Undervisningsudvalget 2017-18
UNU Alm.del Bilag 123
Offentligt
RAPPORT AF 8. MAJ 2018
indeholdende
ANBEFALINGER FRA ARBEJDSGRUPPEN OM GODKEN-
DELSE AF FRIE GRUNDSKOLER
Sekretariatsbetjening: Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 123: Anbefalinger fra arbejdsgruppen om godkendelse af frie grundskoler, fra undervisningsministeren
Anbefalinger fra arbejdsgruppen om godkendelse af frie grundsko-
ler
1. Baggrund
Det følger af lov nr. 397 af 2. maj 2018 om ændring af lov om friskoler
og private grundskoler m.v. (Bedre rammer for tilsyn med frie grundsko-
ler m.v.), at den gældende anmeldelsesordning for frie grundskoler skal
suppleres med en godkendelsesordning, jf. friskolelovens § 7 a. Godken-
delsesordningen skal bl.a. modvirke, at der oprettes frie grundskoler, der
ikke kan forventes at opfylde frihed og folkestyre-kravet i friskolelovens
§ 1, stk. 2, 2. pkt., og uafhængighedskravet i friskolelovens § 5, stk. 2, jf.
bilag 1.
Lovændringen er en udmøntning af aftalen af 7. november 2017 mellem
regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti) og
Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og Socialistisk
Folkeparti om styrket tilsyn med de frie grundskoler.
I medfør af aftalen har Undervisningsministeren ultimo 2017 nedsat en
ekstern arbejdsgruppe om godkendelse af frie grundskoler til at rådgive
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet om, hvorledes styrelsen kan påse,
at nyoprettede skolers formål og virke kan forventes at være i overens-
stemmelse med friskolelovens frihed og folkestyre-krav og uafhængig-
hedskrav.
Der henvises til arbejdsgruppens kommissorium, der er vedlagt som
bilag 2.
2. Arbejdsgruppens sammensætning
Arbejdsgruppen består af følgende medlemmer, der er udpeget af under-
visningsministeren:
Sognepræst ved Skt. Pauls Kirke, cand.theol., ph.d. Kathrine Lilleør
Vicedirektør Birgitte Arent Eiriksson, Justitia
Skoleleder for Sct. Joseph Søstrenes Skole Georg Høhling
Professor MSO Thomas Hoffmann, Det Teologiske Fakultet, Kø-
benhavns Universitet
Ved arbejdsgruppens sammensætning har der været lagt vægt på, at føl-
gende kvalifikationer var repræsenteret:
Sagkyndig viden om rækkevidden af grundlovs- og konventionssik-
rede rettigheder og almene retsprincipper.
Sagkyndig viden om religioner og politiske ideologier, om radikalise-
ringsprocesser og om, med hvilke metoder totalitære politiske og re-
ligiøse retninger typisk søges udbredt i demokratiske lande.
2
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 123: Anbefalinger fra arbejdsgruppen om godkendelse af frie grundskoler, fra undervisningsministeren
Praktisk erfaring fra sektoren og kendskab til den særlige kulturtra-
dition, som de frie skoler hviler på.
Arbejdsgruppen har været sekretariatsbetjent af Styrelsen for Undervis-
ning og Kvalitet. Følgende personer herfra har indgået i arbejdet:
Vicedirektør Susanne Sehestedt Clausen
Kontorchef Liz Nymann Lausten
Chefkonsulent Jonas Gramkow Barlyng
Chefkonsulent Ditte Wenzel Pedersen
Fuldmægtig Maiken Meldgård Christensen
3. Arbejdsgruppens overvejelser og anbefalinger
Nedenfor anføres en række tiltag, som efter arbejdsgruppens vurdering
vil være tjenlige til at modvirke, at der igangsættes frie grundskoler, som
kan forventes ikke at ville opfylde frihed og folkestyre-kravet og uaf-
hængighedskravet i friskoleloven.
Ved udformningen af sine anbefalinger har arbejdsgruppen i særlig grad
haft for øje, at de foreslåede tiltag henleder opmærksomheden på eksi-
stensen af frihed og folkestyre-kravet og uafhængighedskravet på en så
umisforståelig måde, at ingen initiativkreds
og efter skolens etablering
heller ingen bestyrelse eller ledelse
kan være ubekendt med rækkevid-
den og implikationerne af kravene, herunder at kravene i høj grad har et
operationelt realitetsindhold.
Ligeledes har det været arbejdsgruppen magtpåliggende, at initiativkred-
sen
og for visse af arbejdsgruppens anbefalingers vedkommende tillige
skolens bestyrelse og ledelse efter skolens etablering
afkræves en synlig
og aktiv stillingtagen til frihed og folkestyre-kravet og uafhængighedskra-
vet, således at en initiativkreds/bestyrelse/ledelse, der etablerer hen-
holdsvis driver en fri grundskole i modstrid med frihed og folkestyre-
kravet og uafhængighedskravet ikke kan gøre dette uden at handle i
åbenlys ond tro og udstille sin utroværdighed.
Hovedparten af arbejdsgruppens anbefalinger er rettet mod medlem-
merne af initiativkredsen bag en skole, der søges oprettet. Arbejdsgrup-
pen bemærker hertil, at det i mange tilfælde i praksis vil kunne være for-
bundet med vanskeligheder at opstille regler for samtlige medlemmer af
en initiativkreds, f.eks. hvis den tæller et meget stort antal individer,
og/eller fordi skoleinitiativet er udgået fra en samling personer, der viser
en så forskellig grad af engagement i projektets gennemførelse, at det kan
være svært at sige noget entydigt om, hvem der på et givent tidspunkt
indgår i initiativkredsen, og hvem der ikke gør det. Arbejdsgruppen vil
her opfordre til, at ministeriet ved den praktiske udmøntning af anbefa-
lingerne så vidt muligt finder en pragmatisk, praktisk operationel løsning,
3
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 123: Anbefalinger fra arbejdsgruppen om godkendelse af frie grundskoler, fra undervisningsministeren
der identificerer de toneangivende personer, som tager ejerskab til skole-
initiativet.
Arbejdsgruppen er ligeledes opmærksom på, at der principielt skal son-
dres mellem frie grundskoler, der ønsker at modtage statstilskud, og frie
grundskoler, der ikke ønsker at modtage statstilskud, eftersom sidst-
nævnte skoler ikke er omfattet af uafhængighedskravet og kravet om
vedtægtsgodkendelse og heller ikke er omfattet af de særlige anmeldelses-
frister, som gør sig gældende for de skoler, der ønsker at modtage til-
skud. Da den praktiske erfaring imidlertid viser, at meget tæt på alle sko-
leinitiativer vedrører skoler, der ønsker at modtage tilskud, har arbejds-
gruppen baseret sine anbefalinger på denne type skoler. Arbejdsgruppen
opfordrer til, at ministeriet
i den udstrækning dette skønnes praktisk
nødvendigt
etablerer en modificeret godkendelsesordning for skoleini-
tiativer vedrørende skoler, der ikke ønsker at modtage tilskud, således at
denne ordning udmønter arbejdsgruppens anbefalinger med de nødven-
dige modifikationer.
