Udvalget for Landdistrikter og Øer 2017-18
ULØ Alm.del Bilag 98
Offentligt
1906756_0001.png
Sammenslutningen Af Danske
Småøer
Strynø Brovej 12
5943 Strynø
Att.: Lise Sørensen
Vi kan til orientering oplyse, at Ankestyrelsen i dag har sendt vedlagte
brev til Langeland Kommune.
1. juni 2018
J.nr. 2017-69608
Venlig hilsen
Ann-Britt Møller
Ankestyrelsen
7998 Statsservice
Tel +45 3341 1200
[email protected]
[email protected]
EAN-nr:
57 98 000 35 48 21
Åbningstid:
man-fre kl. 9.00-15.00
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 98: Ankestyrelsens breve til Faaborg-Midtfyn Kommune hhv. Langeland Kommune om serviceniveauet for personlig hjælp og pleje på småøer
1906756_0002.png
Langeland kommune
Fredensvej 1Rådhuset
5900 Rudkøbing
Att.: Kommunalbestyrelsen
Langeland Kommunes serviceniveau for personlig og
praktisk hjælp på Strynø
Ankestyrelsen vender hermed tilbage til sagen om Langeland Kommunes
serviceniveau for personlig og praktisk hjælp efter servicelovens § 83 på
Strynø.
Resumé
Det er Ankestyrelsens opfattelse, at Langeland Kommunes serviceniveau
for personlig og praktisk hjælp til borgere bosiddende på Strynø, som
dette fremgår af Servicekatalog Ældre og Sundhed fra november 2017,
ikke er i overensstemmelse med servicelovens § 83, jf. § 87, og den ge-
nerelle lighedsgrundsætning.
Ankestyrelsen har anmodet kommunalbestyrelsen i Langeland Kommune
om inden to måneder at oplyse, hvad Ankestyrelsens udtalelse giver
kommunalbestyrelsen anledning til.
Nedenfor følger en gennemgang af sagens baggrund og en nærmere
begrundelse for Ankestyrelsens opfattelse.
Sagens baggrund
Ankestyrelsen er gennem en avisartikel af 5. oktober 2017 fra DR blevet
opmærksom på, at Langeland Kommunes kvalitetsstandard vedrørende
hjemmeplejen på Strynø formentlig ikke er i overensstemmelse med
reglerne på området.
Vi har den 11. oktober 2017 anmodet Langeland Kommune om en udta-
lelse til brug for vores vurdering af, om der skal rejses en tilsynssag. Vi
har endvidere anmodet om at få tilsendt en kopi af de gældende kvali-
tetsstandarder vedrørende hjemmepleje på Strynø. Vedlagt vores brev
1. juni 2018
J.nr. 2017-69608
Ankestyrelsen
7998 Statsservice
Tel +45 3341 1200
[email protected]
[email protected]
EAN-nr:
57 98 000 35 48 21
Åbningstid:
man-fre kl. 9.00-15.00
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 98: Ankestyrelsens breve til Faaborg-Midtfyn Kommune hhv. Langeland Kommune om serviceniveauet for personlig hjælp og pleje på småøer
1906756_0003.png
var en kopi af vores udtalelse af 2. oktober 2017 i en lignende sag om
personlig og praktisk hjælp på småøer i Lolland Kommune.
Vi har i vores brev af 11. oktober 2017 henvist til ”Servicekatalog Ældre
og Handicap”
(revideret i januar 2016), der er tilgængeligt på kommu-
nens hjemmeside, og hvoraf der fremgår følgende side 35-36:
”Strynø
Der er særlige forhold der gør sig gældende for beboere der er
bosiddende på Strynø og som har behov for at der skal modtage
personlig pleje og praktisk bistand, sygepleje og/eller nødkald.
På Strynø ydes hjælpen i et begrænset tidsrum pga. fær-
gedriftens sejlplan**.
Hverdage kl. 8.45-11.45 og 18.00-19.30
Weekend og helligdage (ikke den 25. dec. og den 1. jan.) kl.
9.15-11.45 og (ikke den 24. dec. og den 31. dec.) kl. 17.00-
18.00.
Kvalitetsstandard for personlig hjælp og pleje
Hjemmehjælp efter servicelovens § 83 og vedrørende pleje og
praktisk bistand.
Alle planlagte ydelser visiteres af visitationen.
Planlagte ydelser indenfor hjemmepleje varetages som
udgangspunkt af én person.
