Undervisningsudvalget 2017-18
UNU Alm.del Bilag 151
Offentligt
DET INTERNATIONALE SEKRETARIAT
ØKONOMINOTE
TIL ORIENTERING AF
UNDERVISNINGSUDVALGET
10. august 2018
Notat om de forskelle der er i folkeskolers og frie grundskolers statslige
og kommunale tilskud
Kontaktperson
Sammenfatning
Undervisningsudvalget har den 29. maj 2018 bedt folketingets økonomiske
konsulenter om at udarbejde et notat om de forskelle, der er i statslige og
kommunale tilskud til drift af folkeskoler og frie grundskoler.
Over hele landet vokser antallet af frie grundskoleelever i forhold til antallet
af folkeskoleelever. Antallet af folkeskoler falder, mens antallet af frie
grundskoler stiger. I både folkeskoler og frie grundskoler stiger også
elevtallet pr. skole, men i hver folkeskole går der knap dobbelt så mange
elever som i hver fri grundskole.
Støtten til de frie grundskoler fastsættes på finansloven som en procent-
andel af udgifterne til drift af folkeskoler. Aktuelt udgør denne andel 76 pct.
Støtten til den enkelte frie grundskole er sammensat af en række tilskud, hvor
nogle tilskud udregnes efter antallet af elever på skolen, og nogle af
tilskuddene udregnes efter elevernes alder. Det resulterer i, at små frie
grundskoler modtager højere støtte pr. elev end store frie grundskoler.
Støtten til de frie grundskoler er i gennemsnit lavere end de enkelte
kommuners udgifter til drift af folkeskoler. Der er dog tilfælde, hvor de
statslige tilskud pr. elev på mindre frie grundskoler kan overstige
folkeskoleudgifterne i enten enkelte kommuner eller enkelte skoler i
kommunerne.
Kommunerne tildeles midler til drift af folkeskoler gennem det kommunale
bloktilskud. Når en elev skifter fra en folkeskole til en fri grundskole, skal
kommunen tilbagebetale et beløb til staten.
Kommunerne kan i visse tilfælde umiddelbart opnå besparelser ved at lukke
dyre (små) folkeskoler, hvis de erstattes af frie grundskoler. Det skyldes, at
kommunerne skal tilbagebetale et langt mindre beløb til statskassen, end det
i visse tilfælde koster dem at drive folkeskolerne.
Økonomisk konsulent
Sara de Roepstorff
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 151: Notat om de forskelle der er i folkeskolers og frie grundskolers statslige og kommunale tilskud
1927092_0002.png
Dette notat giver et indblik i de forskelle der er i statslige og kommunale tilskud
til folkeskoler og frie grundskoler.
1
Notatet består af tre afsnit. Det første afsnit gennemgår kort nogle forskelle
mellem frie grundskoler og folkeskoler. Det andet afsnit ser nærmere på
koblingsprocenten og tilskud til de frie grundskoler. Det tredje afsnit omhandler
kommunernes økonomi i relation til grundskoleundervisning.
I andet og tredje afsnit vises nogle forskelle gennem illustrative eksempler, hvor
der tages udgangspunkt i nogle konstruerede eksempler, der kan forklare og
illustrere relevante sammenhænge.
Afgrænsning af opgaven
Notatet er afgrænset således, at der for de frie grundskoler tages udgangspunkt
i den tildelte statslige støtte til skolerne. Der inddrages kun i mindre grad
forældrebetaling, og der ses bort fra private donationer og frivillige kommunale
bidrag mv.
For kommunerne er notatet afgrænset således, at der dels ses på de samlede
kommunale udgifter til drift af folkeskolerne. Herudover ses der på den andel af
bloktilskuddet, som kommunerne skal tilbagebetale til staten i tilfælde af
elevskift fra en folkeskole til en fri grundskole (omtales enten som statslig
finansiering af folkeskoledrift eller som kommunal finansiering af støtte til frie
grundskoler). Der ses ikke på andre bidrag til yderkantskommuner og tilskud til
små øer.
Igennem notatet tages der primært udgangspunkt i de situationer, hvor
folkeskoleelever skifter til en fri grundskole, da det er den udvikling, som ses i
størstedelen af kommunerne.
For at afgrænse opgaven, behandler notatet ikke tilskuddene til special-
undervisning, samt kommunernes økonomi i relation til andre behandlingstilbud
der indeholder undervisning af børn. Opgaven ser således på grundudgifterne
til folkeskoledrift og på de generelle driftstilskud til frie grundskoler, som ikke
øremærkes børn med særlige behov for ressourcer til specialundervisning og
lignende.
Notatet tager udgangspunkt i de økonomiske forhold, som kommunerne og de
frie grundskoler skal forholde sig til. Dels som følge af det eksisterende
støttesystem til frie grundskoler, og dels som følge af bloktilskuddet målrettet
folkeskoledrift. I notatet defineres den andel af bloktilskuddet der er målrettet
folkeskoledrift, som det beløb kommunerne skal tilbagebetale til staten ved skift
1
Udvalget ønsker at få belyst nuancerne fsva. kommunernes og de frie grundskolers
driftsøkonomiske incitamenter i relation til de kommunale bloktilskud målrettet folkeskoledrift vs.
de statslige driftstilskud og kommunale bidrag til de frie grundskoler.
2/21
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 151: Notat om de forskelle der er i folkeskolers og frie grundskolers statslige og kommunale tilskud
1927092_0003.png
fra en folkeskole til en fri grundskole (angivet på finanslovskonto 20.22.22 under
Kommunale bidrag vedrørende frie grundskoler, Undervisning ved frie
grundskoler).
Notatet ser ikke på andre hensyn end økonomiske, såsom pædagogiske
hensyn, hensyn til elevernes trivsel, hensyn til præstationer, hensyn til
lokalområder mv.
De frie grundskoler og folkeskoler i tal
I dette afsnit kortlægges nogle forskelle på folkeskoler og frie grundskoler for
så vidt angår antallet af skoler og skolernes størrelse, og deres placering over
tid. Første del omhandler fordelingen af elever efter undervisningstilbud, Anden
del viser antal folkeskoler og frie grundskoler. Tredje del omhandler antal elever
pr. skole. Fjerde del viser fordelingen af folkeskoler og frie grundskoler efter
størrelse. Femte og sidste del viser fordelingen af folkeskoleelever og frie
grundskoleelever i kommunerne.
Fordeling af elever
Af figur 1 nedenfor fremgår det, at i skoleåret 2010/2011 gik 80 pct. af eleverne
på en folkeskole, mens 14 pct. af eleverne gik på en fri grundskole. I 2017/18
gik 77 pct. af eleverne på en folkeskole, mens 17 pct. gik på en fri grundskole.
