Noter fra GymSprogs foretræde for Folketingets undervisningsudvalg d. 29.5.18
Hvorfor er det attraktivt at kunne sprog?
Sprog er med til at styrke elevernes internationale kompetencer
–
med til at skabe globale
medborgere. Den nye Pisaundersøgelse baserer sig blandt andet på Michael Byrams
forskning, som fremhæver netop sprogforståelse som væsentlig for at styrke de
internationale kompetencer.
Ifølge DI’s undersøgelser er der behov for sprogkompetencer som dobbeltkompetence i
forbindelse med mange nuværende og fremtidige job.
Vi taber global indflydelse diplomatisk, økonomisk og kulturelt, fordi vi mangler kendskab til
sprog og kultur, der er nødvendige for, at Danmark kan klare sig bedst muligt og for, at den
enkelte kan begå sig.
Konkrete forslag:
1)
Sikre den sproglige mangfoldighed i hele landet
Der er behov for at sikre at hold oprettes - både i de mindre sprog og ift. opgradering
i fortsættersprogene fra B- til A-niveau. Det er politisk besluttet, hvilke sprog vi skal
satse på. I Gymsprog forholder vi os til, hvordan disse intentioner kan føres ud i livet,
så den vedtagne sproglige mangfoldighed sikres
at sprogene og de sproglige niveauer udbydes
og sproghold oprettes.
Vi foreslår, at det via et sprogtaxameter eller en tilskudsordning, som skolerne kan søge, sikres
at mangfoldigheden eksisterer. Det gælder også oprettelse af sproghold på HF og EUX, hvor der
ikke er krav om 2. fremmedsprog og på VUC hvor sproghold pga brugerbetalingen ikke oprettes.
2)
Fjerne barrierer, så alle har mulighed for at vælge 2. fremmedsprog på A-niveau.
Som nogle studieretninger er opbygget, er det svært at få plads i skemaet til sprog på A-niveau.
Vi foreslår, at det sikres, at alle elever har plads til at vælge sprog på A- niveau, uanset hvilken
studieretning de vælger - både begyndersprog på A og opgradering af fortsættersprogene fra B
til A.
Sprog i grundforløbet
Alle eleverne skal have mulighed for at møde de 2.fremmedsprog, der findes på det enkelte
gymnasium fra starten af 1.g, i grundforløbet. Det er vigtigt for at skabe kontinuitet for
fortsættersprogene, og det er vigtigt, at der i grundforløbet er mulighed for at vise, hvilke sprog
gymnasiet kan tilbyde, og hvordan undervisningen i 2.fremmedsprog foregår på gymnasiet.
Gymnasierne bør altså forpligtes til at udbyde moduler i 2.fremmedsprog i grundforløbet, evt.i
kombination med særlige sprogdage o.lign.
Sprog skal kunne kombineres med fag, der giver mening i forhold til at træne elevers
dobbeltkompetence
Der skal løsnes op for strukturelle bindinger, så der er mulighed for at fremmedsprog
indgår i flere studieretninger, både de sproglige, naturvidenskabelige,
samfundsvidenskabelige, økonomiske og kunstneriske.
Repræsentation i det nationale sprogcenter
Vi anerkender Den nationale sprogstrategis mål for kvalitetsløft. Vi er dog bekymret for
manglende fokus på gymnasieskolen i sprogstrategien. Endvidere ligger der et vigtigt arbejde i at
styrke kvalitet og status i sprogundervisningen i folkeskolen, da det ville have en positiv
indvirkning på sprog i gymnasieskolen. Vi foreslår derfor, at der kommer en repræsentant fra
folkeskole, fra gymnasieskolen og fra de faglige foreninger i bestyrelsen eller som fast tilknyttet
medarbejder i Det internationale center for fremmedsprog.
3)
4)
5)