Undervisningsudvalget 2017-18
UNU Alm.del Bilag 154
Offentligt
1930690_0001.png
Statusnotat:
Resultater på det gymnasiale område før re-
formen
Indhold
Indledning ........................................................................................................ 1
Andel af en ungdomsårgang som forventes at få en gymnasial
uddannelse ............................................................................................... 1
Søgning og tilgang ............................................................................................ 2
Fuldførelse og frafald ....................................................................................... 8
Eksamensresultater og studieretninger ........................................................... 9
Overgang til videre uddannelse ..................................................................... 15
Indledning
Gymnasiereformen trådte i kraft i august 2017. Dette notat viser udviklingen
i resultater på det gymnasiale område med vægt på tiden før reformens
ikrafttræden. Formålet med notatet er at give et billede af status frem til
reformen på udvalgte nøgletal.
Notatet er udarbejdet af Undervisningsministeriet som supplement til de
første to rapporter i følgeforskningsprogrammet til gymnasiereformen. De
øvrige to rapporter er udarbejdet af Rambøll og EVA. Rapporterne indehol-
der resultater af spørgeskemaundersøgelser og kvalitative analyser foretaget
hhv. lige før og lige efter reformstart.
Andel af en ungdomsårgang som forventes at få en gymnasial uddannelse
Andelen af en ungdomsårgang, som forventes at få en gymnasial uddannel-
se, har siden 2000 været stigende fra 53 procent til 70 procent, jf. figur 1. For
den seneste årgang ser kurven dog ud til at knække med et fald på et pro-
centpoint fra 2015 til 2016. Pigerne forventes i højere grad at få en gymnasi-
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 154: Rapporter i forbindelse med forskningsprogram til gymnasiereformen, fra undervisningsministeren
1930690_0002.png
Side 2 af 16
al uddannelse end drengene. Dertil kommer, at knækket fra 2015 til 2016 ser
ud til i højere grad at have ramt drengene.
Figur 1 Andel af en 9. klasseårgang, som forventes at opnå en gymnasial uddannelse for-
delt på køn, ungdomsårgang 2000-2016
90 %
80 %
70 %
60 %
50 %
40 %
30 %
20 %
10 %
0%
44 %
62 %
53 %
77 %
70 %
63 %
Drenge
Piger
Samlet
Kilde: Undervisningsministeriet, Profilmodel 2016.
Søgning og tilgang
Den stigende søgning til de gymnasiale uddannelser blandt de elever, der
forlader grundskolen, er i høj grad modsvaret af et fald i søgningen til er-
hvervsuddannelserne, jf. figur 2. De sidste seks år har søgningen til gymnasi-
et ligget stabilt omkring 73-74 procent af de unge, som kommer direkte fra
grundskolen, mens søgningen til erhvervsuddannelserne har ligget på 18-20
procent.
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 154: Rapporter i forbindelse med forskningsprogram til gymnasiereformen, fra undervisningsministeren
1930690_0003.png
Side 3 af 16
Figur 2 9. og 10. klasseelevernes søgning til henholdsvis erhvervsuddannelserne og de
gymnasiale uddannelser, 2000-2018
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
32%
19%
58%
73%
Erhvervsuddannelser
Gymnasiale uddannelser
Note: Der ses alene på de elever, der forlader grundskolen 9. og 10. klasse.
Kilde: Undervisningsministeriet
Langt de fleste grundskoleelever søger en stx. I 2018 søgte 44 procent en stx,
14 procent en hhx, 8 procent en htx og 7 procent en hf, jf. tabel 1. Grundsko-
leelevernes søgning dækker for de treårige uddannelser langt hovedparten
af tilgangen til uddannelserne, mens det kun er hver tredje elev på hf, der
kommer direkte fra grundskolen.
Tabel 1. 9. og 10. klasseelevernes søgning til ungdomsuddannelserne, 2008-2018
2008
Erhvervsuddannelser
Gymnasiale uddannelser
Hf
Hhx
Htx
Stx
Øvrige
Særligt tilrettelagte ung-
domsudd.
Øvrigt
Samlet søgning
Kilde: Undervisningsministeriet
1%
9%
100
%
1%
6%
100
%
1%
6%
100
%
1%
6%
100
%
1%
7%
100
%
1%
6%
100
%
1%
6%
100
%
1%
6%
100
%
1%
6%
100
%
1%
6%
100
%
1%
6%
100
%
26%
63%
4%
12%
6%
41%
0%
2009
26%
68%
5%
13%
7%
43%
0%
2010
24%
70%
6%
12%
7%
45%
0%
2011
22%
71%
6%
11%
7%
46%
0%
2012
20%
72%
6%
12%
7%
46%
0%
2013
19%
74%
6%
12%
7%
48%
0%
2014
20%
73%
6%
13%
7%
46%
0%
2015
18%
74%
5%
14%
7%
47%
0%
2016
18%
74%
5%
14%
8%
47%
0%
2017
19%
74%
6%
14%
8%
45%
1%
2018
19%
73%
7%
14%
8%
44%
1%
Særligt grundskoleelever fra Region Hovedstaden søger mod gymnasiet, jf.
figur 3. Her søger otte ud af ti gymnasiet mod syv ud af ti i resten af landet.