Ud over de anbefalinger, som er nøje knyttet til selve godkendelsespro-
cessen og vil kunne gennemføres administrativt, anbefaler arbejdsgrup-
pen, at der overvejes enkelte andre initiativer, som ikke falder ind under
kommissoriet i snæver forstand, men som vil kunne understøtte intenti-
onen med den foreslåede godkendelsesordning, jf. herved anbefaling 6
og 7 nedenfor.
Anbefaling 1: Obligatorisk afgivelse af erklæring (initiativkredsen)
Med henblik på at anskueliggøre alvoren og vigtigheden af frihed og fol-
kestyre-kravet og uafhængighedskravet og med henblik på bedst muligt
at bane vejen for kravenes overholdelse ved at tale direkte til initiativ-
kredsens integritet og pligtfølelse anbefaler arbejdsgruppen, at initiativ-
kredsen bag en ny skole pålægges at underskrive en erklæring indehol-
dende en række udsagn, der indikerer, at initiativet til skolen er baseret på
en intention om loyalt at ville opfylde frihed og folkestyre-kravet og uaf-
hængighedskravet.
Udkast til en sådan erklæring er vedlagt som bilag 3.
I erklæringen tilkendegiver initiativkredsens medlemmer bl.a., at skoleini-
tiativet er baseret på, at skolen
i overensstemmelse med frihed og fol-
kestyre-kravet
skal udvikle og styrke elevernes kendskab til og respekt
for grundlæggende friheds- og menneskerettigheder. Med henblik på
konkret at anskueliggøre, hvad der bl.a. ligger heri, indeholder erklærin-
gen en eksemplificering af, hvilke friheds- og menneskerettigheder det
kan dreje sig om, nemlig
religionsfriheden, herunder retten til at vælge, ændre og frafalde en
religion og til ikke at have nogen religion,
4
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 123: Anbefalinger fra arbejdsgruppen om godkendelse af frie grundskoler, fra undervisningsministeren
menings- og ytringsfriheden og
forbuddet mod diskrimination, herunder pga. køn, race, etnisk eller
social oprindelse og seksuel orientering.
De opregnede eksempler er udvalgt, fordi de pågældende rettigheder (af
hvilke kønnenes ligestilling udtrykkelig omtales friskolelovens § 1, stk. 2,
2. pkt.) er helt centrale i en moderne vestlig demokratiopfattelse og sam-
tidig kan være meget sårbare over for religiøs og politisk-ideologisk
holdningspåvirkning.
Erklæringen indeholder også initiativkredsens tilkendegivelse af, at initia-
tivet til skolen er baseret på, at skolen ikke vil beskæftige eller blive ledet
af eller styret af personer, hvis adfærd i eller uden for arbejdsmæssige
sammenhænge er uforenelig med frihed og folkestyre-kravet.
Ligeledes indeholder erklæringen
som en påmindelse om vigtigheden
af at overholde frihed og folkestyrekravet og uafhængighedskravet
en
tilkendegivelse af, at initiativkredsens medlemmer er vidende om, at det
følger af friskolelovens § 21, stk. 2, 1. pkt., at undervisningsministeren,
hvis skolen ikke overholder frihed og folkestyre-kravet eller uafhængig-
hedskravet, kan
tilbageholde tilskud helt eller delvis,
lade tilskud bortfalde helt eller delvis eller
kræve tilskud tilbagebetalt helt eller delvis.
Arbejdsgruppen finder, at værdien af den foreslåede erklæring bl.a. ligger
i,
at initiativkredsen forpligtes på aktivt og udtrykkeligt at forholde sig
til frihed og folkestyre-kravet og uafhængighedskravet, hvilket alt
andet lige vil indebære en forstærket opmærksomhed hos initiativ-
kredsen om kravenes eksistens,
at kravet om en underskreven erklæring har en vis lighed med en
pagt eller et æresord på en sådan måde, at det kan bibringe den en-
kelte underskriver en ansvarsfølelse for bedst muligt at bane vejen
for, at frihed og folkestyre-kravet og uafhængighedskravet efterleves
af skolens bestyrelse og ledelse, når skolen måtte blive en realitet, og
at det klart anskueliggøres, at frihed og folkestyre-kravet og uaf-
hængighedskravet er krav med et konkret realitetsindhold og ikke
rene tekniske formaliteter.
Arbejdsgruppen anbefaler, at erklæringen skal afgives samtidig med fri-
sten for skoleinitiativets anmeldelse den 15. august i året før skolestart.
Arbejdsgruppen anbefaler endvidere, at det overvejes, om der kan etable-
res lovhjemmel til, at erklæringen kræves underskrevet ved personligt
fremmøde i Undervisningsministeriet eller hos en myndighed under mi-
5
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 123: Anbefalinger fra arbejdsgruppen om godkendelse af frie grundskoler, fra undervisningsministeren
nisteriet. Herved understreges alvoren af frihed og folkestyre-kravets og
uafhængighedskravets overholdelse og oplevelsen af personlig forpligtel-
se til bedst muligt at bane vejen herfor. Ligeledes vil det efter omstæn-
dighederne kunne være hensigtsmæssigt, at myndigheden kan danne sig
et førstehåndsindtryk af den initiativkreds, der står bag skoleinitiativet.
Da initiativkredsen ikke har ansvaret for den egentlige drift af skolen,
anbefaler arbejdsgruppen endvidere, at det overvejes, om der kan etable-
res lovhjemmel til, at den udfyldte og underskrevne erklæring kræves
offentliggjort på skolens hjemmeside, når skolen måtte blive en realitet.
En sådan betingelse vil understrege alvoren af frihed og folkestyre-
kravets og uafhængighedskravets overholdelse og virke som en stadig
påmindelse til skolens bestyrelse og ledelse om loyalt at opfylde kravene,
lige som det må antages, at en pligt til at offentliggøre erklæringen på
skolens hjemmeside kan bidrage til, at skolen søges af forældre, som har
et positivt syn på frihed og folkestyre-kravet og uafhængighedskravet.
Det skal ikke være muligt at oprette en ny fri grundskole, uden at initia-
tivkredsen underskriver erklæringen. Underskrives erklæringen ikke, skal
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet uden videre kunne meddele afslag
på godkendelse af skolen.
