Undervisningsudvalget 2017-18
UNU Alm.del Bilag 134
Offentligt
1912464_0001.png
Udkast
til
Lov om ændring af lov om kommunale internationale grundskoler
(Ændring af revisionsbestemmelse)
§1
I lov om kommunale internationale grundskoler, jf.
lovbekendtgørelse nr. 159 af 8. februar 2017, foretages
følgende ændring:
1.
I
§ 20
ændres »2018-19« til: »2021-22«.
§2
Loven træder i kraft den 1. august 2019.
DokumentId
Journalnummer
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 134: Høringsbrev og høringsliste ad Lov om ændring af lov om kommunale internationale grundskoler (lovudkast), fra undervisningsministeren
1912464_0002.png
2
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Med lov nr. 609 af 6. maj 2015 om kommunale internationa‐
le grundskoler fik kommunerne mulighed for at oprette in‐
ternationale grundskoletilbud i kommunalt regi med virk‐
ning fra skoleåret 2015/16. Tidligere havde det alene været
muligt at etablere internationale grundskoletilbud i henhold
til lov om friskoler og private grundskoler m.v.
Det er fastsat i lovens § 20, at undervisningsministeren
fremsætter forslag om revision af loven i folketingsåret
2018-19. Forud for revisionen af loven skal der gennemfø‐
res en evaluering af lovens virkninger, herunder i hvilket
omfang loven har forbedret kommunernes mulighed for lo‐
kalt at styrke indsatsen for at rekruttere og fastholde højt
kvalificeret udenlandsk arbejdskraft og for at tiltrække
udenlandske virksomheder.
På baggrund af den foretagne evaluering af loven foreslås
det, at lovrevisionen udsættes til folketingsåret 2021-22.
3)
2. Evaluering af lov om kommunale internationale grund‐
skoler
2.1. Baggrund for evalueringen
Som nævnt er det fastsat i lovens § 20, at undervisningsmi‐
nisteren fremsætter forslag om revision af loven i folketings‐
året 2018-19.
Det fremgår af forarbejderne til loven, at der skal ske en
evaluering af lovens virkninger som grundlag for, at under‐
visningsministeren kan fremsætte forslag om revision af lo‐
ven i folketingsåret 2018-19, jf. betænkning over lovforslag
nr. L 130 om kommunale internationale grundskoler, der er
afgivet af Børne- og Undervisningsudvalget den 24. marts
2015, Folketingstidende 2014-15 (1. samling), tillæg B.
Der fremgår følgende af betænkningen:
»Forud for revisionen vil der blive gennemført en evaluering
af lovens virkninger. Det vil blive evalueret, i hvilket om‐
fang loven har forbedret kommunernes mulighed for lokalt
at styrke indsatsen for at rekruttere og fastholde højt kvalifi‐
ceret udenlandsk arbejdskraft og for at tiltrække udenland‐
ske virksomheder. I evalueringen vil også indgå forældrenes
tilfredshed med undervisningstilbuddene og kvaliteten af
undervisningstilbuddene.
Det vil endvidere indgå i evalueringen, om oprettelse af
kommunale internationale grundskoler har påvirket søgnin‐
gen til internationale frie grundskoler, herunder internatio‐
nale frie grundskoleafdelinger, i lokalområdet.«
Undervisningsministeriet har på den baggrund foretaget en
evaluering af loven i foråret 2018. Der henvises til Under‐
visningsministeriets notat af XX 2018 om evaluering af lov
nr. 609 af 6. maj 2015 om kommunale internationale grund‐
skoler. Notatet er oversendt til Undervisningsudvalget den
XX 2018.
Som led i evalueringen har Undervisningsministeriet anmo‐
det samtlige kommunalbestyrelser om at besvare følgende
spørgsmål:
1)
2)
Hvorfor har kommunen ikke anvendt muligheden for at
oprette en kommunal international grundskole?
Har kommunen overvejet at oprette en kommunal in‐
ternational grundskole og i bekræftende fald, i hvilket
omfang har kommunen inddraget de private internatio‐
nale grundskoler i lokalområdet i overvejelserne?
Hvilke bestemmelser i lov om kommunale internatio‐
nale grundskoler er der behov for at ændre for at lette
oprettelsen og driften af kommunale internationale
grundskoler?
Undervisningsministeriet har den 22. marts 2018 modtaget
svar fra 71 kommuner.
2.2. De væsentligste resultater af høringen af kommunerne
Det fremgår af høringssvarene, at kommunerne ikke har an‐
vendt loven til at oprette en kommunal international grund‐
skole. En enkelt kommune har oplyst, at kommunalbestyrel‐
sen har truffet en principiel beslutning om at oprette en
kommunal international grundskole.
