Undervisningsudvalget 2017-18
UNU Alm.del Bilag 35
Offentligt
Bevar det toårige hovedforløb for studenter på
finansuddannelsen
Bekymring vedr. reduktion af hovedforløb for studenter på finansuddannelsen
Af uddannelsesreformen fra 2014 fremgår det, at hovedforløbet for studenter, der efter 2020
optages på finansuddannelsen, skal reduceres fra to til ét år.
I det Faglige Udvalg for Finanssektoren samt i finans- og forsikringsbranchen generelt, er vi
stærkt bekymrede for konsekvenserne.
Finanssektoren har historisk set løftet en stor del af sit uddannelsesansvar via finans-
uddannelsen. Sektoren har sikret en høj beskæftigelse til de færdiguddannede finansassistenter.
Eksempelvis var beskæftigelsesfrekvensen for de elever, der blev færdiguddannede i 2015, på
92 procent. Årsagen til den høje beskæftigelsesfrekvens er uddannelsens høje faglige niveau.
Færdiguddannede finansassistenter får i dag meget hurtigt et stort ansvar, hvor de rådgiver
familier om komplekse beslutninger som eksempelvis huskøb, pension og livsforsikring.
Reduceres hovedforløbet til ét år, er det ikke muligt, at de studerende i løbet af deres uddannelse
får tilegnet sig et fagligt niveau, der er højt nok til at varetage de komplekse opgaver.
Store konsekvenser for virksomheder i yderområderne og samfundet
Konsekvensen af et reduceret hovedforløb vil blive, at finansvirksomheder ikke længere er i
stand til at ansætte finanselever, men vil være tvunget til alene at rekruttere finansøkonomer
eller finansbachelorer.
En afskaffelse af det toårige hovedforløb for studenter vil resultere i store regionale udfordringer.
Rekruttering af studenter fra lokale gymnasier afhjælper de udfordringer, som virksomheder i
landdistrikterne står over for, og sikrer samtidig beskæftigelse i lokalområdet.
Samfundsmæssigt, er det værd at bemærke, at finansøkonomer og finansbachelorer er markant
dyrere for samfundet end finanselever. Finansøkonomer er dyrere i taxameter, og
finansøkonomstuderende er SU-berettiget. Finanseleverne bliver på virksomhedens regning
bragt til bachelorniveau
og får samtidig løn af virksomhederne. Da langt størstedelen af
eleverne bliver ansat som finansassistenter efter endt uddannelse, bidrager de således
skattemæssigt hurtigt til statskassen. De gevinster vil ligeledes bortfalde, hvis hovedforløbet
reduceres.
De gevinster vil ligeledes bortfalde, hvis hovedforløbet reduceres.
Vi anbefaler derfor partierne bag EUD-reformen, at det toårige hovedforløb for studenterne
fortsætter efter august 2020.
Med venlig hilsen
Nadeem Farooq
Formand for det Faglige Udvalg for Finanssektoren
Vedlagt: Faktaark og FAQ om finansuddannelsen.
1
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 35: Henvendelse fra Det faglige udvalg for finanssektoren vedr. de to årige hovedforløb for studenter på finansuddannelsen
1831438_0002.png
Fakta om finansuddannelsen
Finansuddannelsen giver eleverne de grundlæggende kompetencer, der kræves af finans-
assistenter i penge-, realkredit- og forsikringsbranchen.
På uddannelsen lærer eleverne at betjene og rådgive kunder om deres økonomi, pension og
forsikring. Finansuddannelsen er meget specialiseret og kompleks og uddanner finansassistenter
på et højt niveau.
Næsten alle finanselever fortsætter i beskæftigelse som finansassistenter efter uddannelsen.
Eleverne uddannes til at afdække og forstå kunders behov i den finansielle branche.
Eleverne lærer f.eks. om kreditkort, lån, sagsbehandling, forsikringer og opsparing. Derudover
lærer eleverne at begå sig i en virksomhed og anvende IT-løsninger i det daglige arbejde.
Finansuddannelsen består af:
o
Grundforløb.
o
Et studiekompetencegivende forløb.
o
Et hovedforløb med skole og virksomhedspraktik, som varer to år.
Særligt for studenter på overgangsordningen
Studenter er fortsat 2 år på hovedforløbet. Grundforløb 2
finans - er afkortet til 1 uge og de
skal ikke tage det studiekompetencegivende forløb.
