Undervisningsudvalget 2017-18
UNU Alm.del Bilag 169
Offentligt
1940419_0001.png
Formål og frihed
Fem pejlemærker for folkeskolens
fremtid
Rådgivningsgruppen for Fælles Mål
Juni 2018
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 169: Orientering om brev med aftale om kommunernes økonomi for 2019 og brugerportalsaftalen, fra undervisningsministeren
1940419_0002.png
Formål og frihed
Fem pejlemærker for folkeskolens fremtid
Rådgivningsgruppen for Fælles Mål, juni 2018
Layout: Presse- og Kommunikationssekretariatet,
Undervisningsministeriet
Fotograf: Leitorp+Vadskær, Ulrik Jantzen, Jacob Dall
ISBN nr.:978-87-603-3179-4 (trykt udgave)
ISBN nr.:978-87-603-3178-7 (webudgave)
© Undervisningsministeriet, juni 2018
2 • Formål og frihed – Fem pejlemærker for fremtid · Rådgivningsgruppen for Fælles Mål
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 169: Orientering om brev med aftale om kommunernes økonomi for 2019 og brugerportalsaftalen, fra undervisningsministeren
1940419_0003.png
Formål og frihed
Fem pejlemærker for folkeskolens
fremtid
Rådgivningsgruppen for Fælles Mål
Juni 2018
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 169: Orientering om brev med aftale om kommunernes økonomi for 2019 og brugerportalsaftalen, fra undervisningsministeren
1940419_0004.png
4 • Formål og frihed – Fem pejlemærker for fremtid · Rådgivningsgruppen for Fælles Mål
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 169: Orientering om brev med aftale om kommunernes økonomi for 2019 og brugerportalsaftalen, fra undervisningsministeren
1940419_0005.png
Indhold
Forord .......................................................................................................................... 7
Pejlemærke 1: Færre bindinger skal give øget lokal og didaktisk
frihed til skoler ....................................................................................................... 10
Pejlemærke 2: Vejledningen skal forankres i folkeskolens
formål .......................................................................................................................... 12
Pejlemærke 3: Undervisningens tilrettelæggelse ud fra
folkeskoleloven ....................................................................................................... 15
Pejlemærke 4: Faglige mål som central didaktisk kategori .................. 17
Pejlemærke 5: Styrkelse af den professionelle dømmekraft ................ 19
Bilag ............................................................................................................................ 21
Formål og frihed – Fem pejlemærker for fremtid · Rådgivningsgruppen for Fælles Mål • 5
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 169: Orientering om brev med aftale om kommunernes økonomi for 2019 og brugerportalsaftalen, fra undervisningsministeren
1940419_0006.png
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 169: Orientering om brev med aftale om kommunernes økonomi for 2019 og brugerportalsaftalen, fra undervisningsministeren
1940419_0007.png
Forord
Skolen er en væsentlig samfundsinstitution, hvis formål
er at bidrage til kommende generationers dannelse og
uddannelse. Heri ligger en central samfundsmæssig,
folkelig og politisk opgave. Det er derfor legitimt, at der
fra politiske beslutningstageres side stilles faglige krav til
skolens undervisning, således at denne lever op til sine
formål. Samtidig kan skolen kun løse sin opgave, hvis der
er forståelse for og en respekt om den fagprofessionelle
dømmekraft, som hverdagens mange valg uundgåeligt
hviler på.
Demokratisk dialog og respekt om folkeskolen
Rådgivningsgruppen for Fælles Mål har ønsket at igang-
sætte en åben og involverende dialog på skoleområdet,
der kan skabe en fælles forpligtelse i forhold til folke-
skolens formål og kvaliteten i undervisningen. Det har
afspejlet sig i, at en række eksterne ressourcepersoner er
blevet inviteret til at kvalificere de temaer, som Rådgiv-
ningsgruppen har behandlet på møderne (se bilag 2). Der
har desuden været afholdt en række arrangementer, hvor
lærere, ledere, kommunale medarbejdere og ledere samt
ansatte på professionshøjskoler og universiteter har haft
mulighed for at komme med anbefalinger til arbejdet. En
væsentlig diskussion i Rådgivningsgruppen har været,
hvordan lempelsen kan give et øget råderum for de
professionelle, samt hvordan der kan skabes en fornyet
respekt om skolen og de fagprofessionelles arbejde. Øget
respekt forudsætter stærke fagprofessionelle, der kan
kvalificere didaktisk begrundede valg af mål, indhold og
metoder. De fagprofessionelle skal kunne begrunde deres
virke udadtil. Hvis man som fagprofessionel vælger ikke
længere at tilrettelægge sin undervisning med udgangs-
punkt i færdigheds- og vidensmålene, må man tage stilling
til, hvordan kompetencemålene alternativt kan opfyldes,
og hvordan færdigheds- og vidensområderne skal behand-
les, ligesom man skal kunne begrunde sine indholdsvalg:
Hvorfor skal 4. klasse lære om FN’s Børnekonvention
– hvorfor ikke? Forventninger til elevernes læring på
baggrund af bestemte valg angående undervisningen skal
således kunne begrundes.
Skolen kan kun løse sin opgave, hvis der er en bred forstå-
else for og en respekt om den fagprofessionelle dømme-
kraft, som hverdagens mange valg uundgåeligt hviler på.
Skolens rammebestemmelser og forankring
I folkeskoleloven definerer formålsparagraffen det
overordnede sigte med at holde skole (jf. pejlemærke
2). Kravene kommer også til udtryk i folkeskolelovens
bestemmelser om undervisningens tilrettelæggelse
(jf. pejlemærke 3) og i bekendtgørelsen om Fælles
Mål, som fastlægger de faglige og indholdsmæssige
krav, der fra politisk side stilles til undervisningen af
skolens elever (jf. folkeskolelovens § 10). De politiske
krav kommer desuden til udtryk i løbende priorite-
ringer på nationalt eller kommunalt niveau (fx de
nationale mål med skolereformen).
Folkeskolen er lokalt forankret. Inden for rammer-
ne af folkeskolelovgivningen og nationale politiske
prioriteringer fastlægger kommunalbestyrelsen mål
og rammer for den lokale folkeskole. Den enkelte
skoleleder har inden for disse rammer og skolebesty-
relsens beslutninger ansvaret for undervisningens
kvalitet, organisering og tilrettelæggelse. Skolen skal
samarbejde med elever og forældre om at leve op til
formålet (folkeskolelovens § 2, stk. 2 og 3).
Formål og frihed – Fem pejlemærker for fremtid · Rådgivningsgruppen for Fælles Mål • 7
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 169: Orientering om brev med aftale om kommunernes økonomi for 2019 og brugerportalsaftalen, fra undervisningsministeren
1940419_0008.png
Fagprofessionel dømmekraft fordrer et råderum, som
med lempelsen af bindingerne i Fælles Mål er blevet
udvidet. De overordnede forventninger til elevernes
faglige, personlige og sociale læreprocesser og udvikling
er uændrede.
Ministeriets fremtidige vejledning bør afspejle, at opgave-
løsningen på en skole er et fælles anliggende for ledelse og
medarbejdere i dialog med kommunale forvaltninger og
politikere. En styrket profession forudsætter også stærke
leder-, pædagog- og læreruddannelser og en opmærksom-
hed på, hvordan forskellige typer af viden om og erfaringer
med skolens praksis fortsat udvikles, formidles og anven-
des. Her spiller de lokale skoleledelser, kommunerne, de
faglige foreninger, professionshøjskolerne og universite-
terne naturligvis en rolle.
