Undervisningsudvalget 2017-18
UNU Alm.del Bilag 19
Offentligt
1813913_0001.png
KONFERENCE
KL’S BØRN & UNGE TOPMØDE 2018
KL’S BØRN & UNGE TOPMØDE
DANNELSE,
UDDANNELSE OG
INDDRAGELSE AF
FREMTIDENS BORGERE
DAGTILBUD OG FOLKESKOLE
1.-2. februar 2018
Aalborg Kongres & Kultur Center
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Invitation til KL's Børne og Unge Topmøde den 1. og 2. februar 2018
1813913_0002.png
2
Konference
KL’s Børn & Unge Topmøde 2018
DANNELSE,
UDDANNELSE OG
INDDRAGELSE AF
FREMTIDENS BORGERE
I Danmark står vi i den unikke situation,
at de leste danske børn går i vuggestue,
børnehave og folkeskole. Vi kender
endda familierne allerede fra første besøg
af sundhedsplejersken. Vi har et velfærds-
samfund, hvor familier og børn, der har
brug for hjælp, kan få det tidligt. Og vi har
dygtige fagprofessionelle og ledere, der
sikrer, at vi gør det rigtigt og kompetent.
Men hvorfor lykkes vi så ikke helt? Hvor-
for står godt og vel 20 pct. af en årgang
uden job eller ungdomsuddannelse?
Og hvorfor er der lere og lere børn og
unge, der mistrives, og får alvorlige psy-
kiske lidelser?
Samtidig skal vi favne og udvikle de
dygtigste børn og unge, der har brug for
ekstra udfordringer. De skal stimuleres,
mens vi skaber den rette balance mellem
leg, læring og individuelt diferentierede
læringsforløb og udvikling til den store
midtergruppe.
Vi har den vigtigste opgave, os der arbej-
der med børn og unge i kommunerne, og
vi er vores ansvar bevist. Vi stræber altid
efter den nyeste viden fra forskning og
de bedste erfaringer fra praksis. Således
også til dette års topmøde, der samtidig
markerer begyndelsen på en ny kommu-
nal valgperiode.
For vores vision er klar. Vi ønsker, at
dagtilbud og skoler skal danne og ud-
danne vores børn og unge i en verden i
rivende udvikling. Kompleksiteten stiger
konstant. Mængden af informationer og
kommunikationskanaler mangedobles.
Ingen er i dag i stand til at forestille sig,
hvilke muligheder fremtiden vil rumme,
eller hvilke krav det vil stille til vores
børn og unge.
Vi har gode muligheder for at lykkes
med opgaven i kommunerne.
På dagtilbudsområdet står vi med en
politisk aftale fra 2017, der skal løfte kva-
liteten for vores børn – også dem der har
det svært. Alle børn skal trives, lære og
udvikle sig i dagtilbud. Den pædagogiske
læreplan er her det centrale redskab, som
medarbejdere, ledere, forvaltninger og
kommunalpolitikere lokalt skal stå på.
På skoleområdet er den gode varierede
skoledag løftestangen til at forbedre ele-
vernes faglighed, trivsel og social mobi-
litet. Igen – alle skal med, også dem der
har det svært. Rammerne om skoledagen
giver os de redskaber, der er brug for. Nu
handler det om, at vi skal i mål med in-
tentionen bag skolereformen.
Topmødet stiller skarpt på 0-18-årsom-
rådet, og hvordan inddragelse af børn og
unge – og samtidig deres forældre – er
en del af løsningen. Vi ser nærmere på,
hvordan vi løser vores udfordringer
endnu bedre for fremtidens borgere.
Vi håber, at I inder programmet inspire-
rende, og vi glæder os til at se jer til årets
Børn & Unge Topmøde.
Programmet bliver opdateret den 1. de-
cember 2017.
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Invitation til KL's Børne og Unge Topmøde den 1. og 2. februar 2018
Konference
KL’s Børn & Unge Topmøde 2018
3
TORSDAG DEN 1. FEBRUAR 2018
08.00 Ankomst og morgenkafe
Besøg standene
10.00 Åbning af topmødet 2018
Morgensang med Aalborg Kulturskole
10.10 KL’s velkomsttale
Leon Sebbelin, formand for KL’s Børne- og Kulturudvalg
10.20 Tale ved børne- og socialministeren
Mai Mercado, børne- og socialminister
10.35 Tale ved undervisningsministeren
Merete Riisager, undervisningsminister
10.50 Børn og unges stemme
Børneinddragelse handler om at lytte til børn og sikre dem
indlydelse på deres eget liv og på samfundsudviklingen.
Det gælder børn i alle aldre. Hvorfor bør ofentlige beslut-
ningstagere interessere sig for børneinddragelse? Og hvad
kan man gøre for systematisk at arbejde med børneind-
dragelse? Egmont Fonden har erfaringer fra lere års samar-
bejde bl.a. med kommuner om børne- og ungeinddragelse.
Henriette Christiansen, direktør i Egmont Fonden
11.05 Inddrag eleverne, når fremtiden skal skabes
Hvordan skaber vi den gode skole? Hvad virker motiveren-
de? Hvordan bliver mere bevægelse en naturlig del af skole-
dagen? Disse og mange andre gode spørgsmål kan eleverne
bidrage med løsninger på.
Jakob Bonde Nielsen, formand for Danske Skoleelever
11.25 Politisk dannelse og engagement
– hvad optager børn og unge i et globaliseret demokrati?
Internationale undersøgelser gør diskussionen om børn og
unges dannelse meget konkret og giver stemme til, hvor-
dan de selv vurderer sagerne som fremtidens borgere, og
hvorledes de håndterer morgendagens udfordringer.
Jonas Liberkind, lektor, Aarhus Universitet
12.00 Frokost
Besøg standene
13.30 Temamøder
/ første runde
Introduktion til de kommunale hovedområder på
0-18-årsområdet:
1.
