Undervisningsudvalget 2017-18
UNU Alm.del Bilag 168
Offentligt
1939310_0001.png
Den 14. september 2018
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om oprettelse af programmet Det
Europæiske Solidaritetskorps og om ophævelse af (forordningen om Det Europæiske
Solidaritetskorps) og forordning (EU) nr. 375/2014
KOM(2018) 440
1. Resumé
Forslaget til forordning fastlægger anden fase af de retlige rammer for det europæiske solidaritetskorps for perioden 2021-
2027. Forslaget afløser forordning om den retlige rammer for det europæiske solidaritetskorps for perioden 2018-2020.
Forslaget inkorporerer eksisterende programmer, ikke mindst den europæiske volontørtjeneste og initiativet EU-
bistandsfrivillige. Forslaget har endvidere humanitær bistand som et nyt indsatsområde via inkorporering af forordningen
om oprettelse af det frivillige europæiske korps for humanitær bistand ("initiativet EU-bistandsfrivillige"). Målsætningen
er, at det europæiske solidaritetskorps skal øge unges og organisationers deltagelse i aktiviteter der bidrager til at styrke
samhørighed og solidaritet i Europa, støtte lokalsamfund og imødegå samfundsmæssige udfordrende situationer i hele EU,
eksempelvis hjælpe med til at bekæmpe skovbrande eller organisere undervisningsaktiviteter i flygtningelejr.
Regeringen lægger vægt på, at drøftelser vedrørende forordningen om det Europæiske Solidaritetskors ikke foregriber
forhandlingerne om den kommende finansielle ramme, hvor det er regeringens hovedprioritet for MFF-forhandlingerne at
realisere et samlet udgiftsniveau svarende til 1,00 pct. af EU27's BNI.
Regeringen ser overordnet positivt på formålet i forslaget som et bidrag til at fremme solidariteten i EU ved at give
europæiske unge på tværs af landegrænser mulighed for mobilitetsophold på enten frivillig eller erhvervsmæssig basis
gennem forskellige solidaritetsaktiviteter. Samtidig finder regeringen, at bekæmpelse af ungdomsledigheden først og
fremmest bør løses via nationale reformer på arbejdsmarkedet.
Regeringen fokuserer på, at der fastholdes en klar og tydelig afgrænsning af samspillet/samordningen mellem programmets
aktiviteter og gældende nationale regler og indsatser på beskæftigelses- og uddannelsesområdet. Regeringens hovedfokus er,
at gennemførelse af solidaritetsjobs sker i overensstemmelse med de nationale lovgivnings- eller overenskomstmæssige
rammer i det deltagerland, hvor jobbet udføres, jf. forslagets artikel 8. Håndhævelsen heraf vil ske ved de nationale
domstole.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2018) 440 den 11. juni 2018 fremlagt forslag til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning om oprettelse af programmet Det Europæiske Solidaritetskorps og om ophævelse af
forordning om fastlæggelse af de retlige rammer for Det Europæiske Solidaritetskorps og forordning
(EU) nr. 375/2014 om oprettelse af det frivillige europæiske korps for humanitær bistand. Forslaget er
oversendt til Rådet i dansk sprogversion den 16. juni 2018
Forslaget afløser forordning om Det Europæiske Solidaritetskorps for perioden 2018-2020. Det
bemærkes, at forslaget om Det Europæiske Solidaritetskorps for perioden 2018-2020 er
færdigforhandlet i trilogforhandlingerne mellem Kommissionen, Ministerrådet og Europa-Parlamentet.
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 168: Grund- og nærhedsnotat for Kommissionens og Rådets forslag til forordning om oprettelse af programmet Det Europæiske Solidaritetskorps og om ophævelse af forordningen om Det Europæiske Solidaritetskorps og forordning (EU) nr. 375/2014, fra undervisningsministeren
1939310_0002.png
Forslaget er fremsat med hjemmel i Traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF),
særligt artikel 165, stk. 4, artikel 166, stk. 4, og artikel 214, stk. 5. Forslaget skal behandles efter den
almindelige lovgivnings-procedure i TEUF artikel 294.