Baggrunden for Rådgivningsgruppens arbejde
Folkeskoleforligskredsen blev i juni 2017 enige om at
løsne bindingerne i Fælles Mål. Med aftalen fasthol-
des de 215 kompetencemål for, hvad eleverne skal
kunne, og de tilhørende færdigheds- og vidensom-
råder og opmærksomhedspunkter, mens de 3.170
underliggende færdigheds- og vidensmål er gjort
vejledende. De overordnede mål for, hvad eleverne
skal kunne i fagene, er således de samme, men med
en øget lokal frihed til at planlægge, hvordan man
når dertil. De nye regler er trådt i kraft i december
2017. Undervisningsminister Merete Riisager har
i efteråret 2017 nedsat en rådgivningsgruppe med
lærere, ledere, videnspersoner og repræsentanter fra
Danmarks Lærerforening, Kommunernes Landsfor-
ening, Børne- og Kulturchefforeningen samt Skolele-
derforeningen (se kommissoriet i bilag 1).
Pejlemærker
Denne publikation formidler de fem pejlemærker for
Undervisningsministeriets vejledning, som Rådgivnings-
gruppen er nået frem til. Vi har valgt at formulere vores
overordnede anbefalinger som pejlemærker, fordi vi
har ønsket at give alle skolens aktører nogle punkter, de
kan tage pejling af og orientere sig efter i samtalen og
samarbejdet om folkeskolen. Pejlemærkerne vedrører
øget lokal frihed, folkeskolens formål, undervisningens
tilrettelæggelse, betydningen af faglige mål og den pro-
fessionelle dømmekraft. De tre første udspringer direkte
af kommissoriet, mens de to sidste pejlemærker har vist
sig som centrale temaer i vores drøftelser. Det har vist sig
nødvendigt at kvalificere målbegrebet didaktisk og at pege
på sammenhængen mellem øget lokal frihed og styrkel-
sen af den professionelle dømmekraft. Arbejdsgruppen
vedrørende læringsplatforme har formuleret et sæt af
anbefalinger, som skal ses i lyset af pejlemærkerne:
uvm.dk/fm_raadgivningsgruppen.
Ud over pejlemærkerne har Rådgivningsgruppen givet en
række mere specifikke anbefalinger vedrørende udarbej-
delsen af nye læseplaner og undervisningsvejledninger for
fagene samt opbygningen af Fælles Mål 2019 (se bilag 3).
8 • Formål og frihed – Fem pejlemærker for fremtid · Rådgivningsgruppen for Fælles Mål
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 169: Orientering om brev med aftale om kommunernes økonomi for 2019 og brugerportalsaftalen, fra undervisningsministeren
1940419_0009.png
Rådgivningsgruppen
Formand Lene Tanggaard Pedersen
(udpeget af ministeren)
Professor, ph.d.
Aalborg Universitet
Søren Madsen
(udpeget af Danmarks Lærerforening)
Lærer
Kastrupgårdsskolen, Tårnby Kommune
Helle Bjerg
(udpeget af Skolelederforeningen)
Pædagogisk leder, ph.d.
Skolen på Grundtvigsvej, Frederiksberg Kommune
Vibeke Post Madsen
(Børne- og Kulturchefforeningen)
Chef for Center for Undervisning og Tværgående
Ungeindsats
Frederikshavn Kommune
Jeanette Sjøberg
(Danmarks Lærerforening)
Formand for Undervisningsudvalget
Danmarks Lærerforening
Mette Frederiksen
(udpeget af ministeren)
Lærer
Syvstjerneskolen, Værløse Kommune
Gitte Grabov
(udpeget af Danmarks Lærerforening)
Lærer
Baltorpskolen, Ballerup Kommune
Keld Skovmand
(udpeget af ministeren)
Lektor, ph.d.
University College Lillebælt
Thomas Illum Hansen
(udpeget af ministeren)
Forskningschef og docent, Ph.d.
University College Lillebælt
Søren Teglskov
(Skolelederforeningen)
Konsulent
Skolelederforeningen
Thomas Kaas
(udpeget af Danmarks Lærerforening)
Lektor og ph.d.-stipendiat
Professionshøjskolen Storkøbenhavn og DPU
Peter Pannula Toft
(Kommunernes Landsforening)
Kontorchef for Børn og Folkeskole
Kommunernes Landsforening
Nanna Lohman
(udpeget af Skolelederforeningen)
Skoleder på Holluf Pile Skole, Odense Kommune
Pr. 1. marts 2018 skolechef i Svendborg Kommune
Lise Tingleff Nielsen
(udpeget af Kommunernes Landsforening)
Områdechef, ph.d.
Danmarks Evalueringsinstitut
Formål og frihed – Fem pejlemærker for fremtid · Rådgivningsgruppen for Fælles Mål • 9
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 169: Orientering om brev med aftale om kommunernes økonomi for 2019 og brugerportalsaftalen, fra undervisningsministeren
1940419_0010.png
Pejlemærke 1:
Færre bindinger skal give øget
lokal og didaktisk frihed til skoler
Detailstyringen af de fagprofessionelles didaktiske valg via færdigheds- og
vidensmål er fjernet. Nu lægges der vægt på, at god undervisning kan antage
forskellige former, og at de fagprofessionelle skal have frihed til at kvalificere og
træffe deres didaktiske valg. Friheden ændrer ikke på forventningerne til eleverne
og til folkeskolen, men forpligter i forhold den fælles samtale om undervisningens
tilrettelæggelse. Friheden indebærer heller ikke en begrænsning af skoleledelsers og
kommuners ret til at lede, men ledelsesretten bør tage afsæt i et princip om styrket lokal
dialog og mindre central styring. Der er ikke en modsætning mellem kvalitet og frihed, men
skabelsen af kvalitet forudsætter tydelighed om forholdet mellem forpligtende rammer og
de fagprofessionelles råderum.
Frihed er altid både en frihed fra og en frihed til noget.
Frihed er i forhold til Fælles Mål en frihed fra at skulle
opfylde færdigheds- og vidensmål og nedbryde dem i læ-
ringsmål, eleverne skal opfylde via tegn på læring. Frihed
er en frihed til at udfylde færdigheds- og vidensområder
på den mest meningsfulde måde. Rammen er folkeskolelo-
vens og bekendtgørelsens bestemmelser samt de aktuelle
nationale mål for folkeskolen. Udgangspunktet er de
fagprofessionelles dømmekraft.
I Danmark har vi en lang tradition for, at beslutninger om
undervisningens tilrettelæggelse varetages af de fagpro-
fessionelle, enten individuelt eller i skolens faglige fælles-
skaber. Det gælder valg af undervisnings- og arbejdsfor-
mer, metoder, indhold og læremidler (jf. § 18). De senere
år har mange skoler desuden søgt at styrke det fagprofes-
sionelle samarbejde med udgangspunkt i fælles tilgange til
pædagogisk praksis, den enkelte skole og i nogle tilfælde
på tværs af skolerne i kommunen. Fælles Mål fra 2014 og
implementeringen af Fælles Mål via blandt andet lærings-
platformene blev af mange fagprofessionelle opfattet som
en begrænsning af deres metodiske frihed. Fælles Mål
blev ud over at være faglige standarder i undervisningen
også lanceret som en bestemt tilgang til undervisningen:
”læringsmålstyret undervisning”. Denne tilgang blev i høj
grad understøttet af læringsplatformene. Som faglig stan-
dard gav Fælles Mål mange steder anledning til at styrke
det fælles sprog og det fagprofessionelle samarbejde.
