DET INTERNATIONALE SEKRETARIAT
ØKONOMINOTE
TIL ORIENTERING AF
UNDERVISNINGSUDVALGET
10. august 2018
Notat om de forskelle der er i folkeskolers og frie grundskolers statslige
og kommunale tilskud
Kontaktperson
Sammenfatning
Undervisningsudvalget har den 29. maj 2018 bedt folketingets økonomiske
konsulenter om at udarbejde et notat om de forskelle, der er i statslige og
kommunale tilskud til drift af folkeskoler og frie grundskoler.
Over hele landet vokser antallet af frie grundskoleelever i forhold til antallet
af folkeskoleelever. Antallet af folkeskoler falder, mens antallet af frie
grundskoler stiger. I både folkeskoler og frie grundskoler stiger også
elevtallet pr. skole, men i hver folkeskole går der knap dobbelt så mange
elever som i hver fri grundskole.
Støtten til de frie grundskoler fastsættes på finansloven som en procent-
andel af udgifterne til drift af folkeskoler. Aktuelt udgør denne andel 76 pct.
Støtten til den enkelte frie grundskole er sammensat af en række tilskud, hvor
nogle tilskud udregnes efter antallet af elever på skolen, og nogle af
tilskuddene udregnes efter elevernes alder. Det resulterer i, at små frie
grundskoler modtager højere støtte pr. elev end store frie grundskoler.
Støtten til de frie grundskoler er i gennemsnit lavere end de enkelte
kommuners udgifter til drift af folkeskoler. Der er dog tilfælde, hvor de
statslige tilskud pr. elev på mindre frie grundskoler kan overstige
folkeskoleudgifterne i enten enkelte kommuner eller enkelte skoler i
kommunerne.
Kommunerne tildeles midler til drift af folkeskoler gennem det kommunale
bloktilskud. Når en elev skifter fra en folkeskole til en fri grundskole, skal
kommunen tilbagebetale et beløb til staten.
Kommunerne kan i visse tilfælde umiddelbart opnå besparelser ved at lukke
dyre (små) folkeskoler, hvis de erstattes af frie grundskoler. Det skyldes, at
kommunerne skal tilbagebetale et langt mindre beløb til statskassen, end det
i visse tilfælde koster dem at drive folkeskolerne.
Økonomisk konsulent
Sara de Roepstorff