Anbefaling 2: Obligatorisk besvarelse af skriftlige spørgsmål til
brug for en samlet vurdering af skoleinitiativet
Arbejdsgruppen anbefaler, at initiativkredsen pålægges at besvare en
række på forhånd definerede spørgsmål til belysning af, om initiativkred-
sen er indstillet på at bane vejen for, at skolen vil overholde frihed og
folkestyre-kravet og uafhængighedskravet.
Det anbefales, at de besvarede spørgsmål i lighed med erklæringen (jf.
anbefaling 1) indleveres til styrelsen samtidig med fristen for skoleinitia-
tivets anmeldelse den 15. august i året før skolestart. Arbejdsgruppen
anbefaler ligeledes
og af de samme grunde, som er anført i tilknytning
til anbefaling 1 vedrørende erklæringen
at det overvejes, om der kan
etableres lovhjemmel til, at de besvarede spørgsmål skal indleveres ved
personligt fremmøde.
Forslag til spørgsmål er vedlagt som bilag 4.
De foreslåede spørgsmål er udformet med henblik på, at svarene skal
give en viden om baggrunden for, at skolen ønskes oprettet, herunder i
særdeleshed dens politiske, religiøse eller idémæssige grundlag og dettes
konkrete manifestation set i forhold til frihed og folkestyre-kravet og
uafhængighedskravet.
De foreslåede spørgsmål vedrører,
hvad der er baggrunden for skoleinitiativet,
6
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 123: Anbefalinger fra arbejdsgruppen om godkendelse af frie grundskoler, fra undervisningsministeren
hvad der er skolens værdigrundlag,
hvilket syn initiativkredsen har på grundlæggende friheds- og men-
neskerettigheder,
hvorledes initiativgruppen anskuer en eventuel konflikt mellem
dansk lov og ret på den ene side og politiske/religiøse læresætninger
på den anden,
om medlemmer af initiativkredsen eller kendte eller forventede
fremtidige medlemmer af skolens ledelse offentligt har udtrykt til-
slutning til antidemokratiske aktiviteter, undsagt eller på anden må-
de modarbejdet grundlæggende friheds- og menneskerettigheder el-
ler været knyttet til en fri grundskole, der har været i (tilsyneladende)
konflikt med frihed og folkestyre-kravet,
om skoleinitiativet har modtaget donationer og fra hvem, og
hvorledes initiativkredsen anskuer frihed og folkestyre-kravet.
Ved at lade initiativkredsen svare på en række på forhånd definerede
spørgsmål tilvejebringes der et grundlag for en ikke blot effektiv, men
tillige transparent og ensartet og dermed mere retssikkerhedsmæssigt
betryggende sagsbehandling.
Spørgsmålene vil tilskynde initiativkredsen til yderligere refleksion over
hensigten med skolen og i det hele taget bidrage til, at skoleinitiativer
bliver tænkt grundigt igennem, inden de iværksættes.
Spørgsmålene uddyber og perspektiverer temaerne fra den obligatoriske
erklæring, jf. anbefaling 1, og går herunder i dybden med hensyn til, om
initiativkredsens medlemmer og/eller kendte eller forventede fremtidige
medlemmer af skolens ledelse offentligt har udtrykt tilslutning til anti-
demokratiske aktiviteter, undsagt eller på anden måde modarbejdet
grundlæggende friheds- og menneskerettigheder eller været knyttet til en
fri grundskole, der har været i (tilsyneladende) konflikt med frihed og
folkestyre-kravet. Dette aspekt er vigtigt at få belyst, for det første fordi
initiativkredsens medlemmers adfærd i henseende hertil kan give en rele-
vant prognose for, hvad skolen vil stå for, når den måtte blive en realitet,
og for det andet fordi skolens overholdelse af frihed og folkestyrekravet
ikke indskrænker sig til, hvad der meddeles i selve undervisningen, men
også omfatter den påvirkning, som eleverne udsættes for ved iagttagelse
af den adfærd, som skolens centrale autoritetspersoner udviser i offent-
ligheden.
Det er arbejdsgruppens vurdering, at de foreslåede spørgsmål ikke blot
vil egne sig til at kaste lys over, hvorvidt en kommende skole kan forven-
tes at ville overholde frihed og folkestyre-kravet og uafhængighedskravet,
men tillige efter omstændighederne vil kunne motivere en initiativkreds
på egen foranledning at opgive sit forehavende, hvis initiativkredsen stil-
let over for spørgsmålene må indse, at det skoleprojekt, man har set for
sig, ikke lader sig forene med frihed og folkestyre-kravet.
7
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 123: Anbefalinger fra arbejdsgruppen om godkendelse af frie grundskoler, fra undervisningsministeren
Anbefaling 3: Uddybende, kritisk evaluering af besvarelsen af de
skriftlige spørgsmål med henblik på en samlet vurdering af skole-
initiativet
Arbejdsgruppen anbefaler, at Styrelsen for Undervisning og Kvalitet som
led i sagsbehandlingen underkaster initiativkredsens besvarelse af de
skriftlige spørgsmål en kritisk evaluering med henblik på en konkret vur-
dering af, om svarene giver anledning til bekymring i henseende til
spørgsmålet om, hvorvidt skolen kan forventes at ville overholde frihed
og folkestyre-kravet og uafhængighedskravet, når den måtte blive en
realitet.
Finder styrelsen, at initiativkredsens besvarelse af spørgsmålene ikke
giver anledning til bekymring i henseende til frihed og folkestyrekravets
eller uafhængighedskravets forventede overholdelse, iværksætter STUK
ikke yderligere foranstaltninger til belysning heraf.
Er spørgsmålene omvendt ikke besvaret, eller er svarene i åbenbar mod-
strid med frihed og folkestyre-kravet eller uafhængighedskravet, vil
STUK allerede på dette grundlag kunne træffe afgørelse om, at skoleini-
tiativet ikke godkendes.
I tilfælde, hvor besvarelsen af spørgsmålene giver anledning til bekym-
ring uden dog i sig selv at kunne begrunde, at der uden videre meddeles
afslag på godkendelse, indkalder STUK som udgangspunkt initiativkred-
sen til en uddybende samtale med henblik på en afklaring af, om folke-
styre-kravet og uafhængighedskravet må forventes at blive overholdt.
Med samtalen får styrelsen adgang til at stille supplerende spørgsmål til
den skriftlige besvarelse, herunder mulighed for en kritisk og vedholden-
de udspørgen i tilfælde, hvor initiativkredsen har afgivet tilsyneladende
undvigende, inkonsistente eller på anden måde utroværdige svar.
Udebliver initiativkredsen fra samtalen, eller fører den samlede vurdering
af initiativkredsens skriftlige besvarelse og supplerende tilkendegivelser
under samtalen til, at styrelsen ikke kan lægge til grund, at skolen kan
forventes at leve op til frihed og folkestyre-kravet og uafhængighedskra-
vet, træffer styrelsen afgørelse om, at skolen ikke godkendes som fri
grundskole.
