Undervisningsudvalget 2017-18
UNU Alm.del Bilag 154
Offentligt
Gymnasiereformen undersøges grundigt i følgeforskningsprogram
Et statusnotat med nøgletal og to nye rapporter med fokus på tiden op til gymnasiereformen
danner afsæt for at følge udviklingen i de kommende år.
Gymnasiereformen skal styrke kvaliteten i de gymnasiale uddannelser, og Undervisningsministeriet føl-
ger tæt, om udviklingen går i den rigtige retning. Det sker blandt andet gennem opgørelser af nøgletal
og et følgeforskningsprogram, hvor et første statusnotat og de første to rapporter nu er klar.
Rapporterne peger på, at skolerne har et godt udgangspunkt for at implementere reformen, fordi den
på mange områder ligger i forlængelse af skolernes egne pædagogiske fokusområder og tiltag.
”Gymnasiereformen er en helt central brik i Uddannelsesdanmark. Derfor
er det vigtigt, at vi følger
implementeringen tæt og sikrer en så god og smidig overgang som muligt. De første rapporter viser, at
mange gymnasier har været fremsynede og godt klædt på til at tage imod reformen. Samtidig er imple-
menteringen sket i tæt samarbejde med lærerne. Det er et positivt udgangspunkt for en god begyndelse
på en vigtig reform, der skal give de gymnasiale uddannelser et substantielt fagligt løft,” siger Merete
Riisager.
Undervisningsministeriet følger udviklingen gennem nøgletal, i årlige statusredegørelser til Folketinget,
følgeforskningsprogrammet til gymnasiereformen og gennem Aftagerpanelet, som skal følge, om gym-
nasiereformen resulterer i fagligt stærkere og mere studieparate studenter.
De første resultater af følgeforskningen viser, at skolerne har været godt forberedte til at tage imod
reformen. De har blandt andet haft et solidt udgangspunkt, når det gælder reformelementer som et øget
fokus på løbende evaluering og feedback. Lærerne føler sig klædt på til opgaven, og 71 procent af dem
har inden for de sidste fem år før reformen fået kompetenceudvikling i formativ evaluering og feed-
back.
Følgeforskningen viser videre, at de strukturelle forandringer med især tilrettelæggelsen af de nye
grundforløb har fyldt meget i skolernes forberedelse og første tid med gymnasiereformen. Resultaterne
peger også på, at lærerne kan klædes endnu bedre på til at understøtte elevernes afklaring af faglige inte-
resser og valg af studieretning, som efter reformen er blevet en tydeligere del af grundforløbet.
Ministeriets følgeforskningsprogram til gymnasiereformen gennemføres af Rambøll i samarbejde med
EVA og Trygfondens Børneforskningscenter.
Næste rapport i følgeforskningsprogrammet om det første reformår forventes offentliggjort i slutnin-
gen af 2018.
Læs de to rapporter på emu.dk [Link til rapporten på emu.dk]
Undervisningsministeriet har udarbejdet et notat, der viser status på centrale nøgletal som optag, frafald
og karakterer. Se notatet her: [link til statusnotat]