Dagtilbud – Hvordan understøtter det nye pædago-
giske grundlag værdierne i dagtilbud og den tidlige
indsats?
2.
Folkeskolen – Hvad vil vi med folkeskolen? Styring
og indhold
3.
Udsatte børn og unge – Høring? Inddragelse?
Medbestemmelse? Selvbestemmelse?
4.
Ungdomsuddannelse – Hvordan opnår lere elever
kompetencer til at gå i gang med en ungdomsud-
dannelse?
5.
Fælles om kerneopgaven – Hvordan skaber vi helhed
og sammenhæng på 0-18-årsområdet?
15.00 Kafepause
Besøg standene
15.30 Temamøder
/ anden runde
Aktuelle udfordringer og bud på løsninger:
6.
Det politiske forsamlingshus – Hvordan sikres det
kommunale råderum til politisk ledelse af store
omstillinger på børne- og ungeområdet?
7.
Hvordan understøtter de kommunale bygninger børn
og unges læring og trivsel?
8.
Hvordan kan en ny organisering af skoledagen bidrage
til mere læring og trivsel?
9.
Hvordan kan data og fokus på eleverne give nye veje
til ledelse af børns læring?
10.
Hvordan skaber vi med nye bud på inkluderende
læringsmiljøer dagtilbud og skole for alle børn?
11.
Hvordan udvikler vi kvaliteten i fritids- og klubtilbud?
12.
Børn og unge i en ukendt fremtid – hvordan møder
vi de nye teknologiske muligheder?
13.
Hvordan får børn og unge mere deltagelse og mindre
fravær?
14.
Hvad betydet et digitalt samarbejde for forældre-
dialog og inddragelse?
16.30 Indkvartering
19.30 Vi mødes i forhallen
Aftenarrangement med mulighed for at netværke efter
spisning
00.30 Aftenarrangementet slutter
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Invitation til KL's Børne og Unge Topmøde den 1. og 2. februar 2018
1813913_0004.png
4
Konference
KL’s Børn & Unge Topmøde 2018
FREDAG DEN 2. FEBRUAR 2018
08.15 Ankomst og morgenkafe
Besøg standene
8.45
Godmorgen
Morgensang med Aalborg Kulturskole
Forældreinddragelse
Against all odds
Alle skal have mulighed for læring, trivsel og deltagelse i
samfundet. Hvordan løftets de mest udfordrede dagtilbud
og skoler? Kan vi foretage et U-turn, så lere får muligheder?
I London har de seneste års reformer formået at mindske
niveauforskellen væsentligt mellem de udsatte børn og
børn fra veluddannede og velstillede familier. Oplægget vil
være på engelsk.
David Woods, professor i spidsen for London Challenge
Danske releksioner – hvad kan vi lære af erfaringerne fra
London?
Sidsel Vive Jensen, forsker, VIVE – Det Nationale Forsknings-
og Analysecenter for Velfærd
9.45
Ind i fællesskabet
Hvis børn og unge skal have indlydelse og bidrage til ud-
viklingen af den gode skole gennem deltagelse forudsæt-
ter det også, at de formår at forpligte sig på fællesskabet.
Inklusion handler således både om retten og pligten til
at deltage i skoler og institutioners fællesskaber. Et stort
forskningsprojekt undersøger, hvordan de professionelles
arbejde og samarbejde har betydning for børns muligheder
for at deltage i inkluderende fællesskaber.
Janne Hedegaard Hansen, lektor, ph.d., Aarhus Universitet
10.15 Pause
Besøg standene
10.45 Debat om aktuelt emne
Fastlægges i programmet den 1. december 2017
11.15 Dannelse af fremtidens borgere i en postfaktuel tid
Det er det postfaktuelle spøgelse, som sniger sig i ind po-
litik. Dét at få opmærksomhed betyder mere, end at fakta
stemmer. Hvad betyder det for dannelsen af børn og unge?
Mads Vestergaard, ilosof
11.45 Afslutning på Børn & Unge Topmødet 2018
12.00 Frokost og afrejse
Frokostsandwich til at tage med
8.55
9.10
DM I FAGENE – DE STOLTE NØRDER
”DM i Fagene” er en konkurrence, hvor elever fra grund-
skolen dyster i skolens fag. Centralt for konkurrencen er
den casebaserede tilgang, hvor anvendelsesorientering er i
fokus. ”DM i Fagene” styrker elevernes evne til at koble sko-
lens fag med omverdenen, videreuddannelserne samt det
fremtidige arbejdsmarked.
På årets Børn & Unge Topmøde har I som kommune en unik
mulighed for at få deltagere fra DM i Fagenes landsmester-
skab til at diskutere nogle af de problematikker og udfor-
dringer, der rør sig på børne- og ungeområdet i netop jeres
kommune.
Derudover kan I møde nogle af deltagerne fra landsmester-
skaberne, og I får mulighed for at blive frontløberkommune
på DM i Fagene.
Som deltager skal I gøre dette for at være med:
› Nedskriv én til tre udfordringer inden for børne- og unge-
område i jeres kommune. Udfordringerne skal ikke inde-
holde lange tekstbeskrivelser eller behov for baggrunds-
viden.
› Send det til [email protected] senest den 1. december
2017. Skriv venligst mailadresse og telefonnummer på en
kontaktperson.
Hvis jeres problemstillinger bliver udvalgt, bliver de diskute-
ret at nogle skarpe og løsningsorienterede unge, og forhå-
bentlig får I konkrete løsningsforslag på jeres udfordringer
med hjem fra Aalborg.
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Invitation til KL's Børne og Unge Topmøde den 1. og 2. februar 2018
1813913_0005.png
Konference
KL’s Børn & Unge Topmøde 2018
5
TEMAMØDE 1 / FØRSTE RUNDE
13.30 Dagtilbud – Hvordan understøtter det nye pædagogiske
grundlag værdierne i dagtilbud og den tidlige indsats?