Den politiske intention med den nylige ændring af folke-
skolelovens bestemmelser om Fælles Mål er at opgive
detailstyringen af de fagprofessionelles didaktiske valg via
færdigheds- og vidensmål og tilhørende læringsmål. De
fagprofessionelle skal tilrettelægge undervisningen inden
10 • Formål og frihed – Fem pejlemærker for fremtid · Rådgivningsgruppen for Fælles Mål
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 169: Orientering om brev med aftale om kommunernes økonomi for 2019 og brugerportalsaftalen, fra undervisningsministeren
1940419_0011.png
for rammerne af folkeskoleloven, fagformålene, kompe-
tencemålene og færdigheds- og vidensområderne og tage
hensyn til de enkelte elevers behov og forudsætninger (§
18).
Lempelsen af Fælles Mål giver et grundlag for at genetab-
lere og synliggøre de fagprofessionelles faglige råderum.
Deres faglige ekspertise og didaktiske fantasi bør i højere
grad frisættes med loven og bekendtgørelsen som forplig-
tende ramme. De fagprofessionelle skal have mulighed for
at vælge mellem forskellige didaktiske tilgange og tilbydes
forskellige planlægningsværktøjer. Friheden forudsætter
stærke fagprofessionelle, der kan kvalificere og begrunde
deres didaktiske valg. De fagprofessionelle skal samtidig
kunne begrunde deres skoles virke udadtil. Der er ikke
ændret på de politiske forventninger til eleverne og til
folkeskolen. Den øgede lokale frihed til at tilrettelægge
undervisningen betyder heller ikke, at skoleledelsers
og kommuners ledelsesret er begrænset. Det er dog
Rådgivningsgruppens anbefaling, at ledelsesretten tager
afsæt i et princip om styrket lokal dialog og mindre central
styring. Målstyringen var tænkt som et redskab til at højne
kvaliteten i folkeskolens undervisning. Færre bindende
mål betyder ikke, at denne ambition er ændret, men mid-
lerne er nu nogle andre. Ambitionen er, at kvalitet udvikles
og opnås ved, at skolens ansatte bringer deres faglighed
i spil – ikke ved at de holdes i et stramt styringsgreb. Der
er ikke en modsætning mellem kvalitet og frihed. Kvalitet
forudsætter frihed, men også forpligtende rammer, som
friheden kan udfolde sig inden for.
Konsekvenser for Undervisningsministeriets
vejledning
n
Undervisningsministeriets inspirations- og vej-
ledningsmateriale bør tydeliggøre muligheden for
forskellige tilgange til undervisningen. Den fremtidige
vejledning bør understøtte og eksemplificere forskel-
lige måder, hvorpå kompetencemål og færdigheds- og
vidensområder kan bruges i undervisernes arbejde
med at tilrettelægge deres undervisning, og forskel-
lige måder, hvorpå valg af mål, indhold og arbejdsfor-
mer kan afspejle folkeskolens formål.
n
Ministeriet bør tilbyde inspiration og redskaber
til dialog og refleksion lokalt i kommunerne og på
skolerne for at understøtte, at lempelsen af bindin-
gerne i Fælles Mål får positiv betydning for praksis.
Inspirationen kan blandt andet komme fra forskning
og udviklingsarbejde, som fagprofessionelle har væ-
ret involveret i og har taget et aktivt medansvar for.
Inspirationen kan tage form af eksempler på faglige
indholdsvalg og formulering af mål i tilknytning hertil.
Formål og frihed – Fem pejlemærker for fremtid · Rådgivningsgruppen for Fælles Mål • 11
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 169: Orientering om brev med aftale om kommunernes økonomi for 2019 og brugerportalsaftalen, fra undervisningsministeren
1940419_0012.png
Pejlemærke 2:
Vejledningen skal forankres i
folkeskolens formål
Undervisningsministeriets vejledning skal understøtte undervisernes arbejde
med at indfri folkeskolens formål ud fra lovens bestemmelser om undervisningens
tilrettelæggelse, jf. Rådgivningsgruppens kommissorium. Formålet indfries ikke
via bestemte metoder eller former i afgrænsede sekvenser, men skal udgøre
horisonten for tilrettelæggelse, gennemførelse og evaluering af undervisningen i
folkeskolen. Formålet er noget, kommunerne, skolerne og de fagprofessionelle skal arbejde
op imod, ikke noget, der nås én gang for alle.
Et formål er udtryk for den overordnede hensigt med en
aktivitet – det, man holder sig for øje, når man udfører
den. Formålet for folkeskolen formulerer de grundlæg-
gende forestillinger om, hvilken slags mennesker og
borgere, vi ønsker, der skal komme ud af folkeskolen. Vi
ønsker mennesker, der er alsidigt dannede, ansvarlige,
vidende og handlekraftige. Vi ønsker demokratiske med-
borgere, der er frie, fornuftige, fantasifulde og forpligtede.
Disse ønsker skal afspejle sig i de fagprofessionelles over-
vejelser vedrørende undervisningens tilrettelæggelse.
De fælles værdier blev med 1975-loven ”åndsfrihed og
demokrati”, som tilføjedes ”ligeværd” i 1993. Betydningen
af værdierne er åben for flere mulige fortolkninger, og der
foreligger ingen forskrifter for, hvordan en undervisning,
der baserer sig på disse værdier, ser ud. Det er ikke givet,
hvad åndsfrihed, ligeværd og demokrati betyder. Værdierne
lever – på bedste demokratiske vis – af, at der ikke findes et
fortolkningsmonopol. Der foreligger ingen definitive defini-
tioner af, hvad værdierne betyder i og for skolens praksis.
Skolens formål lader sig ikke instrumentalisere, og indfriel-
Grundlaget for skolens virke er folkeskoleloven. Formåls-
paragraffen er central, fordi den ikke blot formulerer
skolens værdigrundlag, men er ”samfundets trosbeken-
delse til fælles værdier”, som den tidligere socialdemo-
kratiske undervisningsminister Knud Heinesen udtrykte
det. Folkeskolens formål er således det eneste sted, hvor
samfundets værdier udtrykkes i en koncentreret form, og
skolen er det sted, hvor de fælles værdier føres videre og
diskuteres kritisk. Enhver ny generation må genfortolke
det fælles værdigrundlag.
sen af det beror ikke på særlige undervisningsformer, men
på de fagprofessionelles dømmekraft. Hver ny generation
må forme sin egen forståelse af samfundets grundlæggende
værdier for således at kunne bære skole og samfund videre.
Skolens formål er ikke fastsat én gang for alle. Det er heller
ikke udtømt med, hvad der står i formålsparagraffen, fordi
skolens formål ikke begrænser sig til loven, men løbende
er til forhandling alle de steder, hvor vi diskuterer, hvad vi
holder skole for.
12 • Formål og frihed – Fem pejlemærker for fremtid · Rådgivningsgruppen for Fælles Mål
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 169: Orientering om brev med aftale om kommunernes økonomi for 2019 og brugerportalsaftalen, fra undervisningsministeren
1940419_0013.png
Samfundets grundlæggende værdier sætter ikke alene ho-
risonten for skolens opgave, men udtrykker også den grund-
læggende kvalitet i skolen, jf. folkeskolelovens § 2, stk. 2, der
taler om ”undervisningens kvalitet i henhold til folkeskolens
formål”. Det er i henhold til loven ”den enkelte skoles leder”,
der har ansvaret herfor.
