Undervisningsudvalget 2017-18
UNU Alm.del Bilag 124
Offentligt
1906614_0001.png
Eleverne trives fortsat på erhvervsuddannelserne
Eleverne befinder sig generelt godt på erhvervsuddannelserne. Det viser den tredje nationale
elevtrivselsmåling på erhvervsuddannelserne, der nu er tilgængelig i ministeriets datavarehus.
Knap 43.000 elever på erhvervsuddannelserne har svaret på den nationale trivselsundersøgelse i
skoleåret 2017/18. Trivselsmålingen blev indført som led i erhvervsuddannelsesreformen, hvor et af
målene er, at trivslen blandt elever skal blive bedre. Resultaterne fra dette skoleår er stort set på samme
niveau som sidste år, hvilket viser, at den gode trivsel er forholdsvis stabil.
Generelt angiver eleverne høj trivsel på alle syv indikatorer i undersøgelsen. Eksempelvis angiver mere
end to ud af tre elever fortsat den bedst mulige trivsel, når det gælder velbefindende på uddannelsen.
Den laveste trivselsindikator er fysiske rammer, som også i de to første målinger lå nederst placeret.
Ligesom de seneste år er der igen i år en tendens til, at elever på hovedforløb, som har en praktikaftale
med en virksomhed, angiver en bedre trivsel end hovedforløbselever i skolepraktik (se figur 1). 38
procent af de elever, der er i skolepraktik, har i gennemsnit den højeste trivselsindikator, mens det
gælder for 55 procent af de elever, der har praktik i en virksomhed.
De nye tal kan findes i ministeriets datavarehus [link:
https://uddannelsesstatistik.dk/erhvervsuddannelser]
Figur 1. Fordeling af hovedforløbselevernes gennemsnit på indikatoren for praktik opdelt på skolepraktik og
virksomhedspraktik/uddannelsesaftale, pct.
Note: For hver elev beregnes et gennemsnit af svarene på spørgsmålene inden for hver indikator, hvilket kaldes elevens
score på den pågældende indikator. En elevs besvarelse indgår kun i indikatoren, hvis eleven har svaret på mindst halvdelen
af spørgsmålene. Elevernes trivselsscore er kategoriseret i fire intervaller: 1,0-2,0 (ringest mulig trivsel); 2,1-3,0; 3,1-4,0 og
4,1-5,0 (bedst mulig trivsel).