Tema
Dagtilbud står højere på dagsordenen end nogensinde før,
og en ny lovgivning for området er på vej. Den styrkede pæ-
dagogiske læreplan og den nye lovgivning slår fast, at dagtil-
buddets opgave er at styrke børnenes udvikling, trivsel og
læring. Værdier, medbestemmelse og opdragelse til demo-
krati er også helt centrale aspekter i den nye lovgivning.
Børn i dagtilbud skal dannes til at blive aktive medborgere
i samfundet. Det betyder bl.a. at alle børn skal lære, trives
og udvikle sig, og at barnets perspektiv i endnu højere grad
skal gøres gældende.
Deltagerne får:
• opmærksomhed på de helt særlige forhold, der gør sig
gældende for de allermindste børn i dagtilbud
• bevidsthed om barnets behov, og hvordan vi gør det
gældende
• bevidsthed om de værdier, som ligger til grund for det
pædagogiske arbejde, herunder hvad det betyder for
forvaltningen og den politiske ledelse af området.
• Viden om den pædagogiske læreplan
Eksperter
Stig Brostrøm, professor emeritus, DPU
Charlotte Ringsmose, professor mso, DPU
Om hvad der er det helt særlige for danske dagtilbud, samt
de værdier, som er omdrejningspunktet for det pædagogi-
ske arbejde i de danske dagtilbud. Om hvordan man bevidst
kan arbejde med værdigrundlaget i dagtilbud med et sær-
ligt fokus på de helt små.
Kommunale eksperter
Merete Villsen, dagtilbudschef, Ikast-Brande Kommune
Thomas Vestergård Andersen, Børn og Kulturservice,
Haderslev Kommune
Vært
Benedikte Kiær, KL’s Børne- og Kulturudvalg, borgmester i
Helsingør Kommune
14.55 Opsamling og afslutning
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Invitation til KL's Børne og Unge Topmøde den 1. og 2. februar 2018
1813913_0006.png
6
Konference
KL’s Børn & Unge Topmøde 2018
TEMAMØDE 2 / FØRSTE RUNDE
13.30 Folkeskolen – Hvad vil vi med folkeskolen?
– styring og indhold
Tema
Vi har en god folkeskole med et solidt fagligt niveau og en
høj trivsel blandt eleverne. Folkeskolen er en helt central
samfundsbærende institution, som skaber sammenhæng
og tilhørsforhold lokalt og nationalt. Det er kommunernes
opgave at bevare og udvikle skolen. Skolen skal give børn
og unge de nødvendige kompetencer og færdigheder til at
blive borgere, der kan bidrage og navigere i samfundet og
realisere deres drømme for fremtiden.
Kommunerne har de seneste år arbejdet benhårdt på at rea-
lisere en sådan folkeskole. Vi er godt på vej, men ikke i mål,
for folkeskolen står aldrig stille – den er altid til debat.
Folkeskolen står i en brydningstid, hvor mange gerne vil
deinere skolens form og indhold. På trods af tydelig lovgiv-
ning for skolen fortsætter diskussionerne om skoledagens
længde, om dannelse og om faglighed. Der er konstant
fokus på, hvordan man kommunalpolitisk driver skolen, på
balancen mellem frihed og styring og på de målbare resulta-
ter i skolen. På dette temamøde vil vi se nærmere på inten-
tionerne bag skolen, på hvordan man fra kommunalpolitisk
hold bedst udvikler og arbejder med skolen, og på hvordan
kommunerne bruger mulighederne i skolen til at arbejde
varieret, diferentieret, praksisnært og anvendelsesoriente-
ret til gavn for elevernes læring og trivsel.
Deltagerne får:
• kendskab til folkeskolen, herunder skolens styrker og
udfordringer
• indblik i, hvordan man kommunalpolitisk driver skole
og arbejder med balancen mellem styring og frihed for
folkeskolen
• konkrete billeder på, hvordan man kan arbejde med
variation i skolen med henblik på at styrke elevernes
læring og trivsel.
Eksperter
Hans Henrik Knoop, lektor på Danmarks Institut for Pædago-
gik og Uddannelse, Aarhus Universitet
Videooplæg ved:
Chantal Pohl Nielsen, seniorforsker, VIVE – Det Nationale
Forsknings- og Analysecenter for Velfærd
Jesper Juellund Jensen, lektor, ph.d., Professionshøjskolen
Metropol, Institut for Skole og Læring
Mona Have Sørensen, ph.d. i idræt og sundhed, Syddansk
Universitet
Kommunale eksperter
Jan Henriksen, børn- og ungedirektør i Middelfart og formand
for Børne- og Kulturcheforeningen
Kristian Toft, skoleleder ved Mølleskolen i Ry
Elev fra Mølleskolen, Ry
Vært
Leon Sebbelin, formand for KL’s Børne- og Kulturudvalg
14.55 Opsamling og afslutning
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Invitation til KL's Børne og Unge Topmøde den 1. og 2. februar 2018
1813913_0007.png
Konference
KL’s Børn & Unge Topmøde 2018
7
TEMAMØDE 3 / FØRSTE RUNDE
13.30 Udsatte børn og unge – Høring? Inddragelse?
Medbestemmelse? Selvbestemmelse?
Tema
På trods af lovfæstet ret til og formaliserede kanaler for ind-
dragelse, så er især udsatte børn ikke inddraget i et omfang,
så de føler sig set og hørt. Hvilke muligheder og udfordrin-
ger giver inddragelse af udsatte børn og unge?
Hvor langt er vi med inddragelse af børn og unge? Hvordan
er kommunen forpligtede til at involvere udsatte børn og
unge i beslutningsprocesser omkring deres eget liv? Er vi
parate til at dele vores beslutningsmagt med børnene? Hvis
vi skal lytte mere til børnenes stemme, er der så andre, vi
skal lyttes mindre til? Kan vi faktisk involvere børn og unge,
og vil børn og unge involveres?
