Den 6. juli 2018
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Forslag til Europa-Parlamentets
og Rådets forordning om oprettelse af ”Erasmus”:
EU-
programmet for uddannelse, ungdom og idræt og om ophævelse af forordning (EU) nr.
1288/2013
KOM(2018)367
1. Resumé
Kommissionen har ved KOM(2018)367 af 30. maj 2018 fremlagt forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
om oprettelse af ”Erasmus”: EU-programmet
for uddannelse, ungdom og idræt 2021-2027 og om ophævelse af
forordning (EU) nr. 1288/2013 (det nuværende Erasmus+- program gældende for 2014-2020). Forslaget er fremsat
med hjemmel i TEUF artikel 165, stk. 4, og artikel 166, stk. 4, og skal behandles efter den almindelige
lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal. Forslaget er et sektorprogram
under den flerårige finansielle ramme for 2021-2027.
Programmets overordnede formål er at understøtte den uddannelsesmæssige, professionelle og personlige udvikling af
personer inden for uddannelse, ungdom og idræt i Europa og uden for Europa og derigennem bidrage til bæredygtig vækst,
beskæftigelse, og social sammenhængskraft og styrkelse af den europæiske identitet. Som led heri skal programmet udgøre
et væsentligt redskab for udviklingen af et europæisk uddannelsesområde og understøtte det europæiske strategiske
samarbejde inden for uddannelse med dets underliggende sektorstrategier. Endelig skal det fremme samarbejdet som led i
EU’s ungdomsstrategi 2019-2027
og udvikle den europæiske dimension i idræt.
Erasmus-programforslaget indeholder tre nøgleaktioner, som går på tværs af alle tre sektorområder for uddannelse,
ungdom og idræt, nemlig læringsmobilitet (nøgleaktion 1), samarbejde mellem organisationer og institutioner (nøgleaktion
2) og støtte til politikudvikling og samarbejde (nøgleaktion 3).
I Kommissionens forslag til en flerårig finansiel ramme for 2021-2027 er der i alt afsat 30 mia. euro svarende til ca.
222,9 mia. kr. i løbende priser til programmet Erasmus under budgetkategori 2 (samhørighed og værdier). Det endelige
beløb fastsættes som led i forhandlingerne om den flerårige finansielle ramme for 2021-2027. Derudover vil et endnu ikke
defineret beløb blive afsat under budgetkategori 6 (Naboområder og verden) fra forskellige instrumenter for EU’s
samarbejde udadtil for at fremme programmets internationale dimension til aktioner, der gennemføres og forvaltes ifølge
Erasmus-forordningen.
En vedtagelse af forslaget forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget har statsfinansielle
konsekvenser
i form af en udgift på EU’s flerårige finansielle ramme 2021-2027.
Kommissionen foreslår et samlet
udgiftsniveau til Erasmus-programmet på 30 mia. euro (ca. 222,9 mia. kr.) i løbende priser. Danmark betaler ca. 2 pct.
af EU’s udgifter, svarende til en
statslig udgift på ca. 4,458 mia. kr. i løbende priser. Hertil bemærkes det, at indsatsen
under budgetkategori 6, afhængigt af den endelige udmøntning og linket mellem Erasmus og de nævnte instrumenter for
EU’s samarbejde udadtil,
vil kunne have statsfinansielle konsekvenser via EU's budget. Hvis forslaget gennemføres som
forelagt, vil der
–
i lighed med det nuværende Erasmus+-program
–
være statslige udgifter i form af national
medfinansiering til administrationen af programmet. Den konkrete størrelse på den nationale medfinansiering kan på
nuværende tidspunkt ikke specificeres. Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske og
erhvervsøkonomiske konsekvenser eller konsekvenser for beskyttelsesniveauet.
Regeringen er overordnet positiv over for Kommissionens forslag til Erasmus-program, for så vidt angår programmets
virke. Programforslaget fastholder den overordnede struktur fra det nuværende Erasmus+-program med dets integration af