Undervisningsudvalget 2017-18
UNU Alm.del Bilag 169
Offentligt
1940420_0001.png
Fælles Mål på læringsplatforme
Juni 2018
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 169: Orientering om brev med aftale om kommunernes økonomi for 2019 og brugerportalsaftalen, fra undervisningsministeren
1940420_0002.png
Fælles Mål på læringsplatforme
Juni 2018
Layout: Presse- og Kommunikationssekretariatet,
Undervisningsministeriet
Fotograf: Leitorp+Vadskær
ISBN nr.: 978-87-603-3181-7
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
© Undervisningsministeriet, juni 2018
2 •
Fælles Mål på læringsplatforme
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 169: Orientering om brev med aftale om kommunernes økonomi for 2019 og brugerportalsaftalen, fra undervisningsministeren
1940420_0003.png
Indhold
Arbejdsgruppen for implementering af Fælles Mål på
læringsplatforme .................................................................................................. 4
Tema 1:
Behov for styrket lokal dialog om den meningsfulde
anvendelse af læringsplatforme ...................................................................... 7
Tema 2:
Mere rum til den professionelle dømmekraft og til
eksperimenterende tilgange til læringsplatforme ................................... 8
Tema 3:
Læringsplatformenes design skal understøtte en
fleksibel anvendelse .............................................................................................. 9
Tema 4:
Gentænkning af elevplansfunktionen på
læringsplatformene ............................................................................................. 10
Tema 5:
Udviklingen af teknologier til at understøtte
fagprofessionelles arbejde ................................................................................. 11
Fælles Mål på læringsplatforme
• 3
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 169: Orientering om brev med aftale om kommunernes økonomi for 2019 og brugerportalsaftalen, fra undervisningsministeren
1940420_0004.png
Arbejdsgruppen for
implementering af Fælles Mål
på læringsplatforme
Dette katalog indeholder anbefalinger fra arbejdsgruppen for implementering af Fælles Mål på læringsplat-
forme. Kataloget er struktureret omkring fem centrale temaer, som arbejdsgruppen har identificeret. Til hvert
tema er knyttet en beskrivelse af arbejdsgruppens drøftelser samt konkrete anbefalinger.
Om arbejdsgruppen for implementering af Fælles
Mål på læringsplatforme
Arbejdsgruppen er nedsat af undervisningsminister
Merete Riisager i forlængelse af aftale i folkeskoleforligs-
kredsen om en lempelse af bindingerne i Fælles Mål. Sam-
tidig nedsatte ministeren også en rådgivningsgruppe om
Fælles Mål, der skal komme med anbefalinger til, hvordan
aftalen bedst implementeres, herunder med justeringer
af undervisningsvejledninger, læseplaner samt input til
øvrige understøttende tiltag.
• Jannick Stærmose Mortensen, konsulent, Skoleleder-
foreningen
Den brede sammensætning af arbejdsgruppens med-
lemmer har skabt grundlag for systematisk erfaringsop-
samling og været kvalificerende for gruppens løbende
drøftelser. Disse drøftelser har taget udgangspunkt i en
række tematikker udvalgt af arbejdsgruppen, heriblandt;
• En styrket dialog om den meningsfulde anvendelse af
læringsplatforme
• Rum til den professionelle dømmekraft og til eksperi-
Arbejdsgruppen er bredt sammensat med repræsentation
af fagprofessionelle, skoleledere, kommuner og vidensper-
soner;
• Gitte Grabov, lærer, Baltorpskolen, Ballerup
• Juliane Ø. V. Christiansen, konsulent, Danmarks Lærer-
forening
• Claus Svold, direktør for Børn & Unge, Vejle Kommune
• Kristina Østergaard Kristoffersen, læringschef i
Aalborg Kommune
• Thomas Illum Hansen, forskningschef, University
College Lillebælt
