Kompetencedækningen i folkeskolen 2017/18 er
steget med 1,6 procentpoint
Målsætninger for kompetencedækningen i folkeskolen er et politisk
omdrejningspunkt
–
ambitionen er, at 95 procent af alle timer i 2020 skal
varetages af en lærer med undervisnings- eller tilsvarende kompetencer.
Dette gælder alle fag og klassetri og o tales so ”fuld
ko pete cedæk i g”.
Der er knyttet to politiske delmål til målsætningen om fuld
kompetencedækning: I 2016/17 var målet en kompetencedækningsgrad på
85 procent, og i 2018/19 er målet, at denne skal være steget til 90 procent.
Dette skoleårs tal for kompetencedækningen viser, at
Den samlede kompetencedækningsgrad på tværs af alle fag og
klassetrin er 86,7 procent. Det er en stigning på 1,6 procentpoint i
forhold til 2016/17.
På kommuneniveau varierer kompetencedækningsgraden fra 92,8 til
66,1 procent. 18 kommuner lever allerede op til næste års målsætning i
kraft af en kompetencedækning på 90 procent.
For samtlige fag er kompetencedækningen forøget i forhold til skoleåret
2016/17. I et enkelt fag (madkundskab) er kompetencedækningen dog
uændret.
Især fag med relativt lav kompetencedækning, har oplevet væsentlige
stigninger.
Kompetencedækning definition
Kompetencedækning er defineret som andelen af planlagte undervisnings
timer, der varetages af undervisere med kompetenceniveauerne
’u dervis i gsko pete ce’
og
’tilsvare de ko pete cer’
i forhold til det
samlede timetal.