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 154: Rapporter i forbindelse med forskningsprogram til gymnasiereformen, fra undervisningsministeren
1930690_0004.png
Side 4 af 16
Figur 3 9. og 10. klasseelevernes søgning til de gymnasiale uddannelser fordelt på bopæls-
region, 2018
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
Hovedstaden Midtjylland Nordjylland
Kilde: Undervisningsministeriet
80%
71%
70%
71%
70%
73%
Sjælland
Syddanmark
Samlet
Nedenfor ses antal grundskoleelever, som har søgt mod gymnasiet i perio-
den 2008-2018. Samlet har knap 50.000 de senere år søgt gymnasiet.
Tabel 2. 9. og 10. klasseelevernes søgning til de gymnasiale uddannelser, 2008-2018
2008
Samlet
Hf
Hhx
Htx
Stx
40.884
2.574
7.691
4.186
26.377
2009
42.597
2.952
7.989
4.367
27.251
2010
45.923
3.656
8.107
4.637
29.444
2011
47.846
4.083
7.779
4.528
31.171
2012
48.803
4.242
8.316
4.564
31.373
2013
49.632
4.140
8.155
4.673
32.373
2014
48.925
3.854
8.892
4.772
31.109
2015
49.322
3.276
9.504
4.974
31.283
2016
51.249
3.521
9.857
5.466
32.090
2017
49.235
3.826
9.634
5.135
30.186
2018
48.494
4.352
9.433
5.250
28.928
Kilde: Undervisningsministeriet
Det er ikke alle grundskoleelever, der søger en gymnasial uddannelse, som
rent faktisk starter. Endvidere er det ikke alle elever, der starter på en gym-
nasial uddannelse, som kommer direkte fra grundskolen. Tabel 3 viser antal-
let af elever, som starter på en gymnasial uddannelse. Den samlede tilgang
til de gymnasiale uddannelser lå i 2017 på ca. 54.000.
Tabel 3. Tilgang til de gymnasiale uddannelser, 2006-2017
2007
Samlet
Hf
Hhx
41.905
5.498
8.937
2008
44.556
6.066
9.013
2009
46.659
7.047
9.386
2010
51.878
8.316
9.411
2011
53.271
9.172
9.327
2012
53.638
9.525
9.509
2013
54.321
9.583
9.517
2014
53.278
9.052
10.196
2015
53.799
8.549
10.678
2016
55.516
8.677
10.783
2017
53.926
9.496
10.475
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 154: Rapporter i forbindelse med forskningsprogram til gymnasiereformen, fra undervisningsministeren
1930690_0005.png
Side 5 af 16
Htx
Stx
3.908
25.541
4.421
26.932
4.737
27.494
5.135
31.267
4.870
32.477
4.838
32.632
5.009
33.281
5.060
31.985
5.411
32.188
5.858
33.251
5.496
31.599
Kilde: Undervisningsministeriet
85 procent af de elever, der starter på en gymnasial uddannelse, kom direkte
fra grundskolen, jf. tabel 4. På stx kommer langt hovedparten af eleverne
direkte fra grundskolen
nemlig ni ud af ti elever
mens det på hf kun gæl-
der en ud af tre elever.
Tabel 4. Tilgang til de gymnasiale uddannelser fordelt efter om eleven kommer direkte fra
grundskolen, 2017
Fra 9. klasse
Samlet
Hf
Hhx
Htx
Stx
47%
4%
46%
55%
55%
Fra 10. klasse
38%
32%
42%
33%
35%
Ikke direkte fra grundskolen
15%
63%
12%
12%
10%
Samlet tilgang 2016
100%
100%
100%
100%
100%
Kilde: Undervisningsministeriet
Der er en overvægt af piger, som starter i gymnasiet. Samlet er 54 procent af
eleverne, som påbegynder gymnasiet, piger, jf. tabel 5. Særligt på stx og hf er
piger i overtal med hhv. 61 procent og 58 procent af tilgangen, mens de er i
mindretal på hhx og især htx med hhv. 40 procent og 27 procent.
Tabel 5. Kvindeandel for tilgang til de gymnasiale uddannelser, 2007-2017
2007
Samlet
Hf
Hhx
Htx
Stx
55%
63%
48%
23%
61%
2008
55%
61%
47%
23%
61%
2009
54%
58%
46%
23%
61%
2010
53%
56%
43%
23%
60%
2011
54%
55%
42%
24%
60%
2012
53%
55%
42%
26%
59%
2013
53%
56%
42%
25%
60%
2014
53%
56%
41%
26%
60%
2015
53%
54%
41%
27%
61%
2016
53%
55%
41%
28%
61%
2017
54%
58%
40%
27%
61%
Kilde: Undervisningsministeriet
Stx er mest populær i Region Hovedstaden, mens hhx ligger lavt i denne re-
gion. Hhx ligger på landsgennemsnit i Region Midtjylland, Nordjylland og
Syddanmark. I Region Sjælland og Region Syddanmark ligger hf over lands-
gennemsnittet.