Således er andelen af elever i folkeskolerne faldet med 3 procent point.
Tilsvarende er andelen af elever i de frie grundskoler steget med 3 procent point
over perioden 2010/11 til 2017/18.
Figur 1. Fordeling af elever efter undervisningstilbud
Efterskoler
4%
Frie
grundskoler
14%
2010/2011
Øvrige
2%
Efterskoler
4%
Frie
grundskoler
17%
2017/2018
Øvrig
e
2%
Folkeskoler
80%
Folkeskoler
77%
Kilde: Undervisningsministeriets uddannelsesstatistik om elever i folkeskolen og frie grundskoler
og egne beregninger.
Antal skoler
Af figur 2 nedenfor fremgår det, at antallet af folkeskoler er faldet fra 1671 i
2000 til 1.507 i 2010 og til 1276 i 2017. Det svarer til et fald på 31 pct. fra 2000
til 2017. Af figuren fremgår det endvidere, at antallet af frie grundskoler er steget
fra 459 i 2000 til 551 i 2017. Det svarer til en stigning på 17 pct. fra 2000 til
2017.
3/21
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 151: Notat om de forskelle der er i folkeskolers og frie grundskolers statslige og kommunale tilskud
1927092_0004.png
Figur 2. Antal folkeskoler og frie grundskoler på landsplan
Antal
2000
1500
1000
500
0
2000
Folkeskoler
2010
Frie grundskoler
2017
Kilde: Undervisningsministeriets uddannelsesstatistik om elever i folkeskolen og frie grundskoler
og egne beregninger.
1671
1.507
1276
502
551
459
Antal elever pr. skole
Af figur 3 nedenfor fremgår det, at antallet af elever pr. folkeskole er vokset fra
381 i skoleåret 2010/2011 til 425 i skoleåret 2017/18. Det svarer til en stigning
på 12 pct. fra 2010/2011 til 2017/2018. Af figur 3 fremgår det endvidere, at
antallet af elever pr. fri grundskole er vokset fra 197 i skoleåret 2010/2011 til
220 i skoleåret 2017/18. Det svarer også til en stigning på 12 pct. Således er
den procentvise stigning i skolernes størrelse på samme niveau for folkeskoler
og frie grundskoler, men med den forskel, at der i gennemsnit er knap dobbelt
så mange elever i hver folkeskole.
Figur 3. Elever pr. folkeskole og pr. fri grundskole i 2010/2011 og i
2017/2018
500
400
300
197
200
100
0
2010/11
Folkeskole
Frie grundskoler
2017/18
381
425
220
Kilde: Undervisningsministeriets uddannelsesstatistik om elever i folkeskolen og frie grundskoler
og egne beregninger.
Fordeling af folkeskoler og frie grundskoler efter størrelse
Antallet af elever pr. skole varierer meget. I skoleåret 2017/2018 var der under
10 elever på landets mindste folkeskole og over 1600 elever på landet største.
På landets mindste frie grundskole var der i skoleåret 2017/2018 10 elever og
på landets største knap 1200 elever
2
.
Kilde: Undervisningsministeriets uddannelsesstatistik om elever i folkeskolen og frie
grundskoler.
2
4/21
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 151: Notat om de forskelle der er i folkeskolers og frie grundskolers statslige og kommunale tilskud
1927092_0005.png
I figur 4 neden for er henholdsvis folkeskolerne og de frie grundskoler inddelt
efter størrelse for skoleåret 2017/2018. Figuren viser, at der både er flest frie
grundskoler (33 pct.) og folkeskoler (18 pct.) med 100-199 elever. Figuren viser
også, at der er en koncentration af små frie grundskoler, således at 81 pct. af
de frie grundskoler har under 300 elever. Samme koncentration ses ikke på
folkeskolerne, hvor 34 pct. af skolerne har under 300 elever.
For de frie grundskoler gælder også, at 13 pct. af skolerne har 300-599 elever,
og 6 pct. af skolerne har 600 elever eller derover. 7 pct. af skolerne har under
50 elever, og 1 pct. af skolerne har over 1000 elever.
For folkeskolerne er fordelingen mere jævn. 38 pct. af skolerne har 300-599
elever, og 28 pct. af skolerne har over 600 elever. 1 pct. af skolerne har under
50 elever, og 3 pct. af skolerne har over 1000 elever.
Figur 4. Folkeskoler og frie grundskoler efter antal elever pr. skole i
2017/2018
35%
30%
25%
20%
15%
10%
5%
0%
Folkeskoler
Frie grundskoler
Kilde: Undervisningsministeriets uddannelsesstatistik om elever i folkeskolen og frie grundskoler
og egne beregninger.
Fordeling af folkeskoleelever og frie grundskoleelever pr. kommune
Tabel 1 nedenfor viser, hvor stor en andel af eleverne i danske kommuner der
går i henholdsvis folkeskole og på en fri grundskole. Tabellen viser fordelingen
i skoleårene 2010/2011 og 2017/2018.
I tabellen er kommunerne opdelt i følgende fem kategorier. Kommuner hvor 100
pct. af eleverne går på en folkeskole, kommuner hvor 90-99 pct. af eleverne
går på en folkeskole, kommuner hvor 80-89 pct. af eleverne går på en
folkeskole, kommuner hvor 70-79 pct. af eleverne går på en folkeskole, og
endelig kommuner hvor 60-69 pct. af eleverne går på en folkeskole. Tabellen
omfatter samtlige kommuner i Danmark samt Christiansø.
Ved at sammenholde kommunerne i tabellen ses det, at kommunerne enten
ligger inden for samme gruppering i de to skoleår 2010/2011 og 2017/2018,
5/21
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 151: Notat om de forskelle der er i folkeskolers og frie grundskolers statslige og kommunale tilskud
eller har flyttet sig, så en større andel af eleverne går på en fri grundskole i
2017/2018 sammenholdt med 2010/2011.
To kommuner har dog rykket sig i modsatte retning af de øvrige kommuner,
men har ikke rykket gruppe. Således går en større andel af eleverne i
Frederiksberg og Langeland kommuner på en folkeskole i 2017/2018
sammenholdt med 2010/2011. På Frederiksberg er andelen af elever i
folkeskolen steget fra 73 til 77 pct., og på Langeland er andelen af elever i
folkeskolen steget fra 83 pct. til 86 pct. Frederiksberg og Langeland er de
eneste kommuner, hvor andelen af elever i folkeskolen er steget i perioden. I
alle øvrige 96 kommuner samt Christiansø er andelen af elever i folkeskolen
uændret eller faldet. Tallene for de enkelte kommuner fremgår af bilag 1.
6/21
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 151: Notat om de forskelle der er i folkeskolers og frie grundskolers statslige og kommunale tilskud
1927092_0007.png
Tabel 1. Elever i folkeskoler og frie grundskoler 2010/2011 og 2017/2018,
fordelt på kommuner
Folkeskoler
(andel i pct.)
