Undervisningsudvalget 2017-18
UNU Alm.del Bilag 155
Offentligt
1932446_0001.png
F
i N AN SM I N I ST E R i ET
Hovedbevægelser på finanslovforslaget
for 2019
i forhold til finansloven for 2018
August 2018
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 155: Forslag til finanslov for 2019 for Undervisningsministeriets område
1932446_0002.png
Side 2 af 35
I denne oversigt gennemgås hovedbevægelserne på finanslovforslaget for finansåret 2019 sammenlignet
med finansloven for 201$ inden for hvert ministerområde samt for fællesparagrafferne 35 og 36.
Hovedbevægelserne gennemgås i punktform med henblik på en kortfattet beskrivelse af de største
ændringer i forhold til finansloven for 2018. For hvert punkt henvises til den relevante hovedkonto på
finanslovforslaget for 2019.
Oversigten medtager de hovedkonti på finanslovforslaget for 2019, der ændres med mere end 20 pct.
samtidig med, at ændringen udgør mindst 20,0 mio. kr. i forhold til 2018 (B-året).
Under hvert ministerområde er hovedelementerne på finanslovforslaget opdelt i følgende kategorier:
Nye initiativer
Reserver
Budgetforbedringer
Øvrige større ændringer
FFL19 sammenlignet med FLI8
Denne redegorelse for hovedbevægelserne på finanslovforslaget for 2019 skal ses i sammenhæng med
Betænkning oi’erfinaiis/oifors/aået for
2019 iforhold tilfiuiaistoi’en for 2018,
der indeholder en mere detaljeret
oversigt over ændringer fra finansloven for 2018 til finanslovforslaget for 2019.
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 155: Forslag til finanslov for 2019 for Undervisningsministeriets område
1932446_0003.png
Side 3 af 35
Indhoidsfortegnelse
5. Statsministeriet
Ç 6. Udenrigsmimsteriet
7. Finansministeriet
§
8. Erhvervsministeriet
9. Skatteministeriet
10. Økonomi- og Indenrigsministeriet
11.Justitsministeriet
12. Forsvarsministeriet
Ç 14. Udlændinge- og Integradonsministeriet
15. Borne- og Socialministeriet
Ç 16. Sundheds- ogÆldreministedet
§
17. Beskæftigelsesministeriet
§
19. Uddannelses- og Forskningsministeriet
§
20. Undervisningsministeriet
§
21. Kulturministeriet
§
22. Kirkeministeriet
24. Miljø- og Fodevareministeriet
§
28. Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
29. Energi-, Forsynings- og Kidnaministeriet
§
35. Generelle reserver
§
36. Pensionsvæsenet
4
5
6
7
9
10
11
12
13
14
15
17
20
22
24
25
26
28
30
32
35
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 155: Forslag til finanslov for 2019 for Undervisningsministeriets område
1932446_0004.png
Side 22 af 35
§
20. Undervisningsministeriet
1\,5’e
initiati,’er
• Mindreudgiften på 303,7 mio. kr. skyldes primært oprettelsen af den forberedende grunduddannelse
(FGU), hvormed aktiviteten på produktionsskoler fra sommeren 2019 overgår til FGU
jf.
Aftale
mellem regeringen, Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og Alternativet om
bedre veje til uddannelse og job af oktober 2017
(
20.51.11.).
Mindreudgiften på
91,1
mio. kr. skyldes oprettelsen af den forberedende grunduddannelse (FGU),
hvormed aktiviteten på produktionsskoler fra sommeren 2019 overgår til FGU
jf.
Aftale mellem
regeringen, Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti, Radikale
Venstre
og Alternativet om bedre
veje til uddannelse og job af oktober 2017
(
20.51.12.).
Mindreudgiften på 21,4 mio. kr. skyldes oprettelsen af den forberedende grunduddannelse (FGU),
hvormed aktiviteten på erhvervsgrunduddannelsen fra sommeren 2019 overgår til
FGLT
jf.
Aftale
mellem regeringen, Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og Alternativet om
bedre veje til uddannelse og job af oktober 2017
(
20.52.01.).
iVlindreudgiften på 146,2 mio. kr. skyldes primært oprettelsen af den forberedende grunduddannelse
(FGU), som overtager aktiviteten fra den kombinerede ungdomsuddannelse
fra
sommeren 2019
jf.
