Undervisningsudvalget 2017-18
UNU Alm.del Bilag 117
Offentligt
1900668_0001.png
Rapport om besøg uge 17 til Letland og Litauen vedr de to landes NEET-programmer
Rejsens formål
I Ungdomsuddannelsernes Vejlederforening (UUVF) ser vi med stor interesse på ændringerne af
vejledningslov og de hidtige forberedende forløb . Begge områder berører på flere måder mange af vores
medlemmers arbejde, og herudover også en række af Uddannelsesforbundets medlemmers arbejde.
I uge 17 har jeg derfor på vegne af UUVF og med støtte fra Uddannelsesforbundet besøgt Letland og
Litauen.
NEET-akronymet står for unge
Not
in
Education,Employment
or
Training.
NEET-programmerne i de to lande
har en del paralleller til den kommende FGU. Målgruppen i begge baltiske lande er dog unge 15-29 årige.
NEET-Programmerne er de to landes lokale implementering af
EU Youth Guarantee og Youth Employment
Initiative
fra 2013 . De gennemføres dér fuldt finansieret gennem EU-bevillinger fra EUs Socialfond. Begge
programmers fase 1 startede i august 2015 og slutter med udgangen af 2018
Jeg har på besøget især ønsket at se på logistikken, på indhold og ansvarsforankring for den enkelte unges
plan, for visitationsdelen og for tovholderroller, den unges voksne ankerpersoner
Kontaktpersoner og møder Letland
A. Ilze Janzone, National Euroguidance og Erasmus koordinator
B. Ministeriet for Velfærd og Beskæftigelse, Agentur for Social Integration: Anastasija Maulvurfa,
Jelena Saitere og Alene Tutova
C. Lokal Ungeenhed i Jelgava (en af 25 i hele landet) Inga Adamovica m/ team Krista (mentor) , Santa
(mentor), Sanda (karrierevejleder)
D. Youth Guarantee in education sector:
Mrs. I ese Tirā e, Project Ma age e t U it of the State
Education Development Agency
Letland:
Besøg 1:
Jeg , med Ilze som tolk, besøgte mandag 23.april eftermiddag Ministeriet for Beskæftigelse og
Velfærd, som overordnet er ansvarlig for NEET-programmets to faser
Man arbejder i Fase 1 med en øvre ramme på 9 mdr ,hvorefter den unge skal være klar til arbejdsmarkedet
til at påbegynde en uddannelse eller selvstændig virksomhed. Dette benævnes
Intervention 1.
De ni måneder er maximum for den enkelte unge , og er opdelt i 2 mdrs blokke (2 mdr,2 mdr,2 mdr,3 mdr) .
Intervention 1
går under navnet
KNOW AND DO.
På det praktiske plan er det de lokale jobcentres unge-
enheder der står for visitationen til programmet og for den efterfølgende implementering af den unges
plan. Der er start hver måned. Man kan når som helst gå fra programmet og påbegynde
Intervention 2
Intervention 1
indeholder al den forberedelse der er nødvendig for at komme til
Intervention 2
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 117: Henvendelse af 24/5-18 fra Ungdomsuddannelsernes Vejlederforening (UUVF) vedr. FGU og DKU
1900668_0002.png
Intervention 2
er enten a)start på arbejde/jobcenter, b) start på uddannelse eller c) start som selvstændig
A. Overdragelse af den unge til arbejdsmarkedet, enten til beskæftigelse eller til jobcenter (som
beskæftigelsesklar), med forskellige støttemuligheder til arbejdsgivere,
B. Overdragelse til almen gymnasial eller EUD, og for unge med en gennemført men brødløs
uddannelse, start på ny uddannelse, enten ungdoms- eller videregående uddannelse
C. Støtte til forskellige former for iværksætteri
Så snart man registreres på jobcenteret og er i aldersgruppen 15-29 år, , og vurderes til at mangle
kompetencer og andre forudsætninger for at påbegynde arbejde eller uddannelse (evt ny uddannelse)
bliver man bliver som udgangspunkt automatisk visiteret til optagelse i
KNOW AND DO-programmet
De unge i målgruppen nås også gennem TV-kampagner,SoMe-kampagner (FB, Instagram etc)og gennem
opsøgende arbejde via ungdomsklubber, sportsklubber, spejderbevægelser mm
Besøg 2:
Tirsdag besøgte vi Unge-enheden i Jelgava 40 km sydvest for Riga. Enheden står for visitation (se
bilag profiling) ,og for udarbejdelse af ungeplan. Visitationen er grundig, da nogle unge forsøger at snige sig
ind i programmet selvom de er i gang med andet studium eller er i beskæftigelse. Der er Unge-enheder i
alle jobcentre ( 30 i hele landet). Ved optagelse visiteres den unge til 2 mdr,4 mdr eller 6 mdr-program.