100 pct.
Frie
grundskoler
(andel i pct.)
0 pct.
2010/2011
7 kommuner
(Allerød, Brøndby,
Christiansø, Dragør, Fanø,
Glostrup og Læsø).
33 kommuner
(Albertslund, Billund,
Brønderslev, Egedal,
Esbjerg, Favrskov, Greve,
Halsnæs, Hedensted,
Helsingør, Herlev, Hjørring,
Hvidovre, Ikast-Brande,
Jammerbugt, Kerteminde,
Lejre, Mariagerfjord,
Norddjurs, Nordfyn, Rebild,
Rudersdal, Rødovre, Skive,
Stevns, Struer, Thisted,
Tårnby, Vallensbæk,
Varde, Vejen,
Vesthimmerland og Ærø).
41 kommuner
(Assens, Ballerup, Faxe,
Fredericia, Frederikshavn,
Frederikssund, Furesø,
Guldborgsund, Haderslev,
Herning, Holstebro,
Horsens, Høje-Taastrup,
Ishøj, Kolding, Køge,
Langeland, Lemvig,
Lyngby-Taarbæk,
Middelfart, Næstved,
Odense, Odsherred,
Randers, Ringkøbing-
Skjern, Ringsted, Roskilde,
Silkeborg, Skanderborg,
Slagelse, Solrød, Sorø,
Svendborg, Syddjurs,
Sønderborg, Vejle, Viborg,
Vordingborg, Aabenraa,
Aalborg og Aarhus).
18 kommuner
(Bornholm, Fredensborg,
Frederiksberg, Faaborg-
Midtfyn, Gentofte,
Gladsaxe, Gribskov,
Hillerød, Holbæk,
Hørsholm, Kalundborg,
København, Lolland,
Morsø, Nyborg, Odder,
Samsø og Tønder).
0 kommuner
2017/2018
5 kommuner
(Christiansø, Dragør, Fanø,
Glostrup og Læsø).
20 kommuner
(Albertslund, Allerød, Billund,
Brøndby, Brønderslev, Egedal,
Favrskov, Hedensted, Herlev,
Hvidovre, Jammerbugt, Nordfyn,
Rebild, Rudersdal, Rødovre,
Skive, Struer, Tårnby,
Vallensbæk og Varde).
90-99 pct.
1-10 pct.
80-89 pct.
11-20 pct.
42 kommuner
(Assens, Ballerup, Esbjerg, Faxe,
Fredericia, Frederikshavn,
Frederikssund, Furesø, Greve,
Guldborgsund, Haderslev,
Halsnæs, Helsingør, Herning,
Holstebro, Horsens, Ikast-
Brande, Ishøj, Kerteminde,
Kolding, Køge, Langeland, Lejre,
Lemvig, Lyngby-Taarbæk,
Mariagerfjord, Norddjurs,
Næstved, Ringkøbing-Skjern,
Silkeborg, Skanderborg, Solrød,
Sorø, Thisted, Vejen, Vejle,
Vesthimmerland, Viborg, Ærø,
Aabenraa, Aalborg og Aarhus).
70-79 pct.
21-30 pct.
24 kommuner
(Fredensborg, Frederiksberg,
Gladsaxe, Hillerød, Hjørring,
Høje-Taastrup, Hørsholm,
Kalundborg, København, Lolland,
Middelfart, Morsø, Odder,
Odense, Odsherred, Randers,
Ringsted, Roskilde, Slagelse,
Stevns, Svendborg, Syddjurs,
Sønderborg og Vordingborg).
8 kommuner
(Bornholm, Faaborg-Midtfyn,
Gentofte, Gribskov, Holbæk,
Nyborg, Samsø og Tønder).
60-69 pct.
31-40 pct.
Kilde: Undervisningsministeriets uddannelsesstatistik om elever i folkeskolen og frie grundskoler
og egne beregninger.
7/21
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 151: Notat om de forskelle der er i folkeskolers og frie grundskolers statslige og kommunale tilskud
1927092_0008.png
Tabel 1 indikerer en landsdækkende tendens til, at flere vælger folkeskolen fra
til fordel for en fri grundskole. Blandt andre Danmarks Statistik, Undervisnings-
ministeriet og Cepos har i 2017 set nærmere på mulige forklaringer.
3
Danmarks statistik
udarbejdede i august 2017 en undersøgelse, hvor knap
2000 forældre svarede på, hvad der lå bag deres valg af skole.
For forældre til børn i folkeskoler blev der svaret følgende:
-
58 pct. svarede ”Skolen lå tæt på vores bopæl”,
-
51 pct. svarede ”Så vores barn kunne gå i skole med
børn fra
lokalområdet”
-
48 pct. svarede ”Det var den skole, vi hørte til”,
-
26 pct. svarede ”Jeg synes, at folkeskolen er vigtig”,
-
25 pct. svarede ”Skolens gode ry”,
-
13 pct. svarede ”Skolens høje faglige niveau”,
-
10 pct. svarede ”Andre årsager”,
-
8
pct. svarede ”Ikke råd til friskole eller privatskole”,
-
7 pct. svarede ”Skolens værdigrundlag” og
-
4 pct. svarede ”Skolens overordnede læringsstrategier”.
4
For forældre til børn i frie grundskoler blev der svaret følgende:
-
50 pct. svarede ”Skolens gode ry”,
-
49 pct. svarede ”Skolens værdigrundlag”,
-
48 pct. svarede ”Ikke tilfreds med den folkeskole, vi hørte til”,
-
46 pct. svarede ”Skolens høje faglige niveau”,
-
28 pct. svarede ”Skolens overordnede læringsstrategier”,
- 21 pct.
svarede ”Skolen lå tæt på vores bopæl”,
-
21 pct. svarede ”Andre årsager”, og
-
9 pct. svarede ”Så vores barn kunne gå i skole med børn fra
lokalområdet”.
1
Undervisningsministeriet
udgav i april 2017 et analysenotat, hvoraf det
fremgår, at det især er forældre med videregående uddannelser, der vælger en
fri grundskole. Af notatet fremgår det også, at andelen af elever der skifter fra
en folkeskole til en fri grundskole øges i takt med forældrenes uddannelses-
niveau. Jo længere forældreuddannelse, jo oftere skift mod frie grundskoler.
5
Cepos
udgav i maj 2017 et arbejdspapir om konkurrencen mellem folkeskoler
og frie grundskoler. De angav i deres studie tre forklaringer på, hvorfor flere
vælger en fri grundskole. For det første pegede Cepos på, at tilgængelighed og
afstand spiller en rolle. For det andet, at søgningen til friskoler er stor i egne af
landet, hvor tætheden af børn og unge er lille, og at det kan hænge sammen
med kommunernes nedlæggelse af skoler i områder med lille tæthed af
3
Der er andre undersøgelser, som berører området, men som ikke er medtaget her. Dermed er
der ikke tale om en udtømmende liste over studier af, hvorfor flere vælger folkeskolen fra.
