Undervisningsudvalget 2017-18
UNU Alm.del Bilag 140
Offentligt
Sagsnr. 18/06509
Undervisningsministeriet
Juni 2018
UDKAST
Forslag
til
Lov om et nationalt naturfagscenter
Kapitel 1
Et nationalt naturfagscenter
§ 1.
Et nationalt naturfagscenter er en selvejende institution inden for den offentlige forvaltning.
Stk. 2.
Centeret har til formål at styrke kvaliteten af undervisning i naturfag og naturvidenskab samt
fremme interessen for, og rekrutteringen til uddannelse og beskæftigelse inden for naturvidenskab.
Centeret skal desuden bidrage til at styrke vidensgrundlaget for fornyelse og udvikling af undervisning i
naturfag og naturvidenskab.
§ 2.
Centeret udvikler, indsamler og formidler viden inden for undervisning i naturfag og
naturvidenskab. Centeret samarbejder med undervisningsministeren og andre relevante offentlige og
private interessenter indenfor centerets virke. Centeret formidler resultaterne af centerets arbejde og
øvrige aktiviteter til relevante offentlige og private interessenter og offentligheden i øvrigt.
Stk. 2.
Centeret kan gennemføre andre aktiviteter, herunder konsulentbistand og rådgivning, i det
omfang det er foreneligt med varetagelsen af centerets opgaver efter stk. 1.
Kapitel 2
Styrelse
§ 3.
Centeret ledes af en centerbestyrelse, der er ansvarlig for centerets virke. Centerbestyrelsen
består af op til 7 medlemmer, der udpeges i deres personlige egenskab på følgende måde:
1) Op til 5 medlemmer udpeges af undervisningsministeren.
2) 1 medlem udpeges af uddannelses- og forskningsministeren.
3) 1 medlem udpeges af undervisningsministeren og uddannelses- og forskningsministeren i
forening. Dette medlem skal så vidt muligt være tilknyttet et tilsvarende udenlandsk center.
Stk. 2.
Centerbestyrelsens funktionsperiode er 4 år. Bestyrelsesmedlemmerne kan genudpeges én
gang.
Stk. 3.
Centerbestyrelsen vælger sin formand af egen midte.
§ 4.
Centerbestyrelsen varetager den overordnede ledelse af centeret og fastsætter centerets
virksomhed.
Stk. 2.
Centerets daglige ledelse forestås af en centerdirektør, der ansættes og afskediges af
centerbestyrelsen.
§ 5.
Centerbestyrelsen fastsætter centerets vedtægter, der godkendes af undervisningsministeren.
1
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 140: Høringsmateriale vedrørende forslag til lov om et nationalt naturfagscenter (lovudkast), fra undervisningsministeren
Sagsnr. 18/06509
Undervisningsministeriet
Juni 2018
UDKAST
Stk. 2.
Centerbestyrelsen fastlægger i vedtægten centerets organisation, herunder etableringen af
decentrale enheder. Bestyrelsen sikrer, at centeret deltager i nationale og internationale
netværksdannelser med andre væsentlige interessenter inden for undervisning i naturfag og
naturvidenskab.
Stk. 3.
Undervisningsministeren bestemmer, hvor i landet centeret er placeret.
§ 6.
Centerbestyrelsen udarbejder efter forslag fra centerdirektøren et årsprogram for centerets
virksomhed, herunder indsatsområder, et budget for centerets virksomhed, centerets regnskab samt en
årsberetning over centerets aktiviteter i det seneste år. Nærmere regler herfor fastsættes i centerets
vedtægter, jf. § 5.
Stk. 2.
Centerets årsprogram, jf. stk. 1, skal godkendes af undervisningsministeren og herefter
offentliggøres.
§ 7.
Centeret indgår en resultatkontrakt med undervisningsministeren.
Kapitel 3
Tilskud og drift
§ 8.
Undervisningsministeren yder tilskud til centerets drift. Undervisningsministeren fastsætter
nærmere betingelser for tilskuddet, herunder krav til gennemførelse af centerets aktiviteter. Tilskuddets
størrelse fastsættes på de årlige bevillingslove.
§ 9.
Centeret gennemfører af egen drift de i § 2, stk. 1, nævnte opgaver. Øvrige ministerier,
kommunalbestyrelser, regionsråd og andre offentlige institutioner samt øvrige uddannelsesinstitutioner
på Undervisningsministeriets område kan mod anvisning af finansiering hertil rekvirere ydelser hos
centeret inden for centerets formål, jf. § 2, stk. 2.
§ 10.
Centeret kan i overensstemmelse med sit formål modtage supplerende finansiel støtte i form af
tilskud og gaver mv. fra andre, jf. Finansministeriets gældende budgetvejledning. Oplysninger om
eventuelle tilskud og gaver mv. skal offentliggøres i centerets årsprogram, årsberetning og regnskab, jf.
§ 6, stk. 1.
Stk. 2.
Centeret kan inden for centerets formål drive indtægtsdækket virksomhed, jf. § 2, stk. 2.
§ 11.
Nedlægges centeret, tilfalder den del af centerets nettoformue, der hidrører fra statstilskuddet,
jf. § 8, staten. Resten af nettoformuen anvendes efter undervisningsministerens godkendelse i
overensstemmelse med centerets formål.
Stk. 2.
Ved centerets nedlæggelse forestås likvidationen af et likvidationsudvalg. Centerbestyrelsen
fastsætter i vedtægten nærmere regler om likvidationsudvalgets udpegning og funktion.
Tilsyn mv.
§ 12.
Undervisningsministeren fører tilsyn med centeret.
Stk. 2.
Finder undervisningsministeren, at centerets virksomhed ikke er i overensstemmelse med
denne lov eller de regler eller aftaler, der er fastsat eller indgået i henhold hertil, eller påbud, jf. stk. 3,
2
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 140: Høringsmateriale vedrørende forslag til lov om et nationalt naturfagscenter (lovudkast), fra undervisningsministeren
Sagsnr. 18/06509
Undervisningsministeriet
Juni 2018
UDKAST
kan ministeren tilbageholde tilskud, lade tilskud bortfalde helt eller delvis eller kræve tilskud
tilbagebetalt helt eller delvis. Tilskud, der tilbageholdes eller tilbagebetales, tilfalder staten.
Stk. 3.
Finder undervisningsministeren, at centerets virksomhed ikke er i overensstemmelse med
denne lov eller de regler eller aftaler, der er fastsat eller indgået i henhold hertil, kan ministeren udstede
påbud til bestyrelsen om at ændre den pågældende virksomhed.
§ 13.
Efterkommer bestyrelsen ikke påbud fra undervisningsministeren, eller forsømmer bestyrelsen i
væsentlig grad at varetage sine opgaver i overensstemmelse med lovgivningen, kan ministeren beslutte,
at
1) bestyrelsens opgaver eller dele heraf i en periode varetages af personer, der udpeges af ministeren,
eller
2) bestyrelsen træder tilbage, således at en ny bestyrelse skal udpeges efter reglerne i centerets
vedtægt.
Stk. 2.
Bringer bestyrelsen ved sine dispositioner centerets videreførelse i fare, kan
undervisningsministeren beslutte, at bestyrelsen straks træder tilbage og kan i forbindelse hermed
beslutte, at bestyrelsens opgaver i en periode fastsat af ministeren, eller indtil der efter ministerens
bestemmelse er udpeget en ny bestyrelse efter reglerne i centerets vedtægt, varetages af personer, der
udpeges af ministeren.
Oplysninger til undervisningsministeren
§ 14.
Undervisningsministeren kan indhente alle oplysninger fra centeret om centerets virksomhed,
herunder aktiviteter efter §§ 9 og 10, personale, udstyr, huslejeaftaler, aftaler om ejendomskøb, aftaler
om afsætning af centerets produktion og andre aftaler, centerets drift i øvrigt og om bestyrelsens
medlemmer, jf. § 3, til brug for fastlæggelse af tilskud, gennemgang af årsregnskaber, gennemførelse af
tilsyn og udarbejdelse af statistik.
Stk. 2.
Undervisningsministeren kan bestemme, at de i stk. 1 nævnte oplysninger skal leveres i
elektronisk form, herunder i hvilket format leveringen skal ske, samt fastsætte krav til kontrol og
sikkerhedsforanstaltninger.
Stk. 3.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om elektronisk kommunikation mellem centeret
og Undervisningsministeriet og mellem centeret og andre offentlige myndigheder og
uddannelsesinstitutioner omfattet af Undervisningsministeriets lovgivning, herunder om anvendelse af
digital signatur.
Stk. 4.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om elektronisk kommunikation mellem centeret
og elever, studerende mv., herunder om anvendelse af digital signatur.
Kapitel 4
Ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelser
§ 15.
Loven træder i kraft den 1. januar 2019.
Stk. 2.
Lov nr. 312 af 28. april 2009 om oprettelse af et nationalt center for undervisning i natur,
teknik og sundhed ophæves.
Stk. 3.
§ 3 får virkning fra førstkommende nybeskikkelse til centerbestyrelsen.
§ 16.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
3
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 140: Høringsmateriale vedrørende forslag til lov om et nationalt naturfagscenter (lovudkast), fra undervisningsministeren
Sagsnr. 18/06509
Undervisningsministeriet
Juni 2018
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
2. Baggrund
3. Lovforslagets hovedpunkter
3.1. Centerets formål og opgaver
3.1.1. Gældende ret
3.1.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3.2. Centerets organisering og styrelse
3.2.1. Gældende ret
3.2.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
4. De økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
5. De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
6. De administrative konsekvenser for borgere
7. De miljømæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer mv.
10. Sammenfattende skema
4
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 140: Høringsmateriale vedrørende forslag til lov om et nationalt naturfagscenter (lovudkast), fra undervisningsministeren
Sagsnr. 18/06509
Undervisningsministeriet
Juni 2018
UDKAST
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at opdatere og ajourføre lovgrundlaget for det nationale center for
undervisning i natur, teknik og sundhed.