Formålet rækker ud over at give eleverne de kompeten-
cer, som Fælles Mål sætter mål for. Skolens og fagenes
formål formulerer de overordnede intentioner med elevens
dannelse, som kompetencemålene skal ses i lyset af.
Opfyldelsen af kompetencemål er ikke ensbetydende med,
at folkeskolens formål automatisk indfries. Skolens formål
rummer fordringer, der er mere ambitiøse og vidtgående,
end kompetencemålene er. Fx er elevernes ”forståelse”,
”stillingtagen” og ”ansvar”, som omtales i formålet, ikke blot
kompetencer og heller ikke noget, der nødvendigvis udvik-
les via kompetencemål.
Demokratisk dannelse er ikke noget, eleverne én gang for
alle kan og skal udvikle. Der skal ikke kun undervises i de-
mokrati, men også
med
og
til
demokrati. Eleverne skal ikke
blot være kompetente demokrater, men også ansvarlige,
forpligtede medborgere og frie, myndige mennesker. Dette
forudsætter kritisk stillingtagen på et oplyst grundlag,
viljen til at aktivt tage del i demokratiet og evnen til at tage
ansvaret for sit eget liv og udkomme. Det kommer ikke ud af
kompetencemål alene.
Skolen er en kulturinstitution, der formidler traditioner og
viden til kommende generationer af ansvarlige, demokra-
tiske medborgere og frie, myndige mennesker. Samtidig
uddanner skolen. Således skal eleverne tilegne sig kundska-
ber og færdigheder, der giver grundlag for, at de kan selv
kan uddanne sig videre.
Det ligger i det moderne dannelsesbegreb, at barnet ikke
bør formes til et bestemt formål, men er sit eget. Barnet er
altid underlagt forskellige former for tvang, men målet er at
gøre barnet frit og i stand til selv at forme sit liv og bidra-
ge til den fælles fremtid. Derfor kan ét aspekt af skolens
formål aldrig gøres enerådende eller anskues isoleret. Alle
aspekter af elevens udvikling skal dyrkes og udfordres i
skolens undervisning. Elevernes alsidige dannelse fordrer
en varieret undervisning.
Konsekvenser for Undervisningsministeriets
vejledning
n
Læseplanerne, undervisningsvejledningerne til fage-
ne og de almene vejledninger skal afspejle folkesko-
lens formål klarere, end det aktuelt er tilfældet, uden
at pålægge lærerne nye snærende bånd. Det skal
tydeliggøres, hvordan undervisningen i fagene kan bi-
drage til at danne eleverne i overensstemmelse med
formålets fordringer. Hvordan kan man som lærer fx
bidrage til, at eleverne ikke blot udvikler erkendelse,
men også fantasi og tillid til egne muligheder?
n
Forbindelsen mellem folkeskolens formål og Fælles
Mål skal tydeliggøres. Det indebærer, at vejlednin-
gen i udmøntningen af de bindende bestemmelser
for fagene skal knytte an til de begreber og værdier,
der er formuleret i formålsparagraffen. Det gælder
”oplevelse, fordybelse og virkelyst” og ”åndsfrihed,
ligeværd og demokrati” som de måske mest cen-
trale. De tre første begreber forpligter i forhold til
undervisningen, fordi de vedrører arbejdsmetoder
og rammer. Eleverne skal have mulighed for at opleve
og fordybe sig i fagene. Derved skal de udvikle deres
fantasi og lysten til at virke.
n
Åndsfrihed, ligeværd og demokrati afspejles i forhold
til omgangsformer og relationer, men peger også ind i
undervisningen, hvor ånden via arbejdet med fagene
Med lempelsen af bindingerne i Fælles Mål er færdigheds-
og vidensområderne det laveste bindende niveau. Inden
for disse områder kan lærerne selv formulere mål og vælge
indhold og arbejdsformer, der tilgodeser både fagets og
skolens formål.
Folkeskolens formål angiver, at eleverne skal forberedes
til videre uddannelse og gives lyst til at lære mere, hvilket
fordrer, at de er grundlæggende nysgerrige. Den reflekte-
rede tilegnelse af de grundlæggende værdier forudsætter
en fortrolighed med dansk kultur og historie, men også en
evne til at perspektivere det kendte til det fremmede i et
globaliseret samfund.
Formål og frihed – Fem pejlemærker for fremtid · Rådgivningsgruppen for Fælles Mål • 13
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 169: Orientering om brev med aftale om kommunernes økonomi for 2019 og brugerportalsaftalen, fra undervisningsministeren
1940419_0014.png
og det faglige indhold skal gøres fri, og samtalen skal
være ligeværdig med respekt for forskellige holdninger.
Vejledningen skal gerne give billeder af, hvordan
dette kan ske. Det kan fx være ved hjælp af eksem-
pler på opgavetyper, som kræver personlig og kritisk
stillingtagen til spørgsmål, der ikke gives noget enkelt
og endeligt svar på. Det kan også ske ved at tydelig-
gøre oplevelsesdimensionen i et undervisningsforløb
n
og de faglige fordybelsesmuligheder, det giver.
Vejledningen bør give eksempler på, hvordan under-
visningen kan levendegøre formålets forestillinger
om, hvilken slags borgere og mennesker der skal
komme ud af folkeskolen. Undervisningen må altid
foregå med en bevidsthed om formålet, uden at det i
hver undervisningstime eller i hvert forløb skal være
tydeligt repræsenteret.
n
14 • Formål og frihed – Fem pejlemærker for fremtid · Rådgivningsgruppen for Fælles Mål
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 169: Orientering om brev med aftale om kommunernes økonomi for 2019 og brugerportalsaftalen, fra undervisningsministeren
1940419_0015.png
Pejlemærke 3:
Undervisningens tilrettelæggelse
ud fra folkeskoleloven
I tilrettelæggelsen af undervisningen skal mål ses i sammenhæng med andre
didaktiske kategorier og afsæt. Mål kan i sig selv hverken være styrende for til-
rettelæggelsen eller gennemførelsen af undervisningen. At lægge god under-
visning til rette indbefatter en række væsentlige didaktiske kategorier ud over
mål. Folkeskoleloven peger på indhold, undervisnings- og arbejdsformer samt
metoder, som alle skal ses i lyset af folkeskolens formål. Desuden skal undervisningen
tilrettelægges ud fra den enkelte elevs behov og forudsætninger og ske i et samarbejde
mellem de fagprofessionelle og eleverne.
Folkeskoleloven stiller en række krav til undervisnin-
gens tilrettelæggelse. Fælles Mål er som ramme for de
fagprofessionelles planlægningsarbejde underlagt lovens
centrale bestemmelser om undervisningens tilrette-
læggelse. Undervisningens tilrettelæggelse vedrører alt
arbejde, der går forud for selve undervisningen, og som
ligger til grund for evalueringen af den. Tilrettelæggelsen
omfatter både den langsigtede og den mere detaljerede
planlægning.
I lov om folkeskolen er det først og fremmest indholdet,
der lægges til rette (§ 5), men tilrettelæggelsen omfatter
også undervisnings- og arbejdsformer, metoder og valg
af læremidler (§ 18, stk. 4). Undervisningen skal desuden
tilrettelægges ud fra færdigheds- og vidensområderne
med støtte fra læseplanerne (§ 10, stk. 3). Endelig sker til-
rettelæggelsen ud fra den løbende evaluering af elevernes
udbytte af undervisningen (§ 13, stk. 2). Skolelederen har
det overordnede ansvar for at fastlægge ”undervisningens
organisering og tilrettelæggelse” (§ 2, stk. 2).