• Karsten Gynther, leder af forskningsmiljøet ”Digitale
læringsmiljøer og didaktisk design”,
Professionshøjskolen Absalon
menterende tilgange til læringsplatforme
• Fleksibilitet i læringsplatformenes design, funktion og
anvendelse
• Evaluering og elevplaner
• Udviklingen af læringsplatformene/perspektivering
• Udviklingen af teknologier til at understøtte fagprofes-
sionelles arbejde
Som led i arbejdet har arbejdsgruppen inviteret centra-
le aktører på området til at give oplæg om forskellige
perspektiver på og om platformene. Følgende har holdt
oplæg:
• Udvalgte leverandører i form af Meebook og
MinUddannelse om platformenes funktionalitet og
udvikling
4 •
Fælles Mål på læringsplatforme
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 169: Orientering om brev med aftale om kommunernes økonomi for 2019 og brugerportalsaftalen, fra undervisningsministeren
1940420_0005.png
• KL og KOMBIT om Aula
• Rambøll Management Consulting om evalueringen af it
i folkeskolen
• Styrelsen for It og Læring om viden om læringsplatfor-
mene
Af økonomiaftalen 2015
2
mellem regeringen og landets
kommuner fremgik det, at som opfølgning på Aftale om
fagligt løft af folkeskolen og Strategi for digital velfærd
2013-2020
3
blev kommunerne og regeringen enige om at
realisere initiativet om en brugerportal gennem ny fælles
infrastruktur og en kommunal forpligtigelse til at anskaffe
Endvidere har arbejdsgruppen forholdt sig til videns-
notater samt til den gældende lovgivning på området,
læringsplatformenes formater og udbredelse, afrappor-
teringen fra forskningsprojektet ”Anvendelse af digitale
læringsplatforme og læremidler” m.v. Arbejdsgruppen
har ydermere deltaget på Rådgivningsgruppen for Fælles
Måls seminar om lempelsen af bindingerne af Fælles Mål
den 9. og 10. april 2018.
lokale løsninger, som digitalt understøtter kommunikation,
læring og trivsel. Dette blev til de digitale læringsplatfor-
me samt Aula, som vi kender i dag. Der var endvidere enig-
hed om, at kommunerne skulle benytte læringsplatforme,
og at alle kommuner ved starten af skoleåret 2016/2017
skulle have påbegyndt indkøb af læringsplatforme samt
sikret en udbredelse til alle skoler ved udgangen af 2017
4
.
En yderligere opfølgning på ”Aftale om fagligt løft af folke-
Disse drøftelser og oplæg udgør et fælles erfaringsgrund-
lag for gruppen.
skolen” var en præcisering og forenkling af Fælles Mål. Fra
2013 til 2015 blev Fælles Mål revideret med henblik på
en præcisering og forenkling. Intentionen var, at målene
Aftalegrundlag for læringsplatforme og Fælles
Mål
De digitale læringsplatforme og Fælles Mål, som er ar-
bejdsgruppens genstandsfelt, er udsprunget af en række
politiske aftaler. Det følgende afsnit vil redegøre for disse:
skulle blive enklere samt mere præcise og anvendelige for
lærerne. I modsætning til Fælles Mål 2009, som beskrev,
hvad undervisningen skulle indeholde, er de forenklede
Fælles Mål læringsmål, der tager udgangspunkt i ele-
vernes læringsudbytte
5
. De fagprofessionelles arbejde
med disse nye læringsmål har i overvejende grad taget
Aftalen om et fagligt løft af folkeskolen 2013 (folkeskolerefor-
men)
Af aftaleteksten fremgår følgende:
Der udvikles endvidere en fælles brugerportal for folkeskolen,
som understøtter et tættere samarbejde med forældre, bl.a.
om elevernes faglige progression, styrket elevinddragelse,
elev-til-elev-aktiviteter, lærernes pædagogiske arbejde med
bl.a. elevernes læring og løbende faglige progression i forhold til
Fælles Mål samt en længere og varieret skoledag. En forbedret
digital understøttelse af elevplanen vil indgå i arbejdet med
brugerportalen
1
.
udgangspunkt i den didaktiske tænkning om lærings-
målstyret undervisning, hvilket har været den styrende
pædagogiske tendens siden 2009.
