Bilag 3
Rådgivningsgruppen for
Fælles Måls anbefalinger
til Undervisningsministeriets
vejledningsmateriale
Baggrund
Folkeskoleforligskredsen blev i juni 2017 enige om at løsne
bindingerne i Fælles Mål. Med aftalen fastholdes de 215
kompetencemål for, hvad eleverne skal kunne, og de tilhøren-
de færdigheds- og vidensområder og opmærksomhedspunk-
ter, mens de 3.170 underliggende færdigheds- og vidensmål
er gjort vejledende. De overordnede mål for, hvad eleverne
skal kunne i fagene, er således de samme, men med en øget
lokal frihed til at planlægge, hvordan man når dertil. De nye
regler er trådt i kraft i december 2017.
I efteråret 2017 nedsatte undervisningsminister Merete
Riisager en rådgivningsgruppe med lærere, ledere, viden-
spersoner og repræsentanter fra Danmarks Lærerforening,
Kommunernes Landsforening, Børne- og Kulturchefforenin-
gen samt Skolelederforeningen, der ud over at rådgive Un-
dervisningsministeriet om implementeringen af den politiske
aftale også skal komme med anbefalinger til skrivegrupper-
nes revidering af læseplaner og undervisningsvejledninger i
fagene.
For anbefalinger til læseplan og undervisningsvejledning er
vedlagt et forslag til disposition.
Anbefalinger til læseplan
• Læseplaner skal rumme en beskrivelse af fagets identitet.
• Læseplanen skal tydeliggøre folkeskolens formåls og
fagets formåls betydning for og i undervisningen i faget.
• Læseplanen skal gøre rede for sammenhængen mellem
fagformål, kompetencemål og færdigheds- og vidensom-
råderne i faget eller emnet.
• Læseplanerne skal definere de centrale begreber i
kompetencemålene.
• Læseplanerne skal indeholde en beskrivelse af hvert
kompetenceområde og færdigheds- og vidensområde.
• Læseplaner må udfolde de didaktiske kategorier, der
er centrale for forståelsen af folkeskolelovens rammer
for læseplanen: mål, indhold og progression.
• Dette skal ske ved, at læseplanen på hvert trinforløb
for hvert færdigheds- og vidensområde rummer en
beskrivelse af progressionen i områdets indhold frem
mod kompetencemålet.
Beskrivelsen skal tydeliggøre, hvordan arbejdet med
færdigheds- og vidensområdet fører frem mod kompe-
tencemålet.
Endvidere er der nedenfor angivet Rådgivningsgruppens
anbefalinger til:
1. Undervisningsministeriets øvrige vejledning
2. Processen for skrivegruppernes arbejde
3. Formen på Undervisningsministeriets vejledning
• Faghæftet skal indeholde en præambel, der er fælles for
alle fag (jf. forslag til disposition af Fælles Mål 2019).
Anbefalinger vedr. Fælles Mål 2019
• Faghæftet beskriver sammenhængen mellem folkesko-
lens formål, fagets formål, kompetencemål og færdig-
heds- og vidensområder, læseplan og undervisningsvej-
ledning.
• Faghæftet udgives i analog form og gøres tilgængeligt
digitalt på emu.dk.
Rådgivningsgruppen for Fælles Måls anbefalinger til Undervisningsministeriets vejledningsmateriale
• 1