Undervisningsudvalget 2017-18
UNU Alm.del Bilag 116
Offentligt
1900533_0001.png
Udkast til nyhed
Elever i grundskolen 2017-18
Nye tal om elever i grundskolen og specialundervisning
Det samlede antal elever i grundskolen er en smule lavere end sidste år, mens andelen af
elever, som er inkluderet i den almindelige undervisning er på niveau med sidste år. Det viser
de nyeste opgørelser over elevantallet i grundskolen for skoleåret 2017/18.
Der er cirka 709.000 elever indskrevet på landets grundskoler i indeværende skoleår, viser nye tal fra
Undervisningsministeriet. Dette er små 4.000 elever færre end sidste år.
De nye tal viser samtidig at cirka 35.000 elever går i 10. klasse i skoleåret 2017/18. Her er efterskolerne
det mest populære valg. 53 procent af eleverne går i 10. klasse på en efterskole, mens lidt under 25
procent gør det på en folkeskole.
De nye opgørelser indeholder også tal for, hvor mange elever der deltager i den almene undervisning.
En elev er en del af den almindelige undervisning, når han eller hun ikke går i specialtilbud, men
derimod er en del af skolernes normalklasser.
De nye tal viser, at 95 procent af eleverne i de kommunale skoler er i den almindelige undervisning i
skoleåret 2017/18. Denne andel er således stort set på niveau med de seneste fire år.
Andelen har overordnet set været stigende siden 2010/11, hvor andelen udgjorde 94,2 procent og
toppede indtil videre i 2015/16 på 95,2 procent.
Figur 1: 95 procent af eleverne er inkluderet i den almindelige undervisning
100%
95%
90%
85%
80%
2010/11 2011/12 2012/13 2013/14 2014/15 2015/16 2016/17 2017/18
Note:
I opgørelserne af elever i den almindelige undervisning indgår kun elever på kommunale skoletyper.
Kilde:
Beregninger af Styrelsen for It og Læring baseret på Danmarks Statistik.
94,2%
94,6%
94,8%
95,0%
95,1%
95,2%
95,1%
95,0%
Opgørelsen viser også, at elever, hvor mindst en forælder har en videregående uddannelse, hyppigere er
inkluderet i den almindelige undervisning. For elever, hvor den højst uddannede forælder har en
videregående uddannelse, udgør andelen 96,9 procent. Til sammenligning udgør samme andel 87,6
procent for elever, hvor den højst uddannede forælder har grundskole som højst gennemførte
uddannelse.
Derudover er en større andel af piger end drenge deltagere i den almindelige undervisning. Helt præcist
er der tale om 97,2 procent af pigerne og 92,9 procent af drengene i skoleåret 2017/18. En forskel der
meget ligner fordelingerne fra tidligere år.