Tabel 6. Tilgang til de gymnasiale uddannelser fordelt på bopælsregion, 2017
Nordjylland
Samlet
Hf
Hhx
Htx
100%
16%
23%
13%
Midtjylland
100%
17%
24%
11%
Syddanmark
100%
18%
24%
9%
Hovedstaden
100%
17%
12%
10%
Sjælland
100%
19%
20%
11%
Hovedtotal
100%
16%
23%
13%
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 154: Rapporter i forbindelse med forskningsprogram til gymnasiereformen, fra undervisningsministeren
1930690_0006.png
Side 6 af 16
Stx
53%
54%
54%
67%
56%
53%
Note: Opgørelsen er eksklusiv elever med uoplyst bopæl.
Kilde: Undervisningsministeriet
Det faglige niveau blandt de elever, som begynder på en gymnasial uddan-
nelse, har ligget nogenlunde stabilt i perioden 2010-2017. Andelen med et
højt gennemsnit, dvs. 9 og over i de bundne prøvefag i 9. klasse, har været
stigende fra 26 procent til 32 procent. Tilsvarende ses i samme periode en
stigning i karaktergennemsnittet ved folkeskolens afgangsprøver. Andelen
med lave gennemsnit, dvs. gennemsnit på 4 og under, har ligget nogenlunde
stabilt på 6-8 procent af tilgangen.
Figur 4 Fordeling af karaktergennemsnit i de bundne prøvefag i 9. klasse blandt elever med
tilgang til de gymnasiale uddannelser i 2017
45%
40%
35%
30%
25%
20%
15%
10%
5%
0%
Hf
Hhx
4 og under
Htx
9 og over
Stx
Samlet
6%
5%
2%
3%
6%
20%
25%
40%
41%
32%
Note: Bundne prøver blev indført i 2007. Der er alene beregnet et gennemsnit for de elever, som har
karakterer i alle prøver i dansk, matematik, engelsk samt fysik/kemi. Elever, som ikke har en karakter,
kan fx have været syge eller komme fra en prøvefri skole.
Kilde: Undervisningsministeriet
Der er stor forskel på, hvilket fagligt niveau eleverne på de fire gymnasiale
uddannelser har, jf. tabel 7. På hf har 20 procent af eleverne 4 eller lavere i
karaktergennemsnit fra grundskolen, mens det kun er tilfældet for 3 procent
af eleverne på stx og htx. Ligeledes har 40-41 procent et karaktergennemsnit
på 9 eller over på stx og htx, mens det kun gælder 6 procent og 25 procent
på hhv. hf og hhx. Hf har i periode fået flere elever med lave gennemsnit,
mens hhx har fået færre.
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 154: Rapporter i forbindelse med forskningsprogram til gymnasiereformen, fra undervisningsministeren
1930690_0007.png
Side 7 af 16
Tabel 7. Fordeling af karaktergennemsnit i de bundne prøvefag i 9. klasse blandt elever
med tilgang til de gymnasiale uddannelser fordelt på uddannelsesretning, 2010-2017
2010
Samlet
Ingen eller mangler
prøver
4,00 og lavere
4-5
5-7
7-9
9 og højere
Hf
Ingen eller mangler
prøver
4,00 og lavere
4-5
5-7
7-9
9 og højere
Hhx
Ingen eller mangler
prøver
4,00 og lavere
4-5
5-7
7-9
9 og højere
Htx
Ingen eller mangler
prøver
4,00 og lavere
4-5
5-7
7-9
9 og højere
Stx
Ingen eller mangler
prøver
4,00 og lavere
4-5
5-7
7-9
5%
3%
5%
21%
31%
5%
3%
5%
22%
30%
6%
3%
5%
22%
29%
6%
3%
5%
21%
29%
6%
3%
5%
21%
29%
6%
3%
5%
19%
29%
6%
3%
5%
19%
29%
7%
3%
4%
17%
28%
5%
8%
11%
33%
28%
15%
100%
5%
9%
11%
32%
27%
15%
100%
5%
10%
11%
32%
26%
16%
100%
5%
9%
11%
30%
28%
18%
100%
5%
8%
10%
30%
28%
19%
100%
4%
7%
10%
29%
28%
22%
100%
5%
6%
9%
28%
31%
23%
100%
5%
5%
8%
28%
30%
25%
100%
17%
17%
16%
31%
15%
4%
100%
17%
20%
16%
29%
14%
4%
100%
16%
22%
17%
29%
13%
4%
100%
16%
22%
17%
27%
13%
4%
100%
16%
22%
17%
28%
13%
4%
100%
16%
23%
15%
28%
13%
5%
100%
16%
21%
16%
27%
15%
5%
100%
16%
20%
15%
27%
16%
6%
100%
7%
6%
8%
25%
28%
26%
100%
7%
7%
8%
25%
27%
26%
100%
7%
8%
8%
25%
26%
26%
100%
7%
7%
8%
24%
27%
27%
100%
7%
7%
8%
24%
27%
28%
100%
7%
7%
7%
22%
26%
30%
100%
7%
6%
7%
22%
27%
30%
100%
8%
6%
7%
21%
27%
32%
100%
100%
2011
100%
2012
100%
2013
100%
2014
100%
2015
100%
2016
100%
2017
100%
4%
3%
6%
24%
34%
28%
100%
4%
3%
6%
24%
33%
29%
100%
5%
4%
6%
22%
32%
31%
100%
5%
3%
5%
23%
32%
31%
100%
4%
3%
5%
22%
32%
33%
100%
6%
3%
5%
20%
29%
37%
100%
5%
3%
5%
19%
31%
37%
100%
6%
2%
5%
18%
29%
40%
100%
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 154: Rapporter i forbindelse med forskningsprogram til gymnasiereformen, fra undervisningsministeren
1930690_0008.png
Side 8 af 16
9 og højere
36%
34%
34%
35%
36%
38%
38%
41%
Note: Bundne prøver blev indført i 2007. Da der er ældre elever på især hf, mangler elever her i højere
grad prøver end på de øvrige uddannelser. Der er alene beregnet et gennemsnit for de elever, som har
karakterer i alle prøver i dansk, matematik, engelsk samt fysik/kemi. Elever, som ikke har en karakter,
kan fx have været syge eller komme fra en prøvefri skole.
