Undervisningsudvalget 2017-18
UNU Alm.del Bilag 128
Offentligt
1908254_0001.png
Kompetencedækning i folkeskolen er steget
Undervisere med undervisningskompetencer i det pågældende fag har i skoleåret 2017/18 stået
for 86,7 procent af timerne i folkeskolen. Det er en stigning på 1,6 procentpoint sammenlignet
med sidste skoleår. Siden skoleåret 2013/2014 er kompetencedækningen steget med i alt 6,3
procentpoint.
I aftale om kommunernes økonomi for 2014 var der enighed om, at kommunerne skulle løfte
kompetencedækningen blandt undervisere i folkeskolen, så mindst 90 procent af undervisningen i
skoleåret 2018/19 bliver varetaget af undervisere, der har undervisningskompetence eller tilsvarende
kompetencer til at undervise i det pågældende fag. Målet er at opnå fuld kompetencedækning i 2020,
hvilket vil svare til, at 95 procent af undervisningstimerne skal varetages af undervisere med
undervisningskompetence eller tilsvarende kompetencer.
I skoleåret 2017/18 svinger kompetencedækningen på kommuneniveau fra 92,8 procent til 66,1
procent (figur 1). 18 kommuner har allerede nået det politiske delmål for næste skoleår på 90 procent
kompetencedækning. 70 kommuner har øget deres kompetencedækningsgrad siden sidste år, mens 26
kommuner er gået tilbage. To kommuner har en uændret kompetencedækningsgrad.
Figur 1: Flere end 7 ud af 10 kommuner har øget kompetencedækningsgraden i forhold til sidste år
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 128: Offentliggørelse af tallene for kompetencedækning i folkeskolen i skoleåret 2017/2018, fra udnervisningsministeren
1908254_0002.png
Faktaboks: Kompetencedækning
Kompetencedækning er defineret som andelen af planlagte undervisningstimer, der varetages af
undervisere med kompetenceniveauerne ’undervisningskompetence’ og ’tilsvarende kompetencer’ i
forhold til det samlede timetal. Der er anvendt følgende definitioner:
At have undervisningskompetence i et fag betyder, at underviseren har haft det pågældende fag
som linjefag på læreruddannelsen.
At have kompetencer svarende til undervisningskompetence betyder, at underviseren fx har en
efteruddannelse, videreuddannelse, kompetencegivende uddannelse eller et længerevarende
kursusforløb, der vurderes at give kompetencer svarende til undervisningskompetence. Skolens
leder må foretage et skøn i denne forbindelse.
Kontakt
Center for Data & Analyse
Styrelsen for It og Læring
Vil du vide mere?
Læs mere
Notat 2018 (link følger)
Nøgletal fra datavarehuset
Kompetencedæknings-dashboard
Opret supporthenvendelse
Tlf.: 35 87 83 00