Undervisningsudvalget 2017-18
UNU Alm.del Bilag 132
Offentligt
1910913_0001.png
Sendt:
13. juni 2018 12:43
Emne:
Unge i dagbehandlingstilbud i klemme mellem to lovgivninger
Til Folketingets Uddannelsesudvalg
Hvordan kan det være, at paragraffen i folkeskolelovens § 20, stk. 6
Elever, som i løbet
af skoleåret fylder 18 år, har ret til at fortsætte skolegangen i resten af
skoleåret
tilsyneladende ikke gælder for elever i dagbehandlingsskoler?
Hvordan kan det være, at paragraffen i folkeskolelovens § 4. stk. 2
Der kan tilbydes
elever, hvis udvikling kræver en særlig vidtgående hensyntagen eller støtte,
undervisning i 12 år
tilsyneladende ikke gælder for elever i dagbehandlingstilbud, som
fylder 18 år i løbet af skoleåret?
For at blive visiteret til et dagbehandlingstilbud skal kommunen træffe afgørelse med
henvisning til to love: Folkeskolelovens § 20, stk. 2. og serviceloven. Det skriver
Klagenævnet for Specialundervisning i deres
K-meddelelse nr. 38:
”Kommunen skal træffe afgørelse om henvisning til dagbehandlingstilbud efter både
serviceloven og
folkeskolelovens regler.”
Folkeskoleloven § 20
Stk. 2.
Det påhviler kommunalbestyrelsen at sørge for specialundervisning og anden
specialpædagogisk bistand, jf.
§ 3, stk. 2,
til de i
stk. 1
nævnte børn og unge.
Klagenævnet for Specialundervisning skriver desværre ikke efter hvilke paragraffer i
serviceloven, der skal henvises efter. Så kommunerne kan i praksis frit vælge, hvilke
paragraffer i serviceloven de vil anvende og fx bliver
§ 52
hyppigt anvendt, når en ung
(under 18 år) skal henvises til et dagbehandlingstilbud.
De der lavede loven om dagbehandlingstilbud har helt klart ikke tænkt på, at der er unge,
som min 17-årige søn, der kommer i klemme mellem to lovgivninger, der ikke tager højde
for, at der er elever i dagbehandlingstilbud, der fylder 18 år i løbet af skoleåret. Min søn
var uden reel skolegang i to år, fordi han ikke trivedes i de skoler kommunen visiterede
ham til. Han startede i en almen børnehaveklasse og blev så visiteret til en kommunal
gruppeordning, og da det ikke fungerede, blev han visiteret til en anden kommunal
gruppeordning, hvilket heller ikke fungerede. Først da han som 13-årig
efter to års
”skolevægring”
- blev visiteret til en dagbehandlingsskole, begyndte han at udvikle sig
personligt, fagligt og socialt. Fagligt er han dog ikke alderssvarende. De mange års
mistrivsel i forkerte skoletilbud har desværre sat sit præg. Han er en af de elever, der i høj
grad kunne profitere af et 12. skoleår
i en dagbehandlingsskole. Men fordi han fylder 18
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 132: Henvendelse af 13/6-18 vedr. unge i dagbehandlingstilbud, som kommer i klemme mellem to lovgivninger
år midt i 10. klasse, vil kommunen kun give ham et halvt år i 10. klasse i
dagbehandlingsskole. Da han fylder 18 år i december 2018, vil han således ikke have
mulighed for at gå til prøver i januar 2019, fordi hans skoletilbud i en dagbehandlingsskole
stopper med udgangen af den måned han fylder 18 år.
Elever, der fylder 18 år i løbet af skoleåret, har ret til at fortsætte skolegangen resten af
skoleåret. Det står der i folkeskolelovens
§ 20, stk. 6. Elever, som i løbet af skoleåret
fylder 18 år, har ret til at fortsætte skolegangen i resten af skoleåret.
Det gælder så
åbenbart ikke elever, der går i dagbehandlingsskole. Her bliver den unge 18-årige med
handicap udelukket fra gratis og obligatorisk grundskoleundervisning, fordi
skoletilbuddet
en dagbehandlingsskole
skal finansieres af to kommunale kasser: et til
skoledelen og et til behandlingsdelen.
At elever hvis udvikling kræver særlig vidtgående hensyntagen eller støtte kan tilbydes
undervisning i 12 år, gælder så åbenbart heller ikke elever, der fylder 18 år i løbet af
skoleåret. Selvom der står følgende i folkeskolelovens
§ 4, stk. 2. Der kan tilbydes
elever, hvis udvikling kræver en særlig vidtgående hensyntagen eller støtte,
undervisning i 12 år.
Bemærk, at der står ”kan tilbydes” og ikke ”skal tilbydes”, hvilket i praksis betyder, at
paragraffen er løst formuleret, og det kan være problematisk for retssikkerheden.
Så snart den unge fylder 18 år ophører alle forebyggende foranstaltninger, og
dagbehandlingstilbuddet, som er blevet visiteret med henvisning til både
folkeskoleloven
og
serviceloven,
kan ikke længere anvendes. Men hvilke love og paragraffer kan så
anvendes, så den unge, hvis udvikling kræver en særlig støtte, kan få 12 års undervisning
i en dagbehandlingsskole, selvom han eller hun fylder 18 år i løbet af det 12. skoleår?
Jeg har spurgt så mange steder, og ingen kan svare på mine spørgsmål. Alle henviser de
til nogen andre; der igen henviser tilbage eller til nogen andre. Med andre ord: Jeg
kommer ingen vegne. Fordi der tilsyneladende er nogle huller i lovgivningen, der ikke tager
højde for en situation som den min søn (og mange andre unge i dagbehandlingstilbud)
befinder sig i.
Jeg håber derfor, at du som medlem af Uddannelsesudvalget vil prioritere dette område og
vil arbejde for en løsning, så unge i dagbehandlingstilbud kan fortsætte deres skolegang i
dagbehandlingsregi også efter det fyldte 18. år.
Hvis du har kommentarer eller spørgsmål, er du velkommen til at kontakte mig.
Venlig hilsen