I hver 2-mdrs blok er der af obligatoriske elementer indlagt 20 timers mentorsamtaler, 20 timers
gruppevejledning, samt psykolog/misbrugskonsulent/talepædagog-samtaler efter behov. Blok 1 er en
afklarings/RKV-blok. I blok 2 eller 3 vil der ofte ligge blokke af AMU-kurser (brancherelaterede pakker der
minder om de danske 6-ugers AMU-pakker), eller blokke af undervisning i almene fag. Der vil også ligge
praktikophold hos arbejdsgivere, praktikophold i lokale NGOer som frivillig i sociale eller almennyttige
projekter og institutioner. Endvidere kurser i iværksætteri (forretningsplan,markedsføring,budgetlægning)
Der er i Letland mange arbejdsløse akademikere som har brug for ny uddannelse med mere AM-relevans.
Man mangler faglærte i flere brancher, da mange nyuddannede rejser ud i Europa hvor de let får arbejde.
Der er et
Youth Guarantee Advicery Board ( YGAB)
hvor myndigheder, AM-parterne m fl er repræsenteret.
Der findes en diplomuddannelse som Ungearbejder/Youth Worker ( se jobbeskrivelse)
Kontaktpersoner og møder Litauen
A. Kristina Zasinaite& team, koordieringsenhed
B. Giedre Valciukaite, Ungecenter
C. Karolina Vozbuitaite, Jobcenter
Besøg 1: Kristina Zasinaite m/team, Projektkontoret
Torsdag 26.april formiddag besøgte jeg
projektkontoret
for NEET-programmet som er under
Ministeriet
for Beskæftigelse og Velfærd
Projektkontoret er nationalt ansvarligt for driften af NEET-programmets første del
Opdag dig selv.
På det
operationelle plan er det
de lokale jobcentres unge-enheder
der står for visitation og drift af programmet.
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 117: Henvendelse af 24/5-18 fra Ungdomsuddannelsernes Vejlederforening (UUVF) vedr. FGU og DKU
1900668_0003.png
Jobcenterets ordinære personale står for den efterfølgende fase 2, den egentlige start på arbejdsmarked
eller konkret relevant uddannelse (almen/EUD/Videreg.) , under navnet
Ny Start.
Opdag dig selv-Programmet
minder i indhold meget om Letlands
Intervention 1,
men er på max 4 mdr.
Der er også her start hver måned.
Projektkontoret er bindeled mellem Ministeriet og de regionale koordinatorer, og sikrer også vidensdeling
koordinatorerne imellem. Katarinas oplæg kan læses i filen Letland 1
Besøg 2: Giedre Valciukaite, Ungecenter Vilnius 1 (af 3)
Torsdag eftermiddag besøgte jeg
Youth Open Space 1
i det centrale Vilnius. Det er et ungecenter hvor de
unge kan hænge ud mellem programelementerne, men også åbent for andre unge der ER i beskæftigelse
eller uddannelse. Giedre er mentor og inspirator for alle de unge der frekventerer stedet. Her kan de unge
være fra morgen og indtil 22.00, og bare gøre normale ungeting (gaming,levende musik,dans, sport,skating
etc) . Her gives der også mange forskellige former for rådgivning (misbrug af stoffer/alkohol, graviditet &
kønssygdomme, psykiske problemer m.m.)Youth Open Space afholder også filmaftener og diskoer.
Ungecentrene har kun små bevillinger, men modtager mange effekter og udstyr, f eks møbler fra lokale
virksomheder og andre offentlige institutioner.
Besøg 3: Karolina Vozbuitaite, lokal koordinator for 1 af de 3 unge-enheder på jobcentre i Vilnius
Fredag formiddag besøgte jeg et jobcenter i periferien af Vilnius. Karolina er som vejleder og mentor
ansvarlig for en
Opdag dig selv-gruppe
på 30 unge i målgruppen. På samme jobcenter er der to andre
grupper med to andre koordinatorer. Karolinas oplæg kan læses i filerne Litauen 1-2
Øvrige bemærkninger fra besøget
I begge lande er det tæt samarbejde vedr NEET-programmet med de sociale parter (parterne)
Der er russiske mindretal (i Letland 40 %), i Litauen (7 %). Mange russiske unge tager statsborgerprøve
alene for som EU statsborgere at tage til andre eu-lande for at arbejde/leve
Mine og UUVFs anbefalinger til de kommende FGU-institutioner og Den Kommunale Ungeindsats (DKU)
Markedsføring :
FGU-Programmet skal præsenteres og opleves som et
positivt og mulighedsskabende
program, desuagtet at det for mange deltagere er af kompenserende karakter og ofte efter et frafald.
