Undervisningsudvalget 2017-18
UNU Alm.del Bilag 18
Offentligt
1813678_0001.png
Nedprioriteri g af de erhvervsgy
udda elser i FFL18
asiale
Omprioriteringsbidraget betyder eksponentiel besparelse af E-GYM
På finansloven 2016 blev der indført et omprioriteringsbidrag på 2% årligt, som løb til og med 2019.
På finansloven 2017 blev omprioriteringsbidraget videreført til 2020, og endnu en gang på forslag til finanslov
for 2018 (FFL18), er det blevet videreført til 2021. Dermed skal der spares knap 12% i 2021 grundet
omprioriteringsbidraget.
I dette notatet tages der derfor udgangspunkt i 2015.
1
Konsekvensen af besparelser på E-GYM
Nedenfor er konsekvensen af omprioriteringsbidraget udregnet for de to erhvervsgymnasiale uddannelser
(E-GYM), hhx og htx. Udregningerne er basseret på undervisnings-, fællesudgifts- og bygningstaxameteret.
Omprioriteringsbidraget rammer bortset fra det geografiske grundtilskud også de øvrige taxametre,
herunder færdiggørelsestaxameteret samt skolernes grundtilskud.
Årsagen til at det geografiske grundtilskud ikke rammes er, at det blev indført i 2016 ved en reduktion i
undervisningstaksten, som på daværende tidspunkt allerede var omfattet af omprioriteringsbidraget til og
med 2019. Derfor vil det geografiske grundtilskud først blive ramt af omprioriteringsbidrag fra og med 2020.
Med et årligt omprioriteringsbidrag, som reducerer taxametrene med 2% om året fra og med 2016 til og med
2021, er der en markant reduktion af tilskud i 2021 i forhold til 2015. Derudover har området været ramt af
indkøbsbesparelser, diverse dispositionsbegrænsninger m.m., som alle har først til takstnedsættelser.
Den samlede udvikling i undervisnings-, fællesudgifts- og bygningstaxameteret for de to erhvervsgymnasiale
uddannelser ses i tabel 1.
Undervisnings-, fællesudgifts-
og bygningstakster
2018-pl
Hhx
Htx
Udvikling
2015-2018
-2.280 kr.
-5.927 kr.
Udvikling
2018-2021
- 3.410
- 4.265
Samlet udvikling
2015-2021
- 5.690 kr.
- 10.191 kr.
Tabel 1: Udvikling i taxametrene for hhx og htx pr. årselev, 2018-pl reguleret.
2
1
Data for taxametre er hentet fra FL15, FL16, FL17 og FFL18 og er alle 2018-pl.
Pl-reguleri
g i dette otat er foretaget på baggru d af de ud eldte reguleri ger i UVM’s orie teri gsbreve for
finanslovene:
https://uvm.dk/institutioner-og-drift/oekonomi-og-drift/regulerede-institutioner/takstkatalog-og-
finanslov/finanslov-regulerede-institutioner
2
November 2017, 2. version
Side
1
af
7
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 18: Henvendelse af 07/11-17 fra Danske Erhvervsskoler og –Gymnasier vedrørende nedprioritering af de erhvervsgymnasiale uddannelser
1813678_0002.png
Konsekvenserne for hhx
Som det ses i tabel 1 på forrige side, bliver hhx ramt af betydelige besparelser. Besparelsen i 2021 i forhold
til 2015, vil i alt være på næsten 5.700 kr., hvis man kun ser på undervisnings-, fællesudgifts- samt
bygningstaxameteret.
I figur 1 ses der en samlet udvikling af undervisnings-, fællesudgifts- og bygningstaxameteret, som er 2015-
indekseret.
Indekseret taxameterudvikling for hhx
105
100
2015=100
95
90
85
80
75
2015
2016
2017
2018
Fællesudgiftstaxameter
2019
2020
Bygningstaxameter
2021
Undervisningstaxameter
Figur 1: 2015-indekseret taxameterudvikling for hhx, 2018-pl reguleret.
Som det ses i figur 1, er der store besparelser på taxametrene i 2021 i forhold til 2015. I tabel 2 nedenfor er
der en opsummering af de procentvise besparelser og de faktiske besparelser for hhx.
Hhx
Besparelsesperiode
Undervisningstaxameter
Færdiggørelsestaxameter
Fællesudgiftstaxameter
Bygningstaxameter
Besparelse i procent
2018 ift. 2015
2021 ift. 2015
2
7
3
8
13
17
6
14
Faktisk besparelse i kr.
2018 ift. 2015
2021 ift. 2015
- 1.046
- 3.838
- 348
- 1.170
- 776
- 1.100
- 457
- 752
Tabel 2: Taxameterbesparelse på hhx med hidtil besparelse og fremtidig besparelse ift. 2015 i procentpoint og faktisk besparelse,
2018-pl reguleret.
Tabel 2 viser den procentvise samt den faktiske besparelse for to perioder, 2018 ift. 2015 og 2021 ift. 2015.
Her er også færdiggørelsestaxameteret taget med, men benyttes ellers ikke i notatet, idet
færdiggørelsestaxameteret er et incitamentstaxameter, som kun gives til de hhx-elever, der fuldfører deres
uddannelsesforløb.
