboende og 1.409 kr. pr. uge for udeboende. De angivne beløb er fastsat i 2017-niveau, jf. § 17,
stk. 2, i lov om produktionsskoler.
I overensstemmelse med finanslovsaftalen for 2018 indebærer lovforslaget ikke en fuld harmonise-
ring til den kommende skoleydelse, jf. den politiske aftale om bedre veje til uddannelse og job, idet den
foreslåede justerede produktionsskoleydelse således ikke vil indeholde et forsørgertillæg.
Det foreslåede indebærer i øvrigt ikke ændringer i bestemmelserne om skoleydelsen, herunder refu-
sion af skolernes udgifter til ydelsen, dens formål og pædagogiske anvendelse.
Det foreslås, at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende, men at loven har virk-
ning fra den 1. januar 2018. Dette indebærer, at udbetalinger af produktionsskoleydelsen kan efterregu-
leres, således at den foreslåede justering af ydelsen vil have virkning med tilbagevirkende kraft fra dette
tidspunkt.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1, og § 2 samt bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
For staten vurderes forslaget at medføre statsfinansielle merudgifter på 36,7 mio. kr. i 2018 (22,2
mio. kr. efter tilbageløb) og 21,4 mio. kr. i 2019 (12,9 mio. kr. efter tilbageløb).
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
4
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 44: Lovudkast til lov om ændring af lov om produktionsskoler (Justering af skoleydelse), fra undervisningsministeren
1839421_0005.png
Undervisningsministeriet
Udkast af 21. december 2017
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden den 21. december til den 19. januar 2017 været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer: Bestyrelsesforeningen for Social- og Sundhedsskoler,
Danmarks Evalueringsinstitut, Danmarks Vejlederforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Center
for Undervisningsmiljø, Danske Erhvervsskoler
Bestyrelserne, Danske Erhvervsskoler
Lederne,
Dansk Industri, Danske Regioner, Det Centrale Handicapråd, Erhvervsskolelederne i Danmark, Er-
hvervsskolernes Elevorganisation, Foreningsfællesskabet Ligeværd, Forstanderkredsen for produkti-
onsskoler og produktionshøjskoler, FSR
danske revisorer, Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd (FTF), Handelsskolernes Lærerforening, Håndværksrådet, KL, Landbrug og Fødevarer,
Landsorganisationen i Danmark, Landsforeningen af produktionsskoleledere, Lederne, Nationalt Cen-
ter for Kompetenceudvikling, Produktionsskoleforeningen, Rigsrevisionen, Rådet for de Grundlæggen-
de Erhvervsrettede Uddannelser, Rådet for Etniske Minoriteter, SOSU-Lederforeningen, Uddannelses-
forbundet, Ungdomsskoleforeningen, UU Danmark, og Moderniseringsstyrelsen.
9. Sammenfattende skema
Positive konsekven-
Negative konsekvenser/merudgifter
ser/mindreudgifter (hvis ja, angiv
(hvis ja, angiv omfang)
omfang)
Økonomiske konsekvenser
Ingen
36,7 mio. kr. i 2018 (22,2 mio. kr. efter
for stat, kommuner og regi-
tilbageløb) og 21,4 mio. kr. i 2019
oner
(12,9 mio. kr. efter tilbageløb).
Administrative konsekvenser
Ingen
Ingen
for stat, kommuner og regi-
oner
Økonomiske konsekvenser
Ingen
Ingen
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
Ingen
Ingen
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
Ingen
Ingen
for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
Overimplementering af EU-
JA
NEJ
retlige minimumsforpligtel-
X
ser (sæt X)
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
5
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 44: Lovudkast til lov om ændring af lov om produktionsskoler (Justering af skoleydelse), fra undervisningsministeren
Undervisningsministeriet
Udkast af 21. december 2017
Til nr. 1
Efter produktionsskolelovens § 17, stk. 1, modtager produktionsskoledeltagere en skoleydelse fra
produktionsskolen for den tid, de følger undervisningen.
Efter produktionsskolelovens § 17, stk. 2, 1. pkt., afhænger skoleydelsens størrelse af, om produkti-
onsskoledeltageren er fyldt 18 år eller ej. For deltagere, som er fyldt 18 år, afhænger størrelsen af skole-
ydelsen endvidere af, om de er hjemmeboende eller udeboende.
Skoleydelsen til produktionsskoledeltagere udgør således efter produktionsskolelovens § 17, stk. 2, 1.
pkt., 350 kr. pr. uge for produktionsskoledeltagere under 18 år, 350 kr. pr. uge for hjemmeboende del-
tagere over 18 år og 1.475 kr. pr. uge for udeboende deltagere over 18 år.