Lempelsen af bindinger i Fælles Mål
Forligskredsen bag folkeskoleloven indgik den 19. maj
2017 en aftale om at løsne bindingerne i Fælles Mål for at
give skolerne og lærerne et større professionelt råde-
rum til at tilrettelægge undervisningen. Et bredt flertal i
Folketinget vedtog den 7. december 2017 et lovforslag,
der indfører de nye rammer for Fælles Mål i folkeskolelo-
1
2
https://uvm.dk/folkeskolen/folkeskolens-maal-love-og-regler/politiske-oplaeg-og-aftaler
file:///C:/Users/B024183/Downloads/aftale%20om%20kommunernes%20oekonomi%20for%202015%20(1).pdf
3
file:///C:/Users/B024183/Downloads/Digital%20velfaerd_en%20lettere%20hverdag_web%20(1).pdf
4
file:///C:/Users/B024183/Downloads/aftale%20om%20kommunernes%20oekonomi%20for%202015.pdf
5
https://uvm.dk/folkeskolen/fag-timetal-og-overgange/faelles-maal/historisk/historisk-oversigt
6
https://uvm.dk/folkeskolen/fag-timetal-og-overgange/faelles-maal/lempelse-af-bindinger-i-regelsaettet-om-faelles-maal
Fælles Mål på læringsplatforme
• 5
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 169: Orientering om brev med aftale om kommunernes økonomi for 2019 og brugerportalsaftalen, fra undervisningsministeren
1940420_0006.png
ven. Dette indebærer, at de overordnede kompetencemål
for, hvad eleverne skal lære, fortsat er bindende, mens de
3170 underliggende færdigheds- og vidensmål nu er gjort
vejledende
6
. I forlængelse heraf lægges der op til et skift
i Undervisningsministeriets vejledninger fra et fokus på
læringsmålstyret undervisning mod en større lokal frihed
i arbejdet med Fælles Mål. For at rådgive ministeriet i
forbindelse med implementeringen blev ovennævnte råd-
givningsgruppe og nærværende arbejdsgruppe nedsat.
Overblik over kommunernes valg af
læringsplatforme
Den mest udbredte læringsplatform er Meebook, og
herefter følger MinUddannelse, der udbydes af KMD/UV
Data. De tre øvrige leverandører på markedet er Systema-
tic, EasyIQ og Itslearning, jf. tabel 1.
Arbejdsgruppens anbefalinger vil være opbygget om fem
temaer, herunder en beskrivelse af status, en vurdering og
til slut nogle anbefalinger.
Tabel 1: Oversigt over udbydere af læringsplatforme
Platform
Meebook
Antal kommuner
45 kommuner
MinUddannelse
(KMD Educa)
42 kommuner
(1 kommune)
Systematic
5 kommuner
EasyIQ
4 kommuner
Itslearning
1 kommune
6 •
Fælles Mål på læringsplatforme
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 169: Orientering om brev med aftale om kommunernes økonomi for 2019 og brugerportalsaftalen, fra undervisningsministeren
1940420_0007.png
Tema 1:
Behov for styrket lokal dialog om
den meningsfulde anvendelse af
læringsplatforme
Status
Der har i skoleverdenen været rettet en kritik mod den
didaktiske tænkning om læringsmålstyret undervisning
samt de tidligere bindende færdigheds- og vidensmål. Den
hurtige udbredelse af læringsplatforme i landets kommu-
ner har nogle steder haft den uhensigtsmæssige konse-
kvens, at man lokalt har implementeret læringsmålstyret
undervisning instrumentelt.
