Behov for justeringer med henblik på styrkelse af sprogfagene i gymnasieskolen
Til Folketingets Undervisningsudvalg d. 11.5.2018
Gymnasiereformen, som trådte i kraft i sommer, havde blandt andet som mål at få flere til at
vælge sproglige studieretninger. Det er lykkedes på nogle gymnasier og ikke på andre. Det
samlede billede ser desværre ikke ud til at pege i den rigtige retning, når det gælder en styrkelse af
sprogfagene.
I GymSprog savner vi fokus på de store udfordringer for sprog, som ikke gør det attraktivt for
elever at vælge sproglige studieretninger eller tilvælge sprog på de andre studieretninger i
gymnasiet.
Sprog bliver ikke anset som en hård kompetence.
Sprogkompetencer sidestilles ikke med de naturvidenskabelige kompetencer.
Derudover skaber strukturen med studieretninger med 2 A - niveau fag ikke meget plads til
sprogfag på A-niveau (både begynder- og opgradering af fortsættersprog). Særligt
begyndersprogene er pressede af denne binding.
Derfor foreslår vi, at der løses op for strukturelle bindinger, så der bliver bedre mulighed for
oprettelse af sproghold.
Derudover skal det sikres, at også små sproghold kan oprettes for at få en sproglig mangfoldighed
–
jf den nationale sprogstrategi, hvor man via en pulje kunne understøtte den sproglige
mangfoldighed på alle skoler.
Vi vil meget gerne uddybe vore synspunkter og komme med en række konkrete forslag til
justeringer, der kan styrke sprogenes position i gymnasieskolerne. Derfor håber vi, at I vil invitere
os til foretræde for udvalget.
Mvh
GymSprog - Sammenslutning af sproglige foreninger i gymnasieskolen