Undervisningsudvalget 2017-18
UNU Alm.del Bilag 145
Offentligt
1921581_0001.png
En ud af tre unge oplever ikke
uddannelsesparathedsvurderingen
som en hjælp
21.06.2018
Baggrund
Uddannelsesparathedsvurderingerne er iværksat med det formål at give skoler og Ungdommens Ud-
dannelsesvejledning (UU) mulighed for at hjælpe elever, der ikke umiddelbart vurderes at have de
nødvendige forudsætninger for at kunne begynde på en ungdomsuddannelse efter grundskolen.
Processen indledes i 8. klasse, hvor elevens faglige, personlige og sociale forudsætninger for ung-
domsuddannelse vurderes. Det er skolens leder der skal sørge for, at der sker en vurdering af elever-
nes forudsætninger. UU og skolens leder skal i samarbejde iværksætte en målrettet indsats for ele-
ver, der er vurderet ikke- uddannelsesparate. Det skal fremgå af elevplanen, hvilken indsats der skal
iværksættes.
Dette notat beskriver 9. klasseelevers oplevelse af uddannelsesparathedsprocessen.
Hovedresultater
En tredjedel af de ikke-parate unge oplever ikke uddannelsesparathedsvurderingen som en
hjælp
40 % af de ikke-parate unge oplever ikke nogen opfølgning på uddannelsesparathedsvurderin-
gen
Unge, der har oplevet opfølgning på uddannelsesparathedsvurderingen, er også mere tilbøjelige
til at se den som en hjælp.
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 145: Orientering om EVA-notat om uddannelsesparathedsvurdering
1921581_0002.png
Kontakt
Chefkonsulent Anne Sophie Madsen, 2628 7393, [email protected]
Kommunikationschef Trine Borg Harrild, 4091 0021, [email protected]
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 145: Orientering om EVA-notat om uddannelsesparathedsvurdering
1921581_0003.png
1.1 40 % af de ikke-parate elever oplever ikke opfølgning på
uddannelsesparathedsvurderingen
Det er intentionen med uddannelsesparathedsvurderingen, at skolen og UU på baggrund af vurderingen skal
iværksætte en målrettet indsats, der skal hjælpe den enkelte unge til at blive uddannelsesparat.
Tabel 1 viser, hvilke former for opfølgning de unge, der blev erklæret ikke-parate i 8. klasse, oplever. I alt 40 % af
de ikke-parate
unge angiver i . klasse, at der ikke er ”sket noget særligt” i . og . klasse, som skulle hjælpe dem
til at blive uddannelsesparate.
Det er ligeledes begrænset, hvad de øvrige unge har oplevet af tiltag. Blot 18 % af de ikke-parate unge har ople-
vet, at deres lærere har været mere opmærksomme på dem i timerne, 16 % har haft løbende snakke med deres
UU-vejleder, mens 15 % angiver, at de har fået mere hjælp hjemmefra. De øvrige tiltag som fx ekstraundervisning
eller særlige brobygningsforløb forekommer i endnu mindre omfang.
TABEL 1
Har du oplevet, at der er sket noget særligt i 8. og 9. klasse, som skulle hjælpe dig
til at blive uddannelsesparat i 9. klasse? (N = 588)
Antal
Nej, der er ikke sket noget særligt
Lærerne har været mere opmærksomme på mig i timerne
Jeg har løbende snakket med min UU-vejleder
Jeg har fået mere hjælp hjemmefra
Lærerne har givet mig mere støtte i dagligdagen
Jeg har løbende snakket med min lærer om uddannelsesparathed og uddannelsesvalg
Jeg har fået ekstraundervisning i fx dansk eller matematik
Jeg har haft et eller flere særlige praktikforløb
Jeg har haft et eller flere særlige brobygningsforløb på en ungdomsuddannelse
Jeg har deltaget i et forløb uden for den normale undervisning, hvor jeg skulle blive bedre til personlige eller
social
Jeg har haft en mentor
Andet, skriv
Total
235
106
94
86
81
57
53
39
34
21
Procent
40 %
18 %
16 %
15 %
14 %
10 %
9%
7%
6%
4%
18
66
890
3%
11 %
151 %
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse om unges veje i uddannelsessystemet gennemført af Epinion på vegne af Danmarks Evalueringsinstitut,
2018
1.2 En ud af tre ikke-parate unge oplever ikke
uddannelsesparathedsvurderingen som en hjælp
Tabel 2 viser, at mere end hver tredje ikke-parate ung oplever, at processen omkring uddannelsesparathedsvur-
deringen kun ”i mindre grad”
% eller ”slet ikke”
% har
været en hjælp til at blive mere uddannelsesparat.