Arbejdsgruppen vurderer, at man på skoler og i kommuner
bør være opmærksomme på, og i dialog om, forholdet mel-
lem 1) fælles beslutninger om anvendelse af læringsplat-
formene, der omfatter en bredere kreds af fagprofessio-
nelle, herunder hele kommuner, hele skoler eller samtlige
Vurdering
Det er arbejdsgruppens opfattelse, at læringsplatfor-
mene har forandret de fagprofessionelles arbejde med
fx planlægningen og evalueringen af undervisningen i
folkeskolen. Samtidig har hastigheden, hvormed udbre-
delsen af læringsplatforme skulle gennemføres, medført
uhensigtsmæssigheder, heriblandt 1) at platformene
lægger op til en særlig didaktisk tilgang til undervisningen,
nemlig læringsmålstyret undervisning, og 2) at platforme-
ne med udgangspunkt i de førhen bindende færdigheds-
og vidensmål har medført et ensidigt og nogle steder for
snævert og detailorienteret fokus på anvendelsen af disse
mål.
På denne baggrund anbefaler arbejdsgruppen, at:
• Der er en lokal dialog mellem det politiske niveau,
forvaltningen, skoleledelser og de fagprofessionelle
om, hvordan en meningsfuld brug af læringsplatforme-
ne kan understøttes.
• Der er en drøftelse mellem det kommunale niveau,
skoleledelsen og de fagprofessionelle om, hvilke fælles
løsninger ift. anvendelsen af læringsplatformene der
kan være meningsfulde, og hvilke løsninger der skal
Det er arbejdsgruppens vurdering, at en central faktor
for en succesfuld implementering er en åben og bredt
inddragende dialog på den enkelte skole om, hvordan læ-
ringsplatforme anvendes meningsfuldt i den pågældende
skoles praksis
7
.
være lokalt forankret på skoleniveau, teamniveau og
individuelt.
• Den didaktiske og kontekstafhængige anvendelse
af læringsplatformene skal være begrundet i faglige,
pædagogiske og didaktiske overvejelser. Denne
anvendelse skal ske på baggrund af den grundlæggen-
Arbejdsgruppen vurderer, at der er behov for en styrket
lokal dialog om, hvornår og hvordan læringsplatformen
anvendes med fokus på vurderinger af nytteværdi og
de præmis, at læringsplatformen alene anvendes,
hvor det er fagligt og didaktisk meningsgivende.
fagteams m.v., og 2) lokale beslutninger om anvendelse af
læringsplatformene, som den enkelte fagprofessionelle
og/eller et fagteam selv kan træffe ud fra deres specifikke
kontekst.
mening ift. skolelederens og de fagprofessionelles arbejde
på den ene side og behovet for en fælles praksis på den
anden side.
7
https://www.emu.dk/modul/anvendelse-af-digitale-l%C3%A6ringsplatforme-og-l%C3%A6remidler-3
Fælles Mål på læringsplatforme
• 7
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 169: Orientering om brev med aftale om kommunernes økonomi for 2019 og brugerportalsaftalen, fra undervisningsministeren
1940420_0008.png
Tema 2:
Mere rum til den professionelle
dømmekraft og til
eksperimenterende tilgange
til læringsplatforme
Status
Skolerne har været under et tids- og handlepres i for-
bindelse med at tage platformene i brug, og det har en
række steder haft en negativ betydning for tid og rum til
den professionelle refleksion og vurdering af platforme-
nes potentialer og udfordringer. Udvikling og deling af
viden blandt de fagprofessionelle, om og hvordan det er
meningsfuldt at anvende læringsplatforme, har derfor haft
vanskelige vilkår.
• Der lokalt skabes mulighed for, at fagprofessionelle
kan eksperimentere med læringsplatformenes funk-
tionaliteter med henblik på at vurdere, hvor og hvornår
anvendelsen af læringsplatformene er menings-
givende. Det kan fx være i form af aktionslæringsforløb
i fagteams.
• Der udvikles inspirationsmaterialer, som kan under
støtte de faglige fællesskabers didaktiske drøftelser
af meningsfulde og mangfoldige måder at anvende de
digitale læringsplatforme i forskellige fag på forskellige
Samtidig har implementeringen af læringsplatforme nogle
steder haft en mindre grad af brugerinddragelse. Der har
derfor ikke været rum til en åben og eksperimenterede til-
gang med henblik på at undersøge, om, hvornår og hvordan
det er meningsfuldt at anvende digitale læringsplatforme.
klassetrin. Fx bør inspirationsmaterialerne kunne
anvendes uden forberedelse og have et tilgængeligt
format såsom korte diskussionsoplæg og konkrete
casebeskrivelser, video, refleksionsspørgsmål m.v.