Deltagerne får:
• viden om muligheder og udfordringer i forbindelse
med inddragelse af børn og unge
• eksempler fra aktuel forskning
• præsentation af nyere teori.
Eksperter
Henriette Christiansen, direktør i Egmont Fonden
Idamarie Leth Svendsen, lektor, ph.d.
Helle Antczak, lektor og
Frank Ebsen, docent ph.d. Professionshøjskolen Metropol,
Institut for Socialt Arbejde
Kommunale eksperter
1-2 kommuner
Vært
Ulf Harbo, næstformand i KL’s Børne- og Kulturudvalg,
byrådsmedlem i Norddjurs Kommune
Programmet opdateres den 1. december 2017.
14.55 Opsamling og afslutning
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Invitation til KL's Børne og Unge Topmøde den 1. og 2. februar 2018
1813913_0008.png
8
Konference
KL’s Børn & Unge Topmøde 2018
TEMAMØDE 4 / FØRSTE RUNDE
13.30 Ungdomsuddannelse – Hvordan opnår lere elever
kompetencer til at gå i gang med en ungdomsuddannelse?
Tema
Kommunerne skal give børn og unge kompetencerne til at
træfe et bevidst og oplyst valg, når de vælger ungdomsud-
dannelse. Fra et samfundsmæssigt perspektiv vælger for få
en erhvervsuddannelse. Ifølge Dansk Industri vil der mangle
44.000 faglærte allerede i 2025. Det er der lere årsager til.
De gymnasiale ungdomsuddannelser har en højere status,
unge har svært ved at fastlægge sig på en speciik karriere
efter folkeskolen og folkeskolen udfordrer ikke elevernes
uddannelsesvalg i tilstrækkelig grad – for lidt undervisning
er praksis- og anvendelsesorienteret. Det kræver kommunal
handling at ændre dette billede. Undervisningen i folkesko-
lerne skal sikre, at eleverne i højere grad stifter bekendtskab
med praksis- og anvendelsesorienterede undervisning via
fagene og at eleverne får viden og kompetencer til at træfe
et bevidst valg af ungdomsuddannelse.
Kommunerne har desuden en særlig rolle i forhold til de
elever, som i dag ikke opnår kompetencer til at vælge en
traditionel ungdomsuddannelse. Temamødet vil derfor
også stille skarpt på den kommunale rolle i forhold til en
aftale om Forberedende Ungdomsuddannelse (FGU), som
forventes besluttet i efteråret 2017.
Temamødet tager udgangspunkt i KL’s udspil ”Godt på vej
– mod uddannelse og job” og ”Godt på vej – alle unge skal
med”.
Deltagerne får:
• viden om, hvordan man kan arbejde mere praksisnært
og anvendelsesorienteret i folkeskolen. Målet er, at ele-
verne bedre kan koble praksis og teori og se, hvordan
kompetencer fra fagene i folkeskolen kan anvendes på
arbejdsmarkedet
• eksempler på, hvordan kommuner politisk og fagligt kan
understøtte arbejdet med at lære eleverne at træfe valg
• et indblik i, hvordan den forventede aftale om Forbe-
redende Ungdomsuddannelse (FGU) påvirker kommu-
nerne.
Eksperter
Torben Størner, medejer, Erhvervspædagogisk udviklingscen-
ter (EPUC)
Kommunale eksperter
Hanne Frøslev, UJ Tovholder, Uddannelse og Arbejdsmarked,
Horsens Kommune
Politiker fra Horsens Kommune
Elevrepræsentant fra fælleselevråd, Horsens Kommune
BEMÆRK:
Der vil komme ekstra navne på oplægsholder, når der er ind-
gået aftale om Forberedende Ungdomsuddannelse (FGU).
Vært
Danni Olsen, KL’s Børne- og Kulturudvalg, kommunalbestyrel-
sesmedlem, Albertslund Kommune
14.55 Opsamling og afslutning
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Invitation til KL's Børne og Unge Topmøde den 1. og 2. februar 2018
1813913_0009.png
Konference
KL’s Børn & Unge Topmøde 2018
9
TEMAMØDE 5 / FØRSTE RUNDE
13.30 Fælles om kerneopgaven – Hvordan skaber vi
helhed og sammenhæng på 0-18-årsområdet?
Tema
Børns læring og trivsel er kerneopgaven for alle aktører på
børn- og ungeområdet: Politikere, forvaltningschefer, decen-
trale ledere og fagprofessionelle. Det er ligeledes kernen i
samarbejdet med forældrene.
Hvordan skabes der helhed og sammenhæng i indsatserne
på 0-18-årsområdet i kommunen? Hvordan sætter politi-
kerne en meningsfuld retning, så det tværprofessionelle og
tværorganisatoriske arbejde fremmer alle børns læring og
trivsel?
Deltagerne får:
• indsigt i ny forskningsmæssig viden om de nye ramme-
betingelser for ledelse, og hvad der skal til for at lykkes
med faglig ledelse, der er tværprofessionel og tværorga-
nisatorisk
• viden om og inspiration til kommunale organiseringer
og ledelsesmæssige tilgange, der fremmer tværprofes-
sionelle og tværorganisatoriske løsninger
• grundlag for kommunalpolitisk debat om betydningen
af et sammenhængende 0-18-årsområde med inddra-
gelse af forældrenes perspektiv.
