Den 13. december 2017
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Styrkelse af den europæiske identitet gennem uddannelse og kultur. Europa-Kommissionens
bidrag til stats- og regeringschefernes møde i Göteborg den 17. november 2017
KOM(2017) 673
1. Resumé
Kommissionen offentliggjorde meddelelsen
”Styrkelse
af den europæiske identitet gennem uddannelse og kultur” den 14.
november 2017. Meddelelsen er udarbejdet som Kommissionens bidrag til stats- og regeringschefernes uformelle sociale
topmøde i Göteborg den 17. november 2017, hvor den uformelle Leaders’ Agenda-frokostdrøftelse
havde uddannelse og
kultur som tema. Formålet med meddelelsen er at fremlægge Kommissionens forslag til, hvordan uddannelses- og
kulturområdet fremadrettet kan bidrage til større samhørighed og følelsen af at være del af et kulturelt fællesskab i
Europa.
Meddelelsen slår fast, at uddannelse og kultur først og fremmest er et anliggende for medlemsstaterne nationalt, regionalt og
lokalt. Det europæiske niveau kan spille en vigtig supplerende rolle særligt i forhold til grænseoverskridende aktiviteter
f.eks. via Erasmus+ og Media-programmet.
I meddelelsen opstiller Kommissionen tre hovedområder, som bør styrkes, og inden for hvilke der fremsættes nogle
overordnede forslag til, hvordan det kan ske:
- Større mobilitet og fremme af grænseoverskridende samarbejde
- Investering i mennesker og deres uddannelse
- Styrkelse af følelsen af europæisk identitet og bevidstheden om kulturarven
Regeringen tilslutter sig meddelelsens budskab om, at uddannelse, herunder dagtilbud, og kultur først og fremmest er et
anliggende for medlemsstaterne, og at det europæiske niveau kan spille en supplerende rolle, navnlig når det gælder
grænseoverskridende aktiviteter som f.eks. Erasmus+ og Media-programmet. Regeringen forudsætter, at en eventuel
opfølgning på meddelelsen med konkrete forslag sker i fuld respekt for princippet om subsidiaritet og proportionalitet i
lyset af, at EU på uddannelses- og kulturområdet kun har en understøttende og supplerende kompetence. Regeringen
lægger i den forbindelse vægt på, at behandlingen af eventuelle forslag på baggrund af meddelelsen ikke foregriber de
kommende forhandlinger om EU’s flerårige finansielle ramme
(MFF).
2. Baggrund
Kommissionen offentliggjorde meddelelsen
Styrkelse af den europæiske identitet gennem uddannelse og kultur
den 14. november 2017. Meddelelsen er oversendt til Rådet i dansk sprogversion den 15. november
2017. Som det fremgår af undertitlen, er meddelelsen udarbejdet som Kommissionens bidrag til stats-
og regeringschefernes uformelle sociale topmøde i Göteborg den 17. november 2017, hvor den
uformelle Leaders’
Agenda-frokostdrøftelse
havde uddannelse og kultur som tema.
3. Formål og indhold
Formål
Formålet med meddelelsen er at fremlægge Kommissionens forslag til, hvordan uddannelses- og
kulturområdet fremadrettet kan bidrage til en fornemmelse af styrket samhørighed og at være del af et
kulturelt fællesskab i Europa. Dette sker ved at pege på områder, der kan fremmes med henblik på at
skabe en styrket europæisk identitet, og fremsætte nogle overordnede forslag til initiativer i
overensstemmelse med nærhedsprincippet, da uddannelse og kultur er national kompetence. Centralt