Vurdering
Det er arbejdsgruppens vurdering, at anvendelsen af
læringsplatforme bør bero på professionel dømmekraft
og didaktiske drøftelser, der kan kvalificeres i faglige fæl-
lesskaber og med generel inspiration og en undersøgende
og eksperimenterende tilgang til anvendelsen af platfor-
mene. Mulighederne i anvendelsen af læringsplatformene
udfoldes og evalueres bedst, hvis de kvalificeres gennem
en fællesfaglig refleksion om undervisningen.
På denne baggrund anbefaler arbejdsgruppen, at:
• Der lokalt skabes rum for professionel dømmekraft
og ovenstående didaktiske drøftelser i faglige fælles-
skaber. Dette kan fx være igennem lokal dialog mellem
fagteams og skolelederen.
8 •
Fælles Mål på læringsplatforme
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 169: Orientering om brev med aftale om kommunernes økonomi for 2019 og brugerportalsaftalen, fra undervisningsministeren
1940420_0009.png
Tema 3:
Læringsplatformenes design
skal understøtte en fleksibel
anvendelse
Status
Læringsplatformene er udviklet med udgangspunkt i
Fælles Mål fra 2014 og herved også ud fra en tankegang
om læringsmålstyret undervisning. Hensigten var at imø-
dekomme det faktum, at de fagprofessionelle var bundet
til at undervise efter de 3.170 bindende færdigheds- og
vidensmål. Der er i læringsplatformene muligheder for at
tilgå undervisningen fra andre perspektiver, men funktio-
naliteter og design understøtter generelt en læringsmål-
styret tankegang.
elevplaner uden at anvende evalueringsresultater fra
et konkret læringsforløb i læringsplatformen.
• Funktionerne på læringsplatformene systematisk
gennemgås og om nødvendigt redesignes, så de
harmonerer med den gennemførte lovændring af
Fælles Mål. I den forbindelse bør eksempelvis funk-
tioner, som forsat er bundet tæt op på færdigheds- og
vidensmålene, tilpasses.
Vurdering
Det er arbejdsgruppens vurdering, at der skal være mulig-
hed for større fleksibilitet og mangfoldighed i tilgangene
til undervisningen på læringsplatformene. Dette skal
forstås således, at læringsplatforme bør opbygges, så det
tydeligt fremgår, at undervisningen kan planlægges med
mange forskellige udgangspunkter. Planlægningen af
undervisningen skal kunne tage sit udgangspunkt i en va-
riation af didaktiske elementer og ikke alene færdigheds-
og vidensmålene. Det er i denne forbindelse centralt, at
designet skal understøtte, at der kan være mange måder
at arbejde med tilrettelæggelse af undervisningen på.
På denne baggrund anbefaler arbejdsgruppen, at:
• Læringsplatformenes design og funktionalitet giver
de fagprofessionelle mulighed for at arbejde med
undervisning ud fra forskellige perspektiver og med
afsæt i fx fagenes formål, aktiviteter, indhold, lokalite-
ter, anledninger m.v. Hvert funktionsniveau kan
anvendes, uden at man skal bruge de øvrige funktions-
niveauer. De fagprofessionelle skal fx kunne lave
Fælles Mål på læringsplatforme
• 9
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 169: Orientering om brev med aftale om kommunernes økonomi for 2019 og brugerportalsaftalen, fra undervisningsministeren
1940420_0010.png
Tema 4:
Gentænkning af
elevplansfunktionen på
læringsplatformene
Status
De mest udbredte læringsplatforme giver mulighed for
at autogenerere elevplaner ud fra de færdigheds- og
vidensmål, som kan kobles til et læringsforløb. Resultatet
er en tæt kobling til det målniveau, der netop er blevet
vejledende. På den måde fremmer de digitale løsninger en
detailorienteret læringsmålstyring.
