En ud af tre unge oplever ikke
uddannelsesparathedsvurderingen
som en hjælp
21.06.2018
Baggrund
Uddannelsesparathedsvurderingerne er iværksat med det formål at give skoler og Ungdommens Ud-
dannelsesvejledning (UU) mulighed for at hjælpe elever, der ikke umiddelbart vurderes at have de
nødvendige forudsætninger for at kunne begynde på en ungdomsuddannelse efter grundskolen.
Processen indledes i 8. klasse, hvor elevens faglige, personlige og sociale forudsætninger for ung-
domsuddannelse vurderes. Det er skolens leder der skal sørge for, at der sker en vurdering af elever-
nes forudsætninger. UU og skolens leder skal i samarbejde iværksætte en målrettet indsats for ele-
ver, der er vurderet ikke- uddannelsesparate. Det skal fremgå af elevplanen, hvilken indsats der skal
iværksættes.
Dette notat beskriver 9. klasseelevers oplevelse af uddannelsesparathedsprocessen.
Hovedresultater
En tredjedel af de ikke-parate unge oplever ikke uddannelsesparathedsvurderingen som en
hjælp
40 % af de ikke-parate unge oplever ikke nogen opfølgning på uddannelsesparathedsvurderin-
gen
Unge, der har oplevet opfølgning på uddannelsesparathedsvurderingen, er også mere tilbøjelige
til at se den som en hjælp.