Eksperter
Kurt Klaudi Klausen, professor, Syddansk Universitet
Mette With Hagensen, formand, Skole og Forældre
Jakob Lindahl, bestyrelsesrepræsentant, FOLA
Kommunale eksperter
Bünyamin Simsek, rådmand for Børn og Unge, Aarhus
Kommune
Tina French Nielsen, rådmand for Skoleforvaltningen, Aalborg
Kommune
Chriss Mailandt-Poulsen, direktør for Børn og Skole,
Aabenraa Kommune
Vært
Kim Valentin, KL’s Børne og Kulturudvalg, borgmester,
Gribskov Kommune
14.55 Opsamling og afslutning
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Invitation til KL's Børne og Unge Topmøde den 1. og 2. februar 2018
1813913_0010.png
10
Konference
KL’s Børn & Unge Topmøde 2018
TEMAMØDE 6 / ANDEN RUNDE
15.30 Det politiske forsamlingshus – Hvordan sikres
et kommunale råderum til politisk ledelse af
store omstillinger på børne- og ungeområdet?
Tema
Det politiske forsamlingshus er et tilbagevendende
temamøde på Børn & Unge Topmødet. Her er det den po-
litiske debat, som er i fokus. I det politiske forsamlingshus
sætter vi i år det kommunale råderum og den politiske le-
delse til debat, da det er et højaktuelt tema.
Politikerne på Christiansborg har kommunernes råderum på
dagsorden. Statsministerens åbningstale slog fast, at staten
holder skarpt øje med, om kommunerne kan lede omstillin-
gerne på børne- og ungeområdet. Den kommunale ledelse
af de kommunale kerneområder er under pres, puljer, stats-
lige mål og signalerne fra Christiansborg taler et tydeligt
sprog. Hvilke politiske releksioner giver signalerne fra Chri-
stiansborg anledning til hos politikerne? Hvordan udvikles
og styrkes det kommunale råderum, så det understøtter
ledelsen af de store omstillinger på børn- og ungeområdet.
Hvad kræver det af politikerne? Og hvordan styres og ledes
med mening, så børn og unges udvikling, trivsel og læring
bliver omdrejningspunktet?
KL’s udviklingsdirektør Arne Eggert vil indlede temaerne
i det politiske debat med afsæt i sidste nyt fra borgen og
relevant forskning.
Deltagerne får:
• mulighed for at deltage aktivt i en politisk debat om,
hvad der skaber et godt afsæt for politisk ledelse af store
omstillinger på centrale kommunale velfærdsområder.
Folketingspolitikere
Ofentliggøres senere
Kommunalpolitikere
Ofentliggøres senere
Vært
Kim Valentin, KL’s Børne- og Kulturudvalg, borgmester,
Gribskov Kommune
Programmet opdateres den 1. december 2017.
16.25 Opsamling og afslutning
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Invitation til KL's Børne og Unge Topmøde den 1. og 2. februar 2018
1813913_0011.png
Konference
KL’s Børn & Unge Topmøde 2018
11
TEMAMØDE 7 / ANDEN RUNDE
15.30 Hvordan understøtter de kommunale bygninger børn
og unges læring og trivsel?
Tema
Uanset om der kommer lere eller færre børn og unge i
en kommune, er det vigtigt at kommunen forholder sig
politisk til, hvordan bygningerne kan understøtte børn- og
unges læring og trivsel.
Deltagerne får:
• viden om, hvordan lokale kvadratmeter bedst udnyttes
• inspiration til, hvordan arbejdet med bygninger kan
organiseres kommunalt med fokus på at løfte kerneop-
gaven
• inspiration til, hvordan kommuner har inddraget børn
og unge i udviklingen af de kommunale bygninger.
Eksperter
Gitte Andersen, Global Head of Workspace Management &
Design, Signal Arkitekterne
Christine Antorini, MF for socialdemokratiet
Om hvordan man kan afdække og omsætte mulighederne
i de kommunale bygninger med afsæt i bogen ”Kloge kva-
dratmeter”.
Kommunale eksperter
Bent Munk, bygningschef, Aalborg Kommune
Martin Østergaard, direktør for børn og unge, Aalborg Kom-
mune
Lene Søgård, ejendomschef, Silkeborg Kommune
Huno Kjærsgaard Jensen, skolechef, Silkeborg Kommune
Om tiltag i forhold til at arbejde med kommunernes bygnin-
ger på en måde, som understøtter de politiske ønsker, den
demograiske virkelighed og den kernefaglige målsætning
Vært
Lis Tribler, KL’s Børne- og Kulturudvalg, 2. viceborgmester,
Slagelse Kommune
16.25 Opsamling og afslutning
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Invitation til KL's Børne og Unge Topmøde den 1. og 2. februar 2018
1813913_0012.png
12
Konference
KL’s Børn & Unge Topmøde 2018
TEMAMØDE 8 / ANDEN RUNDE
15.30 Hvordan kan en ny organisering af skoledagen
bidrage til mere læring og trivsel?
Tema
Målet om en mere motiverende og varieret skoledag giver
anledning til at gentænke planlægning og organisering af
skoledagen og skoleåret. Det rører ved strukturer som klas-
ser, fag og lektioner, som har været faste grundpiller i skolen
i mange år.
Nogle skoler er i gang med radikalt at ændre hele skolens
måde at arbejde på. På Sønderskov-Skolen i Sønderborg
Kommune skal alle elever og medarbejdere i løbet af de
næste tre år i gang med at arbejde projektbaseret i stedet
for med fagopdelt undervisning. Andre skoler tager fat i et
enkelt element. Det gør de fx på Møldrup Skole i Viborg
Kommune. Her arbejder de med fagfordybelsesdage én
gang om ugen. Heri indgår både faglig og understøttende
undervisning.
