Undervisningsudvalget 2017-18
UNU Alm.del Bilag 139
Offentligt
1915246_0001.png
Den 21. juni 2018
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Forslag til Rådets henstilling om en samlet tilgang til sprogundervisning og sproglæring
KOM(2018)272
1. Resumé
Kommissionen har offentliggjort sit forslag til rådshenstilling om en samlet tilgang til sprogundervisning og sprogindlæring.
Forslaget er et bærende element i at indfri visionen om et europæisk uddannelsesområde i 2025.
Formålet med forslaget er at fremme sprogundervisning og sproglæring og henstille til medlemsstaterne om at gøre brug af
samlede tilgange til at forbedre sprogundervisningen og sprogindlæringen på nationalt, regionalt og lokalt niveau samt sikre
udviklingen af sproglig bevidsthed i skoler.
Regeringen hilser rådets henstilling om en samlet tilgang til sprogundervisning og sprogindlæring velkomment og ser det som
et godt initiativ med mange positive elementer, som ligger på linje med mange af initiativerne i regeringens sprogstrategi,
ligesom regeringen generelt finder det vigtigt, at Europas unge mestrer mere end ét sprog.
2. Baggrund
Kommissionen offentliggjorde sit forslag til
rådshenstilling om en samlet tilgang til sprogundervisning og
sprogindlæring
den 22. maj 2018. Forslaget er oversendt til Rådet i dansk sprogversion den 24. maj 2018.
Forslaget blev offentliggjort sammen med en meddelelse fra Kommissionen
”Opbygningen
af et
stærkere Europa gennem en stærkere ungdoms- uddannelses- og kulturpolitik”, og er en del af den
såkaldte
’anden
uddannelsespakke’ og en opfølgning på Det Europæiske Råds konklusioner af 14.
december 2017. Den første uddannelsespakke kom i januar 2018 og omhandlede initiativer vedrørende
nøglekompetencer, digitale færdigheder og inkluderende uddannelse. Forslaget er et af de bærende
elementer i at indfri visionen om et europæisk uddannelsesområde i 2025. Forslaget er fremsat med
hjemmel i artikel 165 og 166 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde. Rådet træffer
afgørelse med kvalificeret flertal.
3. Formål og indhold
Formål
Formålet med rådshenstillingen er at fremme sprogundervisning og sproglæring samt hjælpe flere unge
til at blive kompetente sprogbrugere og tilegne sig et niveau som kvalificeret bruger i mindst et andet
EU-sprog før afslutning af en ungdomsuddannelse og tilskynde dem til at tilegne sig endnu et sprog.
I begrundelsen for forslaget henleder Kommissionen opmærksomheden på, at næsten halvdelen af
Europas borgere oplyser, at de ikke kan føre en samtale på andre sprog end modersmålet.
Indhold
I forslaget til rådshenstillingen om en samlet tilgang til sprogundervisning og sprogindlæring henstilles
det til medlemsstaterne at undersøge mulighederne for at hjælpe alle børn og unge med at tilegne sig et
niveau som kvalificeret bruger i mindst ét andet EU-sprog end det, der tales i skolen, og tilskynde dem
til at tilegne sig endnu et sprog på niveau som selvstændig bruger.
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 139: Grund- og nærhedsnotater vedr. Kommissionens uddannelsespakke af 22. maj 2018, fra undervisningsministeren
1915246_0002.png
Det henstilles til medlemsstaterne at gøre brug af samlede tilgange til at forbedre sprogundervisningen
og sprogindlæringen på nationalt, regionalt og lokalt niveau i et relevant omfang og adressere alle
sektorer indenfor uddannelse og indlæring.
Det henstilles til medlemsstaterne, som en del af en samlet strategi, at understøtte udviklingen af
sproglig bevidsthed i skolen og på uddannelsessteder ved blandt andet at yde en aktiv støtte til elevers
mobilitet, give lærere mulighed for at undervise på et specifikt sprog på hans/hendes respektive
fagområde, styrke elevernes kompetencer indenfor skolens sprog som basis for videre indlæring samt
tilbyde at vurdere sprogkompetencer, som ikke er en del af curriculum.