Formålsparagraffen pålægger skolen at udvikle arbejds-
former og skabe rammer for oplevelse, fordybelse og
virkelyst, så eleverne udvikler erkendelse og fantasi og får
tillid til egne muligheder og baggrund for at tage stilling og
handle. §5, stk. 1 stiller krav om, at indholdet i undervis-
ningen skal vælges og tilrettelægges, så det giver eleverne
mulighed for faglig fordybelse, overblik og oplevelse af
sammenhænge.
Undervisningen skal give eleverne mulighed for at tilegne
sig de enkelte fags erkendelses- og samarbejdsformer,
og ”i vekselvirkning hermed skal eleverne have mulighed
for at anvende og udbygge de tilegnede kundskaber og
færdigheder gennem undervisningen i tværgående emner
og problemstillinger. § 18, stk. 1 fastslår, at undervisnin-
gens tilrettelæggelse ”i alle fag skal leve op til folkesko-
lens formål” og ”mål for fag” ud fra et variationskrav, der
modsvarer ”den enkelte elevs behov og forudsætninger”,
og ”så alle elever udvikler sig fagligt og alsidigt, herunder
socialt, og trives i skolens faglige og sociale fællesskaber.”
Formål og frihed – Fem pejlemærker for fremtid · Rådgivningsgruppen for Fælles Mål • 15
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 169: Orientering om brev med aftale om kommunernes økonomi for 2019 og brugerportalsaftalen, fra undervisningsministeren
1940419_0016.png
Undervisningen må således altid tilrettelægges under
hensyntagen til de elever, den omfatter.
De senere års fokus på Fælles Mål og individuelle
læringsmål, som blev styrende for tilrettelæggelsen og
evalueringen af undervisningen, førte til, at skolens formål
og lovens øvrige krav til undervisningens tilrettelæggelse
i nogen grad blev overset. Fx har det forhold, at § 5 tager
afsæt i udvælgelsen af indhold, været underbetonet. Såle-
des opererede den model, der blev lanceret i tilknytning til
”læringsmålstyret undervisning”, ikke med ”indhold” eller
”tema”.
Mål er en central didaktisk kategori, men mål indgår i
et dynamisk samspil med andre didaktiske kategorier i
undervisningens tilrettelæggelse. Valg af mål hænger
sammen med indhold, undervisnings- og arbejdsformer;
metoder og aktiviteter, elevforudsætninger og evalue-
ringsformer.
Konsekvenser for Undervisningsministeriets
vejledning
n
Undervisningsministeriets vejledningsmateriale bør i
højere grad give vejledning om og inspiration til, hvor-
dan folkeskolens krav om, at undervisningen skal give
eleverne mulighed ”for faglig fordybelse, overblik
og oplevelse af sammenhænge” og ”for at tilegne sig
de enkelte fags erkendelses- og arbejdsformer”, kan
konkretiseres i forhold til alle skolens fag og obliga-
toriske emner. En solid fagdidaktisk forankring af de
fagprofessionelles tilrettelæggelse af undervisningen
indebærer, at mål, metoder og organisering spiller
sammen med de konkrete sagsforhold, der gøres til
indhold i undervisningen.
n
Det indebærer, at ministeriets vejledningsmaterialer
skal tilbyde en vejledende fortolkning af loven med
henblik på at understøtte tilrettelæggelse, gennem-
førsel og evaluering af undervisning, der lever op til
folkeskolens formål og lovens øvrige bestemmelser
og giver konkrete bud på, hvordan valg af mål, indhold
og aktiviteter knytter an til formålsparagraffen og
lovens øvrige bestemmelser (se bilag 3).
16 • Formål og frihed – Fem pejlemærker for fremtid · Rådgivningsgruppen for Fælles Mål
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 169: Orientering om brev med aftale om kommunernes økonomi for 2019 og brugerportalsaftalen, fra undervisningsministeren
1940419_0017.png
Pejlemærke 4:
Faglige mål som central didaktisk
kategori
Med færre bindende mål bliver det afgørende, at de fagprofessionelle drøfter,
hvordan og hvornår mål kan spille en rolle. Faglige mål er stadig centrale, men
forskellige typer af mål tjener forskellige formål. I en varieret undervisning
tjener de ideelt set alle skolens formål. Der skal igangsættes en ny og åben
drøftelse af den betydning, som mål har i den konkrete tilrettelæggelse af
undervisningen, og hvad forholdet er mellem skolens formål, fagformålene og de faglige
mål med undervisningen samt målene for den enkelte elev (jf. elevplanen).
Mål i og for skolen kan og bør have mange forskellige
former, retninger og tidshorisonter. Der kan være tale om
faglige, strukturelle eller ressourcemæssige mål, mål for
den enkelte elev, for undervisningen, for skolen eller for
det samlede skolevæsen (som fx de tre nationale mål med
folkeskolereformen). Nogle mål fremgår af Fælles Mål,
mens andre mål er formuleret lokalt i en kommune, på en
skole, i et fagteam eller af den enkelte fagprofessionelle.
De forskellige typer af faglige mål tjener således mange
formål, men som del af en varieret undervisning tjener de
samlet set et overordnet formål, nemlig folkeskolens.
De specifikke faglige mål kan have flere funktioner – her-
under:
udgøre
konkrete pejlemærker i planlægningsarbejdet
i
et undervisningsforløb,
fungere som
navigationsredskaber i gennemførelse
af
undervisning,
anvendes som
referencepunkter i refleksion
over og
udvikling af undervisning,
tjene som
en ramme
for en løbende evaluering af og
dialog med eleverne og deres forældre om elevernes
læring i forhold til blandt andet elevplaner, nationale
test og folkeskolens prøver.
Den flerdimensionelle brug af mål afspejler, at såvel
undervisning som læring sjældent er en entydig, lineær
proces. Undervisning udfoldes i en konkret situation og er
blandt andet influeret af en række strukturelle forhold af
Nogle mål er langsigtede og har overordnet dannel-
ses- eller uddannelsesmæssig karakter (i det følgende
kaldet formål), mens andre mål er kortsigtede og har en
mere specifik og faglig karakter. De mål retter sig fx mod
undervisningsforløb (faglige mål). Endvidere er nogle mål
åbne, retningsgivende mestringsmål. De er velegnede til
at rammesætte dybdelæring og et selvstændigt arbejde
med indhold frem for at lukke sig om overfladelæring. An-
dre mål er lukkede og afgrænsede præstationsmål. De er
velegnede til at målfastsætte træning eller til at formulere
opmærksomhedspunkter for nødvendige kundskaber og
færdigheder, jf. opmærksomhedspunkterne i Fælles Mål.
Formål og frihed – Fem pejlemærker for fremtid · Rådgivningsgruppen for Fælles Mål • 17
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 169: Orientering om brev med aftale om kommunernes økonomi for 2019 og brugerportalsaftalen, fra undervisningsministeren
1940419_0018.png
elevernes forudsætninger og deltagelse samt af lærer-
nes erfaringer og konkrete pædagogiske og didaktiske
kompetencer. Derfor hverken kan eller skal mål sikre
den gode undervisning, men en didaktisk reflekteret og
formålsbevidst brug af mål er afgørende for at få kvalitet i
undervisningen.