3. Formål og indhold
Formålet med programmet er at øge unges og organisationers deltagelse i tilgængelige
"solidaritetsaktiviteter." Aktiviteterne skal bidrage til at styrke samhørighed og solidaritet i Europa,
støtte lokalsamfund og imødegå samfundsmæssige udfordringer, fx på klima-, miljø- og
naturbeskyttelsesområdet, katastrofeforebyggelse, beredskab, social bistand m.m. Som noget nyt er også
humanitær bistand medtaget som et indsatsområde via inkorporering af forordningen om oprettelse af
det frivillige europæiske korps for humanitær bistand ("initiativet EU-bistandsfrivillige").
Det er ligeledes en målsætning, at programmets aktioner er i overensstemmelse med og supplerer de
relevante politikker og programmer på EU-niveau og har sammenhæng til nationale programmer og
ordninger. Andre EU-programmer kan også bidrage til målopfyldelsen ved at støtte aktiviteter, der
ligger inden for deres område.
Forslagets indholdsmæssige hovedelementer
Forslaget er gældende for perioden 2021-2027 og afløser forordning om Det Europæiske
Solidaritetskorps for perioden 2018-2020. Forslaget omhandler to indsatsområder og seks
nøgleaktioner, budgetrammen for perioden 2021-2027, kriterier for de deltagende lande, enkeltpersoner
og organisationer, samt hvilke organer, der skal gennemføre det europæiske solidaritetskorps.
Indsatsområder og aktioner
Programmets mål gennemføres under følgende to indsatsområder:
a) Solidaritetsaktiviteter, der tackler samfundsmæssige udfordringer, og
b) Solidaritetsaktiviteter i forbindelse med humanitær bistand (Det Frivillige Europæiske Korps for
Humanitær Bistand).
Et "solidaritetsprojekt" defineres som en ulønnet solidaritetsaktivitet, der finder sted inden for
landegrænserne i en periode på op til 12 måneder, og som udføres af grupper bestående af mindst fem
deltagere i det Europæiske Solidaritetskorps med det formål at tackle vigtige udfordringer i deres
lokalsamfund og samtidig sikre en klar EU-merværdi.
Frivilligt solidaritetsarbejde skal indeholde en lærings- og uddannelseskomponent og erstatter ikke
praktikophold eller job, ligestilles ikke med erhvervsarbejde og baseres på en skriftlig aftale om frivilligt
arbejde.
Et praktikophold/job skal ligeledes indeholde et lærings- og uddannelseskomponent og skal baseres på
en ansættelseskontrakt i overensstemmelse med de nationale lovgivningsmæssige rammer i det
deltagerland, hvor jobbet udføres. Håndhævelsen heraf vil ske ved de nationale domstole.
Frivilligt arbejde til støtte for humanitære bistandsaktioner kan kun finde sted i tredjelande, hvor der
ikke er internationale eller ikke-internationale væbnede konflikter.
2
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 168: Grund- og nærhedsnotat for Kommissionens og Rådets forslag til forordning om oprettelse af programmet Det Europæiske Solidaritetskorps og om ophævelse af forordningen om Det Europæiske Solidaritetskorps og forordning (EU) nr. 375/2014, fra undervisningsministeren
1939310_0003.png
Under kvalitets- og støtteforanstaltninger er der fokus på kvaliteten af solidaritetsophold for både
deltagere og deltagende organisationer, dels ved at tilbyde forskellige former for støtte både før, under
og efter opholdet og dels ved at udvikle et kvalitetsmærke for de enheder, der tilbyder ophold.
Endvidere etableres et europæisk ressourcecenter med henblik på at støtte og forbedre gennemførelsen
af solidaritetskorpsets aktioner og valideringen heraf.
På EU-niveau vil der blive foretaget såvel en midtvejsevaluering som en afsluttende evaluering senest
fire år efter henholdsvis påbegyndelsen og afslutningen af programmet.
Finansielle bestemmelser
Kommissionen lægger i forslaget op til en finansieringsrammen for gennemførelsen af programmet for
perioden 2021 til og med 2027 er på 1,113 mia. euro i 2018 priser (svarende til ca. 8,3 mia. kr.). Den
finansielle tildeling kan også dække udgifter til teknisk og administrativ bistand, som Kommissionen
afholder i forbindelse med programmets forvaltning.
Deltagelse i programmet.