Deltagerne får:
• indsigt i, hvordan skoledagen kan organiseres på nye
måder, så fag og understøttende undervisning integre-
res og så forskellige faggrupper samarbejder om elever-
nes læring og trivsel
• perspektiver på de nye måder at organisere og struk-
turere skoledagen på fra kommunalpolitisk hold og fra
forskning, ledelse og forældre
Kommunale eksperter
Katrine Ørnebjerg Larsen, skoleleder, Lone Korsholm og
Karin Rasmussen, lærere, og Lars Bech, skolebestyrelses-
formand, Møldrup Skole, Viborg Kommune
Rasmus Andreassen, skoleleder, og Malene Birk Olsen,
lærer, Sønderskov-Skolen, Sønderborg Kommune
Øvrige eksperter
Lise Tinglef Nielsen, områdechef, EVA
Dorte Andreas, næstformand, Skolelederforeningen
Vært
Mette Nielsen, KL’s Børne- og Kulturudvalg, byrådsmedlem
Viborg Kommune
16.25 Opsamling og afslutning
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Invitation til KL's Børne og Unge Topmøde den 1. og 2. februar 2018
1813913_0013.png
Konference
KL’s Børn & Unge Topmøde 2018
13
TEMAMØDE 9 / ANDEN RUNDE
15.30 Hvordan kan data og fokus på eleverne
give nye veje til ledelse af børns læring?
Tema
I forlængelse af folkeskolereformen stilles der nye krav til
udvikling af ledelse og pædagogisk praksis i folkeskolen.
Ledelse, undervisning og udvikling skal være datainspireret,
og anvendelsen af data giver nye og anderledes muligheder
for ledelse og læring. På temamødet belyses de mulighe-
der, inddragelse af data i ledelse af dagtilbud og skole giver
samt hvilke ledelsesmæssige opmærksomhedspunkter og
udfordringer, der kan være tilknyttet datainformeret ledelse
når børns trivsel og læring er målet.
Temamødet byder på et forskningsoplæg såvel som lere
kommunale erfaringer med databaseret ledelse af 0-18-års-
området.
Deltagerne får
• kendskab til arbejdet med elevcentreret ledelse og an-
vendelse af data
• kommunale erfaringer fra datainspireret og elevcen-
treret ledelse med fokus på relevante udfordringer og
inspiration til eget videre arbejde
Eksperter
Lars Qvortrup, professor, Danmarks Institut for Pædagogik
og Uddannelse, Aarhus Universitet
Kommunale eksperter
Dorte Bloch Olsen, børnechef i Rudersdal Kommune.
Om brugen af data på dagtilbudsområdet, og erfaringer
om ledelsesmæssig brug af data og implementeringen af
arbejdsformen i alle led.
Anne Merethe Løvmose, dagtilbudschef i Esbjerg Kommune
Om brug og anvendelse af data, herunder sammenhæng
på tværs af områder samt udfordringerne med databaseret
ledelse.
Marianne Storgaard, Professor, SDU & Skoleleder,
Nyborg Kommune
Om ”Elevcentreret Ledelse” et A.P. Møller støttet projekt,
som Nyborg Kommune er en del af i perioden 2014-2019.
Helle Hansen, skolechef i Svendborg Kommune
Om datainformeret ledelse og læringsfællesskaber. Svend-
borg Kommune arbejder blandt andet ud fra tanken om
datasystematik i ”hele systemet”, der bidrager til at holde
fokus på kerneopgaven.
Vært
Jane Jegind, KL’s Børne- og Kulturudvalg, rådmand, Odense
Kommune
16.25 Opsamling og afslutning
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Invitation til KL's Børne og Unge Topmøde den 1. og 2. februar 2018
1813913_0014.png
14
Konference
KL’s Børn & Unge Topmøde 2018
TEMAMØDE 10 / ANDEN RUNDE
15.30 Hvordan skaber vi med nye bud på inkluderende
læringsmiljøer dagtilbud og skole for alle børn?
Tema
Dagtilbud og skoler skal sikre, at alle børn lærer og trives.
Udviklingen af inkluderende læringsmiljøer og fællesskaber
er en opgave, som kontinuerligt udfordrer kommunerne.
Derfor skal der fokus på, hvilke indsatser der virker, og der
er brug for se med nye øjne på dagtilbud og skole. Derfor
tager dette temamøde fat på to sådanne eksempler.
I Nest programmet vendes inklusion på hoved. Det er et
banebrydende skoleprogram, hvor børn med og uden
autismespektrumforstyrrelser undervises sammen. Pro-
grammet er udviklet i New York, hvor det på få år har spredt
sig til en lang række skoler. Det særligt kendetegnende ved
Nest klasserne er, at der arbejdes med specialpædagogiske
metoder, klasserumsledelse og relationelle tilgange, som
alle børn proiterer af.
Projektet ”Virkningsfuldt pædagogisk arbejde i dagtilbud”
har kig på, hvad der kendetegner de dagtilbud, som lykkes
med at understøtte børn i udsattes positioner.
Deltagerne får:
• inspiration til nye måder at tænke på og arbejde med
inkluderende læringsmiljøer i dagtilbud og skole
• kendetegn på pædagogiske arbejde, der virker i forhold
til børn i udsatte positioner.
Eksperter
Charlotte Ringsmose, psykolog, Ph.D, Professor MSO, DPU,
Aarhus Universitet
Om hvad der i dagtilbuddenes praksis gør, at nogle dagtil-
bud særligt bidrager til at øge især børn i udsatte positio-
ners trivsel og livsmuligheder.
Kommunale eksperter
Bünyamin Simsek, rådmand i Aarhus Kommune
Om den politiske og strategiske vinkel på Nest klasserne set
i et inklusionsperspektiv. herunder hvordan Nest klasserne
kan bidrage til en ny og tredje vej at tænke inklusion og
fællesskaber?
Jan Sejersdahl Kirkegaard, pædagogisk chef i Aarhus
Kommune
Om det pædagogiske- og ressourcemæssige perspektiv på
Nest klasserne. Herunder en faglig redegørelse af, hvordan
Nest klasserne kan bredes ud til andre skoler/kommuner.