Faglige mål som pejlemærker, navigationsredskaber og
referencepunkter er således helt centrale i en undervis-
ning, der, i overensstemmelse med Fælles Mål, er solidt
forankret i en fagdidaktisk forståelse af målniveauernes
dynamik i elevernes møde med det faglige stof, frem for en
undervisning, der bygger på en antagelse om, at elever læ-
rer, hvad der forventes af dem, alene ved at løse opgaver
i et læremiddel. Den dynamiske brug af mål tager afsæt i,
at undervisning er foranderlig, fordi den i væsentlig grad
bygger på, at både lærere og elevers horisonter udvider
sig løbende med den sociale interaktion og den faglige
fordybelse i undervisningens indhold. Mål er således en
central didaktisk kategori, som kan bidrage til at håndte-
re denne uforudsigelighed – og ad den vej understøtte
lærernes arbejde i forbindelse med at skabe den bedst
mulige undervisning.
Det er langtfra en enkel sag at anvende faglige mål på
en hensigtsmæssig måde. Det er derfor vigtigt, at både
vejledningsmateriale, læringsplatforme og de konkrete
tilgange til mål i skolen afspejler, at didaktisk kvalificeret
brug af mål ikke er en teknisk øvelse, men en kompleks
praksis.
Konsekvenser for Undervisningsministeriets
vejledning
n
Undervisningsministeriets vejledning skal inspirere til
didaktiske drøftelser i kommunen og på den enkelte
skole af, hvordan mål som didaktisk kategori kan
fungere mest hensigtsmæssigt i undervisningen og i
tilrettelæggelsen af den.
n
Vejledningen skal rumme cases og konkrete ek-
sempler på anvendelsen af mål i undervisningen og
i tilrettelæggelsen af den. Vejledningen skal vise,
hvordan mål spiller sammen med didaktikkens øvrige
centrale kategorier.
n
Vejledningen skal ikke foreskrive konkrete udmønt-
ninger af lærernes arbejde med faglige mål, men i
stedet beskrive forskellige konkrete og realiserbare
tilgange, der kan inspirere lærere til at udvikle og
anvende faglige mål i tilrettelæggelsen, gennemførel-
sen og evalueringen af undervisningen og elevernes
udbytte heraf.
n
Vejledningen skal afspejle, hvordan mål kan anvendes
hensigtsmæssigt og didaktisk velbegrundet på digita-
le platforme.
18 • Formål og frihed – Fem pejlemærker for fremtid · Rådgivningsgruppen for Fælles Mål
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 169: Orientering om brev med aftale om kommunernes økonomi for 2019 og brugerportalsaftalen, fra undervisningsministeren
1940419_0019.png
Pejlemærke 5:
Styrkelse af den professionelle
dømmekraft
Der er brug for rum til fornyet respekt om den professionelle dømmekraft.
Det kan den øgede lokale frihed bidrage til. Øget frihed bør udmøntes i et
forpligtende samarbejde mellem skolens parter (politikere, forvaltning, ledelse,
lærere og pædagoger) om at udvikle handlerummet, hvori den professionelle
dømmekraft udøves. Handlerummet fordrer fagprofessionelle, der kan begrunde
valg og kvalificere praksis i henhold til professionelle normer, standarder og fælles viden,
men også i forhold til politiske mål og rammer. De faglige og pædagogiske valg, der træffes
i skolen, skal kunne begrundes af de fagprofessionelle over for kollegaer, ledelse, forældre
og politikere.
Dømmekraft er evnen til at vurdere sikkert og rigtigt. Vi
udøver vores professionelle dømmekraft i situationer,
hvor der ikke foreligger nogen instruks for, hvad vi skal
gøre, fordi situationen er kompleks og uforudsigelig. Her
tyer vi i stedet til faglige skøn.
Skolens opgave er at omsætte det politiske opdrag til
skolen i samarbejde med elever og forældre og med ud-
gangspunkt i den enkelte elevs behov og forudsætninger.
Der kan ikke opstilles detaljerede og standardiserede ret-
ningslinjer for, hvordan skolen skal løfte sin pædagogiske
opgave. De fagprofessionelle og lederne må derfor i kraft
af deres faglige og personlige dømmekraft vurdere, hvor-
dan skolen bedst lever op til de formål, mål og rammer, der
gælder for skolen.
Styrkelse af den professionelle dømmekraft handler om
den gensidige forpligtelse blandt skolens parter til at
skabe rum og rammer for, at de professionelle i skolen –
lærere, pædagoger og ledere – kan bringe deres professi-
onelle dømmekraft i spil i forholdet mellem politiske mål
og rammer, faglig og pædagogisk viden og lokal praksis.
Faglig dømmekraft handler ikke blot om ansvar og
indflydelse, men om at arbejdet med komplekse under-
visningssituationer kræver den professionelles og det
faglige fællesskabs løbende vurderinger, refleksioner
og tilpasninger. Det er således ikke muligt på forhånd at
planlægge den gode undervisning til punkt og prikke. Den
gode undervisning medskabes af dygtige professionel-
le, som midt i hverdagens kompleksitet kan tage bestik
af eleverne og stoffet, gribe øjeblikket og udnytte det
konstruktivt med henblik på at skabe de mest optimale
rammer for elevernes læring og udvikling. De fagprofes-
sionelle er eksperter i undervisning og pædagogik, og
deres faglighed udgør derfor en integreret enhed af faglig,
pædagogisk og didaktisk viden og praktisk kunnen. Det er
vigtigt, fordi der er uomgængelige forventninger og krav
til elevernes faglige, personlige og sociale udvikling. Her
Formål og frihed – Fem pejlemærker for fremtid · Rådgivningsgruppen for Fælles Mål • 19
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 169: Orientering om brev med aftale om kommunernes økonomi for 2019 og brugerportalsaftalen, fra undervisningsministeren
1940419_0020.png
har den fagprofessionelle i samarbejde med kollegaer og
som del af et fagligt fællesskab afgørende betydning for
den enkelte elevs udvikling og udbytte af undervisningen.
Hvis skolen skal lykkes med sin opgave, forudsætter det
derfor, at de fagprofessionelle har indflydelse på, hvordan
dømmekraften udmøntes og fortsat udvikles. Dømme-
kraften behøver frihed for at kunne virke.
Udøvelse og udvikling af professionel dømmekraft er
ikke den enkeltes opgave, valg eller ansvar alene, men i
høj grad et fælles anliggende. Professionel dømmekraft
udvikles i den enkeltes pædagogiske praksis og i forplig-
tende faglige fællesskaber i tæt samarbejde med ledelsen
på den enkelte skole og eventuelt i kommunen. Derfor bør
der være en gensidig forpligtelse blandt skolens parter
til at udvikle, udfordre og udmønte professionel dømme-
kraft i faglige fællesskaber, der rækker ud over de lokale
kontekster. Den professionelle dømmekraft er både et
individuelt og et kollektivt anliggende.
Det betyder, at forpligtelse på deltagelse i faglige fælles-
skaber og bidrag til udviklingen af den samlede profession
er uomgængelig. En styrket professionel dømmekraft er
ikke et individuelt anliggende, men kan med fordel gøres
til et tema, der indgår i læreruddannelsen og efter- og
videreuddannelsen af skolens ansatte. Det er tilsvarende
afgørende, at skolens ledelse skaber rum til refleksion i
og over den daglige undervisning, og at de faglige miljøer
på professionshøjskolerne og universiteterne, i de faglige
foreninger samt i Undervisningsministeriet inddrages i et
arbejde med at styrke den professionelle dømmekraft.