Kilde: Undervisningsministeriet
Fuldførelse og frafald
Fuldførelsen på de gymnasiale uddannelser er høj. 86 procent af de elever,
der starter på en gymnasial uddannelse, vil, når man fraregner skift og pau-
ser på under 15 måneder, fuldføre en gymnasial uddannelse, jf. tabel 8. Det
høje niveau har ligget stabilt i mange år. Fuldførelsen er højest på stx med 85
procent og lavest på hf med 67 procent. Fuldførelsen på hf har været falden-
de i perioden, den har ligget stabilt på stx, mens den har været stigende for
hhx og htx.
Tabel 8. Andelen af en tilgang, som fuldfører de gymnasiale uddannelser, 2007-2017
2007
Samlet
Hf
Hhx
Htx
Stx
86%
74%
79%
74%
86%
2008
86%
76%
81%
74%
86%
2009
86%
74%
81%
78%
86%
2010
86%
74%
82%
79%
85%
2011
85%
71%
81%
79%
84%
2012
85%
71%
82%
78%
84%
2013
86%
71%
82%
78%
85%
2014
86%
70%
83%
77%
85%
2015
86%
69%
84%
78%
85%
2016
87%
68%
84%
79%
85%
2017
86%
67%
83%
78%
85%
Note. Tallene er modelberegnet for de af årene, hvor eleven endnu ikke er færdig.
Kilde: Undervisningsministeriet
Samlet set falder 14 procent af eleverne fra gennem den gymnasiale uddan-
nelse, når man ser bort fra skift og pauser. Frafaldet er højest på hf, hvor 33
procent falder fra og lavest på stx og hhx, hvor 15-17 procent falder fra. På
htx falder 22 procent fra. Bemærk at skift mellem gymnasiale uddannelser
inden for første år ikke tæller som frafald i det samlede tal, mens det tæller
som frafald på den enkelte gymnasiale uddannelse. Fx er et skift fra stx til hf
ikke et frafald fra en gymnasial uddannelse, men det er et frafald på stx.
Tabel 9. Andelen af elever, som frafalder på de gymnasiale uddannelse, 2007-2017
2007
Samlet
Hf
Hhx
Htx
Stx
2008
14%
24%
19%
26%
14%
2009
14%
26%
19%
22%
14%
2010
14%
26%
18%
21%
15%
2011
15%
29%
19%
21%
16%
2012
15%
29%
18%
22%
16%
2013
14%
29%
18%
22%
15%
2014
14%
30%
17%
23%
15%
2015
14%
31%
16%
22%
15%
2016
13%
32%
16%
21%
15%
2017
14%
33%
17%
22%
15%
14%
26%
21%
26%
14%
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 154: Rapporter i forbindelse med forskningsprogram til gymnasiereformen, fra undervisningsministeren
1930690_0009.png
Side 9 af 16
Note. Tallene er modelberegnet for de af årene, hvor eleven endnu ikke er færdig. Frafaldet er såle-
des på alle 3 år.
Kilde: Undervisningsministeriet
Det er især elever, som mangler karakterer fra de bundne prøvefag i 9. klasse
eller har lave gennemsnit fra grundskolen, som falder fra første år. 28 pro-
cent af de elever, som kom med 4 eller under fra grundskolen, faldt fra deres
gymnasiale uddannelse det første år, mens det kun gjaldt 4 procent af de
elever, som havde 9 og over.
