Side 1 af 4
A dele af elever i de al i delige u dervis i g i
/
Inklusion indebærer, at børn med særlige behov så vidt muligt skal undervises sammen med deres
kammerater i den almindelige undervisning med den nødvendige støtte og de nødvendige hjælpemidler.
De nyeste opgørelser af inklusionsgraden frem til skoleåret 2017/18 viser at:
95 procent af eleverne i de kommunale skoler er inkluderet i den almindelige undervisning.
Andelen af elever, der er inkluderet i den almindelige undervisning er højest i indskolingen. Herefter
falder inklusionsandelen ved hvert klassetrin.
97 procent af pigerne er inkluderet i den almindelige undervisning, mens det gælder 93 procent af
drengene.
Forældres uddannelse har betydning for inklusionsgraden. 96,9 procent af de elever, der mindst har én
forældre med en videregående uddannelse er i den almindelige undervisning. For de elever, hvor
forældrene har grundskolen som højest fuldførte uddannelse udgør andelen 87,6 procent.
Inklusionsgraden er på samme niveau
som de seneste år
95 procent af eleverne i de kommunale skoler
modtager deres undervisning i den almindelige
undervisning,
jf. figur 1.
Denne andel har været
næsten uændret de sidste fem år, men er dog
siden skoleåret 2010/11 steget med 0,8
procentpoint.
I 2017/18 modtager omkring 28.000 elever deres
undervisning i et segregeret tilbud, dvs.
specialskoler og specialklasser i folkeskoler,
kommunale ungdomsskoler og interne skoler i
dagbehandlingstilbud eller opholdssteder,
jf.
tabel 1.
I perioden fra 2010/11 til 2017/18 er der blevet
ca. 6.000 færre elever, der modtager deres
undervisning i et segregeret tilbud. Det samlede
elevtal er dog ligeledes faldet i samme periode.
Figur 1. 95 procent af eleverne er inkluderet i den
almindelige undervisning.
Kilde:
Beregninger af Styrelsen for It og Læring,
baseret på Danmarks Statistiks registre
Tabel 1. Antallet af elever, der modtager undervisning i et segregeret tilbud er lidt højere end de sidste 3
skoleår, men er overordnet set faldet siden 2010/11.
Skoleår
Antal elever i alt
2010/11
591.077
2011/12
584.174
2012/13
580.002
2013/14
573.796
2014/15
570.318
2015/16
566.712
2016/17
563.753
27.809
2017/18
558.489
28.072
Antal elever i
34.065
31.651
30.222
28.817
27.734
27.429
segrerede tilbud
Kilde:
Beregninger af Styrelsen for It og Læring, baseret på Danmarks Statistiks registre