Det henstilles til medlemsstaterne at støtte lærere, undervisere og skoleledere i at udvikle sproglig
bevidsthed ved at investere i uddannelse og videreuddannelse af sproglærere for at bibeholde et bredt
tilbud om sprog, inkludere forberedelse af sproglig diversitet i klasselokalet og integrere
læringsmobilitet i alle sproglærereuddannelser, så nye lærere drager nytte af mindst seks måneders
uddannelse og undervisningserfaring i udlandet.
Det henstilles til medlemsstaterne at udvikle monitoreringsmetoder til brug for at følge med i
udviklingen af elevernes sprogkompetencer, samt at rapportere herom via de eksisterende
referencerammer.
Til sidst i forslaget hilses Kommissionens tilbud velkommen om at støtte opfølgningen på henstillingen
ved at facilitere videndeling blandt medlemsstaterne, udvikle samarbejdet med medlemsstaterne,
herunder udvikle guidelines om forbindelsen mellem sproglæring og Den Fælles Europæiske
Referenceramme for Sprog, samt følge op på implementeringen af rådshenstillingen.
Endeligt vil Kommissionen undersøge muligheden for et nyt europæisk benchmark om
sprogkompetencer for at kunne give et mere fyldestgørende billede af udviklingen af sprogkompetencer
i EU.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Forslaget til rådshenstilling medfører ingen konsekvenser for dansk ret.
7. Konsekvenser
Forslaget til rådshenstilling forventes ikke at få konsekvenser for lovgivningen, EU-budgettet,
statsfinanserne, samfundsøkonomien, erhvervslivet, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Forslaget blev sendt i skriftlig høring i EU-specialudvalget vedr. uddannelse og ungdom den 23. maj
2018. Der indkom følgende høringssvar, som nedenfor gengives i deres fulde længde.
Danske Universiteter:
RUC glæder sig over, at Kommissionen har blik for vigtigheden af anerkendelse og udvikling af
sproglige kompetencer for at skabe et stærkere europæisk arbejdsmarked og samfund. Vi vil især
2
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 139: Grund- og nærhedsnotater vedr. Kommissionens uddannelsespakke af 22. maj 2018, fra undervisningsministeren
1915246_0003.png
fremhæve henstillingen om behovet for at anvende samlede tilgange til at forbedre
sprogundervisningen, men også behovet for at anvende sprog i fagene. RUC vil
under henvisning til
den danske nationale sprogstrategi
understrege, at alle videregående uddannelsesinstitutioner skal
løfte i flok ved at kræve at sprogkompetencer har betydning i uddannelserne, både som adgang til viden
og som mulighed for at anvende sprogene på arbejdsmarkedet efter gennemført uddannelse. Her kan vi
fremhæve RUC’s tilgang, der bygger på at integrere sproglig færdighed og kompetence i de studerendes
faglighed (de såkaldte sprogprofiler).
Danske Lærerorganisationer International:
DLI, som er et samarbejde mellem de danske underviserorganisationer
BUPL, DLF, FSL, HL, GL,
DM og Uddannelsesforbundet - støtter hensigten i forslaget om at fremme sprogundervisning og
sprogfærdigheder hos borgerne i EU.
DLI anser det for positivt at sprogundervisningens rolle i forslaget bliver sat ind i en bredere
dannelsesmæssig kontekst, herunder i forhold til interkulturelle kompetencer og ’literacy’ i bred
forstand. Vi kan også tilslutte os opmærksomheden på betydningen af at udvikle de pædagogiske og
didaktiske tilgange til undervisningen, så længe det er med opmærksomheden omkring vigtigheden af at
respektere lærernes professionelle autonomi. Digitale værktøjer kan bidrage positivt til
sprogindlæringen, men er ikke i sig selv et kvalitetsstempel. Det afgørende er den faglige, pædagogiske
og didaktiske kvalitet af de undervisningsmidler m.v. der anvendes på samme måde som det er tilfældet
med analoge undervisningsmaterialer.
