Undervisningsministeriet
September 2018
Sagsnr. 18/11665
UDKAST
Forslag
til
Lov om ændring af forskellige love på Undervisningsministeriets område og
lov om specialpædagogisk støtte ved videregående uddannelser
(Frit leverandørvalg på tegnsprogs- og skrivetolkeområdet (levering af tolkebistand til døve, døvblinde
og svært hørehæmmede), adgang til specialpædagogisk støtte på voksen- og efteruddannelsesområdet
og i overgangen mellem uddannelsesniveauer)
§1
I lov om folkeskolen, jf. lovbekendtgørelse nr.
…, foretages følgende ændring:
1.
Efter § 20 indsættes i kapitel 3:
Ȥ
20 a.
Eleven kan i fortsættelse af undervisningen efter denne lov anvende et hjælpemiddel, der er
tilbudt eleven efter § 3, stk. 2, ved fortsat skolegang eller uddannelse på den nye uddannelsesinstitution,
indtil der på den nye skole eller nye uddannelse ydes tilbud om den fornødne støtte i form af tilbud om
hjælpemidler efter bestemmelserne i den lovgivning, der gælder for den pågældende skoleform eller
uddannelse.«
§2
I lov om efterskoler og frie fagskoler, jf. lovbekendtgørelse nr. …,
foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 3 a indsættes:
Ȥ 3 b.
Eleven kan i fortsættelse af undervisningen efter denne lov anvende et hjælpemiddel, der er
tilbudt eleven efter § 3, stk. 2, i lov om folkeskolen, ved fortsat skolegang eller uddannelse på den nye
uddannelsesinstitution, indtil der på den nye skole eller nye uddannelse ydes tilbud om den fornødne
støtte i form af tilbud om hjælpemidler efter bestemmelserne i den lovgivning, der gælder for den
pågældende skoleform eller uddannelse.«
2.
I
§ 25 a, stk. 1,
ændres »og hjælpemidler« til: »hjælpemidler samt tegnsprogs- og skrivetolkning«.
3.
Efter § 25 a indsættes:
Ȥ
25 b.
Undervisningsministeren kan ved ydelse af tilskud efter § 25, stk. 1, til skolerne stille krav
om, at skolerne ved køb af varer og tjenesteydelser til brug for specialpædagogisk støtte til elever, der
skal have tilbud om specialpædagogisk støtte efter § 3, stk. 1, og som har behov for specialundervisning
eller anden specialpædagogisk bistand, anvender en eller flere centralt koordinerede indkøbsaftaler om
levering af varer og tjenesteydelser til brug for specialpædagogisk støtte.
1