Undervisningsudvalget 2017-18
UNU Alm.del Bilag 167
Offentligt
Undervisningsministeriet
September 2018
Sagsnr.: 18/11665
Resumé af forslag til lov om ændring af forskellige love på Undervisningsministeriets
område og lov om specialpædagogisk støtte ved videregående uddannelser (Frit leveran-
dørvalg på tegnsprogs- og skrivetolkeområdet (levering af tolkebistand til døve, døvblin-
de og svært hørehæmmede), adgang til specialpædagogisk støtte på voksen- og efterud-
dannelsesområdet og i overgangen mellem uddannelsesniveauer)
Lovforslaget er en del af udmøntningen
af ”Aftale om bedre veje til uddannelse og job” (13. ok-
tober 2017), som bl.a. indeholder et initiativ om indførelse af specialpædagogisk støtte til voksne
på de almene og erhvervsrettede voksenuddannelser og en ordning, der sikrer adgang til special-
pædagogisk støtte i overgangen mellem uddannelsesniveauer.
Lovforslaget indeholder herudover adgang til etablering af en ordning, der i højere grad skal sikre
et friere leverandørvalg af ydelser inden for specialpædagogisk støtte.
Med lovforslaget foreslås indført adgang til specialpædagogisk støtte til voksne på de almene og
erhvervsrettede voksenuddannelser. Lovudkastet indebærer endvidere, at forsøgsordningen med
specialpædagogisk støtte på arbejdsmarkedsområdet permanentgøres.
Endvidere indebærer lovforslaget, at støtteberettigede elever ved skift af skoleform (fx folkeskole
til fri grundskole) eller uddannelsesniveau (fx grundskole til ungdomsuddannelse) kan medtage de
bevilgede hjælpemidler, indtil der ydes tilbud om den fornødne støtte på den nye uddannelse.
Tilsvarende gælder for elever, kursister og deltagere ved fortsat uddannelse i en ungdomsuddan-
nelse, forberedende voksenuddannelse, ordblindeundervisning for voksne og efter- og videreud-
dannelse.
Endeligt foreslås en ordning, der skal give borgerne større valgfrihed, ved at anvende en kon-
traktform, som muliggør, at nye kvalificerede leverandører kan indtræde i aftalens løbetid. Det vil
fortsat være et krav, at der anvendes leverandører fra centralt koordinerede indkøbsaftaler. Sam-
tidig gives bedre mulighed for, at den enkelte elev kan beholde samme leverandør igennem ud-
dannelsen, selvom udbudsperioden udløber. På Undervisningsministeriets område påtænkes en
ordning, der i første omgang alene omfatter levering af ydelser inden for tegnsprogs- og skrive-
tolkning.
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2019.
1