Reguleringen af centerets formål og opgaver skal afspejle de organisatoriske justeringer, som centeret
har været igennem og samtidig skal lovgrundlaget også kunne tage højde for aktuelle og fremadrettede
tilpasninger i opgavevaretagelsen, som der måtte blive behov for.
2. Baggrund
Et nationalt center for undervisning i natur, teknik og sundhed er oprettet ved lov nr. 312 af 28. april
2009. Oprettelsen er sket efter anbefalinger i rapporten
”Et fælles løft”,
som arbejdsgruppen til
forberedelse af en national strategi for natur, teknik og sundhed afgav i 2008.
Centeret har til formål at styrke interessen for, rekrutteringen til og kvaliteten af undervisningen i
natur, teknik og sundhed i hele det danske uddannelsessystem.
Centeret har i perioden 2010-2013 arbejdet med følgende hovedmålsætninger:
- Udvikling af systematisk videndeling indenfor området ved blandt andet at kortlægge og
formidle eksisterende viden og skabe sammenhænge på langs og tværs i uddannelsessystemet.
- Fremme den naturvidenskabelige dimension af almendannelsen hos alle børn og unge ved
blandt andet at understøtte lærernes og institutionslederes arbejde med at udvikle
undervisningen indenfor natur, teknik og sundhed.
- Understøtte udviklingen af videnmiljøer med særlige kompetencer indenfor natur, teknik og
sundhed gennem understøttelse af samarbejde med uformelle miljøer.
Centeret har indenfor hovedmålsætningerne arbejdet med indsatsområder indenfor indsamling af
viden, udbredelse af viden, videndeling og netværksdannelse, udvikling af undervisningsmaterialer,
afdækning af videnbehov samt fundraising.
Centeret har derudover arbejdet med mere fokuserede strategiske fokusområder i form af
kommunale strategier, uformelle miljøer, herunder skole-virksomhedssamarbejde mv., samt satsninger
på grundskole og overgange.
Centeret har som en del af centerets strategi for 2014-2017 haft følgende tre strategiske
fokusområder:
- Videndeling.
- Undervisning og rekruttering.
- Udvikling der forandrer.
Centeret har i forhold til »Videndeling« fungeret som videncenter. Centeret har skullet samarbejde
med relevante aktører med henblik på at afdække, indsamle og formidle viden og derigennem sikre alle
lærere adgang til evidensbaseret viden og debat om udviklingen indenfor undervisning i natur, teknik og
sundhed.
Centeret har i forhold til »Undervisning og rekruttering« skullet styrke undervisningen i og
rekruttering til natur, teknik og sundhed i grundskoler og ungdomsuddannelser. Centeret har skullet
gennem aktiviteter, anbefalinger og inspirationsmateriale understøtte og inspirere til udvikling og
5
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 140: Høringsmateriale vedrørende forslag til lov om et nationalt naturfagscenter (lovudkast), fra undervisningsministeren
Sagsnr. 18/06509
Undervisningsministeriet
Juni 2018
UDKAST
organisering af undervisningen, så elevernes faglige præstationer, uddannelsesvalg, opfattelse af naturfag
og almen dannelse inden for natur, teknik og sundhed udvikles i positiv retning.
Centeret har i forhold til »Udvikling der forandrer« skullet arbejde udviklingsorienteret med relevante
samarbejdspartnere om aktuelt prioriterede indsatser, som har skullet bidrage til forandringer i og
omkring undervisningen i natur, teknik og sundhed.
Centeret har som strategiske mål på grundskoleområdet prioriteret forankring af folkeskolereformen
i skolens naturfagsundervisning samt organisering og udvikling af undervisningen i natur, teknik og
sundhed. Centeret har i forhold til ungdomsuddannelser prioriteret en indsats, der har taget afsæt i
målsætningen om, at flere unge har skullet vælge de naturvidenskabelige linjer i de gymnasiale og
erhvervsrettede ungdomsuddannelser. Centeret har med hensyn til de videregående uddannelser
prioriteret en indsats, der har haft fokus på rekruttering til naturfaglige og tekniske studier samt et øget
valg af naturfaglige undervisningsfag i læreruddannelsen. Centeret har desuden haft en tværgående
målsætning om at styrke progression og sammenhæng op gennem uddannelsessystemet og ved
inddragelse af erhvervslivet og andre uformelle miljøer.
Centeret har gennemgået organisatoriske ændringer. Den erhvervsdrivende fond Danish Science
Factory blev med virkning fra 1. oktober 2015 virksomhedsoverdraget til centeret. Den nye samlede
organisation fik ved sammenlægningen navnet »Astra«.. Centeret blev endvidere med virkning den 1.
januar 2017 sammenlagt med Science Talenter ved Sorø Akademi skole (Mærsk McKinney Møller
Videncenter). Centeret fik i forbindelse med Regeringens geografiske flytninger af statslige
arbejdspladser »Bedre balance - statslige arbejdspladser tættere på borgere og virksomheder« (oktober
2015) nyt hjemsted i Sorø og har med udgangen af 2017 flyttet Centrets ledelse og en række
stabsfunktioner hertil..
Regeringen har den 13. marts 2018 præsenteret en national naturvidenskabsstrategi, der skal styrke
undervisning i naturvidenskab i grundskolen og ungdomsuddannelserne.
Den nye naturvidenskabsstrategi opstiller følgende to nationale målsætninger:
- Flere børn og unge skal interessere sig for naturfag i folkeskolen samt vælge naturvidenskabelige
gymnasiefag og erhvervsfaglige STEM-uddannelser. (STEM er en forkortelse, der betegner
kompetencer indenfor »Science, Technology, Engineering and Mathematics«.)
- Flere børn og unge skal være meget dygtige i naturvidenskabelige fag og erhvervsfaglige STEM-
uddannelser.
Naturvidenskabsstrategi indeholder følgende indsatsområder:
1. Styrket motivation og faglig fortælling.
2. Fagligt og didaktisk endnu dygtigere lærere i naturvidenskab.
3. Kontinuerlig faglig fornyelse af naturvidenskabelige fag.
4. Styrket talentudvikling og udnyttelse af nye teknologiske muligheder.
5. Lokal prioritering, faglige netværk og samarbejde.
Det fremgår heraf som et indsatsområde, at der skal være en gennemgang og målretning af Astra:
»Gennemgang og målretning af Astra
6
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 140: Høringsmateriale vedrørende forslag til lov om et nationalt naturfagscenter (lovudkast), fra undervisningsministeren
Sagsnr. 18/06509
Undervisningsministeriet
Juni 2018
UDKAST
Astra udvikler, samler og formidler viden og arbejder på at styrke netværk og understøtte relevant
videndeling med det mål at skabe rammer for en optimal læring på skolerne. Flere forskellige faktorer
påvirker centrets opgave og opgaveløsning i fremtiden.
Undervisningsministeriet vil se på, hvordan Astra endnu bedre kan håndtere de aktuelle og
fremtidige udfordringer inden for undervisningen i naturvidenskabelige fag i grundskolen og på
ungdomsuddannelserne. I den forbindelse vil der blive set på loven, herunder Astras formål og opgaver
efter nylige sammenlægninger og i forlængelse af nærværende naturvidenskabsstrategi.«
Som opfølgning på den nationale naturvidenskabsstrategi er der igangsat et arbejde med gennemgang
og refokusering af centerets opgaver. Formålet hermed er at sikre, at centeret skal endnu bedre kunne
håndtere aktuelle og fremtidige udfordringer inden for undervisning i naturfag og naturvidenskab.
Med lovforslaget foreslås opdatering og ajourføring af lovgrundlaget for centret, herunder dets virke
og funktion.
3. Lovforslagets hovedpunkter
3.1. Centrets formål og opgaver
3.1.1. Gældende ret
Centeret har til opgave at formidle kontakter og information mellem kommuner, grundskoler,
gymnasier, voksenuddannelsescentre, institutioner for erhvervsrettet uddannelse, erhvervsakademier,
professionshøjskoler, universiteter, forskningsinstitutioner, virksomheder og uformelle læringsmiljøer.
Centeret skal som led heri skabe kontakt mellem virksomheder og uddannelsessystemet, bl.a. ved at
danne netværk mellem personer fra uddannelsesinstitutioner og virksomheder og opsamle erfaringer fra
skole/virksomhedssamarbejdet. Centeret
skal endvidere skabe sammenhæng mellem
uddannelsesmålene og de aktiviteter, der gennemføres på museer, i naturvidenskabelige centre (science-
centre) og i andre uformelle læringsmiljøer.
Centeret skal endvidere understøtte initiativer med henblik på at skabe sammenhæng på langs i
uddannelseskæden fra indskoling til videregående uddannelser med henblik på at reducere
overgangsproblemer mellem grundskolen, ungdomsuddannelserne og de videregående uddannelser.
Centerets opgaver kan sammenfattes således:
At understøtte fornyelse af undervisningens form og indhold, herunder gennem it-baserede
undervisningsmaterialer, og bidrage til at skabe bedre sammenhæng i uddannelsessystemet.
At bidrage til at udvikle efteruddannelse af lærere og undervisere, så der sker en løbende
kvalitetsudvikling af undervisningen, og så interessen blandt elever og studerende fremmes.