Følgende lande kan deltage i programmet:
EU's medlemsstater og oversøiske lande og territorier kan deltage i frivilligt arbejde,
praktikophold, job, solidaritetsprojekter, netværksaktiviteter og kvalitets- og
støtteforanstaltninger.
1
EØS-lande, tiltædelses-, kandidat- og potentielle kandidatlande, lande, som er omfattet af den
europæiske naboskabspolitik samt andre tredjelande på grundlag af bilaterale aftaler med de
enkelte lande i overenstemmelse med betingelserne herfor kan deltage i frivilligt arbejde,
netværksaktiviteter og kvalitets- og støtteforanstaltninger.
Unge i alderen 17-30 år kan tilmelde sig det europæiske solidaritetskorps, men de kan først påbegynde
selve deltagelsen, når de er mellem 18 og 30 år. En deltagende organisation, som kan tilbyde
solidaritetsophold eller
aktiviteter til tilmeldte personer, kan være ethvert offentligt eller privat organ
eller en international organisation, der udfører solidaritetsaktiviteter i deltagerlandene, forudsat at de er
blevet tildelt et kvalitetsmærke, som attesterer, at de opfylder kravene for det europæiske
solidaritetskorps.
Adgang til støtte
Enhver offentlig eller privat enhed, som er etableret i et deltagerland, og internationale organisationer,
som tilbyder solidaritetsaktiviteter i deltagerlandene, kan søge om støtte under det europæiske
solidaritetskorps. For at få støtte til et solidaritetsophold er det en forudsætning, at den deltagende
organisation har opnået et kvalitetsmærke. Kvalitetsmærket fører dog ikke automatisk til finansiering
under det europæiske solidaritetskorps.
Resultater og formidling
Kommissionen og de nationale agenturer for Erasmus+-programmet (i Danmark placeret i Styrelsen
for Forskning og Uddannelse under Uddannelses- og Forskningsministeriet) skal sikre regelmæssig
overvågning, rapportering og evaluering af det europæiske solidaritetskorps og sikre formidling af
information, presseomtale og opfølgning med hensyn til alle aktioner, der støttes af det europæiske
1
Oversøiske lande og territorier er fx Grønland, De Britiske Jomfruøer, Fransk Polynesien mv.
3
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 168: Grund- og nærhedsnotat for Kommissionens og Rådets forslag til forordning om oprettelse af programmet Det Europæiske Solidaritetskorps og om ophævelse af forordningen om Det Europæiske Solidaritetskorps og forordning (EU) nr. 375/2014, fra undervisningsministeren
1939310_0004.png
solidaritetskorps. Kommissionen fastlægger et detaljeret program for overvågning af resultaterne og
virkningerne senest seks måneder efter forordningens ikrafttræden.
Forvaltnings- og revisionssystem
De nationale agenturer vil få ansvar for at forvalte størstedelen af midlerne og skal drives på grundlag af
en delegeringsaftale. I forbindelse med gennemførelsen af denne forordning vil Kommissionen foreslå
mål og prioriteter. Kommissionens centrale forvaltningsorgan (EACEA) vil få ansvar for
gennemførelsesopgaver såsom iværksættelse og afslutning af tilskuds- og udbudsprocedurer,
overvågning af projekter, finanskontrol og regnskab, bidrag til programevaluering og forskellige
støtteopgaver.
Kontrolsystem
Beskyttelsen af Unionens finansielle interesser skal ske gennem Kommissionens fastlæggelse af det
nødvendige tilsynsmæssige system til forebyggelse af svig, korruption og andre ulovlige aktiviteter.
Gennemførelsesbestemmelser
For så vidt angår det udvalg, der i henhold til forordning (EU) nr. 182/2011 kræves for at bistå
Kommissionen ved vedtagelsen af gennemførelsesretsakter, angiver forslaget det udvalg, der er nedsat
ved artikel 36 i forordning (EU) nr. 1288/2013 om oprettelse af programmet Erasmus+. Udvalget vil
arbejde i forskellige sammensætninger (Erasmus+ og det europæiske solidaritetskorps), og
medlemsstaterne vil få mulighed for at udnævne deres repræsentanter for disse.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til TEUF artikel 294 medlovgiver, men har endnu ikke udtalt sig om
forslaget.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen angiver, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet. Ifølge TEUF artikel
165, stk. 2, er et af målene for Unionens indsats ”at tilskynde til udvikling af udvekslingen af unge og
ungdomsledere og fremme de unges
deltagelse i det demokratiske liv i Europa.”