I forslaget er der særligt fokus på det antal af fremmedsprog som det ønskes at alle europæiske borgere
mestrer og på hvilket niveau. Tillige foreslår Kommissionen et nyt europæisk benchmark om
sprogkompetencer. DLI anser at en vellykket sprogstrategi og -politik indbefatter en balance mellem
fokus på læringsmål og på rammer og indhold for undervisningen. Lærernes forberedelsestid og
efteruddannelse fremhæves i forslaget, som vigtige forudsætninger for en sprogundervisning, hvilket
DLI kan tilslutte sig. Der er således behov for investeringer i at fremme kvaliteten ved at skabe de
bedste forudsætninger for god undervisning. Det forudsætter grundlæggende og langsigtede
investeringer i uddannelse frem for kortvarige puljer til særlige formål.
DLI kan tilslutte sig ambitionen om at alle elever i EU tilegner sig to fremmedsprog inden afslutning af
en ungdomsuddannelse. Det er afgørende at dette mål skal gælde alle former for ungdomsuddannelser
dvs. både de gymnasiale uddannelser og erhvervsuddannelserne. Det vil for Danmarks vedkommende
kræve at der ses nærmere på nogle af de hindringer der er for at nå målene for de forskellige
ungdomsuddannelsesformer.
DLI kan fuldt tilslutte sig nødvendigheden af at anerkende alle elevers sproglige kompetencer, herunder
kompetencer i sprog der ikke undervises i på skolen, som forudsætning for at fremme alle elevers
sproglige udvikling og tilegnelse af kompetencer og færdigheder. Det er endvidere positivt at der er
fokus på behovet for at støtte lærere, undervisere og skoleledere i arbejdet med at udvikle den sproglige
opmærksomhed, herunder ved at medtage forberedelse til sproglig mangfoldighed i klasseværelset i
grunduddannelsen og den løbende faglige udvikling af lærere og skoleledere.
I forhold til brugen af digitale værktøjer til sprogundervisning og faglig udvikling af
undervisningspersonale er det nødvendigt at det primære fokus er på at udvikle værktøjer af høj faglig,
pædagogisk og didaktisk kvalitet som er relevant i den aktuelle undervisningssammenhæng, uanset om
der er tale om digitale eller analoge værktøjer og undervisningsmateriale. Det er således ikke en kvalitet i
3
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 139: Grund- og nærhedsnotater vedr. Kommissionens uddannelsespakke af 22. maj 2018, fra undervisningsministeren
sig selv at værktøj eller undervisningsmateriale er digitalt
det afgørende er at det bidrager til at fremme
den sproglige forståelse, færdigheder og kompetencer bedst muligt i den relevante kontekst.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til forslaget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser rådets henstilling om en samlet tilgang til sprogundervisning og sprogindlæring
velkomment og ser det som et godt initiativ med mange positive elementer, som ligger på linje med
mange af initiativerne i regeringens sprogstrategi, ligesom regeringen generelt finder det vigtigt, at
Europas unge mestrer mere end ét sprog.
Det bemærkes, at der bør kastes mere lys over Kommissionens henstilling til medlemsstaterne om at
sikre udviklingen af sproglig bevidsthed ved at tilbyde realkompetencevurdering af sprogkompetencer.
Allerede i dag findes muligheden for, at elever kan få vurderet og eventuelt få merit for deres
realkompetence i et sprog, der findes i den gymnasiale fagrække. Det vurderes som mindre
hensigtsmæssigt at vurdere realkompetencer i et sprog, hvor det alligevel ikke vil være muligt at give
merit, og det bør ikke medføre øgede administrative byrder for institutionerne. Endvidere bør der
kastes mere lys over ideen bag Kommissionens betragtning om et videre arbejde hen mod et forslag om
et nyt europæisk benchmark. Et benchmark bør ikke være en egentlig fælleseuropæisk sprogtest, men
derimod et benchmark, hvor der fokuseres på både elevernes sprogkompetence og det øvrige indhold i
sprogfagene, herunder kulturforforståelse mv., der er essentielle i en dansk gymnasial kontekst.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4