Den hidtil og fremtidige største procentvise besparelse er fællesudgiftstaxameteret. Den faktiske besparelse
på fællesudgiftstaxameteret ift. 2015 er på 776 kr. og 1.100 kr. for hhv. 2018 og 2021.
Den faktiske besparelse på undervisningstaxameteret ift. 2015, er på 1.046 kr. og 3.838 kr. for hhv. 2018 og
2021. Dette til trods for, at der med finansloven for 2017 fandt en udligning sted af forskelle på
undervisningstaxametret på hhx og stx, hvilket medførte en taxameterforhøjelse på undervisningstaksten på
hhx.
November 2017, 2. version
Side
2
af
7
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 18: Henvendelse af 07/11-17 fra Danske Erhvervsskoler og –Gymnasier vedrørende nedprioritering af de erhvervsgymnasiale uddannelser
1813678_0003.png
I figur 2 er den samlede årlige besparelse for undervisnings-, fællesudgifts-, og bygningstaxameteret
illustreret.
Samlet taxameterbesparelse for hhx ift. 2015
2016
-
-1.000
-2.000
-3.000
-4.000
-5.000
-6.000
Undervisningstaxameter
Fællesudgiftstaxameter
Bygningstaxameter
2017
2018
2019
2020
2021
Figur 2: Samlet årlig taxameterbesparelse for htx ift. 2015, 2018-pl reguleret.
Af figur 2 fremgår det, at der vil være betydelige taxameterbesparelser for hhx-elever. Grundet
harmonisering af undervisningstaxameteret, som resulterede i en forhøjelse på 4,6% af
undervisningstaxameteret i 2017, er besparelsen i 2017 mindre end de øvrige år.
Når det kommer til aktivitetsudviklingen, har det siden 2015 set positivt ud for hhx med en stigende aktivitet
frem til 2018 (foreslået bevilling). Efter 2018 er der derimod en nedjustering af den forventede aktivitet frem
til og med 2021, dette fremgår af figur 3.
Indekseret aktivitetsudvikling for hhx
110
2015=100
105
100
95
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
Figur 3: 2015-indekseret aktivitetsudvikling for hhx, FFL18 (2017-2021 er budgetterede tal).
Grundet bl.a. lokale (demografiske) udsving i aktiviteten samt markante besparelser i taxametertilskuddene
bliver de driftsøkonomiske udfordringer derfor ikke mindre for de erhvervsgymnasier, som driver hhx, jf. også
figur 4, som viser det samlede taxametertilskud pr. hhx-årselev i perioden 2015-2021.
November 2017, 2. version
Side
3
af
7
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 18: Henvendelse af 07/11-17 fra Danske Erhvervsskoler og –Gymnasier vedrørende nedprioritering af de erhvervsgymnasiale uddannelser
1813678_0004.png
Udvikling i tilskud i kr. pr. hhx elev
70.000
69.000
68.000
67.000
66.000
65.000
64.000
63.000
62.000
61.000
60.000
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
Figur 4: Samlet tilskud bevilling pr. årselev 2015-2021, 2018-pl reguleret.
Som det ses, er den samlet tilskuds bevilling pr. årselev markant faldende i perioden 2015-2021.
Konsekvenser for htx
Som det fremgår af tabel 1 på side 1, er htx den erhvervsgymnasiale uddannelse, som både er blevet og
fremover bliver hårdest ramt af besparelser i absolut beløb. Den samlede besparelse på htx i 2021 i forhold
til 2015 er således på lidt over 10.000 kr. pr. ÅE, hvis man kun ser på undervisnings-, fællesudgifts- samt
bygningstaxameteret.
I figur 5 ses en samlet udvikling for de tre taxametre.
Indekseret taxameterudvikling for htx
105
100
2015=100
95
90
85
80
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
Undervisningstaxameter
Fællesudgiftstaxameter
Bygningstaxameter
Figur 5: 2015-indekseret taxameterudvikling for htx, 2018-pl reguleret.
Som det ses i figur 5, er der store besparelser på taxametrene i 2021 i forhold til 2015. Tabel 3 på næste side
er en opsummering af de procentvise besparelser samt den faktiske besparelse for htx. Som for hhx er
færdiggørelsestaxameteret medtaget i denne tabel.
November 2017, 2. version
Side
4
af
7
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 18: Henvendelse af 07/11-17 fra Danske Erhvervsskoler og –Gymnasier vedrørende nedprioritering af de erhvervsgymnasiale uddannelser
1813678_0005.png
Htx
Besparelsesperiode
Undervisningstaxameter
Færdiggørelsestaxameter
Fællesudgiftstaxameter
Bygningstaxameter
Besparelse i procent
2018 ift. 2015
2021 ift. 2015
7
12
8
13
12
18
8
13
Faktisk besparelse i kr.
2018 ift. 2015
2021 ift. 2015
- 4.058
-7.315
- 1.693
-2.900
1.103
-1.559
-766
-1.318
Tabel 3: Taxameterbesparelse på htx med hidtil besparelse og fremtidig besparelse ift. 2015 i procentpoint og faktisk besparelse,
2018-pl reguleret.
