Fortsat høj trivsel på erhvervsuddannelserne
-
Elevtrivselsmålingen 2017
Elevernes trivsel skal øges frem mod 2020. Det er et af de mål for erhvervs-
uddannelsernes udvikling, der blev sat i forbindelse med indgåelsen af Aftale
om Bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser fra 2015.
I 2017 er elevtrivselsmålingen på erhvervsuddannelserne blevet gennemført
for tredje gang. Undersøgelsen viser at:
Eleverne på erhvervsuddannelserne har høj trivsel. På en skala fra 1-5
placerer eleverne sig i gennemsnit på 4,0.
Elevernes angiver især en høj trivsel på indikatorerne for
’Velbefinden-
de’
sa t ’Egen
indsats og motivation’. Den relativt laveste trivsel angiver
elever e på i dikatore for ’Fysiske
rammer’.
Elevernes trivsel er stort set uændret fra 2016 til 2017, dog ses en lille
stigning i trivslen på indikatoren
’Fysiske
rammer’ og et lille fald på indi-
katoren
’Praktik’.
Elever på hovedforløbet med en uddannelsesaftale angiver en bedre
trivsel end elever i skolepraktik eller på grundforløbet.
Indvandrere har højere trivsel end efterkommere og elever med dansk
herkomst
1
.
Der er ikke sket væsentlige ændringer i trivslen fra 2016 til 2017, når
elevernes trivsel opdeles på køn, alder og hovedområde.
Elever med eux angiver en lavere generel trivsel end elever uden eux.
Endvidere angiver de merkantile eux elever en lavere trivsel end elever
med eux fra de øvrige uddannelsesområder.
1
Indvandrere:
Indvandrere er født i udlandet. Ingen af forældrene er danske statsborgere
eller født i Danmark.
Efterkommere:
Efterkommere er født i Danmark. Ingen af forældrene
er både danske statsborgere og født i Danmark.