Det bør også overvejes, hvordan man på kommunalt
og nationalt plan bedst muligt skaber betingelser for, at
refleksion over undervisning og evaluering af denne spiller
sammen med respekt for den professionelle dømmekraft.
Efter- og videreuddannelse bør også have fokus på ud-
vikling af viden og kunnen i faglige fællesskaber – på den
enkelte skole eller i faglige netværk og faglige foreninger,
som rækker ud over skolen. Kommunalt skal der skabes
betingelser for, at der er et reelt handlerum for udøvelsen
af den professionelle dømmekraft i forbindelse med valg
af tilgange og metoder. Endelig skal der skabes rammer for
samarbejde og sparring blandt de fagprofessionelle.
Konsekvenser for Undervisningsministeriets
vejledning
n
Ministeriets vejledninger og øvrige tiltag til at ud-
mønte den nationale politiske styring af skolen bør
udformes på måder, som udviser tillid og udvikler
de fagprofessionelles dømmekraft. Heri ligger, at
vejledningerne skal inspirere til dialog om pædago-
giske og didaktiske valg i forbindelse med den fælles
forpligtelse på at udvikle kvalitet i undervisningen og
skolens øvrige praksis. Kommunen, herunder de lo-
kale skoleledelser, skal være med til at skabe rammer
for udøvelsen af den professionelle dømmekraft.
n
Alle skolens parter har en gensidig forpligtelse til
at deltage i, og bidrage til, en kontinuerlig under-
søgelse og udvikling af den pædagogiske praksis.
Dette bør ske på grundlag af forskellige former for
faglig, didaktisk og pædagogisk viden og ved, at de
fagprofessionelle forpligtes på og får mulighed for at
udvikle egen praksis samt at deltage i skolens faglige
fællesskaber. Ministeriets vejledningsmateriale bør
facilitere og frisætte lærernes didaktiske fantasi og
faglighed, således at dømmekraften kan omsættes til
god undervisning.
20 • Formål og frihed – Fem pejlemærker for fremtid · Rådgivningsgruppen for Fælles Mål
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 169: Orientering om brev med aftale om kommunernes økonomi for 2019 og brugerportalsaftalen, fra undervisningsministeren
1940419_0021.png
Bilag
Bilag 1: Rådgivningsgruppens kommissorium
Bilag 2: Temaer, møderækker og oplægsholdere
Bilag 3: Link til Rådgivningsgruppens anbefalinger til læseplaner og undervisningsvejledninger for fagene
Formål og frihed – Fem pejlemærker for fremtid · Rådgivningsgruppen for Fælles Mål • 21
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 169: Orientering om brev med aftale om kommunernes økonomi for 2019 og brugerportalsaftalen, fra undervisningsministeren
1940419_0022.png
Bilag 1: Rådgivningsgruppens kommissorium
Kommissorium for Rådgivningsgruppen for Fælles Mål
Folkeskoleforligskredsen har besluttet at løsne bindingerne
på Fælles Mål for at give undervisere og skoler større frihed
til at arbejde med undervisningen på den måde, der passer
bedst til dem.
de muligheder for større lokal frihed, som underviserne får
til gennemførelse af den gode undervisning.
Rådgivningsgruppen skal også give input til faglige abejds-
grupper. De faglige arbejdsgrupper for folkeskolens fag og
emner nedsættes sideløbende med rådgivningsgruppen.
Baggrund
Erfaringer fra praktikere og centrale aktører omkring folke-
skolen peger på, at det ikke er lykkes med at forenkle Fælles
Mål, som ellers var en del af folkeskolereformen. Med den
nye aftale om at løsne bindingerne på Fælles Mål er det in-
tentionen at give øget frihed lokalt til at planlægge, hvordan
man når i mål med, hvad eleverne skal kunne – uden at give
slip på de faglige ambitioner.
Aftalen i forligskredsen om justering af Fælles Mål afsted-
kommer en række elementer i form af fremsættelse og
vedtagelse af lovforslag om ændring af Folkeskoleloven,
udstedelse af en ændret bekendtgørelse om Fælles Mål
samt ændringer i Undervisningsministeriets vejledninger og
kommunikation om Fælles Mål.
Det er afgørende, at justeringen af Fælles Mål betyder, at
Fælles Mål samt vejlednings- og inspirationsmateriale i
tilknytning hertil fremover kan anvendes som et relevant og
brugbart pædagogisk og didaktisk redskab i undervisningen.
Målet med vejledningsindsatsen skal være at understøtte
undervisernes arbejde med at indfri folkeskolens formål
ud fra lovens bestemmelser om undervisningens tilrette-
læggelse. Det betyder, at den fremtidige vejledning skal
understøtte og eksemplificere forskellige måder, hvorpå
kompetencemål og færdigheds- og vidensområder kan
bruges i undervisernes arbejde med at tilrettelæg-
ge deres undervisning.
Der nedsættes derfor en rådgivningsgruppe med undervi-
sere, ledere, videnspersoner samt repræsentanter fra DLF,
KL, BKF og Skolelederforeningen, som skal rådgive UVM
om implementeringen af aftalen. Det er afgørende, at der i
forbindelse med implementeringen er et markant fokus på
På første møde i Rådgivningsgruppen vil gruppens opgave
Rådgivningsgruppens opgaver
Rådgivningsgruppen skal frem mod foråret 2018 komme
med oplæg om:
Input til Undervisningsministeriets fremtidige vej-
lednings- og inspirationsmateriale om undervisning i
folkeskolen, herunder:
- Hvilke områder (emner, tematikker) det bør
forholde sig til inden for de enkelte fag, på tværs
af fag og i fagenes forhold til formålsparagraffen.
- Overordnede drøftelser af vidensforståelse, erken-
delsesbegreber og forskellige læringssyn
- I hvilket omfang, der bør udarbejdes materialer om
mere generelle spørgsmål ift. formålsparagraffen,
herunder elevernes alsidige udvikling, demokratisk
dannelse m.v.
- Hvorvidt ministeriets nuværende vejledning om ar-
bejdet med læringsmål i undervisningen bør erstattes
med øvrige materialer og i givet fald hvilke.
Med afsæt i ovenstående punkter udarbejde overord-
nede retningslinjer/principper for følgende konkrete
vejledningsmaterialer:
- De faglige arbejdsgruppers revidering af læseplaner.
- De faglige arbejdsgruppers revidering af undervis-
ningsvejledninger.
- Ministeriets skabeloner for undervisningsforløb og
undervisningstilrettelæggelse på EMU.dk.
Rådgivning af UVM ift. evt. øvrige understøttende
tiltag i sektoren.
Sikring af bred inddragelse af sektoren, herunder
inddragelse og høring af foreløbige principper og
anbefalinger, således at sektoren indbydes til at indgå i
en åben og gennemskuelig proces.
22 • Formål og frihed – Fem pejlemærker for fremtid · Rådgivningsgruppen for Fælles Mål
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 169: Orientering om brev med aftale om kommunernes økonomi for 2019 og brugerportalsaftalen, fra undervisningsministeren
1940419_0023.png
blive rammesat, herunder særligt at den justerede aftale om
Fælles Mål har fokus på anvendeliggørelse af de nuværende
mål. Der skal ikke udarbejdes nye mål.
Tidsplan
2
Rådgivningsgruppen
Ultimo oktober: 1. møde i rådgivningsgruppen. Indle-
dende drøftelse af rammer for opgaven.