Når overgangsordningen udløber i 2020
Med kun ét år på hovedforløbet får studenterne halvt så meget praktik i virksomheden og mister
derfor muligheden for at omsætte teorien i praksis ude i virksomhederne. Endvidere er
konsekvensen, at skoleforløbet presses ind på det ene år. De kan ikke nå at lære det hele på
den halve tid.
Efter endt uddannelse
Efter eksamen fortsætter størstedelen af eleverne deres karriere inden for finanssektoren som
finansassistenter med rig mulighed for at bygge oven på. Det er alene ambition og talent, der
sætter grænserne.
Budskab:
Bevar det toårige hovedforløb
Forlænges overgangsordningen ikke, forsvinder grundlaget for finansuddannelsen med store
konsekvenser for flere pengeinstitutter.
Kort sagt, kan eleverne ikke nå at lære det hele på den halve tid.
Løsningsforslag
Det Faglige Udvalg for Finanssektoren foreslår, at bekendtgørelsen om finansuddannelsen
justeres således, at studenter fortsat har et toårigt hovedforløb, så elevernes faglige niveau
beholdes, og de efterfølgende bliver tilbudt fast job på baggrund af dette.
2
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 35: Henvendelse fra Det faglige udvalg for finanssektoren vedr. de to årige hovedforløb for studenter på finansuddannelsen
FAQ om finansuddannelsen og overgangsordningen
1. Hvorfor skal studenter fortsat have et toårigt hovedforløb efter 2020?
Finansuddannelsen er en vekseluddannelse, hvor hovedforløbet veksler mellem skole og
praktik. Forløbet er den mest optimale kombination af skole og efterfølgende praktisk træning i
de opnåede kundskaber, hvilket giver mest læring for eleven.
Det er ikke kun et år, der tages af praktiktiden. Mængden af skoleundervisning skal presses
ind i det ene resterende år. Med dobbelt skolegang i det ene år er der stort set ikke noget
praktiktid tilbage, hvilket gør uddannelsen uanvendeligt!
Derudover stilles der lovbestemte kompetencekrav til medarbejderne i den finansielle sektor.
Hvis ikke finansassistenterne opnår det nødvendige teoretiske niveau vil aftagerne i stedet se
mod andre teoretiske uddannelser, fx finansøkonomuddannelsen, der er mindre omkostnings-
tung for virksomhederne og samtidig en samfundsmæssig dyrere løsning.
2. Hvorfor løser finansuddannelsen geografiske rekrutteringsudfordringer?
Finansuddannelsen løser en strategisk stor udfordring for såvel den ”store bank” med mange
lokale filialer
og afdelinger, som den ”mindre bank” med hovedkontor i yderområdet.
For virksomhederne kan det være svært at rekruttere studerende fra den ’regionale storby’ til
en lokal afdeling ude i landdistrikterne. Det skyldes, at de studerende ofte ikke ønsker at flytte
væk fra den by, hvor de har taget deres uddannelse. Rekrutterer virksomhederne derimod
finanselever direkte fra de lokale gymnasier til finansuddannelsen, kan virksomhederne
beholde arbejdskraften, fordi uddannelsen sker lokalt og ikke centralt på andre uddannelses-
institutioner.
For virksomheder med hovedkontor i yderområderne, er finansuddannelsen et livsvigtigt
fundament for den fremtidige eksistens, idet uddannelsen af finansøkonomer og finans-
bachelorer er centreret omkring de større byer, hvilket udfordrer rekrutteringsgrundlaget.
Fra et samfundsperspektiv bidrager finansuddannelsen dermed til at løfte væksten i land-
distrikterne på grund af den lokale forankring hos virksomhederne, da medarbejderne bliver
ude i de lokale afdelinger.
3. Det er stadig muligt at bruge studenter, når overgangsordningen er udløbet efter
2020
hvad er problemet?
Udfordringen er, at eleverne på et etårigt hovedforløb ikke kan nå at få tilstrækkelig praktisk
træning i undervisningsmodulernes indhold. Dermed forsvinder hele styrken ved en
erhvervsuddannelse. Det bliver ikke længere en uddannelse med praktisk erfaring, men en
semiteoretisk uddannelse med et lavere niveau end øvrige teoretiske uddannelser. Og derfor
mindre attraktiv for både elever og aftagere.
4. Hvorfor er der ikke nok elever, der ønsker at tage en finansuddannelse via eux?
Da det ikke er alle erhvervsskoler, der udbyder grundforløb 2
finans - betyder det, at de elever,
som ønsker at tage grundforløb 2
finans - skal skifte skole. Derudover har skolerne et
incitament til at holde så mange elever på deres skole som muligt og de anbefaler derfor
grundforløb to
merkantil til elever, der måske hellere ville læse på finansuddannelsen. På den
måde beholder skolen sine taxameterpenge.