At skabe et bedre samspil mellem forskellige sektorer, både mellem det formelle
uddannelsessystem og uformelle læringsmiljøer (private og offentlige virksomheder, museer,
oplevelsescentre mv.) og mellem forskellige dele af uddannelsessystemet.
At bidrage til at skabe danske netværk for undervisere, kommuner, uformelle læringsmiljøer mv.
med henblik på videndeling og struktureret erfaringsopsamling.
At indgå i internationale netværk med tilsvarende udenlandske centre med henblik på videndeling.
At indsamle og formidle erfaringer fra praksis og forskning i fagdidaktik med henblik på formidling
af viden til brug for evidensbaseret udvikling af undervisningsforløb mv. i en dansk sammenhæng.
7
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 140: Høringsmateriale vedrørende forslag til lov om et nationalt naturfagscenter (lovudkast), fra undervisningsministeren
Sagsnr. 18/06509
Undervisningsministeriet
Juni 2018
UDKAST
At yde støtte til projekter, der fremmer kvaliteten og fornyelsen af undervisningen i natur, teknik
og sundhed samt tilgrænsende områder. Projekter kan samfinansieres med andre interessenter inden for
natur, teknik og sundhed.
Centeret kan endvidere gennemføre andre aktiviteter, herunder konsulentbistand og rådgivning, i det
omfang dette er foreneligt med centerets kerneopgaver.
3.1.2. Ministeriets overvejelser
Centerets formål er i det gældende lovgrundlaget defineret igennem centerets opgavevaretagelse. Det
fremgår således af de gældende regler, hvordan centeret opfylder sit formål. Lovgrundlaget indeholder
overordnede beskrivelser af centerets kerneopgaver, som afspejler et behov, der var aktuelt på centerets
oprettelsestidspunkt.
Undervisningsministeriet vurderer, at centeret er en central aktør inden for undervisning i
naturvidenskabelige fag. Centeret er i kraft af sammenlægningerne med Danish Science Factory og
Science Talenterne blevet endnu mere central og kan medvirke til at skabe fælles retning indenfor det
naturvidenskabelige område, herunder talentudvikling. Dette skal centeret fortsætte med at gøre.
Centeret er tiltænkt at skulle løfte en række opgaver i den nye naturvidenskabsstrategi og tildeles en
rolle i implementeringen heraf.
3.1.3. Den foreslåede ordning
Med lovforslaget får centeret en overordnet formålsbeskrivelse. Centeret har fortsat til formål at
styrke kvaliteten af undervisning i naturfag og naturvidenskab samt fremme interessen for, og
rekrutteringen til uddannelse og beskæftigelse inden for naturvidenskab. Centeret vil derfor fortsat have
en understøttende rolle i forhold til at fremme naturvidenskab som en del af børns og unges dannelse.
Centeret skal desuden bidrage til at styrke vidensgrundlaget for fornyelse og udvikling af undervisning i
naturfag og naturvidenskab.
Med lovforslaget foreslås, at centeret får en overordnet opgavebeskrivelse. Centeret får til opgave at
udvikle, indsamle og formidle viden om undervisning i naturfag og naturvidenskab, herunder
talentudvikling. Naturfag er den alment anvendte betegnelser for naturfaglige fag i grundskolen, mens
der i ungdomsuddannelserne anvendes betegnelsen naturvidenskabelige fag. Betegnelsen naturfag og
naturvidenskab favner de naturfaglige og naturvidenskabelige fag i grundskolen og
ungdomsuddannelser, med en åbenhed for over tilgrænsende fagområder, særligt teknologi og anvendt
naturvidenskab samt matematik samt over tid at kunne inddrage nye fagområder, der er relevante i
sammenhæng med naturfag og naturvidenskab. Naturvidenskab referer desuden mere bredt til
naturvidenskabelig forskning, dvs. videnskab der har naturen som genstandsfelt og forskningsområde,
som også påvirker undervisning i naturfag og naturvidenskab i grundskolen og ungdomsuddannelserne,
herunder grundlæggende naturvidenskabelige metoder samt forskningsmæssige erkendelser.
Centeret får endvidere til opgave at samarbejde med undervisningsministeren og andre relevante
offentlige og private interessenter inden for centerets virke. Centeret får tillige til opgave at formidle
resultaterne af centerets arbejde og øvrige aktiviteter til relevante offentlige og private interessenter og
offentligheden i øvrigt.
8
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 140: Høringsmateriale vedrørende forslag til lov om et nationalt naturfagscenter (lovudkast), fra undervisningsministeren
Sagsnr. 18/06509
Undervisningsministeriet
Juni 2018
UDKAST
Centeret vil som hidtil fortsat kunne gennemføre andre aktiviteter, herunder konsulentbistand og
rådgivning, i det omfang det er foreneligt med varetagelse af centerets opgaver.
3.2. Centerets organisering og styrelse
3.2.1. Gældende ret
Centeret er oprettet som en selvejende institution inden for den offentlige forvaltning. Det
indebærer, at centeret er omfattet af bl.a. forvaltningsloven, offentlighedsloven og ombudsmandsloven.
Centerets forhold er reguleret i en vedtægt, der er fastsat af undervisningsministeren efter indstilling
fra centerbestyrelsen. Vedtægten indeholder regler om bl.a.:
at bestyrelsen over for undervisningsministeren, som fører tilsyn med centeret, er ansvarlig for
centerets samlede virksomhed, herunder for forvaltningen af de statslige tilskud,
at bestyrelsen i særlige tilfælde kan afsættes,
at bestyrelsen skal forvalte centerets midler, så de bliver til størst mulig gavn for centeret,
hvorledes bestyrelsen skal anbringe likvide midler,
at centeret i sit virke skal være uafhængigt,
hvilke vilkår og betingelser for tilskud der skal gælde, herunder om budget- og bevillingssystem og
om udbetaling af tilskud,
at centeret skal følge de af finansministeren indgåede eller aftalte bestemmelser om løn- og
ansættelsesvilkår, herunder om pensionsforhold for centerets ansatte,
at bestyrelsen skal sikre, at centeret varetager sine opgaver i overensstemmelse med en årlig
arbejdsplan og en 3-årig strategi, som er godkendt af undervisningsministeren,
at bestyrelsen skal vedtage det årlige budget efter indstilling fra direktøren.
Centerets overordnede ledelse varetages af en centerbestyrelse på op til syv medlemmer, hvoraf op til
fem medlemmer udpeget af undervisningsministeren, ét medlem er udpeget af videnskabsministeren,
og ét medlem, der så vidt muligt skal være tilknyttet et tilsvarende udenlandsk center, er udpeget af
videnskabsministeren og undervisningsministeren i fællesskab. Bestyrelsesmedlemmerne er udpeget i
deres personlige egenskab og skal besidde høj faglig viden i forhold til centerets opgaver.
Centerbestyrelsen er ansvarlig for centerets organisering og skal i den forbindelse etablere decentrale
enheder spredt over landet. Bestyrelsen skal endvidere sikre, at centeret deltager i nationale og
internationale netværksdannelser med andre væsentlige interessenter inden for undervisning i natur,
teknik og sundhed.
Centerets internationale orientering sikres endvidere ved etablering af et rådgivende organ, som så
vidt muligt sammensættes af personer tilknyttet tilsvarende udenlandske centre. Endvidere nedsættes et
repræsentantskab, som sammensættes således, at bruger- og aftagerinteresser fra
uddannelsesinstitutionerne,
erhvervslivet,
naturvidenskabelige
centre
(science
centre),
naturfagsdidaktiske miljøer, museer, besøgstjenester mv. afspejles. Det rådgivende organ og
repræsentantskabet skal bidrage med sparring og inspiration til centerets ledelse.
Den daglige ledelse af centeret forestås af en centerdirektør, som centerbestyrelsen ansætter og
afskediger.
9
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 140: Høringsmateriale vedrørende forslag til lov om et nationalt naturfagscenter (lovudkast), fra undervisningsministeren
Sagsnr. 18/06509
Undervisningsministeriet
Juni 2018
UDKAST
Centeret forudsættes ikke at eje bygninger og anlæg, men at dække sit lokalebehov m.v. ved at leje sig
ind hos eksisterende relevante fagmiljøer.
Centeret modtager tilskud fra Undervisningsministeriet til dets drift. Tilskuddets størrelse er fastsat
på de årlige finanslove. Herudover oppebærer centeret i overensstemmelse med sit formål indtægter i
form af gaver, tilskud og lignende fra fonde, organisationer og virksomheder samt offentlige
myndigheder. Centeret har endvidere indtægter, der hidrører fra indtægtsdækket virksomhed, fx
konsulentbistand og rådgivning.
3.2.2. Ministeriets overvejelser
Undervisningsministeriet finder, at centerets retlige status som selvejende institution inden for den
offentlige forvaltning understøtter centerets muligheder for at tiltrække privat finansiering fra primært
større fonde, der udgør en væsentlig del af centerets indtægter.
Undervisningsministeriet finder, at centerets opgaveportefølje bør afspejles i centerets organisering,
styring og økonomi. Centeret har med sammenlægningerne med andre institutioner fået en bredere
portefølje af opgaver inden for det naturvidenskabelige område. Undervisningsministeriet finder derfor
behov for styrkelse af styringsrelationen mellem centeret og Undervisningsministeriet med henblik på
at sikre, at den er tidssvarende og giver det bedst mulige grundlag for dialog om centerets
opgaveløsning samt ministeriets opfølgning herpå.
3.2.3. Den foreslåede ordning
Med lovforslaget foreslås, at centeret ledes af en centerbestyrelse, der er ansvarlige for centerets
virke. Bestyrelsen vil bestå af op til 7 medlemmer, der udpeges i deres personlige egenskaber af
undervisningsministeren, uddannelses- og forskningsministeren henholdsvis begge ministre i forening.