Vært
Benedikte Kiær, KL’s Børne og Kulturudvalg, borgmester i
Helsingør Kommune
16.25 Opsamling og afslutning
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Invitation til KL's Børne og Unge Topmøde den 1. og 2. februar 2018
1813913_0015.png
Konference
KL’s Børn & Unge Topmøde 2018
15
TEMAMØDE 11 / ANDEN RUNDE
15.30 Hvordan skaber vi kvalitet i fritids- og klubtilbud?
Tema
I Danmark er der en lang tradition for, at børn og unge be-
nytter sig af fritids- og klubtilbud. Fritids- og klubtilbud er en
unik arena for fællesskaber, demokratisk dannelse og det at
lære at mestre livet. Men fritids- og klubtilbud er også under
forandring, bl.a. på grund af folkeskolereformens længere
skoledage, som mange steder giver børn og unge mindre
tid i SFO’en eller klubben. Det har medført en debat af den
pædagogiske kvalitet i tilbuddene – ligesom det har med-
ført et fokus på, om børn og unge i højere grad end tidligere
fravælger tilbuddene, og om der er en social skævhed i
fravalget?
Deltagerne får:
• resultater fra EVA’s nye undersøgelse af børn og unges
brug af fritids- og klubtilbud
• perspektiver på kvaliteten i fritids- og klubtilbud.
Eksperter
Laura Detlefsen, evalueringskonsulent, Danmarks
Evalueringsinstitut (EVA)
Om udviklingen i børn og unges brug af fritids- og klubtil-
bud, årsager til tilvalg og fravalg, og hvad der kendetegner
indhold og kvalitet i tilbuddene under de nye vilkår efter
folkeskolereformen. Hvad siger medarbejdere, ledere, for-
ældre og ikke mindst børnene og de unge selv om kvalitet?
Oplægget tager afsæt i resultater fra EVA’s nye undersøgelse
af ’Børn og unges brug af fritids- og klubtilbud’ gennemført
for Undervisningsministeriet.
Kommunale eksperter
Vært
Ulf Harbo, næstformand i KL’s Børne- og Kulturudvalg,
byrådsmedlem i Norddjurs Kommune
Programmet opdateres den 1. december 2017.
16.25 Opsamling og afslutning
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Invitation til KL's Børne og Unge Topmøde den 1. og 2. februar 2018
1813913_0016.png
16
Konference
KL’s Børn & Unge Topmøde 2018
TEMAMØDE 12 / ANDEN RUNDE
15.30 Børn og unge i en ukendt fremtid
– hvordan møder vi de nye teknologiske muligheder?
Tema
Den teknologiske udvikling går stærkere end nogensinde
– og måske stærkere end vi kan begribe. Nye teknologier,
hvad enten det er robotter, kunstig intelligens, anvendelse
af BIG data eller andet, betyder, at børn og unge kommer til
at lære på helt nye måder. Og når de bliver ældre, kommer
de til at arbejde på måder, vi ikke kender i dag. Teknologien
rummer mulighed for at understøtte alle børn og unges
læring mere varieret og diferentieret end i dag. Samtidig
indebærer udviklingen også en række nye udfordringer for
kommunerne: Nye forventninger fra børn, unge og deres
forældre til, hvordan ny teknologi indgår i børn og unges
læring, i kommunikationen med forældre etc. Ny tekno-
logi betyder også ændrede krav til de fagprofessionelles
kompetencer. På temamødet bliver vi klogere på nye tek-
nologiers betydning for børn og unges fremtid og drøfter
perspektiverne for dagtilbud og folkeskolen.
Deltagerne får:
• et blik ind i de nye teknologiers udvikling, og hvilke
muligheder og udfordringer kommunerne står med,
når de skal understøtte børn og unges læring, trivsel og
udvikling
• nyeste viden om kommunernes erfaringer med og stra-
tegier for brug af ny teknologi på børn- og ungeområdet
• viden om og drøftelser af, hvordan kommuner kan
møde morgendagens teknologiske muligheder på
0-18-årsområdet, og hvilke udfordringer ny teknologi
kan hjælpe os med at løse?
Eksperter
Rasmus Bie-Olsen, grundlægger og adm. direktør i Dare
Disrupt
Om den digitale fremtid og om kommunernes erfaring med
ny teknologi samt om nye teknologiers betydning for kom-
munerne.
Kommunale eksperter
Politikere fra Hjørring og Rødovre Kommune
Om hvilke initiativer, kommunerne har igangsat for at ruste
børn og elever til en fremtid, vi ikke kender. De to kom-
muner fortæller, hvordan de sikrer, at børn og unge opnår
grundlæggende teknologiforståelse, og hvordan de arbej-
der med de muligheder og udfordringer, som ny teknologi
repræsenterer.
Vært
Danni Olsen, KL’s Børne- og Kulturudvalg, kommunal-
bestyrelsesmedlem i Albertslund Kommune
16.25 Opsamling og afslutning
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Invitation til KL's Børne og Unge Topmøde den 1. og 2. februar 2018
1813913_0017.png
Konference
KL’s Børn & Unge Topmøde 2018
17
TEMAMØDE 13 / ANDEN RUNDE
15.30 Hvordan får børn og unge mere
deltagelse og mindre fravær?
Tema
Når alle børn og unge skal lære så meget, som de kan, for-
udsætter det, at de indgår i skolens læringsfællesskab. En
del elever har et omfattende skolefravær. Det får betydning
for deres skolegang og videre liv. Et højt fravær giver elever-
ne en afgangsprøve, der er næsten to karakterpoint lavere
sammenlignet med elever med et lavt fravær – selv når der
tages højde for elevernes sociale baggrund.
I kommunerne arbejdes der med forskellige løsninger for at
forebygge fravær. Samtidig har Danske Patienter med pro-
jektet ”Skolen for mig” udarbejdet redskaber, der giver ele-
ver med højt fravær bedre mulighed for deltagelse i skolens
læringsfælleskab.