4
Kilde:
https://www.dst.dk/ext/formid/grundskole--pdf
5
Kilde:
http://www.uvm.dk/aktuelt/uvm/2017/april/170410-minister-og-foraeldre-gaar-sammen-
om-analyse-af-foraeldres-valg-af-skole
8/21
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 151: Notat om de forskelle der er i folkeskolers og frie grundskolers statslige og kommunale tilskud
1927092_0009.png
skolesøgende børn.
For det tredje pegede Cepos’ analyse i retning af, at
forældre reagerer i forhold til kvaliteten af skolernes ”indre liv”, repræsenteret
ved at elevfravær i kommunerne fører til øget søgning til frie grundskoler. Cepos
påpegede, at der er tæt sammenhæng mellem elevfravær og andre forklarende
variable som elevtrivsel, undervisningseffekt
skolernes evne til at løfte
eleverne i faglige henseender samt andelen af borgere fra ikke vestlige lande.
6
Således angiver de tre undersøgelser samlet set en række faktorer med
betydning for valg af skole, og forklaring på, hvorfor flere fravælger folkeskolen
og tilvælger den frie grundskole.
Koblingsprocent og statslige tilskud til frie grundskoler
I dette afsnit ses der nærmere på styringsredskabet for størrelsen af de statslige
tilskud til de frie grundskoler (koblingsprocenten). Der ses også på principperne
for tildeling af tilskud til de enkelte skoler.
I første del forklares begrebet koblingsprocent, og hvordan den udregnes. I
anden del ses der nærmere på principperne for tildeling af tilskud til de enkelte
frie grundskoler. Tredje og sidste del angiver et illustrativt beregningseksempel,
der viser, at tilskuddenes størrelse til de frie grundskoler blandt andet afhænger
af skolernes elevtal.
Koblingsprocenten
I dette afsnit uddybes begrebet ”koblingsprocent” i relation til de frie
grundskolers statslige driftstilskud. Koblingsprocenten anvendes som styrings-
redskab for, hvor store statslige tilskud de frie grundskoler skal tildeles. De frie
grundskoler tildeles i gennemsnit, hvad der svarer til en fast andel af
enhedsudgiften pr. elev i folkeskolen
7
. Denne andel (koblingsprocent) udgør
aktuelt 76 pct.
8
Størrelsen på de statslige tilskuds til de frie grundskoler i de enkelte år
afhænger af to forhold. For det første afhænger det af, hvor mange penge
kommunerne i gennemsnit bruger pr. elev til drift af folkeskolerne. For det andet
afhænger det af, hvilken procentvis kobling mellem udgifter til drift af folkeskoler
og tilskud til frie grundskoler (koblingsprocent), der politisk besluttes.
Når de kommunale driftsudgifter til folkeskolerne øges, øges også grundladet
for de statslige tilskud til de frie grundskoler. Omvendt, når de kommunale
6
Kilde:
https://www.cepos.dk/sites/cepos.dk/files/media/documents/arbejdspapirer/arbejdspapir_48/arbej
dspapir_48_konkurrence_mellem_grundskoler_maj_2017.pdf
7
Eksklusive pensionsudgifter til lærerne, 3 år før finansåret, tillagt et pensionstillæg.
8
Kilde:
https://www.ft.dk/samling/20171/almdel/unu/spm/183/svar/1462391/1851622.pdf
9/21
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 151: Notat om de forskelle der er i folkeskolers og frie grundskolers statslige og kommunale tilskud
driftsudgifter til folkeskolerne reduceres, reduceres også grundlaget for de
statslige tilskud til de frie grundskoler.
En tilsvarende mekaniske gør sig gældende for så vidt angår
koblingsprocenten. Når koblingsprocenten nedsættes, reduceres de statslige
tilskud til de frie grundskoler. Når koblingsprocenten sættes op, øges de
statslige tilskud til de frie grundskoler. Således kan en høj koblingsprocent ved
lave kommunale driftsudgifter til folkeskolen i princippet resultere i samme
støttebeløb pr. elev til de frie grundskoler som en lav koblingsprocent ved høje
kommunale driftsudgifter til folkeskolen.
Der er en forsinkelse for tildeling af støtte til de frie grundskoler som betyder, at
årets koblingsprocent udregnes på baggrund af udgifterne til folkeskoledrift 3
år tidligere. De ressourcer, der tildeles de frie grundskoler i 2018, er dermed
beregnet ud fra udgifterne til folkeskoledrift i 2015
4
.
Den nuværende koblingsprocent på 76 pct. svarer i 2018 til et beløb på 49.632
kr. pr. elev
4
. Bag den nuværende koblingsprocent på 76 pct. er der en variation
i de tildelte tilskud til de enkelte skoler. Nogle frie grundskoler får mere end de
gennemsnitlige 49.632 kr., mens andre frie grundskoler får mindre. Skolernes
præcise støttetildeling afhænger af en række tildelingskriterier, som beskrives
nedenfor.
Det statslige tilskud til den enkelte frie grundskole
I dette afsnit ses der nærmere på de statslige driftstilskud, som tildeles de frie
grundskoler. Tilskuddene er sammensat af en række tilskud målrettet
forskellige driftsudgifter på frie grundskoler med forskellige kriterier for
støttetildeling.
Nogle af tilskuddene afhænger af skolens elevtal og andre af elevernes alder.
Det betyder, at de varierende elevtal, som spænder fra 10 til 1200 elever, (se
figur 4) samt alderssammensætningen på den enkelte skole har betydning for,
hvor meget den enkelte frie grundskole tildeles i støtte.
I 2018 beregnes støtten til hver enkelt frie grundskole ud fra følgende:
Undervisningstaxameter
(pr. elev, efter alder),
fællesudgiftstaxameter
(pr. elev,
efter antal elever på skolen),
bygningstilskud
(pr. elev),
grundtilskud
(pr. skole,
dog med et maksimalt beløb pr. elev),
inklusionstilskud
(pr. skole, efter antal
elever på skolen) samt
specialundervisningstilskud
(pr. elev, for børn som
opfylder visse kriterier). 2018-taksterne kan aflæses i bilag 2.
For at illustrere betydningen af de forskellige tildelingskriterier, er der nedenfor
angivet nogle illustrative eksempler på, hvor meget skolernes størrelse betyder
for den samlede støttetildeling til de enkelte skoler.
