Speditørerne og skibsmæglerne er bekymrede
for virksomhedernes rekrutteringsgrundlag
I forlængelse af tidligere dialog om erhvervsuddannelsesreformen ved deputationen den 14. november
2017 ønsker Danske Speditører og Danmarks Skibsmæglerforening endnu en gang at slå fast, at vi på
nuværende tidspunkt er bekymrede for det fremtidige rekrutteringsgrundlag til vores virksomheder.
Som det ser ud netop nu, optages der på EUX-uddannelsen for få personer til at kunne dække vores
virksomheders behov.
Behov for de gymnasialt uddannede
For virksomheder i vores brancher er det vigtigt, at vi
også på længere
sigt har mulighed for at rekruttere
unge med en tre årige gymnasial uddannelse
– pri ært HHX’ere, e også STX’ere og HTX’ere –
til de højt
estimerede og internationalt enestående to årige sektorrelevante
offentlige
uddannelser
(Kontoruddannelse med speciale i spedition og shipping) efterfulgt af
to års
forløb i virksomhederne. Dette
har vi på nuværende tidspunkt kun mulighed for at gøre frem til 2020.
I og med at den dispensation til fortsat at kunne optage unge med en tre årig gymnasial uddannelse, der
blev givet i forbindelse med indgåelse af forliget om erhvervsuddannelsesreformen, er kædet sammen med
evalueringen af erhvervsuddannelsesreformen i 2019, frygter vi for konsekvenserne for virksomhederne i
vores brancher, HVIS ikke dispensation og evaluering bliver skilt ad.
Også behov for dispensation efter 2020
Sker dette ikke, vil vores dispensation udløbe i 2020 som en direkte følge af, at evalueringen gennemføres
som aftalt i 2019. Det scenarie kan virksomhederne i vores brancher ikke leve med
–
og det vil risikere at
sætte den førerposition, som dansk spedition og shipping har, over styr. Det vil hverken være godt for
dansk vækst eller beskæftigelse.
Danske Speditører og Danmarks Skibsmæglerforening har været i kontakt med Dansk Erhverv, der skriftligt
har meddelt os, at vi gerne må gøre Uddannelsesudvalget opmærksom på, at Dansk Erhverv fuldt og helt
støtter ønsket om at få forlænget dispensationen til fortsat at kunne optage unge med en 3-årig gymnasial
uddannelse.
Vores branchers værdiskabelse
En forlængelse af dispensationen er nødvendigt for at give speditørerne og skibsmæglerne optimale
muligheder for at kunne videreføre den vækstbølge, der er begyndt og som er veldokumenteret:
Mens den gennemsnitlige medarbejder i en dansk virksomhed skaber værdi for knap 300.000 kroner om
året, tegner og beskæftigede i speditions- og shippingvirksomhederne sig for 880.000 kroner i
værditilvækst, konkluderer Dansk Erhverv.
Ud over at skabe værdi for deres transport-, logistik- og shippingvirksomheder bidrager de omkring 28.000
personer, der er beskæftiget med spedition og shipping, der optimerer effektiviteten og produktionen i
transportsektoren, til en styrkelse af dansk erhvervslivs konkurrencekraft og dermed det private
erhvervslivs bidrag til vækst og beskæftigelse til gavn for hele samfundet.
1