Statusnotat:
Resultater på det gymnasiale område før re-
formen
Indhold
Indledning ........................................................................................................ 1
Andel af en ungdomsårgang som forventes at få en gymnasial
uddannelse ............................................................................................... 1
Søgning og tilgang ............................................................................................ 2
Fuldførelse og frafald ....................................................................................... 8
Eksamensresultater og studieretninger ........................................................... 9
Overgang til videre uddannelse ..................................................................... 15
Indledning
Gymnasiereformen trådte i kraft i august 2017. Dette notat viser udviklingen
i resultater på det gymnasiale område med vægt på tiden før reformens
ikrafttræden. Formålet med notatet er at give et billede af status frem til
reformen på udvalgte nøgletal.
Notatet er udarbejdet af Undervisningsministeriet som supplement til de
første to rapporter i følgeforskningsprogrammet til gymnasiereformen. De
øvrige to rapporter er udarbejdet af Rambøll og EVA. Rapporterne indehol-
der resultater af spørgeskemaundersøgelser og kvalitative analyser foretaget
hhv. lige før og lige efter reformstart.
Andel af en ungdomsårgang som forventes at få en gymnasial uddannelse
Andelen af en ungdomsårgang, som forventes at få en gymnasial uddannel-
se, har siden 2000 været stigende fra 53 procent til 70 procent, jf. figur 1. For
den seneste årgang ser kurven dog ud til at knække med et fald på et pro-
centpoint fra 2015 til 2016. Pigerne forventes i højere grad at få en gymnasi-