Aftale mellem regeringen, Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og
Alternadvet om bedre veje til uddannelse og job af oktober 2017 20.53.01
(
.).
Merudgiften på 634,0
mio.
kr. skyldes, at der med oprettelsen af den forberedende
grunduddannelse (FGU) afsættes bevilling til undervisningsudgifter
jf.
Àftale mellem regeringen,
Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og Alternativet om bedre veje til
uddannelse og job af oktober 2017
(
20.55.01.).
Merudgiften på 107,4 mio. kr. skyldes, at der med oprettelsen af den forberedende
grunduddannelse (FGU) afsættes bevilling til grundtilskud ved FGU
jf.
Aftale mellem regeringen,
Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og Alternativet om bedre veje dl
uddannelse og job af oktober 2017
(
20.55.02.).
Memdgiften på 322,5 mio. kr. skyldes, at der med oprettelsen af den forberedende
grunduddannelse (FGU) afsættes bevilling til skoleydelse ved FGU
jf.
Aftale mellem regeringen,
Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og Alternativet om bedre veje til
uddannelse og job af oktober 2017
(
20.55.03.).
Merudgiften på 70,5
mio.
kr. skyldes, at der med oprettelsen af den forberedende grunduddannelse
(FGU) afsættes bevilling til implementering mv. af FGU
jf.
Aftale mellem regeringen,
Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og Alternativet om bedre veje til
uddannelse og job af oktober 2017
(
20.55.10.).
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 155: Forslag til finanslov for 2019 for Undervisningsministeriets område
1932446_0005.png
Side 23 af 35
Resen’er
fvftndreudgiften på 40,6 mio. kr. skyldes en række modsatrettede bevægelser, herunder nedjustering
af den afsatte reserve til momskompensation til institutioner som folge af afskaffelse af fradrag for
moms på baggrund afinstitutionemes faktiske udgifter, negativ budgetregulering med henblik på
nedjustering af pris- oglonregulering som folge af 0K18 samt en op justering som følge afnv
reserve til forventede kommunale udgifter i forbindelse med og Aftale mellem regeringen,
Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti om delaftale på undervisningsområdet om at bekæmpe
parallelsamfundafmaj 2018
(
20.11.79.).
Oi’iige
storre
ændringer
Mrndreudgiften på 24,1 mio. kr. og mindreindtægten på 22,6 mio. kr. skyldes en reduktion af det
indbudgetterede forbrug af opsparing som følge af Aftale mellem den daværende SR-regering og
KL om kommunernes økonomi for 2015 af juni 2014 og Aftale mellem regeringen (V), KL og
Danske Regioner om den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi 2016-2020 af maj 2016.
Nettobevægelsen er neutral
(
20.29.07.).
Merudgiften på 20,5 mio. kr. skyldes afsættelse af et 4-årigt forsogsprogram om styrket
teknologiforståelse i folkeskolen som følge af Aftale mellem regeringen, Dansk Folkeparti og
Radikale Venstre om initiativer for Danmarks digitale vækst af februar 2018 20.29.14.).
(
Mindreudgiften på
49,5 mio. kr. skyldes bevillingsproftlen for puljen til fremme af
erhvervsuddannelsernes kvalitet, herunder flytning af bevilling i forbindelse med finansiering al Lov
om ændring af erhvervsuddannelser og lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (Lov nr. 1692 af
26. december 2017)
(
20.38.11.).
Mindreudgiften på 165,0 mio. kr, skyldes udlob af en midlertidig bevilling
til
tilskud til
erhvervsuddannelserne
som
følge af Aftale mellem regeringen og Dansk Folkeparti om finansloven
for 2018 af december 2017
(
20.38.12.).
Merudgiften på 36,1 mio. kr. skyldes udgiftsprofiten på en række initiativer indbudgetteret som
følge af Aftale mellem regeringen CV), Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Det
Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti om styrkede gymnasiale
uddannelser af juni 2016
(
20.48.11.).
Merudgiften på 20,4 mio. kr. skyldes den forudsatte udgiftsprofil, der blev aftalt med Aftale om
mellem regeringen og arbejdsmarkedets parter om styrket og mere fleksibel voksen-, efter- og
videreuddannelse (2018-2021) af oktober 2017
(
20.72.07.).