Efter produktionsskolelovens § 17, stk. 2, 2.-4. pkt., er de angivne beløb er fastsat i 2017-niveau og
reguleres fra og med 2018 en gang årligt den 1. januar med 2 procent tillagt eller fratrukket en tilpas-
ningsprocent for det pågældende finansår, jf. lov om en satsreguleringsprocent. Tilpasningsprocenten
tillægges eller fratrækkes, afhængigt af om den lønudvikling, der ligger til grund for beregning af tilpas-
ningsprocenten, er højere eller lavere end 2 procent. Reguleringen sker på grundlag af de på regulerings-
tidspunktet gældende beløb. De regulerede beløb afrundes til nærmeste kronebeløb.
På denne baggrund vil skoleydelsen i 2018 udgøre 358 kr. pr. uge for produktionsskoledeltagere un-
der 18 år, 358 kr. pr. uge for hjemmeboende deltagere over 18 år og 1.278 kr. pr. uge for udeboende
deltagere over 18 år.
Efter § 17, stk. 3, i lov om produktionsskoler fastsætter undervisningsministeren nærmere regler om
skoleydelsen, herunder om, at skoleydelsen skal nedsættes forholdsmæssigt for deltagere, der uden lov-
lig grund kommer for sent til eller udebliver fra produktionsskoleaktiviteten, ikke aktivt deltagere i ud-
færdigelse, justering og opfyldelse af den individuelle forløbsplan eller ikke aktivt deltager i praktikfor-
løb, som skolen skønner bidrager til opfyldelse af forløbsplanen. Nedsættelse af skoleydelsen indgår
dermed som et pædagogisk værktøj på produktionsskolerne. Bemyndigelsen er udnyttet i bekendtgørel-
se nr. 835 af 25. juni 2010 om statstilskud m.v. til produktionsskoler, som i § 13 indeholder regler om
forholdsmæssig nedsættelse af skoleydelsen i en række tilfælde.
Efter § 23, stk. 2, nr. 8 og 9, i lov om aktiv socialpolitik, jf. lovbekendtgørelse nr. 269 af 21. marts
2017, udgør uddannelseshjælpen et månedligt beløb på 6.106 kr. for personer under 25 år, der ikke bor
hos en eller begge forældre, og 2.631kr. for personer under 25 år, der bor hos en eller begge forældre.
Det foreslås at ændre
§ 17, stk. 2, 1. pkt.,
i lov om produktionsskoler, således at det kommer til at
fremgår, at skoleydelsen vil udgøre 607 kr. pr. uge for hjemmeboende deltagere over 18 år og 1.409 kr.
pr. uge for udeboende deltagere over 18 år.
Baggrunden for det foreslåede er, at partierne bag finanslovsaftalen for 2018 (Venstre, Liberal Allian-
ce og Det Konservative Folkeparti) og Dansk Folkeparti enige om at produktionsskoleydelsen fra og
med den 1. januar 2018 skal hæves til niveauet for den kommende skoleydelse for ikke-forsørgere på
den forberedende grunduddannelse, som fremgår af
Aftale om bedre veje til uddannelse og job,
som regerin-
gen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti,
Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre, Alternativet og Enhedslisten (aftalepartierne) indgik den
13. oktober 2017.
I den politiske aftale om bedre veje til uddannelse og job er aftalepartierne for så vidt angår elevernes
forsørgelsesgrundlag på den nye forberedende grunduddannelse enige om, at der skal etableres en ny
type ydelse
skoleydelsen
for elever på nye forberedende grunduddannelse. Aftalepartierne er i den
henseende enige om, at ydelsen til elever på 18 år og derover skal svare til niveauerne for satserne til
6
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 44: Lovudkast til lov om ændring af lov om produktionsskoler (Justering af skoleydelse), fra undervisningsministeren
Undervisningsministeriet
Udkast af 21. december 2017
uddannelseshjælp til uddannelsesparate. Aftalepartierne er endvidere enige om, at ydelsen til elever un-
der 18 år skal svare til det nuværende niveau for produktionsskoleydelsen til elever under 18 år.
Det foreslåede indebærer, at skoleydelsen for produktionsskoledeltagere, som er under 18 år, fast-
holdes på de nuværende 350 kr. pr. uge (2017-niveau), svarende til 358 kr. pr. uge i 2018-niveau.
For produktionsskoledeltagere, som er 18 år eller derover, indebærer foreslåede, at skoleydelsen
kommer på et niveau svarende til niveauerne for satserne til uddannelseshjælp til uddannelsesparate, jf.