% af de unge oplever, at processen i ”høj grad” har været en hjælp, men % angiver, at processen i ”nogen
grad” har været en hjælp.
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 145: Orientering om EVA-notat om uddannelsesparathedsvurdering
1921581_0004.png
TABEL 2
I hvilken grad har du samlet set oplevet hele processen omkring
uddannelsesparathedsvurderingen som en hjælp til at blive mere parat til en
ungdomsuddannelse?
Antal
I høj grad
I nogen grad
I mindre grad
Slet ikke
Ved ikke
Total
65
218
106
101
98
588
Procent
11 %
37 %
18 %
17 %
17 %
100 %
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse om unges veje i uddannelsessystemet gennemført af Epinion på vegne af Danmarks Evalueringsinstitut,
2018
1.3 Unge, der har oplevet særlige tiltag i 8. og 9. klasse, ser i
højere grad processen som en hjælp
Figur 1 viser, at unge har oplevet, at uddannelsesparathedsvurderingen gav anledning til særlige tiltag, er langt
mere tilbøjelige til
i ”høj grad” eller ”nogen grad”
at se processen som en hjælp til at blive mere uddannelsespa-
rate (58 % sammenlignet med 33 %).
FIGUR 1
Oplevelse af processen omkring uddannelsesparathedsvurderingen som en hjælp
fordelt på, om den unge oplever, at vurderingen har givet anledning til særlige
tiltag
Har ikke oplevet
særlige tiltag
(n = 235)
Har oplevet
særlige tiltag
(n = 353)
0%
20 %
33
47
20
58
27
15
40 %
I høj grad / I nogen grad
60 %
I mindre grad / Slet ikke
Ved ikke
80 %
100 %
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse om unges veje i uddannelsessystemet gennemført af Epinion på vegne af Danmarks Evalueringsinstitut,
2018
Note: P-værdi < 0,001
1.4 Unge, der bliver erklæret parate i 9. klasse, ser i højere
grad processen som en hjælp
Figur 2 viser, at ikke-parate
unge, der i . klasse er blevet vurderet uddannelsesparate, er mere tilbøjelige til i ”høj
grad” eller ”nogen grad” at opfatte
processen som en hjælp til at blive mere uddannelsesparate (56 % sammenlig-
net med 43 %).
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 145: Orientering om EVA-notat om uddannelsesparathedsvurdering
1921581_0005.png
FIGUR 2
Oplevelse af processen omkring uddannelsesparathedsvurderingen som en hjælp
fordelt på, om den unge er blevet erklæret parat i 9. klasse
Ikke parat (n = 345)
43
40
18
Parat (n = 243)
56
29
14
0%
20 %
I høj grad / I nogen grad
40 %
60 %
I mindre grad / Slet ikke
Ved ikke
80 %
100 %
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse om unges veje i uddannelsessystemet gennemført af Epinion på vegne af Danmarks Evalueringsinstitut,
2018
Note: P-værdi < 0,001
1.5
At blive erklæret ”ikke-parat” kan virke demotiverende
og stressende
I spørgeskemaet havde de unge mulighed for at uddybe, hvorfor de oplever, at uddannelsesparathedsvurderingen
ikke har været en hjælp. Mange unge har valgt at skrive uddybende kommentarer. De unge peger overordnet på
tre ting:
Vurderingen har virket demotiverende eller stressende
Der har manglet opfølgning
Vurderingen opleves som formålsløs eller ubrugelig.
