Kære Undervisningsudvalg.
Nedenstående er også sendt til Undervisningsministeren.
Jeg har med stor interesse læst seneste udkast til en ny prøvebekendtgørelse for grundskolens
prøver og med særlig interesse læst afsnittet om naturfagene specielt fysik/kemi.
I 1990-serne var jeg fagkonsulent i UVM og her fik vi indført brug af alle hjælpemidler til
prøven i fysik/kemi.
Det var en to-timers praktisk/mundtlig prøve som den nye fælles naturfagsprøve har
kopieret.
Der var intet tidspunkt hvor
”
brug af alle hjælpemidler”
herunder
af nettet voldte
problemer, tværtimod giver det særdeles god mening ved en praktisk/mundtlig prøve også at
anvende nettet.
Personligt er jeg mere end meget skeptisk ved den fælles naturfagsprøve, og ser den gerne
afløst af en praktisk/mundtlig prøve i biologi, fysik/kemi og geografi.
Prøven skulle være som den tidligere afgangsprøve i fysik/kemi, men med lodtrækning
mellem de tre fag så alle elever kom til prøve i et naturfag, 1/3 af eleverne i hvert fag.
Da vi alle er glade for det tættere samarbejde mellem naturfagene bør der indføres en
obligatorisk naturfaglig projektopgave og ved den mundtlige/praktiske prøve i enkeltfagene
skal eleverne perspektivere til de to andre naturfag.
Herved får vi det bedste fra faglig fordybelse i det enkelte naturfag og samarbejdet mellem
naturfagene.
Den skriftlige prøve kunne med sindsro afskaffes, fysik/kemi prøven indeholder desværre
mange faglige fejl.
I prøvebekendtgørelsen står en ”naturfaglig problemstilling”!
Det er jo ikke det der menes?
Der menes vel en problemstilling med naturfagligt indhold.