10/21
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 151: Notat om de forskelle der er i folkeskolers og frie grundskolers statslige og kommunale tilskud
1927092_0011.png
Illustrative eksempler på tilskud til de frie grundskoler
Tildelingskriterierne resulterer i nogle forskelle, hvor små skoler modtager
større tilskud pr. elev end store skoler. Figur 5 nedenfor illustrerer disse
forskelle, baseret på antagelser som er beskrevet i noten under figuren. Det
bemærkes, at der er tale om illustrative eksempler, der skal vise, hvor stor
betydning skolestørrelsen har for det samlede tilskud til de enkelte skoler. Det
nøjagtige støttebeløb pr. elev til de enkelte skoler vil således afvige fra tallene
i figur 5, hvis elevsammensætningen afviger fra antagelserne i eksemplet.
Figur 5. Tilskud pr. elev til frie grundskoler i 2018
Kr. pr. elev
60.000
50.000
40.000
30.000
20.000
10.000
-
70 elever
100 elever
200 elever
300 elever
400 elever
800 elever
Note: Det antages, at 70 pct. af eleverne er under 13 år (undervisningstaxameter, takst 1), og 30
pct. af eleverne er over 13 år, men ikke 10. klasses elever (undervisningstaxameter, takst 2).
Antagelsen om, at 70 pct. af eleverne er under 13 år, mens 30 procent af eleverne er over 13 år,
er ikke langt fra virkeligheden. For folkeskoleelever og frie grundskoleelever er fordelingen samlet
set således, at 70 pct. af eleverne er under 13 år, og 30 pct. af eleverne er over. For
folkeskoleeleverne alene er 71 pct. af eleverne under 13 år, og for de frie grundskoler alene er 65
pct. af eleverne under 13 år. Hvis vægtningen var lavet 65/35, fremfor 70/30, ville støtten til de frie
grundskoler være 562 kr. højere, og hvis vægtningen var lavet 71/29 fremfor 70/30, ville støtten
være 112 kr. lavere i alle søjlerne. Vægtningen har betydning, idet taxameterbeløbet er omkring
10.000 kr. højere pr. elev for elever over 13 år. Beregningerne er foretaget på baggrund af elever,
der ikke omfattes af specialundervisningstilskud.
Kilde: Finanslovskonto 20.22.01 og egne beregninger.
55.019
52.730
50.026
48.056
46.888
45.128
Figuren viser, at i det illustrative eksempel ovenfor vil en fri grundskole med 70
elever modtage 55.019 kr. i tilskud pr. elev, mens en skole med 100 elever vil
modtage 52.730 kr. pr. elev. En skole med 200 elever vil modtage 50.026 kr.
pr. elev, og en skole med 300 elever vil modtage 48.056 kr. pr. elev. En skole
med 400 elever vil modtage 46.888 kr. pr. elev og endelig vil en skole med 800
elever modtage 45.128 kr. pr. elev. Der er altså her et spænd i tilskuddenes
størrelse på omkring 10.000 kr. pr. elev fra en skole med 70 elever til en skole
med 800 elever under de givne forudsætninger.
Figur 6 nedenfor viser samme eksempel som figur 5, og er baseret på samme
antagelser. Hvor figur 5 viser det samlede støtteniveau pr. elev, viser figur 6
også hvor store variationer de enkelte tilskudssatser giver, som følge af
skolernes størrelse. Det ses af figur 6, at både fællesudgiftstaxameter-
tilskuddet, grundtilskuddet og inklusionstilskuddet er højest målt pr. elev på de
11/21
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 151: Notat om de forskelle der er i folkeskolers og frie grundskolers statslige og kommunale tilskud
1927092_0012.png
små skoler, mens undervisningstaxametertilskuddet samlet set udgør 38.526
kr. ved den valgte elevsammensætning.
Figur 6. Tilskud pr. elev til frie grundskoler i 2018, fordelt på tilskud
Kr. pr. elev
60.000
50.000
40.000
30.000
20.000
10.000
-
70 elever
100 elever
200 elever
300 elever
400 elever
800 elever
Undervisningstaxameter, takst 1
Bygningstilskud
Fællesudgiftstaxameter, takst 2
Inklusionstilskud
Note: Samme antagelse som for figur 5.
Kilde: Finanslovskonto 20.22.01 og egne beregninger.
Undervisningstaxameter, takst 2
Fællesudgiftstaxameter, takst 1
Grundtilskud
Når støtten er højest pr. elev på de små skoler, understøttes mulighederne
rundt om i landet for at starte nye frie grundskoler, eksempelvis når små
kommuneskoler lukker, eller der af andre hensyn (pædagogiske hensyn,
visionære hensyn osv.) ønskes at oprette en fri grundskole. Opbygningen af
det statslige tilskudssystem betyder dog, at de frie skoler
kan
have incitament
til at balancere skolens størrelse i forhold til de tilskud de modtager fra staten,
der som figur 6 viser, er højest for de mindste skoler.
I det følgende afsnit ses der nærmere på de statslige bidrag til drift af
folkeskolerne gennem bloktilskuddet. Kommunerne er underlagt nogle andre
principper for tildeling af støtte, som eksempelvis ikke afhænger af skolernes
elevtal. Det resulterer i nogle forskelle mellem kommunernes incitamenter til
drift af skoler sammenholdt med de frie grundskolers incitamenter til drift af
skoler.
Kommunernes økonomi i relation til grundskoleundervisning
I dette afsnit behandles kommunernes økonomi i relation til grundskole-
undervisningen. Første del beskriver princippet for tildeling af statslig støtte til
kommunerne gennem bloktilskuddet. Anden del vedrører variationer i de
kommunale udgiftsniveauer for folkeskoledrift. Endelig vedrører tredje del
kommunernes incitamenter i relation til de frie grundskoler, hvor der blandt
andet ses nærmere på konsekvenserne af elevskift og kommunale
skolelukninger.
12/21
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 151: Notat om de forskelle der er i folkeskolers og frie grundskolers statslige og kommunale tilskud
1927092_0013.png
Statsligt tilskud til drift af folkeskoler
Kommunerne tildeles statslige midler til drift af folkeskoler gennem det såkaldte
bloktilskud. Når en elev skifter fra en folkeskole til en frie grundskole, skal
kommunen tilbagebetale et beløb til staten. Den andel af bloktilskuddet, som
kommunerne skal tilbagebetale, defineres her som værende statens bidrag til
drift af folkeskolen. Beløbet udgør i 2018 38.017 kr. pr. elev, for elever uden
specialundervisningsbehov.
9
I modsætning til støttesystemet gældende for frie grundskoler, hvor små skoler
får mere end store skoler, er der for kommunerne kun én sats pr. elev, uanset
skolernes størrelse. Bloktilskud giver derved kommunerne frihed i forhold til,
hvordan de vælger at drive deres folkeskoler. Det ensartede tilskud giver
incitament til at drive folkeskole billigst muligt i forhold til den kvalitet og andre
hensyn, som kommunen vægter.