Figur 5 Frafald første år inden for hver gruppe af karaktergennemsnit, som eleverne fik i de bundne
prøvefag i 9. klasse, blandt de elever, som er startet på en gymnasial uddannelse i 2017
40%
35%
30%
25%
20%
15%
10%
5%
0%
Ingen eller
mangler en
eller flere
prøver
4 og lavere
4-5
5-7
7-9
9 og højere
20%
14%
8%
4%
34%
28%
Note: Bundne prøver blev indført i 2007. Da der er ældre elever på især hf, mangler elever her i højere
grad prøver end på de øvrige uddannelser. Der er alene beregnet et gennemsnit for de elever, som har
karakterer i alle prøver i dansk, matematik, engelsk samt fysik/kemi. Elever, som ikke har prøvekarak-
terer, kan fx have været syge eller komme fra en prøvefri skole.
Kilde: Undervisningsministeriet
Eksamensresultater og studieretninger
Eksamensgennemsnittet er især de senere år steget på de gymnasiale ud-
dannelser. Stigningen ses på de tre-årige uddannelser, mens det ikke er ste-
get på hf. Studenterne på stx og htx har de højeste gennemsnit, mens stu-
denterne på hf har de laveste. Tilsvarende ses ved elevernes karaktergen-
nemsnit fra grundskolen, hvor også stx og htx har eleverne med de højeste
gennemsnit, mens hf har flest elever med lave gennemsnit fra grundskolen
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 154: Rapporter i forbindelse med forskningsprogram til gymnasiereformen, fra undervisningsministeren
1930690_0010.png
Side 10 af 16
Tabel 10. Eksamensgennemsnit for de gymnasiale uddannelser 2007-2017
2007
Hf
Hhx
Htx
Stx
Samlet
6,1
5,9
6,3
6,9
6,5
2008
6,1
6,0
6,6
6,9
6,6
2009
6,1
6,0
6,6
6,9
6,6
2010
5,9
6,1
6,6
6,9
6,6
2011
5,9
6,2
6,8
7,0
6,7
2012
5,9
6,3
6,8
7,0
6,7
2013
6,0
6,4
7,0
7,1
6,8
2014
6,0
6,5
7,1
7,2
6,9
2015
6,1
6,7
7,2
7,3
7,0
2016
6,1
6,8
7,4
7,4
7,1
2017
6,1
6,8
7,5
7,4
7,2
Kilde: Undervisningsministeriet
Hver tredje student kommer ud med matematik på A-niveau. 6-7 procent
kommer ud med fysik på A-niveau hhv. tysk fortsættersprog på A-niveau,
mens kun 1 procent kommer ud med fransk fortsættersprog på A-niveau.
Studenterne på hf har færre fag på A-niveau, da det er en kortere uddannel-
se.
Tabel 11. Andel studenter med udvalgte fag på A-niveau 2009-2017
2009
Fransk fortsættersprog A
Hhx
Stx
Fysik A
Htx
Stx
Matematik A
Hf
Hhx
Htx
Stx
Tysk fortsættersprog A
Hf
Hhx
Stx
Kilde: Undervisningsministeriet
1%
1%
2%
8%
35%
9%
32%
2%
19%
78%
39%
7%
0,3%
19%
9%
2010
1%
1%
2%
8%
33%
8%
33%
1%
17%
76%
38%
7%
0,2%
17%
9%
2011
1%
1%
2%
8%
34%
8%
33%
1%
19%
76%
38%
7%
0,4%
19%
9%
2012
1%
0,4%
2%
7%
31%
8%
32%
1%
19%
75%
38%
6%
0,2%
19%
8%
2013
1%
0,1%
1%
7%
31%
8%
32%
1%
18%
75%
38%
6%
0,1%
18%
8%
2014
1%
0,3%
1%
7%
30%
7%
32%
1%
18%
78%
37%
6%
0,1%
18%
8%
2015
1%
0,1%
2%
6%
29%
6%
32%
1%
17%
78%
37%
7%
0,3%
17%
9%
2016
1%
0,0%
2%
6%
29%
7%
33%
1%
18%
78%
38%
7%
0,3%
18%
9%
2017
1%
0,2%
2%
7%
29%
7%
33%
1%
15%
80%
39%
6%
0,2%
15%
8%
I tabel 12 og 13 nedenfor ses opnåede karakteregennemsnit samt andel som
ikke består, dvs. opnår -3 eller 0 i udvalgte fag for studenter inden for de fire
gymnasiale uddannelser.