Den siddende centerbestyrelse er beskikket fra 1. januar 2017 til 31. december 2020 eller indtil en ny
lovning kan træde i kraft.
Med lovforslaget foreslås, at centerbestyrelsen varetager den overordnede ledelse og fastsætter
centerets virksomhed. Det foreslås endvidere, at centerdirektøren, der ansættes og afskediges af
centerbestyrelsen, skal varetage den daglige ledelse af centeret.
Med lovforslaget foreslås, at centerbestyrelsen fastsætter centerets vedtægter, der godkendes af
undervisningsministeren. Vedtægten skal nærmere regulere centerets forhold og arbejdsmåde. Det
foreslås endvidere, at vedtægten skal indeholde regler om centerets organisering, herunder om
etablering af decentrale enheder og centerets deltagelse i forskellige netværk inden for undervisning i
naturfag og naturvidenskab.
Med lovforslaget foreslås, at centerbestyrelsen efter forslag fra centerdirektøren udarbejder et
årsprogram, der også kan have et flerårigt perspektiv, for centerets virksomhed, et budget, centerets
regnskab og en årsberetning over centerets aktiviteter i det seneste år. Centerets årsprogram skal
godkendes af undervisningsministeren.
Med lovforslaget foreslås, at centeret indgår en resultatkontrakt med undervisningsministeren.
10
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 140: Høringsmateriale vedrørende forslag til lov om et nationalt naturfagscenter (lovudkast), fra undervisningsministeren
Sagsnr. 18/06509
Undervisningsministeriet
Juni 2018
UDKAST
Med lovforslaget foreslås, at der ydes driftstilskud til centeret. Det foreslås endvidere, at
undervisningsministeren i forbindelse med ydelse af tilskuddet kan fastsætte nærmere krav til centerets
aktiviteter. En tilsvarende adgang til at rekvirere ydelser muliggøres for øvrige ministerier,
kommunalbestyrelser, regionsråd og andre offentlige institutioner mod anvisning af finansiering hertil
fra rekvirenten.
Med lovforslaget foreslås, at centeret kan i overensstemmelse med sit formål modtage supplerende
finansiel støtte i form af tilskud og gaver mv. fra andre. Oplysninger herom skal offentliggøres i
centerets årsprogram, årsberetning og regnskab. Det foreslås endvidere, at centeret inden for sit formål
kan drive indtægtsdækket virksomhed.
Med lovforslaget foreslås, at det tilfælde centeret nedlægges, vil den del af centerets nettoformue, der
hidrører fra statstilskuddet, tilfalde staten. Der fastsættes nærmere regler herom i centerets vedtægt.
Med lovforslaget foreslås, at undervisningsministeren fører tilsyn med centeret. Det foreslås
endvidere, at undervisningsministeren kan udstede påbud, tilbageholde tilskud, lade tilskud bortfalde
eller kræve tilbagebetaling, hvis centerets virksomhed ikke er i overensstemmelse med lovforslagets
regler eller de regler eller aftaler, der er fastsat eller indgået i henhold hertil, eller påbud.
Med lovforslaget foreslås en oplysningspligt for centeret således, at undervisningsministeren kan
indhente alle oplysninger fra centeret om centerets virksomhed.
4. De økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for det offentlige.
5. De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
6. De administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne
7. De miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden den […] 2018 til den […] 2018
været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
11
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 140: Høringsmateriale vedrørende forslag til lov om et nationalt naturfagscenter (lovudkast), fra undervisningsministeren
Sagsnr. 18/06509
Undervisningsministeriet
Juni 2018
UDKAST
Advokatsamfundet, Akademiet for de Tekniske Videnskaber, Akademikerne, AK-Samvirke,
Ankenævnet for Statens Uddannelsesstøtteordninger, Ankestyrelsen, AOF, A. P. Møller Fonden,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, Arriva, Astra
Center for
Læring i Natur, Teknik og Sundhed, Boligselskabernes Landsforening, Bornholms Trafikselskab, B-
SOSU, Børne- og Kulturchefforeningen, Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund (BUPL),
Børnerådet,
Børns
Vilkår,
Centralorganisationernes
Fællesudvalg,
CEPOS,
Cevea,
Daghøjskoleforeningen, Danmarks Evalueringsinstitut, Danmarks Fiskeriforening Producent
Organisation, Danmarks Lejerforeninger, Danmarks Lærerforening, Danmarks Private Skoler
grundskoler & gymnasier, Danmarks Statistik, Danmarks Vejlederforening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Blindesamfund, Dansk Byggeri, Dansk Center for Undervisningsmiljø,
Danske Erhverv, Dansk Folkeoplysnings Samråd, Dansk Friskoleforening, Dansk Handicap Forbund,
Dansk Industri, Dansk Magisterforening, Dansk Metal, Dansk Oplysnings Forbund, Dansk
Socialrådgiverforening, Dansk Told- og Skatteforbund, Dansk Ungdoms Fællesråd, Danske Advokater,
Danske Erhvervsakademier, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier
Bestyrelserne, Danske
Erhvervsskoler og -Gymnasier
Lederne, Danske Forlag, Danske Gymnasieelevers Sammenslutning,
Danske Gymnasier, Danske Handicaporganisationer, Danske HF & VUC, Danske Landbrugsskoler,
Danske Professionshøjskoler, Danske Regioner, Danske Revisorer, Danske seniorer, Danske
Skoleelever, Danske SOSU-skoler, Danske Underviserorganisationers Samråd, Danske Universiteter,
Datatilsynet, DEA, De Danske Sprogcentre, Det Centrale Handicapråd, Det Kriminalpræventive Råd,
Det Nationale Dialogforum for Uddannelses- og Erhvervsvejledning, DSB Regional, DSB S-tog a/s,
Deutscher Schul- und Sprachverein für Nordschleswig, DUKH, Efterskoleforeningen,
Ejendomsforeningen Danmark, Engineer the Future, Erhvervsskolelederne, Erhvervsskolernes
ElevOrganisation, Erhvervsstyrelsen, Experimentarium, Fagligt Fælles Forbund, Finans Danmark,
Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Folkehøjskolernes Forening i Danmark, Folkeligt Oplysnings
Forbund, FORA, Forbundet af Offentlige Ansatte, Foreningen af danske skatteankenævn, Foreningen
af Døgn og Dagtilbud for udsatte børn og unge, Foreningen af katolske skoler i Danmark, Foreningen
af Kristne Friskoler, Foreningen af Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark,
Foreningen af tekniske og administrative tjenestemænd, Foreningen Frie Fagskoler,
Foreningsfællesskabet Ligeværd, Forhandlingsfællesskabet, Forstanderkredsen for Produktionsskoler og
Produktionshøjskoler, Frie Skolers Lærerforening, FSR
danske revisorer, Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd, Fynbus, Gymnasiernes Bestyrelsesforening, Gymnasieskolernes
Lærerforening, Handelsskolernes Lærerforening, HK/Stat, HK/Kommunal, Hovedstadens
Ordblindeskole, Huslejenævns- og Beboerklagenævns forening, Industriens Fond, Insero, Institut for
Menneskerettigheder, Justitia, Jyske Grundejerforeninger, KL, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen,
Kraka, Kriminalforsorgen, Københavns Kommune, LandboUngdom, Landbrug & Fødevarer,
Landdistrikternes Fællesråd, Landselevbestyrelsen for det pædagogiske område, Landselevbestyrelsen
for social- og sundhedsområdet, Landsforeningen af 10. Klasseskoler i Danmark, Landsforeningen af
Ungdomsskoleledere, Landsforeningen for førtidspensionister, Landsforeningen for Socialpædagoger,
Landsorganisationen i Danmark, Landssammenslutningen af Handelsskoleelever, Landssamråd for
PPR-chefer, Landsskatteretten, Lederne, Ledersamrådet, Lejernes Landsorganisation i Danmark, LEO
Fondet, Lilleskolerne, LOF, Lundbeckfonden, LOS, Lærernes Centralorganisation, Midttrafik,
Moderniseringsstyrelsen, Movia, Nationalt Center for Kompetenceudvikling, Naturvidenskabernes
Hus, Netværket for kostafdelinger, Nordjyllands trafikselskab
NT, Novo Nordisk Fonden,
Ordblindeforeningen, Plejefamiliernes Landsforening, Produktionsskoleforeningen, Rigsrevisionen,
Rådet for Børns Læring, Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser (REU), Rådet for
Erhvervsakademiuddannelser og Professionsbacheloruddannelser, Rådet for Etniske Minoriteter, Rådet
for Socialt Udsatte, Rådet for Voksen og Efteruddannelse (VEU-Rådet), Sammenslutningen af Unge
12
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 140: Høringsmateriale vedrørende forslag til lov om et nationalt naturfagscenter (lovudkast), fra undervisningsministeren
1915281_0013.png
Sagsnr. 18/06509
Undervisningsministeriet
Juni 2018
UDKAST
Med Handicap, Selveje Danmark, SFR Skattefaglig Forening, Sjældne Diagnoser, Skatteankestyrelsen,
Skolelederforeningen Skole og Forældre, SMVdanmark, Socialpædagogernes Landsforbund, Statens
Naturhistoriske Museum, Studievalg Danmark, Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, Styrelsen
for Institutioner og Uddannelsesstøtte, Sydtrafik, Trafik-, Tekniq, Bygge- og Boligstyrelsen, Udbetaling
Danmark, Uddannelsesforbundet, Uddannelseslederne, Uddannelsesrådet for de maritime uddannelser,
Ungdomsboligrådet, Ungdomsskoleforeningen, Ungdomsuddannelsernes Vejlederforening, Universe,
UU Danmark, Villum Fonden, VUC Bestyrelsesforeningen, Ældreboligrådet og Ældre Sagen.
10. Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser/mindreudgifter
Økonomiske
konsekvenser for stat,
kommuner og
regioner
Administrative
konsekvenser for stat,
kommuner og
regioner
Økonomiske
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative
konsekvenser for
borgerne
Miljømæssige
konsekvenser
Forhold til EU-retten
Overimplementering
af EU-retlige
minimumsforpligtelser
Ja
Negative
konsekvenser/merudgifter
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
Nej
X
13
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 140: Høringsmateriale vedrørende forslag til lov om et nationalt naturfagscenter (lovudkast), fra undervisningsministeren
Sagsnr. 18/06509
Undervisningsministeriet
Juni 2018
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Det følger af den gældende lovs § 1, at undervisningsministeren opretter et nationalt center for
undervisning i natur, teknik og sundhed med det formål, at styrke interessen for, rekrutteringen til og
kvaliteten af undervisningen i natur, teknik og sundhed. Kvaliteten gælder såvel faglige mål som
undervisningsmetoder og undervisningsforløb. Centeret skal formidle kontakter og viden mellem
uddannelsesinstitutionerne, kommuner, virksomheder og uformelle læringsmiljøer.
Det følger af den gældende lovs § 3, at centeret etableres som en selvejende institution inden for den
offentlige forvaltning. Centeret er derfor omfattet af den generelle lovgivning for den offentlige sektor,
herunder forvaltningsloven, offentlighedsloven og ombudsmandsloven.
Det følger af den foreslåede
§ 1, stk. 1,
at centeret betegnes det nationale naturfagscenter.
Det nationale naturfagscenter er en selvejende institution inden for den offentlige forvaltning.
Centeret vil hermed i lighed med det nuværende center være omfattet af den generelle lovgivning for
den offentlige sektor, herunder forvaltningsloven, offentlighedsloven og ombudsmandsloven. Centeret
vil endvidere være omfattet af lov om ligestilling af kvinder og mænd efter reglerne for statslige
forvaltningsmyndigheder. Dette indebærer f.eks., at centerbestyrelsen er omfattet af kravet om
ligestilling. Endvidere gælder de særlige bestemmelser for den offentlige forvaltning i lov om
behandling af personoplysninger. Centeret vil derimod ikke være omfattet af fondsretten eller
fondsretlige principper.
Det følger af den foreslåede
stk. 2,
at centeret har til formål at styrke kvaliteten af undervisning i
naturfag og naturvidenskab samt fremme interessen for, og rekrutteringen til uddannelse og
beskæftigelse inden for naturvidenskab. Centeret vil derfor fortsat have en understøttende rolle i
forhold til at fremme naturvidenskab som en del af børns og unges dannelse. Det foreslås endvidere, at
centeret skal bidrage til at styrke vidensgrundlaget for fornyelse og udviklingen af undervisning i
naturfag og naturvidenskab. Centeret skal være en central aktør inden for undervisning i naturfaglige og
naturvidenskabelige fag og er med den nye naturvidenskabsstrategi tildelt en rolle i implementeringen af
dele af strategien. Centerets formålsbestemmelse skal afspejle denne rolle.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3.1 i de almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det følger af den gældende lovs § 2, hvilke overordnede opgaver, centeret skal udføre til opfyldelsen
af centerets formål. Det følger heraf, at centeret skal støtte lærerne og institutionslederne, der er de helt
centrale aktører i forhold til undervisningen i natur, teknik og sundhed. Støtten retter sig mod at styrke,
forny og udvikle undervisningen i natur, teknik og sundhed og tilgrænsende fagområder herunder
gennem it-baserede undervisningsmaterialer, i grundskolen og ungdomsuddannelserne, og de relevante
videregående uddannelser. Ved tilgrænsende fagområder tænkes først og fremmest på matematik og it.
De relevante videregående uddannelser omfatter ikke mindst læreruddannelserne. Centeret skal
endvidere indsamle og formidle forsknings-, udviklings- og praksisbaseret viden inden for
14
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 140: Høringsmateriale vedrørende forslag til lov om et nationalt naturfagscenter (lovudkast), fra undervisningsministeren
Sagsnr. 18/06509
Undervisningsministeriet
Juni 2018
UDKAST
undervisningen i natur, teknik og sundhed. Formidlingen sker bl.a. ved etablering af en web-portal og
ved efter- og videreuddannelse af lærere. Centeret skal desuden understøtte netværksdannelser. Det kan
fx være netværk for lærere i grundskolen i et geografisk område, netværk på tværs af institutionsformer
og netværk mellem uddannelsesinstitutioner og forskningsinstitutioner, virksomheder og uformelle
læringsmiljøer som museer og naturvidenskabelige centre (science-centre). Endelig kan centeret yde
støtte til udviklingsprojekter, der fremmer kvaliteten og fornyelsen af undervisningen i natur, teknik og
sundhed og tilgrænsende fagområder. Ved tilgrænsende fagområder tænkes først og fremmest på
matematik og it. Projekter kan være samfinansierede af statslige og private midler afhængig af projektets
karakter. Centeret har tillige mulighed for at kunne gennemføre andre aktiviteter, herunder
konsulentbistand og rådgivning, i det omfang det er foreneligt med varetagelsen af centerets øvrige
opgaver. Sådanne opgaver gennemføres som indtægtsdækket virksomhed.
Det følger af den foreslåede
§ 2, stk. 1,
at centeret skal indsamle og formidle viden inden for
undervisning i naturfag og naturvidenskab. Det foreslås endvidere, at centeret skal samarbejde med
undervisningsministeren og andre relevante offentlige og private interessenter inden for centerets virke.
Centeret skal tillige formidle resultaterne af centerets arbejde og øvrige aktiviteter til relevante offentlige
og private interessenter og offentligheden i øvrigt.
Det følger heraf, at centeret bedre skal kunne håndtere aktuelle og fremtidige udfordringer inden for
undervisning i naturfaglige og naturvidenskabelige fag i grundskolen og ungdomsuddannelserne.
Centeret vil som hidtil have til opgave at udvikle, indsamle og formidle udviklings- og praksisbaseret
viden samt indsamle og formidle forskningsbaseret viden inden for undervisning i naturfag og
naturvidenskab og tilgrænsende fagområder i grundskolen og ungdomsuddannelserne, og relevante
videregående uddannelser. Centeret skal støtte lærerne og institutionslederne, der er de helt centrale
aktører i forhold til undervisningen. Ved tilgrænsende fagområder tænkes først og fremmest på
matematik, teknologi og anvendt naturvidenskab. De relevante videregående uddannelser omfatter ikke
mindst læreruddannelserne. Centeret skal som hidtil understøtte netværksdannelser og arbejde på at
styrke netværk og understøtte relevant videndeling med det mål at styrke elevers læring og faglige
niveau samt skolers udvikling af undervisning.
Centeret vil endvidere som i dag have til opgave at arbejde med talentudvikling for elever inden for
naturfag og naturvidenskab.
Centeret får med den nye naturvidenskabsstrategi konkret til opgave at udvikle den eksisterende
talentindsats samt etablere og drive en række netværk for naturfagsvejledere og koordinatorer på
området. Dette arbejde vil have fokus på understøttelse af kontinuerlig faglige udvikling og videndeling
på og mellem uddannelsesinstitutioner samt i kommuner.
Det følger af den foreslåede bestemmelse i
stk. 2,
at centeret kan gennemføre andre aktiviteter,
herunder konsulentbistand og rådgivning, i det omfang det er foreneligt med varetagelsen af centerets
opgaver. Sådanne opgaver gennemføres som indtægtsdækket virksomhed i overensstemmelse med
Finansministeriets gældende budgetvejledning.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3.1 i de almindelige bemærkninger.
Til § 3
Det følger af den gældende lovs § 5, at centerets overordnede ledelse varetages af en centerbestyrelse
på op til 7 medlemmer, hvoraf op til 5 udpeges af undervisningsministeren, 1 medlem udpeges af
15
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 140: Høringsmateriale vedrørende forslag til lov om et nationalt naturfagscenter (lovudkast), fra undervisningsministeren
Sagsnr. 18/06509
Undervisningsministeriet
Juni 2018
UDKAST
videnskabsministeren og 1 medlem udpeges af begge ministre i forening. Medlemmerne udpeges i deres
personlige egenskab og skal besidde høj faglighed i forhold til centerets opgaver. Centerbestyrelsens
medlemmer bliver udpeget for en fireårig periode og kan kun genudpeges én gang. Centerbestyrelsen
vælger formanden af egen midte.
Den foreslåede bestemmelse i
§ 3
viderefører den gældende lovs § 5, stk. 1-3, om udpegning af en
centerbestyrelse.
Det følger af den foreslåede
§ 3, stk. 1,
at centeret ledes af en centerbestyrelse, der er ansvarlig for
centerets virke. Det foreslås, at centerbestyrelsen ligesom den nuværende centerbestyrelse skal bestå af
op til syv medlemmer, hvoraf op til fem medlemmer udpeges af undervisningsministeren, et medlem
udpeges af uddannelses- og forskningsministeren og et medlem udpeges af undervisningsministeren og
uddannelses- og forskningsministeren i forening. Sidstnævnte medlem skal så vidt muligt være tilknyttet
et tilsvarende udenlandsk center. Centerbestyrelsens medlemmer udpeges i deres personlige egenskab
på følgende måde:
Det følger af den foreslåede bestemmelse i
stk. 2,
at centerbestyrelsens funktionsperiode er 4 år.