Mindreudgiften på
720,2
mio.
kr. og mindreindtægten på 720,2 mio. kr. skyldes, at administrationen
afVEL’-godtgorelsen flyttes til ALB pt. 1. januar 2019. Dermed ophører udgifts- og
indtægtsbevillingen på med udgangen af 2018. Dette følger af Aftale mellem regeringen og
arbejdsmarkedets parter om styrket og mere fleksibel voksen-, efter- og videreuddannelse (2018-
2021) af oktober 2017
(
20.93.25.).
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 155: Forslag til finanslov for 2019 for Undervisningsministeriets område
1932446_0006.png
FINANSMINISTERIET
Betænkning over
finanslovforslaget for 2019
i forhold til finansloven for 2018
August 2018
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 155: Forslag til finanslov for 2019 for Undervisningsministeriets område
1932446_0007.png
Indhoidsfortegnelse
6. Udenrigsministeriet
7. Finansministeriet
8. Erhven’sministeriet
9. Skatteministeriet
10. Okonomi- og Indenrigsministeriet
ll.Justitsrninisteriet
12. Forsvarsministeriet
14. Udlændinge- og Integrationsministeriet
15. Borne- og Socialministeriet
16. Sundheds- ogÆldreministeriet
17. Beskæftigelsesministeriet
19. Uddannelses- og Forskningsministeriet
20. Undenisningsministeriet
21. Kulturministeriet
24. Miljo- og Fodevareministeriet
28. Transport-, Bygnings- og Bohgministcdct
29. Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet
35. Generelle reserver
36. Pensionsvæsenet
.1
5
8
11
13
15
17
21
25
32
40
53
58
65
70
76
82
86
93
§
§
§
§
§
§
§
§
§
§
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 155: Forslag til finanslov for 2019 for Undervisningsministeriets område
1932446_0008.png
58
Mio. kr.
2018
2019
Ændring
§
20. Undervisningsministeriet
20.11.31. Styrelsen for
Undervisning og
Kvalitet
(Drflsbev.)
Nettoudgift
228,9
264,9
36,0
2017.
Merudgiften skyldes primært midler afsat til ud
vikling afsprogprover og til konsekvent indgriben
overfor
folkeskoler
og
ungdomsuddannelsesinsti
tutioner
jf.
Aftale mellem regeringen. Socialde
mokratiet og Dansk Folkeparti om delaftale på
undervisningsområdet om at bekæmpe parallel
samfund af maj 2018 og til FGU-implementering
som folge af Aftale mellem regeringen og Dansk
Folkeparti, Socialdemokratiet, Socialistisk Folke
parti. Radikale Venstre. Alternativet og Enhedsli
sten om bedre veje til uddannelse og job afoktober
20.11.79. Reserver og budgetregulering
Udgift
Mindreudgiften skyldes
en
række modsatrettede
bevægelser, herunder nedjustering af den afsatte
reserve til momskompensation til institutioner som
følge af afskaffelse af fradrag for moms på bag
grund af institutionernes faktiske udgifter, negativ
budgetregulering med henblik på nedjustering af
pris- og lonregulering som følge afOKiS samt en
opjustering som følge af ny reserve til forventede
kommunale udgifter i forbindelse med og Aftale
mellem regeringen, Socialdemokratiet og Dansk
Folkeparti om delaftale på undervisningsområdet
om at bekæmpe paratletsamfiind af maj 2018.
110,4
69,8
-40,6
20.29.07. tt i folkeskolen (tekstanm. 3 og 144)
(‘Reservationsbev.)
Udgift
Mindreudgiften skyldes en reduktion af det ind
budgetterede forbrug af opsparing som følge af
Aftale mellem den daværende SR-regering og KL
om
kommunernes økonomi for 2015 afjuni 2014
og Aftale mellem regeringen (V), KL og Danske
Regioner om den fællesoffentlige digitaliserings
strategi 20 16-2020 af maj 2016.
Indtægt
Mindreindtægten skyldes en reduktion af det ind
budgefterede forbrug af opsparing som følge af
Aftale mellem den daværende SR-regering og KL
om kommunernes økonomi for 2015 afjuni 2014
og Aftale mellem regeringen ty), KL og Danske
29,8
5,7
-24,1
28,3
5,7
-22,6
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 155: Forslag til finanslov for 2019 for Undervisningsministeriets område
1932446_0009.png
59
Mio. kr.
Regioner om den fæl lesoffentlige digitaliserings
strategi 20 16-2020 afmaj 2016,jf. ovenfor.