Kommissionen anfører, at det europæiske solidaritetskorps vil supplere de eksisterende offentlige og
private politikker, programmer og aktiviteter, såvel på nationalt plan som på europæisk plan. Endvidere
at der vil ske anvendelse af eksisterende strukturer, der har vist sig at være effektive og virkningsfulde,
for derved at sikre en effektiv gennemførelse af programmet samt synergi og komplementaritet med
medlemsstaternes tiltag til fordel for unge. En indsats på EU-plan vil kunne bidrage til at bekæmpe den
fragmentering, som den forudgående evaluering har påpeget.
På baggrund af Kommissionens betragtninger er det regeringens vurdering, at forslaget er i
overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Der er tale om en forordning, og derfor vurderes det umiddelbart ikke, at programmet vil have
konsekvenser for dansk lovgivning. Afhængig af den endelige udformning af forordningen kan det
blive aktuelt at orientere relevante, berørte myndigheder/aktører om forordningens
indhold/bestemmelser, fx i form af en vejledning eller orienteringsskrivelse.
7. Konsekvenser
4
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 168: Grund- og nærhedsnotat for Kommissionens og Rådets forslag til forordning om oprettelse af programmet Det Europæiske Solidaritetskorps og om ophævelse af forordningen om Det Europæiske Solidaritetskorps og forordning (EU) nr. 375/2014, fra undervisningsministeren
1939310_0005.png
Forslaget vil have statsfinansielle konsekvenser
via EU’s budget. Kommissionen lægger i forslaget op til
et udgiftsniveau på 1,113 mia. euro i 2018 priser for EU´s flerårige finansielle ramme for perioden
2021-2027, svarende til ca. 8,3 mia. kr..
Danmark finansierer ca. 2 pct. af EU´s udgifter, svarende til en dansk finansieringsandel på ca. 166 mio.
kr. Udgiftsniveauet for det Europæiske Solidaritetskorps forhandles som led i Kommissionens forslag
til den næste flerårige finansielle ramme for 2021-2027, som blev offentliggjort 2. maj 2018.
Forslaget skønnes ikke at medføre konsekvenser for lovgivningen, samfundsøkonomien, erhvervslivet,
miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Forslaget blev sendt i skriftlig høring i EU-specialudvalget vedr. uddannelse og ungdom den 31. maj
2018. Der indkom to høringssvar, som gengives nedenfor i deres fulde længde.
Landsorganisationen i Danmark (LO)
LO er generelt positivt indstillet over for solidaritetskorpsets formål om at øge unge og organisationers
deltagelse i solidaritetsaktiviteter, som angivet i artikel 3. Solidaritet
og i særdeleshed international
solidaritet
er afgørende for at løse nogle af fremtidens globale problemstillinger. Forslaget er delt op i
to indsatsområder: "unges deltagelse i solidaritetsaktiviteter, der tackler samfundsmæssige udfordringer"
og "Det Frivillige Europæiske Korps for Humanitær Bistand". LO finder det positivt, at der skelnes
mellem forskellige former for solidaritetsaktiviteter.
Det overordnede formål om at styrke
EU’s kapacitet til at yde humanitær bistand i tredjelande samt
styrke EU’s modstandsdygtighed bør sidestilles ambitionen om at forbedre unges kompetencer samt
fremme unges beskæftigelsesegnethed og lette overgangen til arbejdsmarkedet.
Det er afgørende, at de unges færdigheder dokumenteres retligt og er gensidig anerkendte i EU-27 med
reference til Kommissionens forslag fra maj 2018 om etableringen af "det europæiske
uddannelsesområde". Samtidig er det afgørende for LO, at frivillighedsaspektet i solidaritetskorpset
ikke må bidrage til, at aktiviteterne knyttet til korpset på sigt udkonkurrerer og erstatter eksisterende
lønnet arbejdskraft, hvorfor artikel 7, stk. 1’s funktion er afgørende for LO’s opbakning til korpset.