Tabel 12. Gennemsnit i udvalgte fag fordelt på gymnasiale uddannelser og evaluerings-
form for studenter 2017
Eksamen
mundtlig
Eksamen
skriftlig
Årskarakter
mundtlig
Årskarakter
skriftlig
Samlet
vurdering
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 154: Rapporter i forbindelse med forskningsprogram til gymnasiereformen, fra undervisningsministeren
1930690_0011.png
Side 11 af 16
Hf
Dansk A
Engelsk A
Engelsk B
Fysik B
Matematik B
Tysk fortsættersprog B
Stx
Dansk A
Engelsk A
Fransk fortsættersprog
A
Fysik A
Matematik A
Spansk A
Tysk fortsættersprog A
Engelsk B
Fransk fortsættersprog
B
Fysik B
Matematik B
Tysk fortsættersprog B
Htx
Dansk A
Engelsk A
Fysik A
Matematik A
Engelsk B
Fysik B
Matematik B
Teknologi B
Kommunikation/it C
Hhx
Dansk A
Engelsk A
Fransk fortsættersprog
A
Matematik A
Spansk A
Tysk fortsættersprog A
Virksomhedsøkonomi A
Fransk fortsættersprog
B
7,6
7,7
7,7
8,4
6,8
8,0
7,2
8,5
8,3
6,7
8,0
7,1
8,4
8,3
6,7
8,0
7,1
8,4
8,3
6,7
8,0
7,1
7,2
7,1
7,2
7,2
7,2
7,2
7,2
7,2
7,6
7,7
8,2
8,0
7,7
7,6
6,8
7,9
8,1
7,8
7,8
8,2
8,0
7,8
7,8
7,8
8,2
8,0
7,8
7,6
6,9
8,0
8,0
7,8
7,8
8,2
8,0
7,8
7,6
6,9
6,9
8,0
8,8
8,8
7,9
8,6
8,0
8,9
8,8
8,0
8,5
8,9
8,8
8,0
8,5
9,0
9,1
8,9
7,6
8,4
8,6
8,9
9,1
8,8
7,6
8,3
8,6
8,9
9,2
8,8
7,6
8,3
8,6
8,9
9,2
8,8
7,6
8,3
8,6
8,2
8,0
8,2
8,1
8,2
8,1
8,2
8,1
5,5
5,9
5,4
5,7
5,8
6,2
5,8
5,5
5,9
5,4
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 154: Rapporter i forbindelse med forskningsprogram til gymnasiereformen, fra undervisningsministeren
1930690_0012.png
Side 12 af 16
Matematik B
Tysk fortsættersprog B
Kilde: Undervisningsministeriet
7,1
7,4
7,2
7,2
7,3
7,2
7,3
Tabel 13. Andel som ikke består, dvs. opnår -3 eller 0 i udvalgte fag fordelt på gymnasiale
uddannelser og evalueringsform for studenter 2017
Eksamen
mundtlig
Hf
Dansk A
Engelsk A
Engelsk B
Fysik B
Matematik B
Tysk fortsættersprog B
Stx
Dansk A
Engelsk A
Fransk fortsættersprog
A
Fysik A
Matematik A
Spansk A
Tysk fortsættersprog A
Engelsk B
Fransk fortsættersprog
B
Fysik B
Matematik B
Tysk fortsættersprog B
Htx
Dansk A
Engelsk A
Fysik A
Matematik A
Engelsk B
Fysik B
Matematik B
Teknologi B
Kommunikation/it C
Hhx
Dansk A
Engelsk A
2%
3%
1%
5%
1%
1%
1%
1%
3%
0%
5%
11 %
2%
8%
16 %
2%
1%
16 %
1%
0%
2%
2%
12 %
15 %
2%
1%
1%
2%
4%
2%
1%
2%
5%
1%
2%
6%
0%
1%
2%
5%
5%
4%
17 %
6%
19 %
2%
1%
4%
2%
2%
1%
7%
1%
5%
7%
8%
12 %
5%
3%
7%
7%
9%
10 %
13 %
5%
1%
0%
1%
3%
2%
1%
1%
1%
2%
3%
3%
1%
1%
2%
1%
3%
1%
1%
1%
1%
4%
3%
4%
8%
16 %
5%
24 %
5%
7%
8%
Eksamen
skriftlig
Årskarakter
mundtlig
Årskarakter
skriftlig
Samlet
vurdering
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 154: Rapporter i forbindelse med forskningsprogram til gymnasiereformen, fra undervisningsministeren
1930690_0013.png
Side 13 af 16
Fransk fortsættersprog
A
Matematik A
Spansk A
Tysk fortsættersprog A
Virksomhedsøkonomi A
Fransk fortsættersprog
B
Matematik B
Tysk fortsættersprog B
Kilde: Undervisningsministeriet
16 %
11 %
8%
13 %
4%
4%
3%
6%
4%
3%
5%
12 %
3%
2%
5%
5%
16 %
6%
10 %
1%
7%
1%
2%
2%
8%
3%
2%
Note: Hvis antallet af studenter, som har -3 eller 0 er under 5, er det ikke vist.
Næsten hver tredje student har hævet et fag, så de har opnået et ekstra fag
på A-niveau. Siden 2008 er andelen steget fra 21 procent til 29 procent i
2017. Også andelen, som hæver til to ekstra fag på A-niveau, har været sti-
gende i perioden fra 2 procent til 4 procent. Der er stor forskel på andelen,
som hæver til ekstra A-niveau fag mellem de fire gymnasiale uddannelser.
Den er lavest på hf og stx og højst på htx og hhx. Dette skyldes i høj grad ud-
dannelsernes forskellige krav til fagniveauer og længde.