Deltagerne får:
• fakta om skolefravær og skoleværing
• eksempler på, hvad kommuner og skoler kan gøre for at
forebygge skolefravær og skolevægring
• bud på, hvordan kommuner og skoler kan understøtte
børn med fravær, så de får læring og deltagelsesmulig-
heder i fællesskabet.
Eksperter
Camilla Hersom, formand for Danske Patienter
Om hvordan vi sikrer børns læring under sygdom og skole-
fravær? Hvor halter det, og hvordan gør vi det bedre?
Kommunale eksperter
Københavns Kommune:
Om håndtering og nedbringelse af fravær på tværs af So-
cialforvaltningen og Børne- og Ungeforvaltningen i Køben-
havns Kommune.
Randers Kommune:
Om kommunalpolitiske mål og indsatser mod fravær
Vært
Leon Sebbelin, formand for KL’s Børne- og Kulturudvalg
16.25 Opsamling og afslutning
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Invitation til KL's Børne og Unge Topmøde den 1. og 2. februar 2018
1813913_0018.png
18
Konference
KL’s Børn & Unge Topmøde 2018
TEMAMØDE 14 / ANDEN RUNDE
15.30 Hvad betydet et digitalt samarbejde
for forældredialog og inddragelse?
Tema
Hvad betyder det for forældresamarbejdet i skole og dagtil-
bud, at det foregår digitalt via læringsplatforme, SkoleIntra
og den kommende Aula? Hvilke opmærksomhedspunkter
er der ift. at anvende platformene på en måde, hvor de støt-
ter op om både familien og livet i skolen eller dagtilbuddet?
Der tegnes et billede af samspillet mellem krav og forvent-
ninger og forskellige forældres måder at involvere sig på,
og det drøftes hvilke krav digital kommunikation stiller til
forældrenes kompetencer og om skole og dagtilbud kan
blive bedre til at tage højde for forældrenes forskellige for-
udsætninger i brugen af digital kommunikation.
Deltagerne får:
• forskningsperspektiver på forskellige forældres håndte-
ring af krav og forventninger til deres anvendelse af de
digitale platforme
• input til lokalt fokus på hvordan det sikres, at de digitale
platforme bliver for alle, uanset forudsætninger for at
anvende det
• input til lokale drøftelser af kanalstrategi, bl.a. som for-
beredelse til Aula.
Eksperter
Rasmus Edelberg, næstformand i Skole og Forældre
Om forældrenes perspektiv på dialogen med skolen
Maria Ørskov Akselvoll, sociolog og Ph.d ekstern lektor på
Roskilde Universitet
Om samarbejdet mellem skole og forældre og forældrein-
volvering på Forældre-Intra med udgangspunkt i resultater
fra forskning.
Kommunale eksperter
Gladsaxe Kommune
Aarhus Kommune
Om indsatser for at inkludere familierne digitalt, og hvilken
betydning det har ift. inddragelse af forældrene og samar-
bejdet mellem dem og barnets skole og dagtilbud.
Vært
Jacob Bjerregaard, KL’s Børne- og Kulturudvalg, borgmester i
Fredericia Kommune
16.25 Opsamling og afslutning
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Invitation til KL's Børne og Unge Topmøde den 1. og 2. februar 2018
1813913_0019.png
Konference
KL’s Børn & Unge Topmøde 2018
19
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Invitation til KL's Børne og Unge Topmøde den 1. og 2. februar 2018
1813913_0020.png
PRAKTISKE OPLYSNINGER
Sted
Aalborg Kongres & Kultur Center
Europa Plads 4
9000 Aalborg
Start
Torsdag den 1. februar 2018 kl. 10.00.
Kafe/te fra kl. 8.00 og frokost kl. 12.00
Slut
Fredag den 2. februar 2018 kl. 12.00
med take away sandwich
Deltagerpris
3.995 kr. + moms for konferencen
inkl. festmiddag, uden hotel og transport
Tilmelding
På www.kl.dk/butm2018
Tilmeldingen er bindende efter 5. januar 2018 svarende
til 100% af konferencegebyret efter tilmeldingsfristen.
Sekretær Jette Nina Adamsen, [email protected], tlf. 3370 3169
Hotel
Bookes på www.kl.dk/butm2018
Enkeltværelser fra 633,- til 1.325 kr.
Dobbeltværelser fra 838- til 1.525 kr.
Værelserne reserveres efter først til mølle princippet
Transport
Flybilletter kan bestilles på www.kl.dk/butm2018
Følgende afgange er reserveret til Børn & Unge Topmødets
deltagere:
SAS
1. februar København-Aalborg kl. 07.10-08.05
2. februar Aalborg-København kl. 13.15-3.55
Pris pr billet t/r kr. 2.075
Norwegian
1. februar København-Aalborg kl. 07.35-08.20
2. februar Aalborg-København kl. 15.30-16.15
Pris pr billet t/r kr. 1.995
Oplysninger om konferencen
Konsulent Hanne Bertelsen, [email protected], tlf. 3370 3480
Chefsekretær Lone Hesberg Kristensen, [email protected], tlf. 3370 3872
Information om hotel mv.
Henvendelse til VisitAalborg, tlf. 9931 7520
Twitter
Følg os på Twitter på #BUTM2018
Konference-app
I vores app inder du program, nyheder,
standoversigt og meget mere. Søg efter
“KL-Konferencer” i App Store og Google
Play eller scan QR-koden
KL
Weidekampsgade 10
2300 København S
Tlf. 3370 3370
[email protected]
www.kl.dk
@kommunerne
facebook.com/kommunerne
Produktion: Kommuneforlaget A/S
Design: e-Types
Illustration: Thomas Mygind Christensen, Small Copenhagen
Foto: Rie Neuchs, Jakob Carlsen, Simon Klein Knudsen