Bestyrelsesmedlemmerne kan genudpeges én gang.
Det følger af den foreslåede bestemmelse i
stk. 3,
at centerbestyrelsen vælger sin formand af egen
midte.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3.2 i de almindelige bemærkninger.
Til § 4
Det følger af den gældende lovs § 6, at den daglige ledelse forestås af en centerdirektør, der ansættes
og afskediges af centerbestyrelsen. Centerbestyrelsen fastsætter retningslinjer for centerdirektørens
arbejde.
Det følger af den foreslåede
§ 4, stk. 1,
at centerbestyrelsen skal varetage den overordnede ledelse af
centeret og fastsætter centerets virksomhed.
Det følger af den foreslåede bestemmelse i
stk. 2,
at centerets daglige ledelse forestås af en
centerdirektør, der ansættes og afskediges af centerbestyrelsen.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3.2 i de almindelige bemærkninger.
Til § 5
Det følger af den gældende lovs § 4, at centerets forhold fastsættes i en vedtægt. Det nuværende
centers forhold er fastsat i vedtægt af 5. oktober 2009. Vedtægten indeholder regler om bestyrelsens
ansvar og opgaver, herunder at bestyrelsen over for undervisningsministeren er ansvarlig for centerets
samlede virksomhed, om at bestyrelsen skal forvalte centerets midler, så de bliver til størst mulig gavn
for centeret, og om at bestyrelsen skal varetage sine opgaver i overensstemmelse med en årlig
16
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 140: Høringsmateriale vedrørende forslag til lov om et nationalt naturfagscenter (lovudkast), fra undervisningsministeren
Sagsnr. 18/06509
Undervisningsministeriet
Juni 2018
UDKAST
arbejdsplan og en 3-årig strategi, og centerets regnskabsføring og revision. Der er i vedtægten fastsat
nærmere regler om det rådgivende organ, repræsentantskabet, udbetaling af tilskud m.v., krav til
revision, om hvad det vil sige, at et lejemål er af uvæsentligt omfang, og om at afviklingen af centerets
formue i tilfælde af centerets nedlæggelse forestås af et likvidationsudvalg. Centerets navn er fastsat i
vedtægten. Vedtægten er fastsat af undervisningsministeren efter indstilling fra centerbestyrelsen.
Det følger af den gældende lovs § 5, stk. 4, at centerbestyrelsen fastlægger centerets organisation.
Centeret er etableret med en lille central enhed samt decentrale enheder fordelt over hele landet.
Bestyrelsen beslutter, hvor mange decentrale enheder der skal etableres, og deres placering. Centeret
har i dag et hovedkontor i Sorø og har herudover kontorer i København, Aalborg og Vejle. Centeret
indgår desuden i partnerskaber med interessenter i Danmark og i udlandet inden for undervisning i
natur, teknik og sundhed.
Det følger af den gældende lovs § 7, at der nedsættes et rådgivende organ af personer tilknyttet
tilsvarende udenlandske centre, og at de nærmere vilkår for rådet fastsættes i vedtægten. Det rådgivende
organ skal medvirke til at sikre centerets internationale orientering. Det rådgivende organ skal
endvidere gennem sparring og rådgivning med bestyrelsen medvirke til at sikre, at centerets virksomhed
holder høj international standard. De nærmere regler om rådgivende organ er fastsat i vedtægten.
Det følger af den gældende lovs § 8, at der nedsættes et repræsentantskab, der skal bidrage med
inspiration inden for natur, teknik og sundhed til centerledelsen. Repræsentantskabets sammensætning
skal derfor afspejle de relevante bruger- og aftagerinteresser i forhold til undervisning i natur, teknik og
sundhed. De nærmere vilkår for repræsentantskabet er fastsat i vedtægten.
Det følger af den gældende lovs § 11, at centerets regnskabsår er finansåret, at der ved regnskabsårets
afslutning skal udarbejdes en årsrapport efter Undervisningsministeriets anvisninger, og at årsrapporten
skal underskrives af centerbestyrelsen og centerdirektøren. De nærmere regler om centerets
regnskabsføring er fastsat i centervedtægten.
Det følger af den gældende lovs § 12, at centerets regnskab revideres af rigsrevisor i
overensstemmelse med § 2, stk. 1 i lov om revision af statens regnskaber m.m. bestyrelsen udpeger en
intern revisor, der skal være statsautoriseret eller registreret revisor. Den interne revision foregår
løbende og i tæt og hyppig dialog med centerbestyrelsen og centerdirektøren. Undervisningsministeren
og rigsrevisor kan aftale, at revisionsopgaver kan varetages i et nærmere samarbejde mellem rigsrevisor
og den interne revisor. Rigsrevisor kan pålægge centerbestyrelsen at skifte intern revisor, hvis denne
ikke opfylder sine opgaver på tilfredsstillende måde. Undervisningsministeren kan endvidere pålægge
bestyrelsen at antage en anden revisor inden for en nærmere frist, hvis revisor ikke på tilfredsstillende
måde opfylder kravene til revision i loven og i vedtægten, eller revisor i øvrigt tilsidesætter sine pligter
som revisor. Efterkommer bestyrelsen ikke dette påbud, kan undervisningsministeriet iværksætte
sanktioner ved at tilbageholde tilskud midlertidigt, lade tilskud bortfalde helt eller delvist eller kræve
tilskud tilbagebetalt helt eller delvis. De nærmere regler herom er fastsat i vedtægten. Bestyrelsen påser,
at den interne revisor opfylder bestemmelserne i lov om statsautoriserede og registrerede revisorer om
uafhængighed. Bestyrelsen må ikke antage en revisor, der samtidig er revisor for udlejer af ejendomme
m.v., som centeret anvender, eller for fonde m.v., der kontrollerer udlejer, med mindre lejeforholdet er
af uvæsentligt omfang. Der er i centerets vedtægt fastsat regler om, hvornår et lejemål er af uvæsentligt
omfang.
17
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 140: Høringsmateriale vedrørende forslag til lov om et nationalt naturfagscenter (lovudkast), fra undervisningsministeren
Sagsnr. 18/06509
Undervisningsministeriet
Juni 2018
UDKAST
Det følger af den foreslåede
§ 5, stk. 1,
at centerbestyrelsen fastsætter centerets vedtægter, der
godkendes af undervisningsministeren. Vedtægten skal nærmere regulere centerets forhold, herunder
centerets navn, og arbejdsmåde. Centeret skiftede i forbindelse med sammenlægningen med Science
Talenter i 2015 navn til »Astra
Center for Læring i Natur, Teknik og Sundhed«. Centerets navn skal i
tilstrækkelig grad kunne favne centerets portefølje af aktiviteter. Centerets nuværende betegnelse
»Astra« er en del af centerets identitet, og der tilsigtes derfor i udgangspunktet ikke en ændring heraf i
nærværende forslag.
Vedtægten skal i lighed med det nuværende centers vedtægt indeholde regler om bestyrelsens ansvar
og opgaver, herunder at bestyrelsen over for undervisningsministeren er ansvarlig for centerets samlede
virksomhed, om at bestyrelsen skal forvalte centerets midler, så de bliver til størst mulig gavn for
centeret. Vedtægten skal endvidere indeholde regler om indholdet af årsprogram, budget, regnskab,
herunder centerets regnskabsføring, revision, og årsberetning. Det følger af § 2, stk. 1, nr. 2, i lov om
revisionen af statens regnskaber m.m., at Rigsrevisionen reviderer regnskaber for institutioner,
foreninger, fonde mv., hvis udgifter eller regnskabsmæssige underskud dækkes ved statstilskud eller
bidrag, afgift eller anden indtægt i henhold til lov. Centerets regnskab skal som hidtil revideres af
Rigsrevisor, og der fastsættes nærmere regler herom i centerets vedtægt. Vedtægten skal endvidere
indeholde regler om centerbestyrelsens ansættelse af statsautoriseret eller registreret revisor og
samarbejdet mellem rigsrevisor og den pågældende revisor jf. § 9 i lov om revision af statens regnskaber
m.m.
Det følger af den foreslåede bestemmelse i
stk. 2,
at centerbestyrelsen fastlægger i vedtægten
centerets organisation, herunder etableringen af decentrale enheder. Bestyrelsen sikrer, at centeret
deltager i nationale og internationale netværksdannelser med andre væsentlige interessenter inden for
undervisning i naturfag og naturvidenskab.
Centeret vil som det er tilfældet i dag være etableret med en lille central enhed samt decentrale
enheder fordelt over hele landet. Bestyrelsen beslutter, hvor mange decentrale enheder der skal
etableres.
Vedtægten skal endvidere præcisere, at der etableres kontakter, samarbejder og dialog med relevante
eksterne institutioner, universiteter og andre med faglig relevant ekspertise. Det skal tillige i vedtægten
præciseres, at bestyrelsen kan etablere netværk til interessenter, relevante samarbejdspartnere mv.,
under hensyntagen til centerets faglige profil og troværdighed.
Det følger af den foreslåede bestemmelse i
stk. 3,
at undervisningsministeren bestemmer, hvor i
landet centeret er placeret. Bestemmelsen giver undervisningsministeren mulighed for at afgøre
centerets geografiske placering. En sådan afgørelse vil ske ud fra en afvejning af, hvorvidt den
geografiske placering understøtter centerets kontaktflade til samarbejdspartnere, som kommuner og
uddannelsessteder, og samtidig muliggør fastholdelse af kvaliteten af opgavevaretagelsen. Centeret fik i
forbindelse med Regeringens geografiske flytninger af statslige arbejdspladser »Bedre balance - statslige
arbejdspladser tættere på borgere og virksomheder« (oktober 2015) nyt hjemsted i Sorø og har med
udgangen af 2017 flyttet centerets ledelse og en række stabsfunktioner hertil.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3.2 i de almindelige bemærkninger.