Medio og ultimo november: 2. og 3. møde i rådgivnings-
gruppen. Overordnet drøftelse fremtidens vejledning
udfra det justerede målhierarki. Drøftelse af input til de
faglige arbejdsgrupper.
November: Fælles kick off for Rådgivningsgruppen
og de faglige arbejdsgrupper. Rådgivningsgruppen
indleder med oplæg.
December: 5. møde. Drøftelse af input til ’ny EMU’ –
herunder hensigtsmæssige formater.
Januar: Offentlig høring: ”Hvordan kan FM bruges som
et fagprofessionelt redskab”.
Januar: Fokusgruppeinterview med undervisere om
brug af FM
Januar: 6. møde: Drøftelse af input fra høring og fokus-
gruppe. Drøftelse af rådgivningsgruppens oversættel-
se til praksis – input til ministeriet og arbejdsgrupper.
Februar: Offentlig høring: ”Fagenes bidrag til dannelse,
hvilken understøttelse har praktikerne brug for?”
Februar: 7. møde i rådgivningsgruppen. Afholdes
sammen med arbejdsgrupperne. Drøftelse af arbejds-
gruppernes skitse på læseplaner.
Herefter månedlige møder i Rådgivningsgruppen om-
kring status på arbejdet i de faglige arbejdsgrupper.
Aktiviteter
Der er afgørende, at der i rådgivningsgruppens arbejde sker
en bred inddragelse og høring af foreløbige principper og
anbefalinger mv., således at sektoren i meget væsentligt om-
fang indbydes til at indgå aktivt i en åben og gennemskuelig
proces. Der kan bl.a. tænkes i følgende aktiviteter:
2-3 høringer med overskriften: Hvordan kan Fælles
Mål bruges som et fagprofessionelt værktøj til udvik-
ling af god undervisning i fagene (målgruppe: lærere,
undervisere på professionshøjskoler)? Her kan også
være fokus på fagenes bidrag til dannelse samt hvilken
form for understøttelse og inspiration, der vil være
brugbart set fra et praktikerperspektiv.
Fokusgruppeinterviews med undervisergrupper på
højt præsterende skoler (mål på socioøkonomisk refe-
rence) – hvordan arbejder de med tilrettelæggelse og
opfølgning på undervisning, hvordan bruger de/ønsker
de at bruge Fælles Mål, hvad kunne de tænke sig fra
UVM’s side?
Samarbejde med DLF, Skolelederforeningen og øvrige
parter i Kvalitetsforum om at understøtte lokal dialog
om udvikling af god undervisning og implementering
af den justerede model for Fælles Mål, fx via drøftelser
i de faglige foreninger og kredsene, herunder med
inddragelse af dialogredskaber m.v.
Det kan overvejes at inddrage MindLab eller EVA i design af
en god inddragelsesproces, dialogredskaber og rammerne
for en samlet opsamling af de ønsker og input, der kommer
på arrangementer og andre lokale dialogprocesser.
Faglige arbejdsgrupper
November: De faglige arbejdsgrupper nedsættes.
Ultimo november: 1. møde. Fælles kick off – heldags-
arrangement - for de faglige arbejdsgrupper, hvor
Rådgivningsgruppen deltager. Rådgivningsgruppen
indleder med oplæg.
Dec/Jan: Møder i de faglige arbejdsgrupper
Februar: Fælles møde med rådgivningsgruppen. Drøf-
telse af arbejdsgruppernes skitse på læseplaner og
undervisningsvejledning.
Marts og April: 5. og 6. møde i de faglige arbejds-
grupper. Arbejdsgrupperne afslutter arbejdet i april.
Læseplanerne skal ligge klar til offentliggørelse 1. april.
Undervisningsvejledningerne skal ligge klar medio maj.
Økonomi, forankring og afrapportering for rådgivnings-
gruppens arbejde
Rådgivningsgruppen betjenes af et sekretariat med
medarbejdere fra Undervisningsministeriet. Der er en
referencegruppe, der
udgøres af sekretariatet for Kvalitets-
forum,
som skal sikre bred forankring af drøftelserne og
anbefalingerne i Rådgivningsgruppen blandt folkeskolens
parter og professionshøjskolerne. Udgifter forbundet med
rådgivningsgruppens arbejde afholdes inden for UVM’s
FoU-budget for 2017 og 2018.
2 Det bemærkes, at Rådgivningsgruppen valgte at forlænge
arbejdet frem til juni med henblik på at sikre god tid til en bred
inddragelse af eksterne oplægsholdere og interessente
Formål og frihed – Fem pejlemærker for fremtid · Rådgivningsgruppen for Fælles Mål • 23
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 169: Orientering om brev med aftale om kommunernes økonomi for 2019 og brugerportalsaftalen, fra undervisningsministeren
1940419_0024.png
Bilag 2: Temaer, møderækker og oplægsholdere
Oversigt over temaer og oplægsholdere på møder afholdt i rådgivningsgruppen
Tematiske møder i rådgivningsgruppen
5. december 2017
Tema
Ministeriets vejledningsmaterialer
Eksterne oplægsholdere
Alexander von Oettingen
Andreas Rasch
8. januar 2018
18. januar 2018
Folkeskolens formålsparagraf
Viden, læring og kompetencer
Ove Korsgaard
Søren Harnow Klausen
Jens Aage Poulsen
7. februar 2018
Mål og undervisningstilrettelæggelse
Rune Hansen
Hans Dorf
1. marts 2018
Den gode undervisning og en samar-
bejdende sektor – dialog og samarbej-
de om kvalitet i undervisningen
15. marts 2018
Vejledning i fagene
Jeppe Bundsgaard
Peter Dahler-Larsen
Marts/april 2018
13 dialogmøder rundtom i landet om
Fælles Mål for lærere, skoleledere og
kommunale forvaltninger
I alt deltog 600
Seminar om lempelsen af bindingerne i
Fælles Mål – 9. og 10. april 2018
Drøftelse af rådgivningsgruppens
foreløbige pejlemærker og deres
betydning for tilrettelæggelse af un-
dervisningen i forhold til Fælles Mål
Der deltog i alt 108 fra universite-
terne, professionshøjskolerne, de
faglige foreninger og fra sektoren
generelt
Der deltog fagdidaktikere fra
professionshøjskolerne og lærere
inden for folkeskolens fag
6. juni 2018
Kickoff-seminar med skrivegrupper
24 • Formål og frihed – Fem pejlemærker for fremtid · Rådgivningsgruppen for Fælles Mål
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 169: Orientering om brev med aftale om kommunernes økonomi for 2019 og brugerportalsaftalen, fra undervisningsministeren
1940419_0025.png
Bilag 3:
Link til Rådgivningsgruppens anbefalinger til læseplaner og undervisningsvejledninger
for fagene
uvm.dk/fm_raadgivningsgruppen
Formål og frihed – Fem pejlemærker for fremtid · Rådgivningsgruppen for Fælles Mål • 25
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 169: Orientering om brev med aftale om kommunernes økonomi for 2019 og brugerportalsaftalen, fra undervisningsministeren
1940419_0026.png
26 • Formål og frihed – Fem pejlemærker for fremtid · Rådgivningsgruppen for Fælles Mål
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 169: Orientering om brev med aftale om kommunernes økonomi for 2019 og brugerportalsaftalen, fra undervisningsministeren
1940419_0027.png
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 169: Orientering om brev med aftale om kommunernes økonomi for 2019 og brugerportalsaftalen, fra undervisningsministeren
1940419_0028.png