Det betyder, at kommunerne og de frie grundskoler træffer beslutninger med
forskelligt afsæt. Hvor kommunerne har frihed inden for det faste
bloktilskudsbeløb, så afhænger de frie grundskolers støtte af elevtal og
alderssammensætning. Kommunerne og de frie grundskoler har dermed ikke
ens incitamenter i forhold til den tildelte statslige støtte.
Kommunernes udgifter til folkeskoledrift varierer også
Ifølge ministersvar på UNU spørgsmål 183 alm del (2017-18) har ingen
kommuner en gennemsnitlig udgift til skoledrift under de gennemsnitlige tilskud
til de frie grundskoler.
Inden for de enkelte kommuner vil der i realiteten være kommunale skoler, hvor
udgiften pr. elev vil ligge både under og over det kommunale gennemsnit.
Variationer indenfor en kommune kan eksempelvis skyldes forskelle i elevtal,
klassekvotienter, elevsammensætninger, lønudgifter, udgifter til undervisnings-
materiale, udgifter forbundet med skolens bygninger osv. I øvrigt samme
variationer som også kan gøre sig gældende for de frie grundskoler.
Kommunernes incitamenter i relation til de frie grundskoler
Når en elev skifter fra en folkeskole til en fri grundskole, skal kommunen
tilbagebetale det statslige tilskud til skoledrift på 38.017 kr. Generelt skal
kommunen derfor alt andet lige forholde sig til, at kommunen mister 38.017 kr.
pr. elev der skifter til en fri grundskole. Det vil afhænge af de konkrete
omstændigheder, hvordan det vil påvirke den enkelte kommunes økonomi.
Figur 7 nedenfor er sammensat af flere dele.
9
Kilde: Finanslovskonto 20.22.22. (se også bilag 2).
13/21
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 151: Notat om de forskelle der er i folkeskolers og frie grundskolers statslige og kommunale tilskud
1927092_0014.png
For det første vises variationerne i den statslige støtte til de frie grundskoler ved
70 og 800 elever fra figur 5. Figur 7 viser også det gennemsnitlige støttebeløb
ved koblingsprocenten. Disse beløb er i figur 7 tillagt forældrenes egenbetaling,
som spænder i størrelsesordenen 3.000 kr. til 30.000 kr. pr. år
10
.
Egenbetalingen på de frie grundskoler er angivet ved det skraverede felt. Der
vil være nogle skoler hvor egenbetalingen kun udgør omkring 3.000 kr., og
nogle skoler hvor egenbetalingen udgør i størrelsesordenen 30.000 kr. Der er
ikke medtaget andre donationer fra private, fonde osv. ud over forældrenes
egenbetaling og de statslige tilskud.
For det andet viser figur 7 spændet i kommunernes udgifter til drift af
folkeskoler. Ifølge ministersvar på UNU spørgsmål 183 alm del (2017-18), er
Kolding den kommune i landet der ved regnskab for 2016 havde de laveste
udgifter til drift af folkeskoler, svarende til 51.193 kr. Ishøj havde de næsthøjeste
udgifter til drift af folkeskoler, svarende til 92.232 kr., kun overgået af Samsø
der med udgifter pr. elev på 96.194 kr. toppede listen. I samme år udgjorde
landsgennemsnittet 68.297 kr. pr. elev. Tallene for Kolding, Ishøj og
landsgennemsnittet fremgår også af figur 7.
Kolding, Dragør, Gentofte og Sorø har alle gennemsnitlige udgifter til
kommunernes folkeskoler, der ligger under eller på niveau med det statslige
tilskud til de mindste frie grundskoler. Der vil i alle kommuner være skoler, hvis
udgifter overstiger kommunens gennemsnitlige folkeskoleudgifter og skoler,
hvis udgifter er lavere end kommunens gennemsnitlige folkeskoleudgifter.
Således kan der i flere kommuner være skoler, hvor driftsudgifterne til
folkeskolen er lavere end støtten til mindre frie grundskoler.
10
Dog udgjorde forældrebetalingen på en enkelt international skole (Copenhagen International
School) hele 108.000 kr. pr. år.
14/21
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 151: Notat om de forskelle der er i folkeskolers og frie grundskolers statslige og kommunale tilskud
1927092_0015.png
Figur 7. Offentlig støtte til frie grundskoler og udgifter til folkeskoledrift
Kr. pr. elev
100.000
80.000
60.000
40.000
20.000
-
70 elever
Koblingsprocent 76
Kolding
Kommunegns.
800 elever
Ishøj
3.000
17.002
38.017
54.215
3.000
11.615
38.017
3.000
7.111
38.017
13.176
38.017
30.280
38.017
38.017
Statslig støtte til frie grundskoler
Høj forældrebetaling til frie grundskoler
Kommunal finasiering af folkeskoledrift
Udgifter til drift af folkeskole
Lav forældrebetaling til frie grundskoler
Statslig finansiering af folkeskoledrift
Statslig finansiering af støtte til frie grundskoler
Kommunal finansiering af støtte til frie grundskoler
Note 1: Der er anvendt samme antagelser ved beregning af offentlig støtte til frie grundskoler som
i figur 5.
Note 2: Ishøj er medtaget frem for Samsø, da der gælder nogle særlige forhold for småøer.
Kilde: Finanslovskonto 20.22.01, finanslovskonto 20.22.22.,
https://www.ft.dk/samling/20171/almdel/unu/spm/183/svar/1462391/1851622.pdf
og egne
beregninger.
Som det også ses af figur 7, finansieres folkeskolerne dels gennem
bloktilskuddet og dels af kommunen selv. Der er store forskelle på
kommunernes egenfinansiering. Landsgennemsnittet for kommunernes
egenfinansiering ligger på 30.280 kr. pr. elev. Kolding kommune, der har de
laveste folkeskole-udgifter, finansierer selv 13.176 kr. pr. elev, mens Ishøj
kommune, med de næsthøjeste folkeskoleudgifter selv finansierer 54.215 kr.
pr. elev i folkeskolen. Det svarer til en forskel på godt 41.000 kr. pr. elev fra
Kolding til Ishøj.
Disse forskelle bevirker, at der for nogle kommuner kan være penge at spare
ved enten af sammenlægge eller lukke skoler. Nedenfor ses der nærmere på
de økonomiske konsekvenser for kommunerne ved elevskift og ved lukninger
af folkeskoler.
