Udvalget for Landdistrikter og Øer 2017-18
ULØ Alm.del Bilag 99
Offentligt
1908758_0001.png
Kære Udvalg for Landdistrikter og Øer
Tak for en rigtig god tur til Fejø, Femø og Askø!
Som opfølgning på spørgsmålet om godstransport og gulpladebiler har Sammenslutningen af Danske
Småøer følgende bemærkninger:
Det er Sammenslutningen af Danske Småøers klare indtryk at takstnedsættelserne for gods overordnet har
haft en endog overordentlig positiv effekt for erhvervslivet på de små øer.
Dog hører vi fra nogle øer, at administrationen af en del af ordningen, der har med erhvervskøretøjer at
gøre, kan volde vanskeligheder. Man har nogle steder mistanke om decideret snyd: Hvis passagerer med
gulplade- eller papegøjepladebiler benytter ordningen til private besøg på øerne, udhuler det selvfølgelig
puljen og giver dermed underskud på ordningen. Det er ikke intentionen med tilskuddet.
Vi foreslår derfor, at man fra færgeriernes side (i de kommuner, hvor man oplever, at der er et problem)
indfører en ordning, hvor de erhvervsdrivende forud for rejsen skal tilmelde sig online og opgive CVR-
nummer (samt evt. booke plads online, som foreslået fra en færges side
man skal dog være opmærksom
på at ikke alle færgerier har pladsbestilling) for at opnå den nedsatte takst.
Fursund Færgeri har netop indført en sådan procedure, hvor erhvervsdrivende skal registrere sig for at få
del i ordningen. Se fursund færgeri her:
https://www.skive.dk/borger/transport-trafik-og-veje/havne-og-
faerger/fursund-faergeri/
(et stykke nede på siden).
Samtidig er det vores indtryk, at ikke alle kommuner er opmærksomme på, at ordningen
ikke
omfatter
personbiler
på gule plader og papegøjepladebiler, men kun
varebiler
på gule plader og papegøjepladebiler.
Jf. bekendtgørelsens § 5, stk. 2):
§ 5.
Ordningen omfatter følgende former for godstransport og godshåndtering:
1) Lastbiler og påhængskøretøjer til lastbiler.
2) Varebiler på ikke over 3,5 ton, der er helt eller delvist registreret til erhvervsmæssig kørsel, og som benyttes til
erhvervsmæssig kørsel i forbindelse med den konkrete overfart til og fra øen.
3) Arbejdsmaskiner.
4) Bure, paller og containere beregnet til godstransport.
5) Trailere.
6) Løst gods i øvrigt.
7) Godshåndtering, herunder trailerhåndtering, hvis der er tale om en forpligtelse for færgeoperatøren.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan beslutte at lade chauffører af køretøjer, der er omfattet af stk. 1, nr. 1-3, indgå i
ordningen
Med venlig hilsen
Lise Thillemann Sørensen
Sekretariatsleder
Sammenslutningen af Danske Småøer
Strynø Brovej 12
5943 Strynø