Det er på nuværende tidspunkt uklart for LO, hvorledes håndhævelsen af artikel 7, stk. 1 vil foregå i
praksis, og hvorledes mislighold af denne sanktioneres. LO opfordrer til, at Danmark i deres grund- og
nærhedsnotat gør opmærksom på ovenstående. LO anerkender merværdien i at udøve disse aktiviteter
på EU-plan,
samt forslagets kompliment til diverse EU’s programmer, herunder ESF+ og Erasmus+.
LO savner en fyldestgørende definition af et "solidaritetsprojekt". Herunder om et sådant projekt er
anderledes fra andre solidaritetsaktiviteter nævnt i artikel 4, og om hvorvidt projekterne involverer
praktikanter, job mv. LO forholder sig kritisk til artikel 2, stk. 6 og 7 om varigheden af praktikopholdet
og mulighed for en maksimal forlængelse på op til 12 måneder. LO mener, at ulønnet aktivitet skal
begrænses til seks måneder (stk. 6). LO vurderer, at artikel 8, stk. 1’s bør foreskrive, at en sådan
kontrakt indeholder klare bestemmelser om lærings- og uddannelseskomponent i aktiviteten.
Det er for LO vigtigt, at man fra europæisk side forsøger at måle effekten af unges deltagelse i
solidaritetskorpset. Fx hvor mange får valideret deres erfaring og bliver disse erfaringer og færdigheder
anerkendt? Eller om unge efter at have deltaget i solidaritetsaktiviteter er tættere på arbejdsmarkedet
end deres peers
altså om de tilegner sig evner, der kan øge deres arbejdsmarkedstilknytning (eksempel
fra Erasmus+-programmet).
5
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 168: Grund- og nærhedsnotat for Kommissionens og Rådets forslag til forordning om oprettelse af programmet Det Europæiske Solidaritetskorps og om ophævelse af forordningen om Det Europæiske Solidaritetskorps og forordning (EU) nr. 375/2014, fra undervisningsministeren
1939310_0006.png
Dansk Ungdoms Fællesråd (DUF)
DUF stiller sig positivt overfor kommissionsmeddelelsen, særligt overfor de deltagende organisationers
flere funktioner som støtte og vært. Imidlertid har vi følgende bemærkninger. Vi stiller os positivt
overfor det Europæiske Solidaritetskorps ønske om at tilskynde unge til at oprette egne projekter og på
baggrund af dette grundlægge foreninger,
NGO’er eller tage del i andre organer inden for
solidaritetsrelaterede, almennyttige eller ungdomsrelaterede sektorer. Imidlertid vil vi sætte fokus på
civilsamfunds-, støtte- og værtsorganisationernes rolle i dette arbejde for at sikre demokratisk
opbyggede foreninger og demokratisk dannelse af unge i solidaritetskorpset. Ligeledes har de
deltagende organisationer en stor betydning for at skabe en fællesskabsfølelse for unge i deres
solidaritetsophold.
Flere af DUF's medlemsorganisationer varetager rollen som værts- og eller støtteorganisation. For at
sikre de unges retfærd, velfærd, interkulturelle læring, fællesskabsfølelse og læring er denne instans
nødvendigt. Ligeledes bidrager det til fællesskabsfølelse, demokratiopfattelse og at projekterne
rodfæstes i organisatorisk praksis osv.
Fra DUF’s side ønsker vi især at gøre opmærksom på vigtigheden af følgende: Det er positivt at
processen gøres simplere og er tilgængelig for alle unge, herunder navnlig de dårligst stillede unge.
Europæisk samhørighed både kulturelt og politisk sikres kun, hvis vi får alle med, og det er vigtigt at
solidaritetskorpset har dette for øje. At ESC tager afsæt i styrken og synergierne fra tidligere og
eksisterende programmer, ikke mindst den europæiske volontørtjeneste, som i dag benyttes af en række
af DUF’s medlemsorganisationer. Et kvalitetsmærke bør sikre, at de deltagende organisationer opfylder
principperne og kravene for ESC med hensyn til rettigheder og forpligtelser under alle stadier af
opholdet. Det er i denne henseende vigtigt at en del af kvalitetsmærkets kriterier er demokratisk
dannelse og udvikling og selvstyrede aktiviteter fra ungdomsfællesskaber.
