Jørgen Frydenlund
Kopi til: Folketingets Undervisningsudvalg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 32 92 50 00
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Kære Jørgen Frydenlund
Jeg vil gerne takke for din henvendelse af 3. april 2018 og kvittere for dit
engagement i det danske samfund. Jeg beklager, at jeg først besvarer din
henvendelse nu.
Dit brev indeholder nogle interessante overvejelser. Jeg er enig i, at der
er en række udfordringer, som presser vores fælles klode, men jeg deler
ikke de konklusioner, du drager på baggrund heraf.
Det er afgørende, at vi løbende kigger på samfundets indretning, herun-
der også skolen, og vurderer, om vi fra centralt hold skaber nogle ram-
mer, som bidrager til de gode løsninger, og hvis ikke, laver de nødvendi-
ge justeringer.
Jeg mener, at skolens vigtigste opgave er, at give eleverne et stærkt fagligt
fundament med kundskaber og grundlæggende dannelse. Derved kan
skolen, som det også står skrevet i folkeskolens formålsparagraf, forbe-
rede eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i samfundet.
Det er ad den vej, at eleverne bliver kritisk tænkende borgere, som er i
stand til at arbejde problemløsende
–
også når det gælder fx klimaudfor-
dringer.
Jeg er enig i, at dannelse er en vigtig dimension i alle fag. Jeg ser ikke
umiddelbart dit forslag om indførelse af et fag om etik i skolen som hen-
sigtsmæssigt, da det kan bidrage til, at dannelsesopgaven flyttes til dette
fag. Derved risikerer dannelse at blive et fattigt og afkoblet begreb. Der-
imod er det indenfor alle de eksisterende fag og i hele skolens virke, at
skolens dannelsesopgave skal løftes.
Endelig deler jeg ikke din opfattelse af skolen som en opdragelsesinstitu-
tion. Skolen skal give børnene kundskaber, dannelse og et fagligt funda-
ment, men opdragelsen er først og fremmest forældrenes ansvar.
18. maj 2018
Sagsnr.:18/04459