20.29.14. Styrket teknologiforståelse i folkeskolen
Nettoudgift
Kontoen
er ny. Merudgiften skyldes afsættelse af
et 4-årigt forsøgsprogram om styrket teknologi-
forståelse i folkeskolen
som følge af Aftale mel
lem regeringen, Dansk Folkeparti og Radikale
Venstre om initiativet for Danmarks digitale vækst
af februar 2018.
20.29.15. Sprogprover mv. (tekstanm. 144)
(Reservationsbev.)
Udgift
Kontoen er ny. Merudgiften skyldes afsættelse af
udgifter ifm. sprogprover i 0. klasser som følge af
Aftale mellem regeringen, Socialdemokratiet og
Dansk Folkeparti om delaftale på undervisnings
området om at bekæmpe parallelsarnftnd af
maj
2018.
(Drflsbev.)
2018
2019
Ændring
-
20,5
20,5
-
7,2
7,2
20.31.11. Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (tekstanm. 102,
103 og 219) (Lovbunden)
Udgift
362,8
Mindreudgiften på 21,5 mio. kr. skyldes
udmont
ningen af reserven til midlertidige bonusordninger
til virksomheder i 2018, der oprettede praktik
pladser i 2017.
20.31.12. Skolepraktik ftekstanm. 1)
(Selvejebev.]
Udgift
Mindreudgiften skyldes justeret aktivitetsskon.
20.38.11. Bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
(tekstanm. 3 og 144) (Reservationsbev.)
Udgift
Mindreudgiften skyldes bevillingsprofilen for
puljen til fremme aferhvervsuddannelsernes kva
litet, herunder flytning af bevilling i forbindelse
med finansiering af Lov om ændring aferhvervs
uddannelser og lov om Arbejdsgivernes Uddan
nelsesbidrag (LOV nr. 1692 af 26. december
2017).
341,3
-21,5
392,0
345,5
-46,5
107,5
58,0
-49,5
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 155: Forslag til finanslov for 2019 for Undervisningsministeriets område
1932446_0010.png
60
Mio. kr.
201$
2019
Ændring
20.38.12. Løft af erhvervsuddannelserne
(Reservationsbev.)
Udgift
Mindreudgiften skyldes udløb af en midlertidig
bevilling til tilskud til erhvervsuddannelseme sfa.
Aftale mellem regeringen og Dansk Folkeparti om
finansloven for 201$ af december 2017.
20.48.11. Aftale om s(yrkede gymnasiale uddannelser (tekst
anm. 3 og 144) fResen’ationsbev.)
Udgift
Merudgiften skyldes udgiftsprofiten på en række
initiativer indbudgetteret som følge af Aftale mel
lem regeringen (V), Socialdemokraterne, Dansk
Folkeparti, Liberal Alliance, Det Radikale Ven
stre, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative
Folkeparti
om
styrkede gymnasiale uddannelser
afjuni 2016.
165,0
-
-165,0
43,3
79,4
36,1
20.51.11. Produktionsskoler (tekstanm. 1)
Udgift
Mindreudgiften skyldes oprettelsen af den forbe
redende grunduddannelse (FGU),
hvormed
aktivi
teten på produktionsskoler fra sommeren 2019
overgår
til FGUjf. Aftale mellem regeringen, So
cialdemokratiet. Socialistisk Folkeparti, Radikale
Venstre og Alternativet
om
bedre veje til uddan
nelse og job af oktober 2017.
20.51.12. Skoleydelse ved produktionsskoler (Lovbttnden)
Udgift
M indreudgiften skyldes oprettelsen af
den forbe
redende grunduddannelse (FGU), hvormed aktivi
teten på produktionsskoler fra sommeren 2019
overgår til FGUjf. Aftale mellem regeringen, So
cialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti, Radikale
Venstre og Alternativet om bedre veje til uddan
nelse og job af oktober 2017.
668,6
364,9
-303,7
198,3
107,2
-91,1
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 155: Forslag til finanslov for 2019 for Undervisningsministeriets område
1932446_0011.png
61
Mio. kr.
201$
2019
Ændring
20.52.01. Erhvervsgrunduddannelse, kommunal refusion
(tekstanm. 1)
Udgift
Mindreudgiften skyldes oprettelsen
af
den forbe
redende grunduddannelse (fGU), hvormed aktivi
teten
erhvervsgrunduddannelsen fra sommeren
2019 overgår til FGUjf. Aftale mellem regerin
gen, Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti,
Radikale Venstre og Alternativet om bedre veje til
uddannelse og job af oktober 2017.