Konsekvenser af et elevskift
Det kan være svært at sige noget entydigt om konsekvenserne af, at en elev
skifter fra en folkeskole til en anden. I udgangspunktet vil det ikke have
konsekvens for kommunens samlede økonomi, om eleven går på den ene eller
den anden skole. Dog vil det være sådan, at hvis elevskiftet resulterer i en
klassesammenlægning på fraflytterskolen, så vil skolen umiddelbart kunne
spare nogle ressourcer, mens det vil føre til øgede udgifter for tilflytterskolen,
hvis skoleskiftet fører til klasseopsplitning på tilflytterskolen. Både
klassesammenlægning og klasseopdelinger vil kunne øge de kommunale
lønningsudgifter til lærere og andet personale i overgangsperioderne pr. elev.
15/21
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 151: Notat om de forskelle der er i folkeskolers og frie grundskolers statslige og kommunale tilskud
1927092_0016.png
Således vil det afhænge af omstændighederne, hvordan et internt skoleskift vil
påvirke kommunernes økonomi, samlet set.
Der vil også være forskel på konsekvenserne af, at en elev skifter fra en
folkeskole til en fri grundskole. Når en elev skifter til en fri grundskole reduceres
kommunens budget med det statslige tilskud pr. folkeskoleelev på 38.017 kr.,
som skal tilbagebetales til staten. Kommunens driftsudgifter vil imidlertid som
udgangspunkt være uændrede. Hvis skoleskiftet fra en folkeskole til en fri
grundskole muliggør en klassesammenlægning, vil kommunen dog
umiddelbart kunne realisere en besparelse, forudsat at eventuelle udgifter i
forbindelse med sammenlægningen ikke opvejer besparelsen.
Konsekvenser af en skolelukning
Hvis kommunens udgifter er ekstraordinært høje pr. elev i eksempelvis små
bysamfund med få elever, og kommunen ikke har held med at tiltrække flere
elever, kan kommunen have incitament til at lukke skolen. Det gælder uanset,
om eleverne flytter til en anden kommunal skole, eller om eleverne flytter til en
fri grundskole.
Hvis det forestilles, at udgifterne på den kommunale skole, som lukkes udgør
100.000 kr. pr. elev
11
, og eleverne skifter til naboskolen, hvor skoleudgifterne
kun kommer til at udgøre 85.000 kr. pr. elev, vil kommunen umiddelbart kunne
spare 15.000 kr. pr. elev (100.000 kr. fratrukket 85.000 kr.) for eleverne fra den
lukkede skole.
Hvis det derimod forestilles, at kommunen lukker skolen, og der i stedet
oprettes en fri grundskole til eleverne, vil kommunens besparelse umiddelbart
blive endnu højere. Kommunen skal tilbagebetale 38.017 kr. pr. elev, men
eliminerer samtidig skoleudgifterne på 100.000 kr. pr. elev. Dermed sparer
kommunen her eksempel 61.983 kr. pr. elev (100.000 kr. fratrukket 38.017 kr.).
Eksemplerne viser, at det har økonomisk betydning for kommunerne, at flere
og flere elever skifter væk fra folkeskolen. Eksemplerne viser også, at der som
konsekvens af det nuværende støttesystem, kan være kommuner som kan
spare penge ved at lukke folkeskoler.
Dette dokument er udarbejdet af Folketingets Administration til brug for
medlemmer af Folketinget. Efter ønske fra Folketingets Præsidium understøtter
Folketingets Administration det parlamentariske arbejde i Folketinget, herunder
lovgivningsarbejdet og den parlamentariske kontrol med regeringen ved at yde
upartisk faglig bistand til medlemmerne. Faglige noter udarbejdet af
Folketingets Administration er i udgangspunktet offentligt tilgængelige.
11
Dette studie angiver en kommunal udgift pr. elev på hele 116.000 kr. pr. elev i året før en
skolelukning:
https://www.fsl.dk/media/1808/bdo-rapport-fra-folkeskoler-til-frie-skoler-1-0.pdf
16/21
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 151: Notat om de forskelle der er i folkeskolers og frie grundskolers statslige og kommunale tilskud
1927092_0017.png
Bilag 1. Elever i folkeskoler og frie grundskoler 2010/2011 og 2017/2018,
fordelt på kommuner
2010/2011
Region
Kommune
Landsplan
Hovedstaden
Hovedstaden
Hovedstaden
Hovedstaden
Hovedstaden
Hovedstaden
Hovedstaden
Hovedstaden
Hovedstaden
Hovedstaden
Hovedstaden
Hovedstaden
Hovedstaden
Hovedstaden
Hovedstaden
Hovedstaden
Hovedstaden
Hovedstaden
Hovedstaden
Hovedstaden
Hovedstaden
Hovedstaden
Hovedstaden
Hovedstaden
Hovedstaden
Hovedstaden
Hovedstaden
Hovedstaden
Hovedstaden
Hovedstaden
Midtjylland
Midtjylland
Midtjylland
Midtjylland
Midtjylland
Midtjylland
Midtjylland
Albertslund
Allerød
Ballerup
Bornholm
Brøndby
Christiansø
Dragør
Egedal
Fredensborg
Frederiksberg
Frederikssund
Furesø
Gentofte
Gladsaxe
Glostrup
Gribskov
Halsnæs
Helsingør
Herlev
Hillerød
Hvidovre
Høje-Taastrup
Hørsholm
Ishøj
København
Lyngby-
Taarbæk
Rudersdal
Rødovre
Tårnby
Vallensbæk
Favrskov
Hedensted
Herning
Holstebro
Horsens
Ikast-Brande
Lemvig
Folkeskoler
85%
94%
100%
87%
79%
100%
100%
100%
94%
77%
73%
88%
88%
70%
78%
100%
73%
98%
91%
92%
76%
96%
81%
79%
86%
71%
86%
93%
95%
96%
93%
95%
92%
88%
88%
86%
92%
88%
Frie grundskoler
15%
6%
0%
13%
21%
0%
0%
0%
6%
23%
27%
12%
12%
30%
22%
0%
27%
2%
9%
8%
24%
4%
19%
21%
14%
29%
14%
7%
5%
4%
7%
5%
8%
12%
12%
14%
8%
12%
Folkeskoler
82%
93%
90%
84%
66%
93%
100%
100%
90%
73%
77%
83%
87%
69%
78%
100%
67%
87%
86%
92%
75%
90%
77%
75%
84%
71%
86%
92%