Ved behov for døgnpleje (uden for beskrevne tidspunkter
**) og hvor behovet vurderes at være af varig karakter,
skal der søges plejebolig eller anden bolig på fastlandet.
Ved behov for døgnpleje (uden for beskrevne tidspunkter
**) hvor behovene vurderes at være af midlertidig karak-
ter, skal der ansøges om korttidsophold på gæsteplads på
Langeland.
Borgere fra andre kommuner tilbydes hjemmehjælp i
samme tidsrum og ud fra samme kriterier som de fast bo-
ende på Strynø.
Sygepleje
sundhedslovens § 138 og § 139
På Strynø ydes hjælpen i et begrænset tidsrum pga. færgedriftens
begrænsede sejlplan.
Alle planlagte ydelser visiteres af sygeplejen og gives efter
samme tidsrum/kriterier som ved personlig pleje
2
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 98: Ankestyrelsens breve til Faaborg-Midtfyn Kommune hhv. Langeland Kommune om serviceniveauet for personlig hjælp og pleje på småøer
Ved behov for døgnsygepleje uden for de omtalte tidsrum
tilbydes ophold på Langeland Kommunes gæsteplads, hvor
borgeren eller dennes pårørende læres op til at varetage
sygeplejeopgaven selv, f.eks. hjemmedialyse, indgift af in-
sulin, eller smertestillende medicin. Er behovet varigt, og
hvor det ikke er muligt at oplære hverken borgeren eller
dennes pårørende til at varetages opgaven, skal der søges
plejebolig eller anden egnet bolig på fastlandet.
[…]
Kvalitetsstandard for nødkald
Der kan ikke visiteres til nødkald til borgere bosiddende på
Strynø.
Borgere på Strynø kan visiteres til telefonisk kontakt til kommu-
nens hjemmepleje og sygepleje, men det vil kun være muligt at
rådgive og vejlede og derved ikke muligt at iværksætte nogen
form for hjælp udover ovenstående hjælpeforanstaltninger.”
Langeland Kommune har den 8. november 2017 afgivet en udtalelse til
Ankestyrelsen. Der fremgår heraf følgende:
”I
den ordlyd, der findes i servicekataloget for Ældre og Sund-
hed fra januar 2016, som der refereres til, sættes der en be-
grænsning for levering af hjemmepleje på Strynø under hen-
syn til færgeplanen mellem Langeland og Strynø.
Dette er tidligere fastlagt med reference til Statsforvaltningen
Midtjyllands udtalelse af 10. august 2011 vedrørende hjemme-
pleje på Tunø, Odder kommune:
"Borgernes nærhed til offentlige service
-
skoler, uddannelsesin-
stitutioner, sygdomsbehandling, socialrådgivning, idrætslige og
kulturelle tilbud mv.
-
er forskellig, afhængig af hvor de har bo-
sat sig. Der er efter statsforvaltningen ikke hjemmel til at kræve,
at kommunen kompenserer disse forskelle ved at stille sine tilbud
og ydelser til rådighed lige geografisk nær ved og lige hurtigt op-
nåelige for alle borgere, uanset om de har bosat sig i by eller på
land, på en
ø
eller på fastlandet. Der er ikke hjemmel til at kræve,
at kommunale servicer udbydes ved medarbejdere og faciliteter
stationeret flere eller bestemte steder i kommunen. Det gælder
også, selvom der er tale om mindre øer med begrænset trafikal
adgang til fastlandet, hvorfra servicen udgår.
Statsforvaltningen finder dermed, at Odder Kommune ikke hand-
ler i strid med lovgivningen ved at tilrettelægge og beskrive sit
3
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 98: Ankestyrelsens breve til Faaborg-Midtfyn Kommune hhv. Langeland Kommune om serviceniveauet for personlig hjælp og pleje på småøer
servicetilbud for Tunøs beboere som sket. Statsforvaltningen har
noteret sig, at de særlige retningslinjer for Tunø anviser, hvorle-
des der kan opnås nødvendig service i tilfælde, hvor den trafikalt
begrundede begrænsning ellers ville skabe uforsvarlige tilstande.
Statsforvaltningen forudsætter, at de særlige bestemmelser for
service til Tunøs beboere alene er dikteret af begrænsningerne i
den trafikale tilgængelighed til øen.
Statsforvaltningen har noteret sig kommunens oplysninger
om,
at der ikke
-
ud over de trafikalt betingede begrænsnin-
ger
-
er forskel på det kvalitative niveau af de ydelser, der le-
veres på Tunø og i den øvrige del af kommunen."
