Sagsnr.: 18/08154
Undervisningsministeriet
Maj 2018
Notat om evaluering af lov nr. 609 af 6. maj 2015 om kommunale internationale grund-
skoler
___________________________________________________________________________
Indledning
Som led i evalueringen af lov nr. 609 af 6. maj 2015 om kommunale internationale grundskoler
har Undervisningsministeriet den 13. februar 2018 anmodet samtlige kommunalbestyrelser om at
besvare følgende spørgsmål:
1) Hvorfor har kommunen ikke anvendt muligheden for at oprette en kommunal internati-
onal grundskole?
2) Har kommunen overvejet at oprette en kommunal international grundskole og i bekræf-
tende fald, i hvilket omfang har kommunen inddraget de private internationale grundsko-
ler i lokalområdet i overvejelserne?
3) Hvilke bestemmelser i lov om kommunale internationale grundskoler er der behov for at
ændre for at lette oprettelsen og driften af kommunale internationale grundskoler?
Undervisningsministeriet er hermed gået ud fra, at kommunerne ikke har anvendt loven.
Undervisningsministeriet har den 22. marts 2018 modtaget svar fra 71 kommuner.
Baggrunden for evalueringen
Det er fastsat i lovens § 20, at
”(u)ndervisningsministeren fremsætter forslag om revision af loven i folketings-
året 2018-19”.
Der fremgår følgende af forarbejderne til loven (Betænkning over lovforslag nr. L 130, der er
afgivet af Børne- og Undervisningsudvalget den 24. marts 2015, Folketingstidende 2014-15 (1.
samling)):
”Forud for revisionen vil der blive gennemført en evaluering af lovens virkninger. Det vil blive evalueret, i hvilket
omfang loven har forbedret kommunernes mulighed for lokalt at styrke indsatsen for at rekruttere og fastholde højt
kvalificeret udenlandsk arbejdskraft og for at tiltrække udenlandske virksomheder. I evalueringen vil også indgå
forældrenes tilfredshed med undervisningstilbuddene og kvaliteten af undervisningstilbuddene.
Det vil endvidere indgå i evalueringen, om oprettelse af kommunale internationale grundskoler har påvirket søg-
ningen til internationale frie grundskoler, herunder internationale frie grundskoleafdelinger, i lokalområdet.”
1