Til § 6
18
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 140: Høringsmateriale vedrørende forslag til lov om et nationalt naturfagscenter (lovudkast), fra undervisningsministeren
Sagsnr. 18/06509
Undervisningsministeriet
Juni 2018
UDKAST
Det følger af den gældende vedtægt, at centerdirektøren afgiver indstilling til centerbestyrelsen om en
årlig arbejdsplan med prioritering af indsatsområder, et budget og en treårig strategi, herunder rammer
for tilskud og indtægtsdækket virksomhed. Det følger endvidere af vedtægten, at centerbestyrelsen
sender materialet til undervisningsministerens godkendelse.
Det følger af den foreslåede
§ 6, stk. 1,
at centerbestyrelsen udarbejder efter forslag fra
centerdirektøren et årsprogram for centerets virksomhed, herunder indsatsområder, et budget for
centerets virksomhed centerets regnskab samt en årsberetning over centerets aktiviteter i det seneste år.
Årsprogrammet skal indeholde en prioriteret plan for centerets aktiviteter og indsatsområder for det
kommende år. Årsprogrammet indeholder desuden et flerårig perspektiv med det formål at styrke
centerets strategiske planlægning.
Budgettet for centerets virksomhed for det kommende år skal være med angivelse af omfang og
fordeling af den indtægtsdækkede virksomhed m.v. Regnskabet for centerets virksomhed skal tillige
indeholde oplysninger om evt. tilførte midler ud over finanslovsbevillingen. Bestemmelsen skal sikre, at
det er centerbestyrelsens ansvar, efter forslag fra centerdirektøren, at udarbejde en årsberetning om
centerets virksomhed. Af årsberetningen skal fremgå, hvilke aktiviteter centeret har gennemført samt
andre forhold omkring centerets virksomhed, som måtte have offentlighedens interesse, herunder
centerets økonomi m.v.
Nærmere regler for årsprogram, årsberetning, budget og regnskab samt indholdet heraf fastsættes i
centerets vedtægter. Der fastsættes endvidere i vedtægten regler om, at centeret løbende orienterer
undervisningsministeren om status på afvikling af årsprogrammet.
Det følger af den foreslåede bestemmelse i
stk. 2,
at centerets årsprogram skal godkendes af
undervisningsministeren.
Dette sker for at sikre sammenhæng med øvrige aktiviteter inden for ministerområdet og
koordinationen med andre ministerier og myndigheder samt for at sikre en nødvendig hensyntagen til
Undervisningsministeriets økonomiske tilsyn med de selvejende institutioner. Årsprogram
offentliggøres efter ministerens godkendelse. Offentliggørelse kan ske på centerets hjemmeside.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3.2 i de almindelige bemærkninger.
Til § 7
Der indgås årlige resultataftaler mellem centeret og Undervisningsministeriet. Resultataftalerne har til
formål at fremme en prioritering af opgaver og ressourcer samt medvirke til at fremme centerets
samlede resultatfokus.
Det følger af den foreslåede
§ 7,
at centeret indgår en resultatkontrakt med undervisningsministeren.
I aftalen beskrives centerets resultatmål og væsentlige opgaver, herunder prioritering heraf, for det
kommende år.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3.2 i de almindelige bemærkninger.
19
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 140: Høringsmateriale vedrørende forslag til lov om et nationalt naturfagscenter (lovudkast), fra undervisningsministeren
Sagsnr. 18/06509
Undervisningsministeriet
Juni 2018
UDKAST
Til § 8
Det følger af den gældende lovs § 9, at undervisningsministeren yder et årligt tilskud til centerets
drift, hvis størrelse fastsættes på de årlige finanslove.
Det følger af den foreslåede
§ 8, stik. 1,
at undervisningsministeren yder tilskud til centerets drift.
Undervisningsministeren fastsætter nærmere betingelser for tilskuddet, herunder krav til gennemførelse
af centerets aktiviteter. Tilskuddets størrelse fastsættes på de årlige bevillingslove.
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at ministeren i forbindelse med fastlæggelsen af tilskuddet
fastsætter de nærmere betingelser for modtagelse af tilskuddet samt kan opstille krav til centerets
aktiviteter, herunder krav til centerets ydelser i forhold til facilitering, udvikling, vidensamling, mv.
Undervisningsministeren kan fastsætte sådanne tilskudsbetingelser i forbindelse med løsning af
opgaver, som måtte vurderes relevante på de områder, som ministeriet beskæftiger sig med i relation til
centrets formål.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3.2 i de almindelige bemærkninger.
Til § 9
Bestemmelsen er ny.
Det følger af den foreslåede
§ 9,
at centeret gennemfører af egen drift de opgaver, der er angivet i
lovforslagets § 2, stk. 1. Den foreslåede bestemmelse indebærer, at centeret i sit virke fremstår som
selvstændig og varetager af egen drift opgaver i relation til udvikling, indsamling og formidling af viden
inden for undervisning i naturfag og naturvidenskab. Centerets opgavevaretagelse, herunder anvendelse
af tilskud efter § 8, sker i overensstemmelse med centerets formål.
Det foreslås endvidere, at øvrige ministerier, kommunalbestyrelser, regionsråd og andre offentlige
institutioner samt øvrige uddannelsesinstitutioner på Undervisningsministeriets område kan mod
anvisning af finansiering hertil rekvirere ydelser hos centeret inden for centerets formål. Det kan f.eks.
være facilitering, udvikling, vidensamling eller rådgivning m.v. på et bestemt område eller mellem en
række kommuner og regioner. Opgaver, der rekvireres af øvrige ministerier, kommunalbestyrelser,
regionsråd og andre offentlige institutioner samt øvrige uddannelsesinstitutioner på
Undervisningsministeriets område, finansieres af den rekvirerende part. Centeret vil skulle udføre disse
aktiviteter som indtægtsdækket virksomhed, jf. lovforslagets § 2, stk. 2.
Det er en forudsætning, at de rekvirerede ydelser ligger inden for centerets formål. Vilkårene for
denne adgang for øvrige ministerier, kommunalbestyrelser, regionsråd og andre offentlige institutioner
til at rekvirere ydelser hos centeret fastsættes i centerets resultatkontrakt med undervisningsministeren.
Omfanget heraf beskrives i centerets årlige budget.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3.2 i de almindelige bemærkninger.
20
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 140: Høringsmateriale vedrørende forslag til lov om et nationalt naturfagscenter (lovudkast), fra undervisningsministeren
Sagsnr. 18/06509
Undervisningsministeriet
Juni 2018
UDKAST
Til § 10
Det følger af den gældende lovs § 10, at centeret udover driftstilskuddet fra Undervisningsministeriet
vil kunne modtage tilskud og gaver fra fonde, organisationer og virksomheder samt offentlige
myndigheder. Centeret kan endvidere drive indtægtsdækket virksomhed. Den indtægtsdækkede
virksomhed vil navnlig være konsulent- og rådgivningsvirksomhed, der udføres indenfor centerets
formål.
Det følger af den foreslåede
§ 10, stk. 1,
at centeret i overensstemmelse med sit formål kan modtage
supplerende finansiel støtte i form af tilskud og gaver mv. fra andre. Det foreslås endvidere, at
oplysninger om eventuelle tilskud og gaver mv. skal offentliggøres i centerets årsprogram, årsberetning
og regnskab.
Dette kunne f.eks. komme på tale ved modtagelse af finansiering fra forskellige offentlige puljer eller
via privat finansiering fra primært fonde. Modtagelse af gaver og tilskud skal ske i overensstemmelse
med reglerne fastsat i Finansministeriets gældende budgetvejledning. Oplysninger om modtagne tilskud
og gaver offentliggøres i såvel centerets årsprogram, årsberetning og regnskab.
Det følger af den foreslåede bestemmelse i
stk. 2,
at centeret kan inden for centerets formål drive
indtægtsdækket virksomhed.
Bestemmelsen giver centeret mulighed for inden for centerets formål at gennemføre eksternt
finansierede opgaver via indtægtsdækket virksomhed. Det giver bl.a. centeret mulighed for på linje med
tilsvarende institutioner at udføre opgaver i det omfang, offentlige myndigheder og organisationer,
fonde, faglige og private organisationer samt interessenter el.lign. måtte ønske det inden for centerets
formål. Centeret skal overholde Finansministeriets regler i den gældende budgetvejledning.
Det fastsættes nærmere i centerets vedtægter, at offentligheden via centerets årsprogram,
årsberetning og regnskab skal have kendskab til, hvilke midler der finansierer centeret, samt til hvilke
formål og opgaver midlerne gives. Med centerets mulighed for at opnå yderligere finansiering end den
til enhver tid ydede tilskud fra Undervisningsministeriet sikres det, at centerets kompetencer udnyttes i
en bred kontekst.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3.2 i de almindelige bemærkninger.
Til § 11
Det følger af den gældende lovs § 13, at den del af centerets nettoformue, der hidrører fra
statstilskuddet, tilfalder staten i tilfælde af centerets nedlæggelse. Den øvrige del af nettoformuen
anvendes i overensstemmelse med centerets formål efter undervisningsministerens godkendelse. Det er
fastsat i vedtægten fastsættes, at afviklingen af centerets formue skal forestås af et likvidationsudvalg.