For bedre at nå programmets mål bør kommissionen, medlemsstaterne og de nationale agenturer
arbejde tæt sammen
i partnerskaber med NGO’er, ungdomsorganisationer og lokale aktører, der har
ekspertise i solidaritetsaktioner.
Frivilligt arbejde bør ikke have en negativ indvirkning på potentiel eller eksisterende lønnet
beskæftigelse og bør heller ikke opfattes som erstatning for kvalitetstilbud til unge hvad angår
uddannelse, træningsforløb og arbejde som garanteret under Ungdomsgarantien. At de deltagende
organisationer bør søge finansiering via det kompetente gennemførelsesorgan under ESC med henblik
på at agere mellemled mellem de unge deltagere og de arbejdsgivere, der tilbyder praktikophold og job i
solidaritetsrelaterede sektorer. Endeligt ønsker vi at understrege, at adskillelsen af programlande og
partnerlande ikke bør føre til en politisk nedprioritering af partnerlande. Vi kan frygte at adskillelsen,
som har den praktiske betydning, at organisationer nu skal skrive to ansøgninger for at kunne operere
begge steder under et projekt, kan føre til at færre organisationer arbejder i partnerlande. Der bør
lægges politisk fokus på at imødegå en sådan udvikling.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der har været indledende drøftelser i Rådet, hvor medlemsstaterne generelt tog positivt mod forslaget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen lægger vægt på, at drøftelser vedrørende forordningen om det Europæiske Solidaritetskors
ikke foregriber forhandlingerne om den kommende finansielle ramme, hvor det er regeringens
hovedprioritet for MFF-forhandlingerne at realisere et samlet udgiftsniveau svarende til 1,00 pct. af
EU27's BNI.
6
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 168: Grund- og nærhedsnotat for Kommissionens og Rådets forslag til forordning om oprettelse af programmet Det Europæiske Solidaritetskorps og om ophævelse af forordningen om Det Europæiske Solidaritetskorps og forordning (EU) nr. 375/2014, fra undervisningsministeren
Regeringens generelle holdning er, at en langsigtet løsning af ungdomsledigheden kræver nationale
arbejdsmarkedsreformer snarere end yderligere EU-tiltag, hvilket også var tilfældet ved forhandlingerne
om fastlæggelse af rammerne for den nuværende fase af det europæiske solidaritetskorps.
Regeringen ser dog overordnet positivt på formålet i det nye forslag som et bidrag til at fremme
solidariteten i EU ved at give europæiske unge på tværs af landegrænser mulighed for mobilitetsophold
på enten frivillig eller erhvervsmæssig basis i forskellige solidaritetsrettede aktiviteter. Det kan samtidig
være med til at udvikle de unges viden og færdigheder og personlige kompetencer i form af aktivt
medborgerskab.
Samtidig er det regeringens holdning, at der skal fastholdes en klar og tydelig afgrænsning af
samspillet/samordningen mellem programmets aktiviteter og gældende nationale regler og indsatser på
beskæftigelses- og uddannelsesområdet. Regeringens hovedfokus er, at solidaritetsjobs er i
overensstemmelse med de nationale lovgivnings- eller overenskomstmæssige rammer i det deltagerland,
hvor jobbet udføres.
Regeringen finder det positivt, at forslaget lægger op til en øget synergi i brugen af flere eksisterende
EU-programmer og gør det er muligt at organisere både nationale og internationale aktiviteter inden for
solidaritetskorpsets rammer. Ligeledes er det positivt, at der er fleksibilitet i forhold til varighed,
deltagelse af grupper og enkeltpersoner, hvilket giver bedre mulighed for at tilpasse aktiviteterne til den
enkelte unge og den enkelte organisation. Integreringen af programmet "Det Frivillige Europæiske
Korps for Humanitær Bistand" bør belyses nærmere, da også andre målgrupper end unge er omfattet af
dette program.
Bistand" bør belyses nærmere, da også andre målgrupper end unge er omfattet af dette program.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag af 31. maj 2017 til forordning om fastlæggelse af
de retlige rammer for det europæiske solidaritetskorps for perioden 2018-2020 blev oversendt til
Folketinget den 28. juni 2017. Rammenotat blev oversendt den 13. september 2017.
7