Dannelse:
FGU-programmet skal bidrage til at skabe
unge-dannelse.
Hermed menes at de unge gennem
erhvervelse af sociale og personlige kompetencer skal blive motiverede til og identificere sig med og opnå
selvtillid til efterfølgende at kunne deltage i et meningsfyldt arbejdsliv (enten som arbejdstager eller
iværksætter) , og deltagelse i civilsamfundet på et demokratisk grundlag, med andre ord kunne opnå og
udleve et medborgerskab.
Opsøgende indsats:
Vi har i DK et mørketal af NEETs. Der vil i målgruppen (15-25) være nogle unge i
målgruppen der hverken henvender sig til DKU eller jobcenter, men som udenfor lovgivningens rammer har
valgt at ernære sig/skabe deres forsørgelsesgrundlag på anden vis. Der bør laves en opsøgende indsats
overfor disse unge gennem SoMe,lokalradio m.m.
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 117: Henvendelse af 24/5-18 fra Ungdomsuddannelsernes Vejlederforening (UUVF) vedr. FGU og DKU
1900668_0004.png
Rullende start:
Der bør i FGU-programmet være løbende optag, mindst hveranden måned eller oftere
Arbejdsmarkedsviden:
Det skal være obligatorisk at der enten i DKU eller på den enkelte FGU-institution
permanent skal være tilknyttet en jobcenter-medarbejder med kendskab til de lokale/regionale
beskæftigelses-muligheder, og til de dele af lovgivningen, herunder Servicelov og LAB-lov der kan være
relevant for unge under 25 år
Fleksibilitet:
Der bør , som i de baltiske programmer, kunne tænkes i faser og fleksibilitet, og ikke blot i
semestre. Er den unge motiveret og gennem forberedende aktiviteter klar til at komme videre skal der
kunne handles hurtigt. Den unges FGU-plan skal ikke være unødigt lang, og naturligvis heller ikke for kort.
For en række unge vil en eller flere 6-ugers AMU-pakker således være langt mere effektive og nyttige
kompetence-aktiviteter som indgang til beskæftigelse ,end at gå 2 år på Produktions-sporet
For andre unge der ønsker gymnasial uddannelse/HF ,kan turbokurser i almene fag være tilstrækkelige
Unge der opfylder de almene adgangskrav til EUD, kan have konkret behov for kurser i andre grundfag der
indgår som overgangskrav til hovedforløbet. Et efter FGUen påbegyndt GF2 skal gerne også kunne bestås.
Vejledningsfaglighed:
Der bør til FGU-institutionen tilknyttes personer med vejledningsfaglig viden.
Dialogen med den enkelte unge skal forestås af personer med viden om valgprocesser,om
støttemuligheder, og med et bredt kendskab til arbejdsmarkedets udvikling. Disse (vejleder-)kompetencer
vil normalt ikke indehaves af den enkelte underviser,uanset underviserens konkrete særfaglighed og
almene menneskelige egenskaber
Varme hænder:
Der bør til erhvervsmæssig afklaring være mulighed for frivillig-praktik i lokale NGOer
(Røde Kors varmestuer/ herberger, genbrugsbutikker etc ) til afprøvning af jobmuligheder på det sociale
arbejdsmarked
Sociale frirum:
Der bør i FGU-programmet være tid og fysiske rammer både dag og aften til at de unge kan
være sammen uden voksnes styring, med fællesskabs-aktiviteter af fysisk og musisk karakter
Visitation:
Der bør udarbejdes en (digital) visitations-skabelon som i Latvia NEET profiling form (se fil)
Kontrakt:
Der bør udarbejdes en
FGU-kontrakt
mellem institution/kommune og FGU-deltager/elev, som
Latvia NEET Participant agreement. Kontrakten skal beskrive de elementer som hver part skal yde/opfylde.
Kontrakten er
et gensidigt forpligtende dokument
der udbygger den unges tilmelding og plan
Jeg uddyber gerne ovenstående overfor Uddannelsesforbundets FGU-udvalg
På vegne af UUVF takker jeg for Uddannelsesforbundets medfinanciering af rejsen.
Benny Wielandt, næstformand UUVF ([email protected], 51 70 04 99)
Bilag: filer med a) Profiling form (visitationsskema) , b) participant agreement (kontrakt)