§ 23, stk. 2, nr. 8 og 9, i lov om aktiv socialpolitik.
For hjemmeboende produktionsskoledeltagere på 18 år eller derover indebærer dette en stigning i
skoleydelsen fra 350 kr. pr. uge (2017-niveau), svarende til 358 kr. pr. uge i 2018-niveau, til 607 kr. pr.
uge (2017-niveau), svarende til 621 kr. pr. uge i 2018-niveau.
For udeboende produktionsskoledeltagere på 18 år eller derover indebærer dette en stigning i skole-
ydelsen fra 1.250 kr. pr. uge (2017-niveau), svarende til 1.278 kr. pr. uge i 2018-niveau, til 1.409 kr. pr.
uge (2017-niveau), svarende til 1.440 kr. pr. uge i 2018-niveau.
Det foreslåede indebærer således, at de oven for omtalte takster angivet i 2017-niveau pr. 1. januar
2018 automatisk vil blive reguleret til det anførte 2018-niveau via den reguleringsmekanisme, som fin-
des i § 17, stk. 2, 2. pkt., i lov om produktionsskoler.
Det foreslåede indebærer i øvrigt ikke ændringer i bestemmelserne om skoleydelsen, herunder den
årlige regulering, refusion af skolernes udgifter til ydelsen samt dens formål og pædagogiske anvendelse.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.1 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Det foreslås endvidere, at loven har virkning fra den 1. januar 2018, og at produktionsskolerne skal
foretage efterregulering af de udbetalinger af skoleydelse, der har fundet sted fra dette tidspunkt.
Det foreslåede indebærer, at loven vil gælde for deltagere, der er optaget eller optages på en produk-
tionsskole den 1. januar 2018 eller senere, herunder at den foreslåede justering af produktionsskoleydel-
sen har virkning med tilbagevirkende kraft fra dette tidspunkt.
Det foreslåede indebærer endvidere, at produktionsskolerne skal efterregulere den udbetalte skole-
ydelse for deltagere, der var optaget på en produktionsskole den 1. januar 2018, eller som optages på en
produktionsskole i perioden fra den 1. januar 2018 indtil lovens ikrafttræden.
Efterreguleringen udgør differencen mellem den udbetalte skoleydelse og den foreslåede justerede
skoleydelse for de perioder, hvor en deltager har været optaget på en produktionsskole i perioden fra
den 1. januar 2018 indtil lovens ikrafttræden.
Det bemærkes, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland, da lov om produktionsskoler, jf.
dennes § 24, ikke gælder for Færøerne og Grønland og ikke kan sættes i kraft ved kgl. Anordning.
7
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 44: Lovudkast til lov om ændring af lov om produktionsskoler (Justering af skoleydelse), fra undervisningsministeren
Undervisningsministeriet
Udkast af 21. december 2017
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om produktionsskoler, jf. lovbekendtgørelse
nr. 97 af 26. januar 2017, foretages følgende æn-
dringer:
§ 17.
Stk. 2.
Skoleydelsen udgør 350 kr. pr. uge for del-
tagere under 18 år, 350 kr. pr. uge for hjemmebo-
ende deltagere over 18 år og 1.250 kr. pr. uge for
udeboende deltagere over 18 år. De angivne beløb
er fastsat i 2017-niveau og reguleres fra og med
2018 en gang årligt den 1. januar med 2,0 pct. til-
lagt eller fratrukket en tilpasningsprocent for det
pågældende finansår, jf. § 3, stk. 1, i lov om en
satsreguleringsprocent. Tilpasningsprocenten til-
lægges eller fratrækkes, afhængigt af om den løn-
udvikling, der ligger til grund for beregning af til-
pasningsprocenten, er højere eller lavere end 2
pct. Reguleringen sker på grundlag af de på regu-
leringstidspunktet gældende beløb. De regulerede
beløb afrundes til nærmeste kronebeløb.
Stk. 3.
1.
I
§ 17, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »350 kr. pr. uge for
hjemmeboende deltagere over 18 år og 1.250 kr.
pr. uge for udeboende deltagere over 18 år« til:
»607 kr. pr. uge for hjemmeboende deltagere over
18 år og 1.409 kr. pr. uge for udeboende deltagere
over 18 år«.
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft dagen efter bekendt-
gørelsen i Lovtidende.
Stk. 2.
Loven har virkning fra den 1. januar
2018. Produktionsskolerne foretager efterregule-
ring af de udbetalinger af skoleydelse, der har
fundet sted fra dette tidspunkt.
8