Likvidationsudvalget vil blive nedsat af bestyrelsen, som skal fungere indtil likvidationsudvalget er
nedsat.
Det følger af den foreslåede
§ 11, stk. 1,
at ved nedlæggelse af centeret, tilfalder den del af centerets
nettoformue, der hidrører fra statstilskuddet, staten. Resten af nettoformuen anvendes efter
undervisningsministerens godkendelse i overensstemmelse med centerets formål.
21
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 140: Høringsmateriale vedrørende forslag til lov om et nationalt naturfagscenter (lovudkast), fra undervisningsministeren
Sagsnr. 18/06509
Undervisningsministeriet
Juni 2018
UDKAST
Det følger af den foreslåede bestemmelse i
stk. 2,
at der ved centerets nedlæggelse udpeges et
likvidationsudvalg, der forestår likvidationen af centeret. Centerbestyrelsen fastsætter i vedtægten
nærmere regler om likvidationsudvalgets udpegning og funktion.
Tilsvarende bestemmelse er i lovgivningen for uddannelsesinstitutioner på ministerområdet.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3.2 i de almindelige bemærkninger.
Til § 12
Det følger af den gældende lovs § 9, stk. 2, at undervisningsministeren fastsætter i vedtægten regler
om udbetalingen af tilskud og om, at ministeren kan give påbud, tilbageholde tilskud, lade tilskud
bortfalde og kræve tilskud tilbagebetalt.
Det følger af den gældende vedtægts § 26, at undervisningsministeren fører tilsyn med centeret, og at
undervisningsministeren som led i tilsynet kan udstede påbud, tilbageholde tilskud, lade tilskud
bortfalde og kræve tilskud tilbagebetalt.
Det følger af den foreslåede
§ 12, stk. 1,
at undervisningsministeren fører tilsyn med centeret. Der vil
blive tale om et materielt tilsyn, dvs. hvorvidt centerets virksomhed er i overensstemmelse med lovens
stemmelser eller de regler eller aftaler, der er fastsat eller indgået i henhold hertil, eller et påbud efter
lovforslagets § 13. Tilsynet vil også et økonomisk tilsyn, dvs. hvorvidt centeret fører en forsvarlig
forvaltning af de statslige tilskud.
De foreslåede bestemmelser i
stk. 2
og
3
indebærer, at såfremt det konstateres, at centeret i sin
virksomhed ikke overholder lovens bestemmelser, regler der er fastsat, eller aftaler der er indgået i
henhold til loven, kan ministeren udstede påbud om at ændre den pågældende virksomhed. Manglende
efterlevelse af et påbud kan medføre tilbageholdelse eller bortfald af tilskud, jf. lovforslagets 12, stk. 2.
Tilsvarende bestemmelse er i lovgivningen for uddannelsesinstitutioner på ministerområdet.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3.2 i de almindelige bemærkninger.
Til § 13
Bestemmelsen er ny.
Den foreslåede bestemmelse i
§ 13, stk. 1,
vil indebære, at undervisningsministeren vil have hjemmel
til at kunne iværksætte sanktioner mod centerbestyrelsen, hvis bestyrelsen ikke efterkommer påbud fra
ministeren om at rette op på nærmere angivne forhold.
Den foreslåede bestemmelse i
stk. 2
vil endvidere indebærer, at undervisningsministeren vil have
hjemmel til iværksættelse af sanktioner mod centerbestyrelslen, hvis bestyrelsen ved sine dispositioner
bringer institutionens videreførelse i fare.
Undervisningsministeren vil i begge situationer kunne beslutte at sætte centeret under administration
i større eller mindre grad og dermed fratage bestyrelsen dens opgaver eller dele heraf.
22
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 140: Høringsmateriale vedrørende forslag til lov om et nationalt naturfagscenter (lovudkast), fra undervisningsministeren
Sagsnr. 18/06509
Undervisningsministeriet
Juni 2018
UDKAST
Det foreslåede vil herudover indebære, at undervisningsministeren har hjemmel til at indsætte en
midlertidig bestyrelse for centeret i de situationer, hvor ministeren har besluttet, at bestyrelsen skal
træde tilbage, og indtil der er udpeget en ny bestyrelse.
Det foreslåede vil endelig indebære, at det i situationer, hvor centerets økonomiske situation på
grund af bestyrelsens handlinger eller undladelser har antaget en sådan karakter, at centeret trues af
lukning, vil være muligt for ministeren uden varsel gribe ind og afsætte bestyrelsen.
Ministeren vil herefter have mulighed for at sætte centeret under direkte administration af
ministeriet, således at ministeriet påtager sig ansvaret for centerets videreførelse, indtil en ny bestyrelse
er nedsat. Udpegning af en ny bestyrelse skal ske, så snart det midlertidige styre har udført sin opgave.
Ministeriet træffer beslutning herom.
Det foreslåede skal i øvrigt ses som et supplement til undervisningsministerens adgang til at holde
tilskud tilbage m.v., jf. lovforslagets § 12, stk. 2.
Det bemærkes således, at bestemmelsen primært tilsigtes anvendti ekstraordinære situationer, fx hvor
en centerets økonomiske krise først og fremmest er forårsaget af et groft ledelsessvigt, og hvor
institutionens ledelse ikke retter sig efter de påbud, som ministeriet har givet.
Tilsvarende bestemmelse er i lovgivningen for uddannelsesinstitutioner på ministerområdet.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3.2 i de almindelige bemærkninger.
Til § 14
Bestemmelsen er ny.
Det foreslås i
stk. 1,
at undervisningsministeren kan indhente alle oplysninger fra centeret om
centerets virksomhed, herunder aktiviteter efter §§ 9 og 10, personale, udstyr, huslejeaftaler, aftaler om
ejendomskøb, aftaler om afsætning af centerets produktion og andre aftaler, centerets drift i øvrigt og
om bestyrelsens medlemmer, jf. § 3, til brug for fastlæggelse af tilskud, gennemgang af årsregnskaber,
gennemførelse af tilsyn og udarbejdelse af statistik.
Den foreslåede oplysningspligt indebærer, at Undervisningsministeriet kan gennemføre det
nødvendige materielle og økonomiske tilsyn med centeret, jf. lovforslagets § 12, stk. 1.
Oplysningspligten indebærer pligt til at oplyse om centerets indtægtsdækkede virksomhed med henblik
på, at ministeren kan vurdere centerets samlede aktivitetsniveau og eventuelt gøre denne til genstand
for analyse og statistik. Samme mulighed har undervisningsministeren i forhold til de selvejende
uddannelsesinstitutioner på Undervisningsministeriets område.
Det foreslås i
stk. 2,
at undervisningsministeren kan bestemme, at de i stk. 1 nævnte oplysninger skal
leveres i elektronisk form, herunder i hvilket format leveringen skal ske, samt fastsætte krav til kontrol
og sikkerhedsforanstaltninger.
23
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 140: Høringsmateriale vedrørende forslag til lov om et nationalt naturfagscenter (lovudkast), fra undervisningsministeren
Sagsnr. 18/06509
Undervisningsministeriet
Juni 2018
UDKAST
Den foreslåede bestemmelse giver som led i udviklingen i den elektroniske kommunikation mellem
Undervisningsministeriet og centeret mulighed for at bestemme, at de i stk. 1 nævnte oplysninger skal
leveres i elektronisk form, herunder i hvilket format leveringen skal ske, samt fastsætte krav til kontrol
og sikkerhedsforanstaltninger.
Det foreslås i
stk. 3,
at undervisningsministeren kan fastsætte regler om elektronisk kommunikation
mellem centeret og Undervisningsministeriet og mellem centeret og andre offentlige myndigheder og
uddannelsesinstitutioner omfattet af Undervisningsministeriets lovgivning, herunder om anvendelse af
digital signatur.
Det foreslås i
stk. 4,
at undervisningsministeren kan fastsætte regler om elektronisk kommunikation
mellem centeret og elever, studerende mv., herunder om anvendelse af digital signatur.
De i stk. 3 og 4 foreslåede bemyndigelser forventes i alt væsentligt anvendt til at fastsætte regler
svarende til gældende bekendtgørelser på Undervisningsministeriets område.
Undervisningsministeriet benytter endvidere statistik som led i overvågningen af
undervisningssektoren og som led i den uddannelsesmæssige planlægning. Det kan fx være data om
overgange mellem uddannelser og arbejdsmarkedet, sammenligninger på tværs af
uddannelsessektorerne og forløbsanalyser.
Undervisningsministeriet vil ikke indhente flere data fra institutionerne end nødvendigt, og
kontrollen med aktivitetsoplysninger vil være forankret hos centerets revisor.
Tilsvarende bestemmelse er i lovgivningen for uddannelsesinstitutioner på ministerområdet.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3.2 i de almindelige bemærkninger.
Til § 15
Det følger af den foreslåede
§ 15, stk. 1 og 2,
at loven træder i kraft den 1. januar 2019 og samtidig
ophæves lov nr. 312 af 28. april 2009 om oprettelse af et nationalt center for undervisning i natur,
teknik og sundhed.
Det følger af den foreslåede bestemmelse i
stk. 3,
at lovens bestemmelse om udpegning af
centerbestyrelsen får virkning fra førstkommende nybeskikkelse til centerbestyrelsen. Den siddende
centerbestyrelse er beskikket fra 1. januar 2017 til 31. december 2020 eller indtil en ny lovning kan
træde i kraft. Det indebærer, at nybeskikkelse finder sted ved udløbet af den angivne funktionsperiode
efter lovens ikrafttræden.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3.2 i de almindelige bemærkninger.
Til § 16
Det følger af den foreslåede
§ 16,
at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland.
24