Ved styrelsens afgørelse om, hvorvidt skoleinitiativet kan godkendes, vil
der blive anlagt en konkret helhedsvurdering af skoleinitiativet. Heri lig-
ger, at de oplysninger, som vurderingen bygger på, skal være retvisende,
og at en skole ikke kan meddeles afslag på godkendelse på et uproporti-
onalt grundlag, f.eks. pga. mindre forglemmelser, misforståelser eller
uklarheder af åbenbart underordnet betydning.
Anbefaling 4: Udbygning af vedtægtsbekendtgørelsens krav til
vedtægternes indhold (indskrivning af frihed og folkestyre-kravet i
vedtægterne)
8
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 123: Anbefalinger fra arbejdsgruppen om godkendelse af frie grundskoler, fra undervisningsministeren
Initiativkredsens indsendelse af skolens vedtægter med henblik på god-
kendelse heraf er en del af den gældende anmeldelsesordning, jf. herved
bilag 5, hvorefter indsendelsen sker den 1. februar sammen med indbeta-
ling af depositummets 2. rate.
De gældende krav til indholdet af en fri grundskoles vedtægter fremgår
af friskoleloven og vedtægtsbekendtgørelsen. Sidstnævnte redegør i de-
taljer for kravene til vedtægternes regulering af en række forskellige for-
hold, herunder skolens organisering og drift, skolens formål, skolens
bestyrelse, ledere og øvrige personale samt skolens forældrekreds, even-
tuelle skolekreds og eventuelle generalforsamling.
Vedtægtsbekendtgørelsen fastsætter i den forbindelse, at visse bestem-
melser, der i forvejen følger af friskoleloven, skal gentages i skolernes
vedtægter. Til disse bestemmelser hører aktuelt ikke frihed og folkestyre-
kravet.
Arbejdsgruppen anbefaler, at der sker en justering af bekendtgørelsen til
også at kræve frihed og folkestyre-kravet indskrevet i frie grundskolers
vedtægter.
Blandt fordelene ved en betingelse om gentagelse af frihed og folkestyre-
kravet i skolens vedtægter kan nævnes,
at skolen dermed endnu en gang får anskueliggjort vigtigheden af
kravets efterlevelse,
at skolen udtrykkelig gør kravets efterlevelse til en del af sin egen
regulering, hvilket må antages at forstærke følelsen af pligt til efter-
levelse, og
at skolen
eftersom det er et lovkrav, at en fri grundskoles vedtæg-
ter skal være tilgængelige på skolens hjemmeside
– pålægges at ”skil-
te” med sin loyale efterlevelse af frihed og folkestyre-kravet,
hvilket
ligeledes må formodes at forstærke følelsen af forpligtelse.
Anbefaling 5: Højtidelighed hos ministeren efter godkendelsen
Arbejdsgruppen anbefaler, at det
med henblik på at understrege alvo-
ren af frihed og folkestyre-kravets og uafhængighedskravets overholdelse
og med henblik på at styrke oplevelsen af en personlig forpligtelse til at
bidrage bedst muligt hertil
overvejes at indføre en ordning, hvor god-
kendelsesprocessen afrundes med et møde hos ministeren til markering
af, at skolen nu er godkendt i henseende til spørgsmålet om skolens for-
ventede opfyldelse af frihed og folkestyre-kravet og uafhængighedskra-
vet.
Mødet kan tænkes afholdt en gang årligt, hvor initiativtagerne bag de
netop godkendte skoler indbydes sammen med relevante foreninger og
9
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 123: Anbefalinger fra arbejdsgruppen om godkendelse af frie grundskoler, fra undervisningsministeren
medarbejdere i Undervisningsministeriet. Derved vil højtideligheden ud
over at understrege alvoren af kravenes overholdelse kunne fungere som
forum for netværksdannelse de godkendte frie grundskoler imellem.
Anbefaling 6: Systematiske tilsynstiltag som opfølgning på god-
kendelsen
Uanset at initiativkredsens handlinger og tilkendegivelser kan være egnet
til at opstille en meningsfuld prognose for, hvilken kurs en ny skole må
forventes at følge, når den er kommet i gang, kan initiativkredsen hver-
ken binde skolens bestyrelse/ledelse eller drages til ansvar for dennes
dispositioner, når skolen først er kommet i gang.
Arbejdsgruppen finder det derfor umiddelbart formålstjenligt, hvis god-
kendelsesordningen suppleres af en systematisk tilrettelagt opfølgning i
form af tilsynstiltag over for skolen inden for den første tid efter skolens
start.
En sådan opfølgning vil f.eks. kunne omfatte hjemmesidetjek og anmeld-
te og/eller uanmeldte tilsynsbesøg. Ligeledes kan det være en mulighed
at lade bestyrelsen besvare
med de fornødne tilpasninger
en række af
de spørgsmål, som initiativkredsen skal besvare i tilknytning til skolens
godkendelse, jf. anbefaling 2 og bilag 4. Arten, intensiteten og tidspunk-
tet for iværksættelsen af de igangsatte initiativer bør afspejle de nærmere
omstændigheder vedrørende den enkelte skoles godkendelse, herunder
hvor sikker en formodning der konkret er for skolens forventede over-
holdelse af frihed og folkestyre-kravet og uafhængighedskravet.
En tilsynsindsats umiddelbart efter skolens start vil også i almindelighed
kunne tjene som hjælp til at rette ind for skoler, der
uanset gode hen-
sigter
– måtte have ”begyndervanskeligheder” i henseende til opfyldelse
af friskolelovens krav.
10
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 123: Anbefalinger fra arbejdsgruppen om godkendelse af frie grundskoler, fra undervisningsministeren
Anbefaling 7: Obligatorisk afgivelse af erklæring (bestyrelsen)
Hensigten med initiativkredsens underskrivelse af en erklæring og virk-
ningen heraf, jf. anbefaling 1, vil efter arbejdsgruppens vurdering kunne
styrkes yderligere, hvis det bliver et lovkrav, at medlemmerne af den til
enhver tid siddende bestyrelse ved deres tiltrædelse skal underskrive en
tilsvarende erklæring, jf. bilag 6, og at også denne erklæring skal offent-
liggøres på skolens hjemmeside. En sådan foranstaltning vil virke som en
stadig påmindelse om frihed og folkestyrekravets og uafhængighedskra-
vets vigtighed og bidrage til, at bestyrelsens opmærksomhed herpå fast-
holdes i takt med, at personsammensætningen forandres.
