Kompetencedækning i folkeskolen er steget
Undervisere med undervisningskompetencer i det pågældende fag har i skoleåret 2017/18 stået
for 86,7 procent af timerne i folkeskolen. Det er en stigning på 1,6 procentpoint sammenlignet
med sidste skoleår. Siden skoleåret 2013/2014 er kompetencedækningen steget med i alt 6,3
procentpoint.
I aftale om kommunernes økonomi for 2014 var der enighed om, at kommunerne skulle løfte
kompetencedækningen blandt undervisere i folkeskolen, så mindst 90 procent af undervisningen i
skoleåret 2018/19 bliver varetaget af undervisere, der har undervisningskompetence eller tilsvarende
kompetencer til at undervise i det pågældende fag. Målet er at opnå fuld kompetencedækning i 2020,
hvilket vil svare til, at 95 procent af undervisningstimerne skal varetages af undervisere med
undervisningskompetence eller tilsvarende kompetencer.
I skoleåret 2017/18 svinger kompetencedækningen på kommuneniveau fra 92,8 procent til 66,1
procent (figur 1). 18 kommuner har allerede nået det politiske delmål for næste skoleår på 90 procent
kompetencedækning. 70 kommuner har øget deres kompetencedækningsgrad siden sidste år, mens 26
kommuner er gået tilbage. To kommuner har en uændret kompetencedækningsgrad.
Figur 1: Flere end 7 ud af 10 kommuner har øget kompetencedækningsgraden i forhold til sidste år