Eleverne skriver eksempelvis:
Det har ikke været en god hjælp, fordi min motivation, efter at have det fået fortalt, er gået i gulvet, og jeg har
ikke kunne koncentrere mig efter, fordi de samme tanker er gået igennem mit hoved "Jeg bliver ikke til noget"
"Jeg er ubrugelig" "Jeg har fejlet". Ting som det.
Altså du står lidt alene og ved ikke hvad du skal. Der må gerne være flere muligheder for at komme ud og opleve
noget. Man er bare bange for karakterne ikke er høje nok og så går alt sådan set galt.”
1.6
At blive erklæret ”ikke-parat” kan give incitament til at
gøre en større indsats
I spørgeskemaet havde de unge, der oplever vurderingen som en hjælp, tilsvarende mulighed for at uddybe. Her
peger de unge på overordnet set på tre ting:
-
-
-
Vurderingen har virket motiverende og har givet incitament til at gøre en større indsats
Vurderingen har hjulpet dem til at blive afklaret, fx på egne kompetencer og muligheder for uddannelse
Vurderingen har givet dem selvtillid.
Eleverne skriver eksempelvis:
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 145: Orientering om EVA-notat om uddannelsesparathedsvurdering
1921581_0006.png
Det har hjulpet mig med at jeg fik sagt mere i timerne og er kommet mere frem fra min generte side ved at jeg
havde noget at kæmpe for.
Det fik mig til at overveje, hvad jeg kunne, og hvad jeg kan blive bedre til, hvis jeg ønskede mig den uddannelse,
jeg gik efter.
Datagrundlag
De præsenterede tal er baseret på spørgeskemadata indsamlet i marts 2018 blandt et panel bestående af i
alt 4407 9. klasseelever i Danmark, der er fulgt siden 8. klasse. Oplysningerne om uddannelsesparatheds-
vurderingen er selvrapporterede og er således udtryk for de unges egen opfattelse af, hvorvidt de er erklæ-
ret uddannelsesparate og deres oplevelse af, hvilken hjælp de har modtaget i den forbindelse.
14 % af de unge i undersøgelsen har angivet, at de blev erklæret ikke-parate i 8. klasse. Ifølge det nationale
register optagelse.dk er det dog 21 % af eleverne i undersøgelsen, der blev vurderet ikke-parate.
EVA har også i en tidligere undersøgelse vist, at der er stor forskel på, hvad de unge selv tror om deres vur-
dering, og den registrering af de unges parathed, der er foretaget i optagelse.dk. Uddannelsesparatheds-
vurderingen i 8. klasse lader dermed til at være præget af uklarhed.
1
EVA undersøger unges vej mod ungdomsuddannelse
Notatet er en del af en større undersøgelse, hvor EVA gennem fire år følger en årgang af unge, fra de går i 8.
klasse. Undersøgelsen skal skabe en dybere forståelse for, hvad der har betydning for de unges valgproces
og overgang til ungdomsuddannelse, og give viden om betydningen af de rammer og indsatser, der tilbydes
i skoler, på uddannelsesinstitutioner og i vejledningssystemet.
Notatet er den fjerde udgivelse i rækken. De øvrige udgivelser kan hentes på følgende link:
https://www.eva.dk/grundskole/unges-vej-mod-ungdomsuddannelse
1 Omkring 20 % af de ikke-parate unge i 8. klasse i skoleåret 2016/17 tror selv, at de er blevet erklæret parate, og 25 % ved ikke, om de er blevet vurderet parate,
eller mener slet ikke, at de er blevet vurderet jf.
”Uddannelsesparathed i . klasse”, EVA
.