95%
96%
92%
91%
91%
85%
82%
84%
89%
88%
2017/2018
Frie grundskoler
18%
7%
10%
16%
34%
7%
0%
0%
10%
27%
23%
17%
13%
31%
22%
0%
33%
13%
14%
8%
25%
10%
23%
25%
16%
29%
14%
8%
5%
4%
8%
9%
9%
15%
18%
16%
11%
12%
17/21
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 151: Notat om de forskelle der er i folkeskolers og frie grundskolers statslige og kommunale tilskud
1927092_0018.png
Midtjylland
Midtjylland
Midtjylland
Midtjylland
Midtjylland
Midtjylland
Midtjylland
Midtjylland
Midtjylland
Midtjylland
Midtjylland
Midtjylland
Nordjylland
Nordjylland
Nordjylland
Nordjylland
Nordjylland
Nordjylland
Nordjylland
Nordjylland
Nordjylland
Nordjylland
Nordjylland
Sjælland
Sjælland
Sjælland
Sjælland
Sjælland
Sjælland
Sjælland
Sjælland
Sjælland
Sjælland
Sjælland
Sjælland
Sjælland
Sjælland
Sjælland
Sjælland
Sjælland
Syddanmark
Syddanmark
Norddjurs
Odder
Randers
Ringkøbing-
Skjern
Samsø
Silkeborg
Skanderborg
Skive
Struer
Syddjurs
Viborg
Aarhus
Brønderslev
Frederikshavn
Hjørring
Jammerbugt
Læsø
Mariagerfjord
Morsø
Rebild
Thisted
Vesthimmerland
Aalborg
Faxe
Greve
Guldborgsund
Holbæk
Kalundborg
Køge
Lejre
Lolland
Næstved
Odsherred
Ringsted
Roskilde
Slagelse
Solrød
Sorø
Stevns
Vordingborg
Assens
Billund
91%
79%
82%
84%
71%
88%
89%
95%
94%
84%
88%
86%
95%
89%
91%
93%
100%
90%
76%
96%
92%
93%
87%
88%
90%
88%
76%
77%
86%
94%
74%
89%
81%
88%
84%
83%
87%
85%
93%
84%
86%
95%
9%
21%
18%
16%
29%
12%
11%
5%
6%
16%
12%
14%
5%
11%
9%
7%
0%
10%
24%
4%
8%
7%
13%
12%
10%
12%
24%
23%
14%
6%
26%
11%
19%
12%
16%
17%
13%
15%
7%
16%
14%
5%
89%
74%
76%
80%
65%
88%
88%
94%
94%
78%
85%
84%
91%
85%
78%
91%
100%
82%
70%
95%
86%
85%
86%
82%
87%
83%
69%
74%
82%
88%
70%
85%
77%
73%
79%
78%
84%
81%
77%
75%
83%
90%
11%
26%
24%
20%
35%
12%
12%
6%
6%
22%
15%
16%
9%
15%
22%
9%
0%
18%
30%
5%
14%
15%
14%
18%
13%
17%
31%
26%
18%
12%
30%
15%
23%
27%
21%
22%
16%
19%
23%
25%
17%
10%
18/21
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 151: Notat om de forskelle der er i folkeskolers og frie grundskolers statslige og kommunale tilskud
1927092_0019.png
Syddanmark
Syddanmark
Syddanmark
Syddanmark
Syddanmark
Syddanmark
Syddanmark
Syddanmark
Syddanmark
Syddanmark
Syddanmark
Syddanmark
Syddanmark
Syddanmark
Syddanmark
Syddanmark
Syddanmark
Syddanmark
Syddanmark
Syddanmark
Esbjerg
Fanø
Fredericia
Faaborg-
Midtfyn
Haderslev
Kerteminde
Kolding
Langeland
Middelfart
Nordfyn
Nyborg
Odense
Svendborg
Sønderborg
Tønder
Varde
Vejen
Vejle
Ærø
Aabenraa
92%
100%
89%
70%
84%
90%
85%
83%
81%
94%
74%
82%
80%
86%
79%
95%
94%
85%
90%
88%
8%
0%
11%
30%
16%
10%
15%
17%
19%
6%
26%
18%
20%
14%
21%
5%
6%
15%
10%
12%
88%
100%
84%
67%
80%
89%
81%
86%
77%
92%
67%
79%
79%
79%
68%
93%
89%
80%
82%
85%
12%
0%
16%
33%
20%
11%
19%
14%
23%
8%
33%
21%
21%
21%
32%
7%
11%
20%
18%
15%
Kilde: Undervisningsministeriets uddannelsesstatistik om elever i folkeskolen og frie grundskoler
og egne beregninger.
19/21
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 151: Notat om de forskelle der er i folkeskolers og frie grundskolers statslige og kommunale tilskud
1927092_0020.png
Bilag 2. Finanslovskonto 20.22.01. Frie grundskoler
Generelle driftstilskud
Kr. pr. årselev
Grundtilskud
pr. skole, dog maks. 10.000 kr. pr. elev (svarende til 40 elever)
Undervisningstaxameter
Takst 1 (for årselever under 13 år)
Takst 2 (for årselever på eller over 13 år, men ikke i 10. klasse)
Takst 3 (for årselever i 10. klasse)
Fællesudgiftstaxameter
Takst 1 (for antal årselever, der ikke overstiger 220 årselever)
Takst 2 (for antal årselever, der overstiger 220 årselever)
Bygningstilskud
pr. elev
Tilskud til kostafdelinger ved frie grundskoler
pr. kostelev
Tilskud til SFO
pr. SFO-elev
Specialundervisningstilskud
Takst for 1. specialundervisningselev
Takst for 2. specialundervisningselev
Takst for 3. og følgende specialundervisningselever
Takst for 13. og følgende specialundervisningselever på profilskoler
Inklusionstilskud pr. skole
0 - 149 elever
150 - 299 elever
300 - 449 elever
450 elever og derover
Kilde: Undervisningsministeriets takstkatalog, finanslovskonto 20.22.01,
https://uvm.dk/institutioner-og-drift/oekonomi-og-drift/regulerede-institutioner/takstkatalog-og-
finanslov/takstkatalog
400.000
35.151
46.400
45.295
6.675
2.670
2.188
49.732
7.699
125.375
112.837
75.225
49.624
134.087
127.382
120.678
113.974
20/21
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 151: Notat om de forskelle der er i folkeskolers og frie grundskolers statslige og kommunale tilskud
1927092_0021.png
Bilag 3. Finanslovskonto 20.22.22. Kommunale bidrag vedrørende frie
grundskoler og efterskoler
Bopælskommunen betaler bidrag til staten for elever i frie grundskoler og elever under
18 år på efterskoler.
Kommunale bidrag vedrørende frie grundskoler
Undervisning ved frie grundskoler
Undervisning ved frie grundskoler på småøer
SFO ved frie grundskoler
Kr. pr. elev
38.017
51.820
7.699
Kommunale bidrag vedrørende efterskoler
Undervisning ved efterskoler
Kilde: Undervisningsministeriets takstkatalog, finanslovskonto 20.22.22,
https://uvm.dk/institutioner-og-drift/oekonomi-og-drift/regulerede-institutioner/takstkatalog-og-
finanslov/takstkatalog
36.797
21/21