Størstedelen af kommunerne har vurderet, at der ikke er be‐
hov for at oprette en kommunal international grundskole i
kommunen. Som følge heraf har kommunerne ikke inddra‐
get private internationale grundskoler i lokalområdet i over‐
vejelserne. Det fremgår endvidere af høringssvarene, at stør‐
stedelen af kommunerne ikke har forslag til ændring af lo‐
ven om kommunale internationale grundskoler for at lette
oprettelsen og driften af skolerne.
Syv kommuner foreslår, at der i stedet for at oprette en kom‐
munal international grundskole som en selvstændig skole
bliver mulighed for at oprette internationale grundskoletil‐
bud som en afdeling på en eksisterende folkeskole, fx i form
af en international linje fra 0.-9. klasse.
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 134: Høringsbrev og høringsliste ad Lov om ændring af lov om kommunale internationale grundskoler (lovudkast), fra undervisningsministeren
1912464_0003.png
3
Som begrundelse herfor har kommunerne blandt andet peget
på, at der mangler elevgrundlag til at oprette en kommunal
international grundskole som en selvstændig skole i kom‐
munen.
Enkelte kommuner har peget på, at kommunale internationa‐
le grundskoler efter de gældende bestemmelser optager børn
af udlændinge, der har midlertidigt ophold her i landet på
grundlag af beskæftigelse. Det er kun, hvis der er ledig ka‐
pacitet på skolen, der kan optages danske børn og andre
udenlandske børn, der bor eller opholder sig her i landet.
Kommunerne foreslår, at den primære målgruppe for skoler‐
ne både bør være danske børn og udenlandske børn, der bor
eller opholder sig her i landet.
En enkelt kommune har peget på, at omkostningerne ved at
oprette en selvstændig skole har gjort, at kommunen ikke
har oprettet en kommunal international grundskole. Den
manglende mulighed for forældrebetaling vil gøre tilbuddet
meget dyrt for kommunen, hvis tilbuddets elevomkostninger
fx skal matche elevomkostningerne i Copenhagen Interna‐
tional School.
Københavns Kommune har ikke overvejet muligheden for at
oprette en kommunal international grundskole. Dette skyl‐
des, at kommunen i 2013 fik mulighed for at oprette en
Europaskole i tilknytning til Sankt Annæ Gymnasium.
Kommunen oplyser, at der er stor søgning til skolen. En
række optagelseskriterier sikrer, at det primært er børn af in‐
ternationale arbejdstagere eller familier, der har haft ophold
i udlandet, der optages på Europaskolen.
3. Lovforslagets hovedpunkter
3.1. Revision af lov om kommunale internationale grundsko‐
ler
3.1.1. Gældende ret
Lov nr. 609 af 6. maj 2015 om kommunale internationale
grundskoler giver kommunerne mulighed for at oprette in‐
ternationale grundskoletilbud i kommunalt regi.
Det fremgår af lovens § 1, stk. 1, at kommunalbestyrelsen
på et møde kan træffe beslutning om oprettelse af en kom‐
munal international grundskole. Kommunale internationale
grundskoler oprettes som fritstående skoler uden for ramme‐
rne af folkeskolen.
Der fremgår følgende af forarbejderne til loven (lovforslag
nr. L 130, der er fremsat den 29. januar 2015 af undervis‐
ningsministeren, Folketingstidende 2014-15 (1. samling),
Tillæg A, de almindelige bemærkninger, afsnit 3.2.1.):
»Kommunalbestyrelsen skal i forbindelse med vurderingen
af, om der er behov for at oprette en kommunal international
grundskole, undersøge mulighederne for, om de internatio‐
nale frie grundskoler, herunder skoleafdelinger, i lokalområ‐
det kan fremskaffe de nødvendige pladser. Ved vurderingen
af, om de internationale frie grundskoler, herunder skoleaf‐
delinger, kan fremskaffe de nødvendige pladser, kan kom‐
munalbestyrelsen blandt andet lægge vægt på kvaliteten af
undervisningen og niveauet for forældrebetalingen.«
Undervisningen i kommunale internationale grundskoler,
der gives inden for børnehaveklassen og 1.-9. klassetrin,
skal stå mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkesko‐
len, jf. lovens § 4, stk. 1. Endvidere fremgår det af lovens §
4, stk. 2, at skolerne skal efter deres formål og i hele deres
virke forberede eleverne til at leve i et samfund som det
danske med frihed og folkestyre samt udvikle og styrke ele‐
vernes kendskab til og respekt for grundlæggende friheds-
og menneskerettigheder, herunder ligestilling mellem køn‐
nene.
