Brev fra Fransklærerforeningen til Folketingets
undervisningsudvalg
Med den nye gymnasiereform 2017 var det et mål, at få flere elever til at vælge sprog. Her hvor det
første år med den nye reform går på hæld, er det derfor tid til en vurdering af, hvorvidt det er
lykkedes. I Fransklærerforeningen mener vi ikke, at reformen er nået i mål og fremsender på den
baggrund følgende input til evalueringen.
Udfordringer
Studieretningsudbuddet indbyder ikke til at vælge sprog men gør det til et negativt fravalg
med argumentet om, at eleverne kan undgå matematik på B-niveau ved at vælge sprog.
Internationalt interesserede elever på STX vælger samfundsfag A-niveau og Engelsk A-
niveau men ikke 2. Fremmedsprog, som ellers netop
praktiserer
og ikke blot
taler om
internationalisering
–
globalisering og interkulturel forståelse.
Fremmedsprogene er ikke obligatoriske fag i grundforløbet, hvorfor nogle elever først
møder sprogene efter valg af studieretning.
Nogle sprogklasser oprettes ikke, mens andre sammensættes på tværs af flere klasser og
bliver meget store.
Den nationale sprogstrategi er meget vag i forhold til gymnasiesektorens rolle. Hvordan
inddrages gymnasiesektoren i dette arbejde?
Den offentlige diskurs om sprog anerkender ikke sprog- og sprogbaseret kulturkundskab
som en selvstændig kompetence. Det er afgørende for reformens succes, at vi i fællesskab
(sektoren og politikerne) får italesat, hvad man kan med sprog, hvorfor sprog er vigtigt, og
hvorfor sprogfag er spændende.
Fransklærerforeningen mener, at der er behov for justeringer i gymnasiesektoren og
foreslår, at
… der stilles krav til gymnasierne om at
tilbyde og oprette 2-3 studieretninger med sprog
som 2./ 3. fremmedsprog på A-niveau
–
evt. med særligt tilskud samtidig
med
at de
nuværende andre studieretningsmuligheder med fransk fastholdes også fremover.
… 2. og 3. fremmedsprog indgår i grundforløbet som obligatoriske fag ud over AP, så
eleverne får mulighed for at træffe et kvalificeret valg både af studieretning og sprog som
valgfag.
… der stilles
krav til gymnasierne om oprettelse af sproghold ved minimum 10 elever -
både ved opgradering fra A til B, men også ved de almindelige valghold fra 1.g.
… der ved hold på over 25 elever tilføres ekstra ressourcer.
… der stilles
krav om genindførelse af 2. Fremmedsprog på HF som Fortsættersprog på c-
niveau, og begyndersprog på B-niveau.
… erhvervsuddannelserne, især de merkantile erhvervsuddannelser og EUX sikres 2.
Fremmedsprog i deres fagrække
–
særligt i lyset af erhvervslivets gentagne krav om
dobbeltkompetencer. Det gælder også HTX.