Tabel 14. Studenter som tager ekstra A-niveaufag fordelt på gymnasiale uddannelser
2008-2017
2008
Samlet
Ingen ekstra A-niveaufag
1 ekstra A-niveaufag
2 ekstra A-niveaufag
Hf
Ingen ekstra A-niveaufag
1 ekstra A-niveaufag
2 ekstra A-niveaufag
Hhx
Ingen ekstra A-niveaufag
1 ekstra A-niveaufag
2 ekstra A-niveaufag
Htx
Ingen ekstra A-niveaufag
1 ekstra A-niveaufag
2 ekstra A-niveaufag
Stx
Ingen ekstra A-niveaufag
100%
77%
21%
2%
100%
93%
7%
0,0%
100%
60%
39%
1%
100%
12%
62%
27%
100%
87%
2009
100%
77%
21%
2%
100%
93%
7%
0,0%
100%
59%
40%
2%
100%
13%
59%
28%
100%
87%
2010
100%
77%
21%
3%
100%
90%
10%
0,0%
100%
59%
39%
2%
100%
14%
58%
28%
100%
88%
2011
100%
73%
24%
3%
100%
89%
11%
0,1%
100%
55%
43%
2%
100%
12%
58%
29%
100%
85%
2012
100%
72%
24%
3%
100%
89%
11%
0,1%
100%
56%
42%
2%
100%
11%
55%
34%
100%
83%
2013
100%
71%
25%
4%
100%
88%
12%
0,1%
100%
57%
41%
1%
100%
12%
50%
38%
100%
80%
2014
100%
70%
26%
4%
100%
88%
12%
0,1%
100%
55%
44%
1%
100%
11%
50%
39%
100%
78%
2015
100%
69%
27%
4%
100%
86%
13%
0,3%
100%
55%
44%
2%
100%
10%
49%
41%
100%
77%
2016
100%
68%
28%
4%
100%
88%
12%
0,2%
100%
57%
42%
2%
100%
11%
49%
41%
100%
75%
2017
100%
67%
29%
4%
100%
86%
14%
0,1%
100%
56%
43%
1%
100%
9%
46%
45%
100%
74%
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 154: Rapporter i forbindelse med forskningsprogram til gymnasiereformen, fra undervisningsministeren
1930690_0014.png
Side 14 af 16
1 ekstra A-niveaufag
2 ekstra A-niveaufag
Kilde: Undervisningsministeriet
13%
0,1%
13%
0,0%
12%
0,1%
15%
0,1%
17%
0,1%
20%
0,2%
22%
0,1%
23%
0,3%
24%
0,3%
25%
0,4%
Valg af studieretning for studenterne på de tre-årige uddannelser ses neden-
for. På hhx vælger næsten alle en studieretning inden for økonomi og mar-
ked, på htx vælger to ud af tre en studieretning inden for anvendt naturvi-
denskab og på stx vælger halvdelen en studieretning inden for samfundsfag.
De nyeste tal for valg af studieretning efter reformen viser, at tendensen på
hhx og htx er forstærket. På stx er andelen med samfundsfag faldet lidt,
mens naturvidenskab er steget lidt.
På stx er den mest anvendte studieretning i 2017: Samfundsfag A, Engelsk A
med 33 % af årgangen, på hhx er den mest anvendte studieretning: Afsæt-
ning A, Virksomhedsøkonomi A med 34 % af årgangen og på htx er den mest
anvendte studieretning: Matematik A, Fysik A med 22 % af årgangen.
Tabel 15. Studieretninger for studenter 2010-2017, samt for 1 g. efter reformen 2017
1 g.
2011
Hhx
Økonomi og marked
Økonomi og sprog
Sprog
Htx
Anvendt naturvidenskab
Kommunikationsteknik
Teknologi
Stx
Naturvidenskab
Sprog
Samfundsvidenskab
Kunst
100%
91%
7%
1%
100%
62%
21%
17%
100%
33%
13%
46%
8%
2012
100%
91%
8%
1%
100%
60%
20%
21%
100%
33%
12%
47%
9%
2013
100%
92%
7%
1%
100%
61%
22%
17%
100%
33%
12%
46%
9%
2014
100%
90%
8%
1%
100%
62%
21%
18%
100%
33%
11%
47%
9%
2015
100%
91%
8%
1%
100%
60%
22%
18%
100%
32%
11%
49%
8%
2016
100%
90%
9%
1%
100%
62%
19%
19%
100%
33%
10%
50%
7%
2017
100%
91%
8%
1%
100%
63%
18%
18%
100%
33%
10%
50%
7%
2017
100%
98%
1%
1%
100%
66%
19%
15%
100%
36%
10%
45%
8%
Note:. Alle tidligere studieretninger er indplaceret i de nye områder, også dem som ikke findes mere.
Blandt andet er mange tidligere ABB og ABC–retninger indplaceret primært efter A-niveaufag. Ved
sproglige studieretninger er krævet mindst 2 sprogfag. Studieretninger med højst et sprog fag og
samfundsfag på mindst B er lagt under samfundsvidenskab.
Kilde: Undervisningsministeriet
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 154: Rapporter i forbindelse med forskningsprogram til gymnasiereformen, fra undervisningsministeren
1930690_0015.png
Side 15 af 16
Overgang til videre uddannelse
Næsten syv ud af ti studenter er i gang med en videregående uddannelse to
år efter studentereksamen. Heri medregnes ikke studenter, som har været
startet og er faldet fra, mens studenter som har fuldført en uddannelse er
medtaget. For studenter i perioden 2006-2014 er dette en stigning fra 62
procent til 68 procent.