Undervisningssproget i en kommunal international grund‐
skole er efter kommunalbestyrelsens bestemmelse enten en‐
gelsk, tysk eller fransk. I faget dansk er undervisningsspro‐
get dansk, jf. lovens § 4, stk. 3.
Kommunale internationale grundskoler optager undervis‐
ningspligtige børn af udlændinge, der har midlertidigt op‐
hold her i landet på grundlag af beskæftigelse, og hvis for‐
ældre ønsker dem optaget i skolen. Hvis der er ledig kapaci‐
tet på en kommunal international grundskole, kan der opta‐
ges danske børn og andre udenlandske børn, der bor eller
opholder sig her i landet, og hvis forældre ønsker dem opta‐
get i skolen, jf. lovens § 3, stk. 1-3.
Det er fastsat i lovens § 9, stk. 1, at alle udgifter til kommu‐
nale internationale grundskoler påhviler kommunerne. Kom‐
munalbestyrelsen kan derfor ikke opkræve betaling fra for‐
ældrene for undervisningen på kommunale internationale
grundskoler. Kommunalbestyrelsen skal dog altid opkræve
betaling af forældre til børn, der er optaget i skolens skole‐
fritidsordning, jf. lovens § 9, stk. 2.
Det er fastsat i lovens § 20, at undervisningsministeren
fremsætter forslag om revision af loven i folketingsåret
2018-19.
Der fremgår følgende af forarbejderne til loven (Betænkning
over lovforslag nr. L 130 om kommunale internationale
grundskoler, der er afgivet af Børne- og Undervisningsud‐
valget den 24. marts 2015, Folketingstidende 2014-15 (1.
samling), tillæg B):
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 134: Høringsbrev og høringsliste ad Lov om ændring af lov om kommunale internationale grundskoler (lovudkast), fra undervisningsministeren
1912464_0004.png
4
»Forud for revisionen vil der blive gennemført en evaluering
af lovens virkninger. Det vil blive evalueret, i hvilket om‐
fang loven har forbedret kommunernes mulighed for lokalt
at styrke indsatsen for at rekruttere og fastholde højt kvalifi‐
ceret udenlandsk arbejdskraft og for at tiltrække udenland‐
ske virksomheder. I evalueringen vil også indgå forældrenes
tilfredshed med undervisningstilbuddene og kvaliteten af
undervisningstilbuddene.
Det vil endvidere indgå i evalueringen, om oprettelse af
kommunale internationale grundskoler har påvirket søgnin‐
gen til internationale frie grundskoler, herunder internatio‐
nale frie grundskoleafdelinger, i lokalområdet.«
Som det fremgår heraf, skal der ske en evaluering af lovens
virkninger som grundlag for, at undervisningsministeren kan
fremsætte forslag om revision af loven i folketingsåret
2018-19.
3.1.2. Undervisningsministeriets overvejelser
Evalueringen af lov nr. 609 af 6. maj 2015 om kommunale
internationale grundskoler har vist, at kommunerne ikke har
anvendt loven til at oprette en kommunal international
grundskole i kommunen. En enkelt kommune har oplyst, at
kommunalbestyrelsen har truffet en politisk beslutning om
at oprette en kommunal international grundskole. Tidshori‐
sonten for oprettelsen er endnu ikke fastlagt.
Det fremgår desuden af evalueringen, at størstedelen af
kommunerne har vurderet, at der ikke er behov for at oprette
en kommunal international grundskole i kommunen.
Undervisningsministeriet skal hertil bemærke, at kommu‐
nerne kun har haft mulighed for at oprette en kommunal in‐
ternational grundskolen siden skoleåret 2015/16. Efter Un‐
dervisningsministeriets opfattelse er det for kort tid til at
vurdere, om loven skal videreføres uændret, ændres eller
eventuelt ophæves. Det vil altid tage en vis tid, før en ny lov
som lov om kommunale internationale grundskoler, der på
frivillig basis giver kommunerne mulighed for oprette sko‐
ler, bliver implementeret.
Under hensyntagen til foranståede finder Undervisningsmi‐
nisteriet, at revisionen af lov om kommunale internationale
grundskoler bør udsættes til folketingsåret 2021-22. Der vil
til den tid blive taget stilling til, hvorvidt loven skal videre‐
føres uændret, ændres eller eventuelt ophæves.