20.53.01. Kombineret Ungdomsuddannelse (tekstanm. I og
120) (Se/vejebev.)
Udgift
Mindreudgiften skyldes primært oprettelsen af den
forberedende grunduddannelse (FGU), som over
tager aktiviteten fra den kombinerede ungdoms-
uddannelse fra sommeren 2Ol9jf. Aftale mellem
regeringen, Socialdemokratiet, Socialistisk Folke
parti, Radikale Venstre og Alternativet
om
bedre
veje til uddannelse og job af oktober 2017.
20.55.01. Forberedende grunduddannelse (tekstanm. 1)
(Selvejehev.)
Udgift
Kontoen
er ny. Merudgiften skyldes, at der med
oprettelsen af den forberedende grunduddannelse
(EGU) afsættes bevilling til undervisningsudgifter
jf.
Aftale mellem regeringen, Socialdemokratiet,
Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og Al
ternativet
om
bedre veje til uddannelse og job af
oktober 2017.
20.55.02. Grundtilskud ved forberedende grunduddannelse
(Resenationsbev.)
Udgift
Kontoen er
ny.
Merudgiften skyldes, at der med
oprettelsen af den forberedende grunduddannelse
(FGU) afsættes bevilling til grundtilskud ved FGU
jf. Aftale
mellem regeringen, Socialdemokratiet,
Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og At
ternativet om bedre veje til uddannelse og job af
oktober 2017.
55,4
34,0
-21,4
318,3
172,1
-146,2
-
634,0
634,0
-
107,4
107,4
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 155: Forslag til finanslov for 2019 for Undervisningsministeriets område
1932446_0012.png
62
Mio. kr.
20.55.03. Skoleydetse ved forberedende grunduddannelse
2018
2019
Ændring
(Loebunden,)
Kontoen
er
tiy.
Merudgiften skyldes, at der med
oprettelsen af den forberedende grunduddannelse
(EGU) afsættes bevilling til skoleydelse ved FGU
jf.
Aftale mellem regeringen, Socialdemokratiet,
Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og At
ternativet om bedre veje til uddannelse og job af
oktober 2017.
20.55.10. Implementering
mv.
af forberedende grunduddan
nelse (tekstanm. 144)
(Reservationsbev.]
Udgift
Kontoen er ny.
Merudgiften skyldes, at der med
Udgift
-
322,5
322,5
-
70,5
70,5
oprettelsen af den forberedende grunduddannelse
(EGU) afsættes bevilling til implementering
mv.
af FGU
jf.
Aftale mellem regeringen,
Socialde
mokratiet,
Socialistisk Folkeparti, Radikale Ven
stre og Alternativet om bedre veje til uddannelse
og job af oktober 2017.
20.72.03. Åben uddannelse og deltidsuddannelser under EVE
(tekstaum. 1, 120, 16$, 171 og 213)
(Selvejebev.)
Udgift
Mindreudgiften skyldes justeret aktivitetsskon.
17,2
5,1
-12,1
20.72.06. Mere og bedre voksen- og efteruddannelse (tekst
Mindreudgiften skyldes udgiftsprofilen for en
række
initiativer indbudgetteret som følge af Af
tale mellem regeringen og arbejdsmarkedets parter
om styrket og mere fleksibel voksen-, efter- og
videreuddannelse (2018-2021) afoktober 2017.
20.72.07. Kvalitetsloft af arbejdsmarkedsuddannelserne
Udgift
anm. 3 og 144) (Resen’ationsbev.)
46,0
26,3
-19,7
(Reservationsbev.)
Merudgiften skyldes den forudsatte udgiftsprofil,
der
blev
aftalt ifm. Aftale mellem regeringen og
arbejdsmarkedets
parter
om
styrket og mere flek
sibel voksen-, efter- og videreuddannelse (2018-
2021) afoktober 2017.
Udgift
20,0
40,4
20,4
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 155: Forslag til finanslov for 2019 for Undervisningsministeriets område
1932446_0013.png
63
Mio.
kr.
og 213) (‘Seluejebev.)