Figur 6 I gang med videregående uddannelse 2 år efter fuldført gymnasial eksamen 2006-
2014
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
2006
2007
2008
2009
hf
2010
hhx
2011
2012
Htx
2013
Stx
2014
Alle studenter
Kilde: Undervisningsministeriet
68%
62%
Hver tiende er i gang med en erhvervsuddannelse og hver femte er ikke i
gang med en uddannelse.
Der er stor forskel på de fire gymnasiale uddannelser. Andelen i gang med
videregående uddannelse er højst på htx og stx med hhv. 75 procent og 73
procent, og lavest på hf og hhx med hhv. 52 procent og 63 procent. 16-19
procent af studenterne på hf og hhx er i gang på en erhvervsuddannelse,
mens 11 procent af htx-studenterne og kun 6 procent af stx-studenterne er i
gang med en erhvervsuddannelse.
Hf-studenterne vælger især professionsbacheloruddannelserne, mens stu-
denterne på stx, hhx og htx især vælger de akademiske bacheloruddannel-
ser. Erhvervsakademiuddannelserne vælges i højst grad af hhx-studenterne.
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 154: Rapporter i forbindelse med forskningsprogram til gymnasiereformen, fra undervisningsministeren
1930690_0016.png
Side 16 af 16
Tabel 16. Andel i gang med uddannelse 27 måneder efter fuldført gymnasiale uddannelse
2006-2014
2006
Alle gymnasiale uddannelser
Ikke i gang efter 27 måneder
Erhvervsuddannelser
Videregående uddannelse
-erhvervsakademiuddannelse
-professionsbachelorer
-akademisk bachelor
Hf
Ikke i gang efter 27 måneder
Erhvervsuddannelser
Videregående uddannelse
-erhvervsakademiuddannelse
-professionsbachelorer
-akademisk bachelor
Hhx
Ikke i gang efter 27 måneder
Erhvervsuddannelser
Videregående uddannelse
-erhvervsakademiuddannelse
-professionsbachelorer
-akademisk bachelor
Htx
Ikke i gang efter 27 måneder
Erhvervsuddannelser
Videregående uddannelse
-erhvervsakademiuddannelse
-professionsbachelorer
-akademisk bachelor
Stx
Ikke i gang efter 27 måneder
Erhvervsuddannelser
Videregående uddannelse
-erhvervsakademiuddannelse
-professionsbachelorer
-akademisk bachelor
Kilde: Undervisningsministeriet
100%
25%
13%
62%
7%
20%
35%
100%
39%
14%
47%
6%
28%
12%
100%
26%
32%
42%
13%
10%
19%
100%
20%
14%
65%
11%
23%
32%
100%
22%
6%
72%
5%
21%
46%
2007
100%
24%
11%
64%
7%
21%
36%
100%
35%
12%
51%
6%
33%
12%
100%
24%
28%
47%
14%
12%
21%
100%
20%
11%
68%
9%
27%
33%
100%
22%
5%
73%
5%
21%
47%
2008
100%
21%
9%
69%
8%
22%
40%
100%
30%
12%
57%
7%
37%
13%
100%
23%
22%
55%
15%
13%
26%
100%
18%
9%
72%
11%
25%
36%
100%
19%
4%
76%
5%
22%
50%
2009
100%
19%
9%
71%
8%
23%
40%
100%
27%
13%
59%
6%
38%
15%
100%
19%
20%
60%
17%
15%
28%
100%
15%
11%
74%
10%
27%
36%
100%
18%
5%
77%
5%
23%
50%
2010
100%
19%
9%
72%
8%
23%
40%
100%
28%
14%
57%
7%
37%
14%
100%
18%
20%
62%
17%
14%
30%
100%
14%
9%
77%
10%
28%
38%
100%
18%
5%
77%
5%
23%
49%
2011
100%
18%
10%
72%
8%
23%
40%
100%
28%
15%
57%
8%
35%
13%
100%
18%
19%
63%
17%
15%
31%
100%
13%
9%
78%
10%
28%
39%
100%
17%
5%
77%
5%
22%
50%
2012
100%
19%
10%
70%
9%
23%
39%
100%
28%
17%
55%
8%
34%
13%
100%
19%
18%
63%
19%
14%
30%
100%
12%
10%
77%
11%
28%
39%
100%
18%
6%
76%
5%
22%
48%
2013
100%
21%
10%
69%
9%
22%
38%
100%
29%
18%
52%
8%
32%
12%
100%
20%
17%
63%
18%
14%
30%
100%
12%
11%
77%
11%
28%
38%
100%
20%
6%
74%
6%
21%
47%
2014
100%
22%
10%
68%
9%
22%
37%
100%
29%
19%
52%
9%
31%
11%
100%
21%
16%
63%
18%
14%
31%
100%
15%
11%
75%
10%
28%
37%
100%
21%
6%
73%
6%
22%
46%