3.1.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at lovens § 20 ændres, således at fremsættelse
af forslag om revision af loven udsættes til folketingsåret
2021-22. En udsættelse af lovrevisionen med 3 år vil give
bedre mulighed for at bedømme, om loven skal videreføres
uændret, ændres eller ophæves.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det of‐
fentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative kon‐
sekvenser for det offentlige.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervs‐
livet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative kon‐
sekvenser for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for bor‐
gerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den XX 2018 til
den XX 2018 været sendt i høring hos følgende myndighe‐
der og organisationer m.v.:
Børnerådet, Børne- og Kulturchefforeningen, Børne- og
Ungdomspædagogernes Landsforbund (BUPL), Danmarks
Lærerforening, Danmarks Privatskoleforening, Dansk Ar‐
bejdsgiverforening, Dansk Friskoleforening, Dansk Industri,
Dansk Psykolog Forening, Danske Handicaporganisationer,
Danske Regioner, Danske Skoleelever, Det Centrale Handi‐
capråd, Deutscher Schul- und Sprachverein für Nordschles‐
wig, Efterskoleforeningen, Foreningen af Frie Fagskoler,
Foreningen af Frie Ungdoms- og Efterskoler, Foreningen af
Katolske Skoler i Danmark, Foreningen for Kristne Frisk‐
oler, Frie Kostskolers Fællesråd, Frie Skolers Lærerfor‐
ening, Institut for Menneskerettigheder, KL, Landsforenin‐
gen af Ungdomsskoleledere (LU), Landsorganisationen i
Danmark, Landssamråd for PPR-chefer, Lilleskolerne, Pri‐
vate Gymnasier og Studenterkurser, Skole og Forældre,
Skolelederforeningen, Socialpædagogernes Landsforbund
og Ungdomsskolernes Udviklingscenter.
10. Sammenfattende skema
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 134: Høringsbrev og høringsliste ad Lov om ændring af lov om kommunale internationale grundskoler (lovudkast), fra undervisningsministeren
1912464_0005.png
5
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Administrative konsekvenser for
Ingen
stat, kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for er‐
Ingen
hvervslivet
Administrative konsekvenser for
Ingen
erhvervslivet
Administrative konsekvenser for
Ingen
borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Ingen
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
Overimplementering af EU-retli‐
JA
ge minimumsforpligtelser (sæt X)
Positive konsekvenser/mindreudgifter
(Hvis ja, angiv omfang/ Hvis nej, anfør
»Ingen«)
Ingen
Negative konsekvenser/merudgifter
(Hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør
»Ingen«)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
NEJ
X
ceret udenlandsk arbejdskraft og for at tiltrække udenland‐
ske virksomheder. I evalueringen vil også indgå forældrenes
tilfredshed med undervisningstilbuddene og kvaliteten af
undervisningstilbuddene.
Det vil endvidere indgå i evalueringen, om oprettelse af
kommunale internationale grundskoler har påvirket søgnin‐
gen til internationale frie grundskoler, herunder internatio‐
nale frie grundskoleafdelinger, i lokalområdet.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige bemærk‐
ninger i afsnit 3.1.2.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det fremgår af § 20 i lov nr. 609 af 6. maj 2015 om kommu‐
nale internationale grundskoler, at undervisningsministeren
fremsætter forslag om revision af loven i folketingsåret
2018-19.
Det foreslås, at lovens § 20 ændres, således at fremsættelse
af forslag om revision af loven udsættes til folketingsåret
2021-22.
Forud for revisionen vil der blive gennemført en evaluering
af lovens virkninger. Det vil blive evalueret, i hvilket om‐
fang loven har forbedret kommunernes mulighed for lokalt
at styrke indsatsen for at rekruttere og fastholde højt kvalifi‐
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. august 2019.
Det fremgår af § 22 i lov nr. 609 af 6. maj 2015 om kommu‐
nale internationale grundskoler, at loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland. Loven kan heller ikke administrativt
sættes i kraft for Færøerne og Grønland. Den foreslåede æn‐
dring af loven gælder derfor ikke for Færøerne og Grønland.
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 134: Høringsbrev og høringsliste ad Lov om ændring af lov om kommunale internationale grundskoler (lovudkast), fra undervisningsministeren
1912464_0006.png
6
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om kommunale internationale grundskoler, jf. lovbe‐
kendtgørelse nr. 159 af 8. februar 2017, foretages følgende
ændring:
§ 20.
Undervisningsministeren fremsætter forslag om revi‐
sion af loven i folketingsåret 2018-19.
1.
I
§ 20
ændres »2018-19« til: »2021-22«.
§2
Loven træder i kraft den 1. august 2019.