11
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 123: Anbefalinger fra arbejdsgruppen om godkendelse af frie grundskoler, fra undervisningsministeren
BILAG 1
FRIHED OG FOLKESTYRE-KRAVET, UAFHÆNGIGHEDS-
KRAVET OG GODKENDELSESORDNINGEN
Frihed og folkestyre-kravet, jf. friskolelovens § 1, stk. 2, 2. pkt.:
Skolerne skal efter deres formål og i hele deres virke forberede eleverne til at
leve i et samfund som det danske med frihed og folkestyre samt udvikle og
styrke elevernes demokratiske dannelse og deres kendskab til og respekt for
grundlæggende friheds- og menneskerettigheder, herunder ligestilling mellem
kønnene.
Uafhængighedskravet, jf. friskolelovens § 5, stk. 2:
Skolen skal i sit virke som selvejende uddannelsesinstitution være uafhængig,
og skolens midler må alene komme skolens skole- og undervisningsvirksom-
hed til gode /…/.
GODKENDELSESORDNINGEN
Godkendelsesordningen, jf. friskolelovens § 7 a:
§ 7 a.
En skole, der anmeldes efter § 8 med henblik på start af undervis-
ningen inden den 1. august 2029, skal være godkendt af undervisningsmini-
steren, før undervisning på skolen kan begynde.
Stk. 2. Ved godkendelse efter stk. 1 skal undervisningsministeren påse, om
1) den nye skoles formål og virke må skønnes at ville være i overensstemmelse
med § 1, stk. 2, 2. pkt.,
2) personkredsen bag oprettelsen af den nye skole har eller har haft et virke,
der ikke er foreneligt med § 1, stk. 2, 2. pkt., og som konkret må skønnes
at kunne få betydning for den nye skoles opfyldelse af § 1, stk. 2, 2. pkt.,
3) der er gennemsigtighed i sammensætningen af en eventuel skolekreds
el.lign. og
4) den nye skole, hvis den ønsker statstilskud, vil kunne opfylde kravet i §
5, stk. 2.
Stk. 3. Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om behandling
af en ansøgning om godkendelse efter stk. 1, herunder om krav til materiale,
der skal indsendes til brug for behandlingen og frister herfor.
12
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 123: Anbefalinger fra arbejdsgruppen om godkendelse af frie grundskoler, fra undervisningsministeren
BILAG 2
KOMMISSORIUM FOR ARBEJDSGRUPPEN OM GODKEN-
DELSE AF FRIE GRUNDSKOLER
Kommissorium for arbejdsgruppen om godkendelse af frie grund-
skoler
Arbejdsgruppen om godkendelse af frie grundskoler rådgiver Styrelsen
for Undervisning og Kvalitet (STUK) om, hvorledes sagsoplysningen
mest effektivt kan håndteres i sager om godkendelse af frie grundskoler
med hensyn til, at det påses, om det kan forventes, at den nye skoles
formål og virke vil være i overensstemmelse med friskolelovens frihed og
folkestyre-krav, og om personkredsen bag oprettelsen af den nye skole
har eller har haft et virke, der ikke er foreneligt med friskolelovens frihed
og folkestyre-krav, og som konkret må vurderes at kunne få betydning
for den nye skoles opfyldelse af frihed og folkestyre-kravet.
Friskolelovens frihed og folkestyre-krav fremgår af lovens § 1, stk. 2, 2.
pkt., der har følgende ordlyd:
Skolerne skal efter deres formål og i hele deres virke forbe-
rede eleverne til at leve i et samfund som det danske med
frihed og folkestyre samt udvikle og styrke elevernes de-
mokratiske dannelse og deres kendskab til og respekt for
grundlæggende friheds- og menneskerettigheder, herunder
ligestilling mellem kønnene.
Arbejdsgruppen skal i sit arbejde have fokus på følgende forhold:
1.
Rækkevidden af grundlovs- og konventionssikrede rettigheder og
almene retsprincipper med henblik på at sikre, at disse ikke trædes
under fode i bestræbelserne for en effektiv sagsoplysning, der samti-
dig er ubureaukratisk.
Totalitære religioners og ideologiers læresætninger og idéindhold
samt deres overlevelsesstrategier og rekrutteringsfremgangsmåder i
vestlige demokratier, herunder gennem radikalisering og indoktrine-
ring af børn og unge.
Arbejdsgruppen skal i tilknytning hertil forholde sig til, hvorledes det
bedst sikres, at de oplysninger, som STUK indhenter som led i sin
behandling af en ansøgning om en skoleoprettelse, er egnet til på en
retvisende måde at afdække intentionerne bag skoleinitiativet.
3.
Den praktiske virkelighed, hvori de frie grundskoler indgår, og den
kulturtradition, som denne skoleform udspringer af.
2.
13
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 123: Anbefalinger fra arbejdsgruppen om godkendelse af frie grundskoler, fra undervisningsministeren
Arbejdsgruppen bliver sekretariatsbetjent af STUK (ledet på vicedirek-
tørniveau) og udfører sit arbejde med udgangspunkt i udkast/oplæg ud-
arbejdet af STUK.
Arbejdsgruppens afrapportering forventes at indeholde forslag til brug
for en manual, som kan anvendes i Undervisningsministeriets arbejde
med godkendelsesprocessen for nye frie grundskoler. Manualen skal
identificere relevante opmærksomhedspunkter til brug for vurderingen
af, om en ny skole forventes at kunne overholde friskolelovens frihed og
folkestyre-krav. Ved identifikationen af opmærksomhedspunkterne skal
der tages hensyn til, at godkendelsesprocessen samtidig bør være så enkel
og ubureaukratisk som muligt.
Proces for arbejdsgruppens arbejde:
December 2017: Medlemmerne af arbejdsgruppen udpeges.
Januar 2018: Sættemøde.
Februar-marts 2018: 1-2 møder, hvor arbejdsgruppen forholder sig
til de oven for anførte spørgsmål med afsæt i arbejdspapirer udarbej-
det af STUK.
Marts-april 2018: Arbejdsgruppen fremlægger sine konklusioner
skriftligt for Undervisningsministeriet, som herefter udarbejder den
endelige manual for behandlingen af sager om godkendelse af nye
frie grundskoler og bekendtgørelse om godkendelse af nye frie
grundskoler.
Det samlede materiale forelægges for aftalepartierne bag aftalen af 7.
november 2017 mellem regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det
konservative Folkeparti) og Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti,
Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om styrket tilsyn med de
frie grundskoler.
