Den 1. december 2017
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Forslag til Rådets henstilling om europæisk ramme for gode og effektive lærlingeuddannelser
COM(2017) 563
1. Resumé
Formålet med forslaget til rådshenstilling er at skabe en frivillig europæisk ramme for lærlingeuddannelser med henblik på
at understøtte kvaliteten i lærlingeuddannelserne samt fremme lærlingeelevers beskæftigelsesegnethed.
Forslaget fremhæver, at lærlingeuddannelser er en særlig effektiv form for arbejdspladsbaseret læring, som kan lette
overgangen mellem uddannelse og arbejde. Dette afhænger dog af lærlingeuddannelsens kvalitet, hvorfor der foreslås i alt
14 konkrete rammebetingelser og retningslinjer for kvalitet i lærlingeuddannelser. Disse skal understøtte kvaliteten og
effektiviteten af lærlingeuddannelserne, og herved udviklingen af en højt kvalificeret arbejdsstyrke, som kan imødekomme
arbejdsmarkedets behov.
Desuden har forslaget til formål at understøtte mobiliteten samt de unges personlige kompetencer.
Forslaget indebærer ikke økonomiske konsekvenser eller konsekvenser for dansk ret.
Regeringen er overordnet positivt indstillet over for forslaget, som stort set flugter med den måde, Danmark i forvejen har
indrettet erhvervsuddannelsesområdet og lærlingeuddannelserne på.
2. Baggrund
Kommissionen offentliggjorde forslag til rådshenstilling om en europæisk ramme for gode og effektive
lærlingeuddannelser den 5. oktober 2017.
Forslaget skal ses i lyset af den høje ungdomsarbejdsløshed i flere EU-lande. Grundet den positive
sammenhæng mellem gode lærlingeuddannelser og de unges beskæftigelsesegnethed og deres overgang
mellem uddannelse og arbejdsmarked ønsker man med forslaget at understøtte kvaliteten i
lærlingeuddannelserne.
Lignende forslag har været drøftet i EU's Rådgivende Udvalg for Erhvervsuddannelse (ACVT), og
Kommissionen fremsætter nu forslaget bl.a. efter anmodning fra European Alliance for
Apprenticeships.
Forslaget er fremsat under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde artikel
153, 166 og 292.
3. Formål og indhold
Formål
Formålet med henstillingen er at øge lærlinges personlige kompetencer og beskæftigelsesegnethed samt
at bidrage til udviklingen af en højtkvalificeret arbejdsstyrke, som kan imødekomme behovene på
arbejdsmarkedet. Med dette formål for øje foreslås det at skabe en sammenhængende ramme for
lærlingeuddannelser, som er baseret på en fælles forståelse af, hvad der definerer kvalitet og effektivitet.