Tabel 3 viser de procentvise samt de faktiske besparelser for to perioder, 2018 ift. 2015 og 2021 ift. 2015.
Som det ses er den hidtil og fremtidige største procentvise besparelse som for hhx på
fællesudgiftstaxameteret.
Den faktiske besparelse på fællesudgiftstaxameteret ift. 2015 er på 1.103 kr. og 1.559 kr. for hhv. 2018 og
2021. På trods af at fællesudgiftstaxameteret har den største procentvise besparelse ift. 2015, da er den
største faktiske besparelse at finde på undervisningstaxameteret, som det også var for hhx. De faktiske
besparelser på htx-undervisningstaxameteret ift. 2015 er på 4.058 kr. og 7.315 kr. for hhv. 2018 og 2021.
I figur 6 ses den samlede årlige besparelse for undervisnings-, fællesudgifts- og bygningstaxameteret i
forhold til 2015.
Samlet taxameterbesparelse for htx ift. 2015
2016
-
-2.000
-4.000
-6.000
-8.000
-10.000
-12.000
Undervisningstaxameter
Fællesudgiftstaxameter
Bygningstaxameter
2017
2018
2019
2020
2021
Figur 6: Samlet årlig taxameterbesparelse for htx ift. 2015, 2018-pl reguleret.
Som det ses i figur 6, vil der være konstant stigende besparelser i taxameterne grundet primært
omprioriteringsbidraget.
Når det kommer til aktivitetsudviklingen har det siden 2015 set positivt ud for htx med stigende aktivitet
frem til 2018 (foreslået bevilling). Efter 2018 ses en nedjustering af den forventede aktivitet frem til og med
2020, hvorefter der er en opjustering af den forventet aktivitet til og med 2021. Dette fremgår af figur 7 på
næste side.
November 2017, 2. version
Side
5
af
7
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 18: Henvendelse af 07/11-17 fra Danske Erhvervsskoler og –Gymnasier vedrørende nedprioritering af de erhvervsgymnasiale uddannelser
1813678_0006.png
Indekseret aktivitetsudvikling for htx
115
110
2015=100
105
100
95
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
Figur 7: 2015-indekseret aktivitetsudvikling for htx, FFL18 (2017-2021 er budgetterede tal).
Som det ses i figur 7, er der en forventning om svingende htx-aktivitet, mens figur 8 viser en faldende
udvikling i tilskud pr. htx-elev frem mod 2021.
Udvikling i tilskud i kr. pr. htx elev
90.000
88.000
86.000
84.000
82.000
80.000
78.000
76.000
74.000
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
Figur 8: Samlet tilskuds bevilling pr. årselev 2015-2021, 2018-pl reguleret.
November 2017, 2. version
Side
6
af
7
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 18: Henvendelse af 07/11-17 fra Danske Erhvervsskoler og –Gymnasier vedrørende nedprioritering af de erhvervsgymnasiale uddannelser
1813678_0007.png
Stigende behov for de erhvervsgymnasiale uddannelser
Ungdommens interesse og kompetencer inden for naturvidenskaben er vigtig for Danmark, da det er med til
at sikre Danmarks fortsatte vækst og velfærd, som bl.a. skal basere sig på naturvidenskabelig indsigt og
teknologisk innovation.
I en rapport af ASTRA fra 2017 med titlen
Sammenfatning af udfordringer til arbejdet med en national
naturvidenskabsstrategi
fremgår det, at 80% af htx-eleverne har en STEM-studieretning.
3
Htx-uddannelsen
spiller således en central rolle i at sikre fundamentet for Danmarks vækst og velfærd og bør derfor i højere
grad understøttes økonomisk fx med indførsel af A-fagstilskud, sålkedes at endnu flere elever uddannes
indenfor de efterspurgte fagretninger.
For hhx gælder det, at uddannelsen er med til at give eleverne en forståelse for økonomi og erhvervsforhold.
Fagene på hhx kan derfor være med til at skabe et fundament for fremtidige iværksætter, hvor
forretningsforståelse er en nødvendighed. Netop mere innovation, iværksætteri og digitalisering i
uddannelsessystemet efterlyser det af regeringen nedsatte Iværksætterpanel.
4
DM i Teknologi og Erhvervscase er et godt eksempel på de mange potentialer, som der er for de elever, som
uddanner sig inden for det erhvervsgymnasiale område.
5
3
http://astra.dk/sites/default/files/NNS_Rapport_V6_web%20%281%29.pdf
(STEM er en forkortelse for Science,
Technology, Engineering og Mathematics)
4
Jf. Iværksætterpanelets anbefalinger fra september 2017:
https://em.dk/~/media/files/2017/ivrkstterpanelets-
anbefalinger--25-september-2017.ashx?la=da
5
DM i Teknologi og Erhvervscase er et danmarksmesterskab for landets HHX- og HTX-elever. Læs mere:
http://deg.dk/aktuelt/fokus/dm-i-teknologi-og-erhvervscase-2017
November 2017, 2. version
Side
7
af
7