• Der skabes bedre muligheder for at udarbejde en
elevplan, hvor der er balance mellem muligheden for
at anvende kvalitative og kvantitative evalueringer,
og hvor fokus er på evalueringens kvalitet frem for
på kvantiteten af fx gennemførte læringsmål.
• Elevplanens design på læringsplatformene skal i
højere grad afspejle de fagprofessionelles didaktiske
og pædagogiske refleksioner over elevernes udbytte
De autogenererede elevplaner skaber kvantitative opsam-
linger på et usikkert datagrundlag, da de selvrapporterede
data ikke har en kvalitet, der gør det pædagogisk brugbart
at akkumulere dem. Konsekvensen er en meget lang op-
remsning af mål, som ikke blot er uoverskuelig, men også
kræver et større oversættelses- og sorteringsarbejde.
Den autogenererende funktion kan ved uhensigtsmæssig
brug trække evalueringerne i en kvantitativ og summativ
retning.
såvel i fagene som i forhold til elevernes alsidige
udvikling, og hvordan der følges op på dette.
Vurdering
Arbejdsgruppen vurderer, at arbejdet med evaluering af
elevernes trivsel og faglige udbytte af undervisningen
skal nytænkes og i højere grad tage udgangspunkt i de
fagprofessionelles pædagogiske vurdering af elevens
behov. Endelig er det vigtigt at tage faglig stilling til, om
og i hvilket omfang evaluering af elevernes udvikling skal
knyttes til læringsplatforme.
På denne baggrund anbefaler arbejdsgruppen, at:
• Der skabes en større fleksibilitet ift. elevplansdesign,
der underbygger variation i brugen af elevplanerne
i højere grad end de nuværende design. Fx skal det
være muligt at gøre eleverne mere aktive i egne
læreprocesser.
10 •
Fælles Mål på læringsplatforme
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 169: Orientering om brev med aftale om kommunernes økonomi for 2019 og brugerportalsaftalen, fra undervisningsministeren
1940420_0011.png
Tema 5:
Udviklingen af teknologier til at
understøtte fagprofessionelles
arbejde
Status
De eksisterende læringsplatformes design og funktiona-
litet understøtter primært de fagprofessionelles arbej-
de med planlægning og evaluering og er i mindre grad
designet til at understøtte undervisningens gennemførel-
se, herunder interaktionen mellem de fagprofessionelle,
elever og elevernes indbyrdes samt det faglige indhold.
• Læringsplatforme eller øvrige teknologier løbende
skal kunne tilpasses udviklingen af folkeskolen,
herunder både fagligt og politisk.
• Læringsplatforme eller øvrige teknologier fremover
benytter de samme formater, så de fagprofessionelle
har muligheden for at flytte deres materialer fra
den ene platform til den anden.
Vurdering
Den ovenstående udfordring har været medvirkende til, at
nogle fagprofessionelle har anvendt platformen mekanisk
i undervisningen med udgangspunkt i krav om årsplaner
og evaluering, ligesom det har haft betydning for, at nogle
fagprofessionelle har oplevet læringsplatformene som
mindre vigtige for det samlede pædagogiske arbejde.
Arbejdsgruppen vurderer, at læringsplatforme primært
har været brugt som et planlægnings-og evalueringsværk-
tøj. Derfor har arbejdsgruppen drøftet en række mulige
udviklingspotentialer for den videre udvikling af lærings-
platforme eller øvrige teknologier til understøttelse af de
fagprofessionelles arbejde.
På denne baggrund anbefaler arbejdsgruppen i forbin-
delse med det fremtidige udviklingsarbejde, at:
• Læringsplatforme eller øvrige teknologier skal
understøtte helheden i de fagprofessionelles arbejde.
• Læringsplatforme eller øvrige teknologier skal
understøtte en mangfoldig pædagogisk praksis.
Fælles Mål på læringsplatforme
• 11
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 169: Orientering om brev med aftale om kommunernes økonomi for 2019 og brugerportalsaftalen, fra undervisningsministeren
1940420_0012.png