14
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 123: Anbefalinger fra arbejdsgruppen om godkendelse af frie grundskoler, fra undervisningsministeren
1906179_0015.png
BILAG 3
ERKLÆRING (INITIATIVKREDS)
ERKLÆRING FRA INITIATIVKREDSEN VEDRØRENDE
………………………………………………………………………
(skolens navn)
[Hvert medlem af initiativkredsen udfylder individuelt skemaet ved at afkrydse i rubrikken til
venstre for de udsagn, som vedkommende kan tilslutte sig]
Frihed og folkestyre-kravet, jf. friskolelovens § 1, stk. 2, 2. pkt.:
Skolerne skal efter deres formål og i hele deres virke forberede eleverne til at leve i et samfund som det
danske med frihed og folkestyre samt udvikle og styrke elevernes demokratiske dannelse og deres kend-
skab til og respekt for grundlæggende friheds- og menneskerettigheder, herunder ligestilling mellem kønne-
ne.
Uafhængighedskravet, jf. friskolelovens § 5, stk. 2:
Skolen skal i sit virke som selvejende uddannelsesinstitution være uafhængig, og skolens midler må alene
komme skolens skole-
og undervisningsvirksomhed til gode /…/.
Jeg erklærer, at initiativet til denne skole er baseret på,
at skolen efter sit formål og i hele sit virke skal forberede eleverne til at leve i
et samfund som det danske med frihed og folkestyre, og
at skolen skal udvikle og styrke elevernes demokratiske dannelse.
Jeg erklærer, at initiativet til denne skole er baseret på, at skolen skal udvikle og styrke
elevernes kendskab til og respekt for grundlæggende friheds- og menneskerettighe-
der, herunder at skolen skal styrke og udvikle elevernes kendskab til og respekt for
religionsfriheden herunder retten til at vælge, ændre og frafalde en religion og
til ikke at have nogen religion,
menings- og ytringsfriheden og
forbuddet mod diskrimination, herunder pga. køn, race, etnisk eller social op-
rindelse og seksuel orientering.
Jeg erklærer, at initiativet til denne skole er baseret på, at skolen ikke vil beskæftige
eller blive ledet eller styret af personer, hvis adfærd i eller uden for arbejdsmæssige
sammenhænge er uforenelig med frihed og folkestyre-kravet.
Jeg erklærer, at initiativet til denne skole er baseret på, at skolen ikke kommer under
påvirkning eller afhængighed af personer, foreninger, virksomheder, organisationer,
institutioner, stater m.v., hvis adfærd er uforenelig med frihed og folkestyre-kravet.
Jeg erklærer, at initiativet til denne skole er baseret på, at skolen forbliver uafhængig,
herunder ikke fremmer andres interesser på bekostning af skolens, og at skolens
midler alene kommer skolens skole- og undervisningsvirksomhed til gode.
Jeg erklærer, at jeg er vidende om, at undervisningsministeren, hvis skolen ikke over-
holder frihed og folkestyre-kravet eller uafhængighedskravet, kan
tilbageholde tilskud helt eller delvis,
lade tilskud bortfalde helt eller delvis eller
kræve tilskud tilbagebetalt helt eller delvis.
Jeg har læst og forstået ovenstående.
Navn:
Bopæl:
Dato:
Underskrift:
15
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 123: Anbefalinger fra arbejdsgruppen om godkendelse af frie grundskoler, fra undervisningsministeren
Friskolelovens § 1, stk. 1, nr. 2 (frihed og folkestyre-kravet)
Skolerne skal efter deres formål og i hele deres virke forberede eleverne til at leve i et samfund som det danske med
frihed og folkestyre samt udvikle og styrke elevernes demokratiske dannelse og deres kendskab til og respekt for
grundlæggende friheds- og menneskerettigheder, herunder ligestilling mellem kønnene.
Frihed og folkestyre-kravet omfatter hele skolens virksomhed. Det betyder, at skolen i sin under-
visning
og også sin eventuelle modersmålsundervisning
skal sikre, at eleverne lærer og kom-
mer til at respektere, at det danske samfund bygger på en række grundlæggende menneske- og
frihedsrettigheder, f.eks. et forbud mod diskrimination på grund af køn, race eller religion.
Men frihed og folkestyre-kravet vedrører ikke kun selve undervisningen. Frihed og folkestyre-
kravet skal også afspejles i skolens samlede faktiske liv og virke, herunder skolens praksis for
optagelse og bortvisning af elever, skolens generelle elevinddragelse i og uden for undervisningen,
skolens ordensregler og skolens omgangsformer
herunder mellem elever og lærere, mellem
drenge og piger og mellem mandlige og kvindelige ansatte.
Det betyder eksempelvis, at det vil stride mod frihed og folkestyre-kravet, hvis en skole bygger på
en grundholdning om, at manden er kvinden overlegen. Det betyder også, at skolen i sin optagel-
sespraksis ikke må diskriminere på baggrund af køn eller etnisk oprindelse.
Sigtet med kravet om, at skolerne skal udvikle og styrke elevernes demokratiske dannelse, er at
markere, at det er skolernes opgave at danne deres elever til engagerede medborgere med lyst og
evne til at være aktive i et demokratisk samfund.
Friskolelovens § 5, stk. 2 (uafhængighedskravet)
Skolen skal i sit virke som selvejende uddannelsesinstitution være uafhængig, og skolens midler må alene komme
skolens skole-
og undervisningsvirksomhed til gode /…/.
Kravet om skolens uafhængighed indebærer, at en fri grundskole alene må styres af interessen for
at drive den pågældende skole til gavn for skolens egne elever, ligesom skolens midler, herunder
de offentlige tilskud, alene må anvendes til skolens eget formål
dvs. skoleformålet.
Det betyder, at skolen ikke må indgå i et fællesskab eller et samarbejde med andre, der indebærer,
at andre end skolen selv i realiteten styrer eller påvirker fastlæggelsen af skolens pædagogiske
linjer eller skolens forvaltning af sine midler.
Det indebærer også, at skolen ikke på anden måde må bringe sig i et juridisk eller økonomisk
afhængighedsforhold, som indebærer, at det i realiteten er andre end skolen selv, der styrer eller
påvirker fastlæggelsen af skolens pædagogiske linje eller skolens forvaltning af sine midler.
Som konkrete eksempler kan nævnes, at en skole ikke må basere sin økonomi på donationer
udefra i en sådan udstrækning, at skolen i sine økonomiske eller pædagogiske dispositioner kan
motiveres til at lade sig styre eller påvirke af en donators udtalte eller uudtalte ønsker. En skole
må heller ikke indgå lejeaftaler på vilkår, der stiller skolen så svagt i forhold til udlejer, at det går
ud over skolens reelle mulighed for at fastlægge skolens pædagogiske linje eller træffe selvstændig
bestemmelse om dispositionen af skolens midler.
Friskolelovens § 21, stk. 2, 1. pkt.