Udgift
201$
2019
Ændring
20.74.02. Almene voksenuddannelser (tekstanm. 1, 120, 188
Mindreudgiften skyldes primært oprettelsen af den
forberedende grunduddannelse tEGL.]), som over
tager aktivitet fra
§
20.74.02 fra
sommeren
2019
jf.
Aftale mellem regeringen, Socialdemokratiet,
Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og Al
ternativet om bedre veje til uddannelse og job af
oktober 2017.
20.75.02. Adgangskurser (tekstanm.
I og 120)
Udgift
2.302,5
2.154,7
-147,8
Mindreudgiften skyldes justeret aktivitetsskon.
79,7
72,0
-7,7
20.76.11. Pædagogikum ved gymnasiale uddannelser (tekst
anm.
i)
(Selvejebev.)
Udgift
Mindreudgiften skyldes justeret aktivitetsskon.
197,2
177,3
-19,9
20.83.01. Introduktionskurser og brobygning tit ungdomsud
dannelser (tekstanm. 1)
fSelvejebev.)
Udgift
202,5
Mindretidgiften skyldes justeret aktivitetsskon.
185,5
-17,0
20.89.01. Forsogs- og udviklingsarbejde
mv. (tekstanm. 3 og
144) (Resen’ationsbev.)
Udgift
Mindreudgiften skyldes primært bortfald aftilskud
til VEU-centrene som følge af Aftale mellem re
geringen og arbejdsmarkedets parter om styrket
og mere fleksibel voksen-, eller- og videreuddan
nelse (2018-2021) af oktober 2017 samt indbud
gettering af en række mindre initiativer, herunder
bla. udmontning af midler til ernæringsindsatser
afsat i forbindelse med Aftalen mellem regeringen
og Dansk Folkeparti om finansloven for 201$ af
december 2017 samt udgiftsprofilen for dansk
deltagelse i OECD’s Pt AAC-undersøgelse (The
Programme for the International Assessment of
Adult Competencies) i perioden 2018-2023.
167,1
140,8
-26,3
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 155: Forslag til finanslov for 2019 for Undervisningsministeriets område
1932446_0014.png
64
Mio. kr.
20.89.03. Driftslignende tilskud mv. til foreninger og organi
sationer mv. (tekstanm. 3 og 144)
201$
2019
Ændring
(Reservationsbet’.]
Merudgiflen skyldes afsættelse af midler til Center
for anvendelse af ii i undervisningen på er
hvervsuddannelser som følge af Aftale mellem re
geringen, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre
om
initiativer for Danmarks digitale vækst af fe
bruar 201$. Merudgiften skyldes desuden afsæt
telse af midler til projekt om styrkede udveks
tingsaftaler samt et mertilskud til Sex & Samfund.
20.89.04. Satspuljeinitiativer (tekstanm. 3 og 134)
Udgift
125,2
134,7
9,5
(Resen’aflonsbev.)
Udgift
Mindreudgiften skyldes udløb af
en
række sat
spuljeinitiativer samt udgiftsprofilen for flere af
de igangværende initiativer.
20.92.04. Befordringsrabat vedrørende ungdomsuddannelser
25,6
15,8
-9,8
ne mv. t’Lovhunden
Udgift
Mindretidgiften skyldes justeret aktivitetsskon.
20.93.25. Deltagerstotte (tekstanm. i)
(Resen’ationsbev.)
Udgift
136,8
116,6
-20,2
Med Trepartsaftale om styrket og mere fleksibel
voksen-, efter- og videreuddannelse (2018-2021)
flyttes administrationen af VEU-godtgøretsen til
AUB pr. 1. januar 2019. Dermed ophører udgifts
bevillingen på
§
20.93.25 med udgangen af2018.
Indtægt
720,2
-
-720,2
Med Trepartsaftale om styrket og mere fleksibel
voksen-, efter- og videreuddannelse (2018-2021)
flyttes administrationen af VEU-godtgorelsen til
AUB pr. i. januar 2019. Dernied ophører ind
tægtsbevillingen på
§
20.93.25 med udgangen af
2018.
20.98.3 1. Specialpædagogisk støtte mv. (tekstanm. 159 og
Udgift
720,2
-
-720,2
193) (Resenationsbev.)
Merudgiften skyldes midler afsat til en SPS-ord
ning på det forberedende område og voksen- og
efteruddannelsesområdet, jf. Aftale om tidmønt
ning
afsatspuljen for 201$ af
november 2017.
187,2
210,6
23,4