Derudover er skolernes ret til udbud af grundforløb og hovedforløb uheldigt konstrueret. Hvor
grundforløb 1 kan tages på alle erhvervsskoler, kan grundforløb 2 kun tages på 18
3
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 35: Henvendelse fra Det faglige udvalg for finanssektoren vedr. de to årige hovedforløb for studenter på finansuddannelsen
1831438_0004.png
erhvervsskoler og selve hovedforløbet er udbudt på endnu færre skoler. Desuden er der høje
adgangskrav til finansuddannelsen.
5. Er det ikke dobbeltuddannelse, når studenter oveni deres gymnasiale uddannelse
får et toårigt hovedforløb?
Nej. Som finansielt videns virksomhed, er det meget afgørende, at virksomhederne kan
rekruttere på et uddannelsesmæssigt højt niveau.
Studentereksamen betragtes som en god ungdomsuddannelse, der via boglige færdigheder
bl.a. kvalificerer til at kunne læse videre, men ikke til egentlig erhvervserfaring eller praktisk
kunnen, der betyder man direkte kan varetage en specifik erhvervsmæssig funktion.
Finanssektoren er videnstung og finansuddannelsen er krævende. En gymnasial uddannelse er
således et godt springbræt til videreuddannelse
men den giver ikke tilstrækkelig ballast til at
gennemføre finansuddannelsens hovedforløb på et år.
6. Hvorfor er der et særligt behov for modenhed på finansuddannelsen?
En finansassistent får hurtigt ansvar f.eks. for en kundeportefølje. Det betyder, at der er høje
krav til de personlige og teoretiske kompetencer. En finansassistent varetager i dag komplekse
opgaver, og skal kunne vurdere og rådgive om mange af livets store beslutninger som huskøb,
livs- og pensionsforsikring etc. Det er områder, som kræver indsigt og livserfaring for at sikre,
at finansassistenten kan sætte sig ind i kundens behov.
7. Hvilke videreuddannelsesmuligheder har finansassistenter?
Der er rig mulighed for at videreuddanne sig i den finansielle sektor, hvor virksomhederne på
eget initiativ og via egen finansiering, bringer de ansatte finanselever op på bachelorniveau.
Finansassistenter får således mulighed for at fortsætte på en akademiuddannelse i finansiel
rådgivning. Derefter kan de tage fx HD 2. del eller specialisere sig gennem private uddannel-
sestilbud. På den måde bliver faglærte på virksomhedernes regning, løftet til et videregående
uddannelsesniveau i løbet af karrieren.
FAKTABOKS
Optag
Der blev optaget 144 elever på
finansuddannelsen i 2017.
Beskæftigelse
Eleverne der afsluttede
finansuddannelsen i 2015, har en
Beskæftigelsesfrekvens på 92 pct.
Beskæftigelse - alle EUD
Til sammenligning er
beskæftigelsesfrekvensen for
alle EUD i 2015 73 pct.
4
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 35: Henvendelse fra Det faglige udvalg for finanssektoren vedr. de to årige hovedforløb for studenter på finansuddannelsen
1831438_0005.png
Udtalelser fra virksomhederne
”Vores
kunder bliver mere og mere oplyste og velforberedte via de digitale medier og forventer
derfor, at møde kompetente medarbejdere med en vis livserfaring og modenhed- det skaber
tillid. Tillid er en forudsætning for at skabe den gode kunderelation. Kunderne har nogle klare
forventninger til den rådgivning de skal modtage i en bank, hvilket presser forventningerne op
til medarbejdernes kompetencer og dermed indirekte til deres uddannelsesmæssige baggrund.
Behovet for finanselever, der gennem faglig dygtighed og menneskelig
modenhed kan skabe tillid og blive oplevet som kundens betroede rådgiver”
Citat HR direktør Finn Hansen, Arbejdernes Landsbank
”For
pengeinstitutterne i yderområderne er det meget vigtigt, at vi har mulighed for at ansætte
finanselever fra områdets gymnasier og tilbyde en toårig uddannelse, som giver adgang til HD.
Dermed kan vi både fagligt og teoretisk bringe vores elever på bachelorniveau. Dette er hele
fundamentet for, at pengeinstitutterne i yderområderne kan rekruttere i fremtiden og dermed
eksistere på sigt!”
Citat CEO John Fisker, Ringkjøbing Landbobank
5