Undervisningsministeren kan for skoler, der ikke følger bestemmelserne i denne lov, de regler eller aftaler, jf. § 7,
der er fastsat eller indgået i henhold til loven, eller undervisningsministerens påbud, jf. § 24 a, tilbageholde tilskud,
lade tilskud bortfalde helt eller delvis eller kræve tilskud tilbagebetalt helt eller delvis.
16
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 123: Anbefalinger fra arbejdsgruppen om godkendelse af frie grundskoler, fra undervisningsministeren
BILAG 4
SPØRGSMÅL TIL INITIATIVKREDSEN
obligatorisk besva-
relse til brug for en samlet vurdering af skoleinitiativet
1.
2.
Hvorfor og hvordan er initiativet til at starte denne skole kommet i stand?
Det følger af friskolelovens § 5, stk. 4, 3. pkt., at skolen skal offentliggøre oplys-
ninger om sit værdigrundlag på hjemmesiden. Hvad forventer initiativkredsen, at
skolen vil anføre om sit værdigrundlag på hjemmesiden, når skolen måtte blive en
realitet?
3.
Hvorledes ser skolens initiativkreds på de grundlæggende menneskerettigheder,
f.eks.
religionsfriheden, herunder retten til at vælge, ændre og frafalde en religion
og til ikke at have nogen religion,
menings- og ytringsfriheden og
forbuddet mod diskrimination, herunder pga. køn, race, etnisk eller social
oprindelse og seksuel orientering?
4.
Hvorledes anskuer initiativkredsen en eventuel konflikt mellem dansk lov og ret på
den ene side og politiske/religiøse læresætninger på den anden side?
5.
I hvilken udstrækning har medlemmer af skolens initiativkreds eller kendte eller
forventede fremtidige medlemmer af skolens ledelse eller bestyrelse offentligt ud-
trykt tilslutning til antidemokratiske aktiviteter?
I hvilken udstrækning har medlemmer af skolens initiativkreds eller kendte eller
forventede fremtidige medlemmer af skolens ledelse eller bestyrelse offentligt und-
sagt eller på anden måde modarbejdet grundlæggende friheds- og menneskeret-
tigheder, herunder religionsfriheden, ytringsfriheden eller kønnenes ligestilling?
6.
7.
Er der medlemmer af skolens initiativkreds eller kendte eller forventede fremtidige
medlemmer af skolens ledelse eller bestyrelse, som har eller har haft tilknytning til
en fri grundskole, som ikke længere er en fri grundskole, eller som har fået påbud
som følge af, at skolen ikke opfyldte frihed og folkestyre-kravet, eller som lukkede
under en tilsynssag herom, uden at der blev taget stilling til kravets overholdelse? I
bekræftende fald, hvilken skole?
8.
9.
Har skoleinitiativet modtaget donationer og i bekræftende fald fra hvem?
Hvorledes anskuer initiativkredsen kravet om at forberede eleverne til at leve i et
samfund som det danske med frihed og folkestyre, herunder styrke elevernes de-
mokratiske dannelse?
17
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 123: Anbefalinger fra arbejdsgruppen om godkendelse af frie grundskoler, fra undervisningsministeren
1906179_0018.png
BILAG 5
DEN GÆLDENDE ANMELDELSESORDNING FOR EN FRI
GRUNSKOLE, DER ØNSKER STATSTILSKUD
Nedenfor gives en korfattet beskrivelse af de gældende regler for opret-
telse af frie grundskoler, der ønsker statstilskud i henhold til friskolelo-
vens regler.
Oprettelsen af en fri grundskole efter friskoleloven kræver ingen forud-
gående myndighedsvurdering af, om skolen vil kunne opfylde et aktuelt
stedligt undervisningsbehov eller om skoleoprettelsen i øvrigt må anses
som hensigtsmæssig.
En række formelle krav i form af anmeldelses-, indsendelses- og indbeta-
lingsfrister skal dog iagttages, hvis skolen skal falde ind under friskolelo-
ven, herunder modtage statstilskud efter friskolelovens regler.
Proceduren
her for overblikkets skyld eksemplificeret for en skole med
forventet start den 1. august 2017
fremgår af nedenstående skema.
15. august
2016
Skolen indsender sin anmeldelse (på et dertil indrettet
skema) til Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
Skolen indbetaler 20.000 kr. (1. rate af et depositum
på i alt 30.000 kr.) til Styrelsen for Undervisning og
Kvalitet.
Styrelsen påser, at depositummets 1. rate er indbetalt til tiden. Sko-
ler, som indsender ansøgningen efter fristen, ellers som ikke indbeta-
ler depositummet inden fristens udløb, kan ikke få tilskud i skole-
året 2017-2018.
1. februar
2017
Skolen indsender sine vedtægter til godkendelse hos
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet. Er vedtæg-
terne mangelfulde, indleder styrelsen en dialog med
skolen med henblik på at få fejlene rettet.
Skolen indbetaler 10.000 kr. (2. rate af et depositum
på i alt 30.000 kr.) til Styrelsen for Undervisning og
Kvalitet.
Styrelsen påser, at vedtægterne er rettidigt indsendt og 2. rate retti-
digt indbetalt. Skoler, som ikke har indsendt vedtægterne eller ind-
betalt depositummet inden fristens udløb, kan ikke få tilskud i
skoleåret 2017-2018.
Er vedtægterne indsendt og 2. rate betalt, påbegynder styrelsen sags-
18
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 123: Anbefalinger fra arbejdsgruppen om godkendelse af frie grundskoler, fra undervisningsministeren
1906179_0019.png
behandlingen af de indsendte vedtægter. Styrelsen kontakter de sko-
ler, hvis vedtægter er behæftet med fejl eller mangler, således at ved-
tægterne bringes i overensstemmelse med lovgivningens krav.
1. juni 2017
Skolen indsender:
Dokumentation for, at skolens bygninger er god-
kendt af de stedlige bygnings- og brandmyndigheder
til skole- og undervisningsformål.
Udfyldt skema indeholdende følgende oplysninger:
Skolens navn
Skolens beliggenhed
Initiativtagernes navne
Skolens kontaktperson
Forventet elevtal fordelt på klassetrin for de første
3 år
Om skolen skal have kostafdeling
Styrelsen påser, at materialet er rettidigt modtaget, hvorefter skolen
i den udstrækning vedtægtssagsbehandlingen er afsluttet
er beret-
tiget til tilskud efter friskolelovens regler.
19
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 123: Anbefalinger fra arbejdsgruppen om godkendelse af frie grundskoler, fra undervisningsministeren
1906179_0020.png
BILAG 6
ERKLÆRING (BESTYRELSE)
ERKLÆRING FRA MEDLEM AF BESTYRELSEN FOR
………………………………………………………………………
(skolens navn)
[Hvert medlem af bestyrelsen udfylder individuelt skemaet ved at afkrydse i rubrikken til venstre
for de udsagn, som vedkommende kan tilslutte sig]
Frihed og folkestyre-kravet, jf. friskolelovens § 1, stk. 2, 2. pkt.:
Skolerne skal efter deres formål og i hele deres virke forberede eleverne til at leve i et samfund som det
danske med frihed og folkestyre samt udvikle og styrke elevernes demokratiske dannelse og deres kend-
skab til og respekt for grundlæggende friheds- og menneskerettigheder, herunder ligestilling mellem kønne-
ne.
Uafhængighedskravet, jf. friskolelovens § 5, stk. 2:
Skolen skal i sit virke som selvejende uddannelsesinstitution være uafhængig, og skolens midler må alene
komme skolens skole-
og undervisningsvirksomhed til gode /…/.
Jeg vil arbejde aktivt for,
at skolen efter sit formål og i hele sit virke forbereder eleverne til at leve i et
samfund som det danske med frihed og folkestyre, og
at skolen udvikler og styrker elevernes demokratiske dannelse.
Jeg vil arbejde aktivt for, at skolen udvikler og styrker elevernes kendskab til og
respekt for grundlæggende friheds- og menneskerettigheder. Jeg vil herunder arbejde
aktivt for, at skolen styrker og udvikler elevernes kendskab til og respekt for
religionsfriheden, herunder retten til at vælge, ændre og frafalde en religion og
til ikke at have nogen religion,
menings- og ytringsfriheden og
forbuddet mod diskrimination, herunder pga. køn, race, etnisk eller social op-
rindelse og seksuel orientering.
Jeg vil arbejde aktivt for, at skolen ikke beskæftiger eller ledes eller styres af personer,
hvis adfærd i eller uden for arbejdsmæssige sammenhænge er uforenelig med frihed
og folkestyre-kravet.
Jeg vil arbejde aktivt for, at skolen ikke kommer under påvirkning af personer, for-
eninger, virksomheder, organisationer, institutioner, stater m.v., hvis adfærd er ufor-
enelig med frihed og folkestyre-kravet.
Jeg vil arbejde aktivt for, at skolen forbliver uafhængig, herunder ikke fremmer an-
dres interesser på bekostning af skolens, og at skolens midler alene kommer skolens
skole- og undervisningsvirksomhed til gode.
Jeg erklærer, at jeg er vidende om, at undervisningsministeren, hvis skolen ikke over-
holder frihed og folkestyre-kravet eller uafhængighedskravet, kan
tilbageholde tilskud helt eller delvis,
lade tilskud bortfalde helt eller delvis eller
kræve tilskud tilbagebetalt helt eller delvis.
Jeg har læst og forstået ovenstående.
Navn:
Bopæl:
Dato:
Underskrift:
20
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 123: Anbefalinger fra arbejdsgruppen om godkendelse af frie grundskoler, fra undervisningsministeren
Friskolelovens § 1, stk. 1, nr. 2 (frihed og folkestyre-kravet)
Skolerne skal efter deres formål og i hele deres virke forberede eleverne til at leve i et samfund som det danske med
frihed og folkestyre samt udvikle og styrke elevernes demokratiske dannelse og deres kendskab til og respekt for
grundlæggende friheds- og menneskerettigheder, herunder ligestilling mellem kønnene.
Frihed og folkestyre-kravet omfatter hele skolens virksomhed. Det betyder, at skolen i sin under-
visning
og også sin eventuelle modersmålsundervisning
skal sikre, at eleverne lærer og kom-
mer til at respektere, at det danske samfund bygger på en række grundlæggende menneske- og
frihedsrettigheder, f.eks. et forbud mod diskrimination på grund af køn, race eller religion.
Men frihed og folkestyre-kravet vedrører ikke kun selve undervisningen. Frihed og folkestyre-
kravet skal også afspejles i skolens samlede faktiske liv og virke, herunder skolens praksis for
optagelse og bortvisning af elever, skolens generelle elevinddragelse i og uden for undervisningen,
skolens ordensregler og skolens omgangsformer
herunder mellem elever og lærere, mellem
drenge og piger og mellem mandlige og kvindelige ansatte.
Det betyder eksempelvis, at det vil stride mod frihed og folkestyre-kravet, hvis en skole bygger på
en grundholdning om, at manden er kvinden overlegen. Det betyder også, at skolen i sin optagel-
sespraksis ikke må diskriminere på baggrund af køn eller etnisk oprindelse.
Sigtet med kravet om, at skolerne skal udvikle og styrke elevernes demokratiske dannelse, er at
markere, at det er skolernes opgave at danne deres elever til engagerede medborgere med lyst og
evne til at være aktive i et demokratisk samfund.
Friskolelovens § 5, stk. 2 (uafhængighedskravet)
Skolen skal i sit virke som selvejende uddannelsesinstitution være uafhængig, og skolens midler må alene komme
skolens skole-
og undervisningsvirksomhed til gode /…/.
Kravet om skolens uafhængighed indebærer, at en fri grundskole alene må styres af interessen for
at drive den pågældende skole til gavn for skolens egne elever, ligesom skolens midler, herunder
de offentlige tilskud, alene må anvendes til skolens eget formål
dvs. skoleformålet.
Det betyder, at skolen ikke må indgå i et fællesskab eller et samarbejde med andre, der indebærer,
at andre end skolen selv i realiteten styrer eller påvirker fastlæggelsen af skolens pædagogiske
linjer eller skolens forvaltning af sine midler.
Det indebærer også, at skolen ikke på anden måde må bringe sig i et juridisk eller økonomisk
afhængighedsforhold, som indebærer, at det i realiteten er andre end skolen selv, der styrer eller
påvirker fastlæggelsen af skolens pædagogiske linje eller skolens forvaltning af sine midler.
Som konkrete eksempler kan nævnes, at en skole ikke må basere sin økonomi på donationer
udefra i en sådan udstrækning, at skolen i sine økonomiske eller pædagogiske dispositioner kan
motiveres til at lade sig styre eller påvirke af en donators udtalte eller uudtalte ønsker. En skole
må heller ikke indgå lejeaftaler på vilkår, der stiller skolen så svagt i forhold til udlejer, at det går
ud over skolens reelle mulighed for at fastlægge skolens pædagogiske linje eller træffe selvstændig
bestemmelse om dispositionen af skolens midler.
Friskolelovens § 21, stk. 2, 1. pkt.
Undervisningsministeren kan for skoler, der ikke følger bestemmelserne i denne lov, de regler eller aftaler, jf. § 7,
der er fastsat eller indgået i henhold til loven, eller undervisningsministerens påbud, jf. § 24 a, tilbageholde tilskud,
lade tilskud bortfalde helt eller delvis eller kræve tilskud tilbagebetalt helt eller delvis.
21