I praksis er hjemmeplejen på Strynø langt mere fleksibel idet,
den i vid udstrækning leveres af personale, der bor på øen.
I december 2016 blev et nyt forslag til et revideret serviceka-
talog første gang behandlet i sundhedsudvalget.
Bl.a. på baggrund af debat om serviceniveauet på Strynø for-
længes den politiske beslutningsproces med genbehandlinger i
udvalget og fornyet høringsproces.
Det nuværende oplæg er anbefalet af sundhedsudvalget d. 26.
oktober 2017 og økonomiudvalget d. 6. november 2017 og
forventes godkendt af kommunalbestyrelsen d. 13. november
2017.
Der visiteres hjemmepleje til borgere på Strynø efter de samme
kvalitetsstandarder, som i den øvrige del i kommunen.
Det er derudover formuleret, at plejen tilrettelægges individuelt
for at tilstræbe at plejen kan modtages i eget hjem i det omfang,
der ønskes.
I det nye katalog står der således på side 41:
"Strynø
Ud fra den enkelte borgers behov, vil der blive lagt en plan for,
hvordan plejen kan tilrettelægges. Herunder også særlige løsnin-
ger med brug af teknologi mv.
Det tilstræbes, at borgere på Strynø kan modtage den tilstrække-
lige ydelse i eget hjem på Strynø i det omfang, de ønsker.
4
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 98: Ankestyrelsens breve til Faaborg-Midtfyn Kommune hhv. Langeland Kommune om serviceniveauet for personlig hjælp og pleje på småøer
Dette sker dels ved personale bosat på øen og personale, der
kommer med færgen til Strynø.
Som følge af trafikale omstændigheder med færge og fartplan kan
der være begrænsninger i forhold til, hvordan og i hvilken ud-
strækning de visiterede ydelser kan leveres på Strynø.
Er det ikke muligt at levere en tilstrækkelige ydelse i hjemmet på
Strynø vil der blive tilbudt en gæsteplads eller plejebolig på Lan-
geland."
Dette afspejler den aktuelle praksis på Strynø og der er ikke an-
dre særlige forhold for Strynø nævnt i det samlede servicekatalog.
Sundhedsudvalget har yderligere besluttet, at administrationen
skal arbejde på at etablere et yderligere fleksibelt beredskab på
Strynø.”
Langeland Kommune har vedlagt ”Servicekatalog Ældre og Sundhed” fra
november 2017, hvoraf der under afsnittet fra december 2016 om kvali-
tetsstandard for personlig hjælp og pleje efter servicelovens § 83, stk. 1,
nr. 1, (side 38-41)
fremgår side 39, at ”Hjælpen kan ydes hele døgnet
efter en konkret individuel vurdering af borgerens behov. På Strynø ydes
hjælp i dag-
og aftentimerne (se sidste side).”
På sidste side under dette afsnit (side 41) fremgår med rød skrift afsnit-
tet, som Langeland Kommune har gengivet i udtalelsen af 8. november
2017, og som er citeret ovenfor.
Under afsnittet fra december 2016 om kvalitetsstandard for praktisk bi-
stand efter servicelovens § 83, stk. 1, nr. 2, (side 42-46) fremgår side
43 vedrørende hjælp til indkøb, at ”På
Strynø sættes varer af ved færge-
lejet og borgeren må selv afhente dem”.
Det fremgår af referat fra møde afholdt den 13. november 2017, punkt
197, i kommunalbestyrelsen i Langeland Kommune, at kommunalbesty-
relsen vedrørende ”Servicekatalog Ældre og Sundhed” har godkendt føl-
gende beslutning af 26. oktober 2017 fra Sundhedsudvalget og anbefalet
af Økonomiudvalget den 6. november 2017:
”Kvalitetsstandarderne
gennemgås og det besluttes, at der rettes
til vedr. beskrivelsen af forholdene på Strynø, sagsbehandlingsti-
der og mindre redaktionelle og sproglige rettelser, hvorefter stan-
darderne sendes til godkendelse i førstkommende økonomiudvalg
og kommunalbestyrelse.
5
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 98: Ankestyrelsens breve til Faaborg-Midtfyn Kommune hhv. Langeland Kommune om serviceniveauet for personlig hjælp og pleje på småøer
Samtidig arbejdes der videre med andre rettelser i flere standar-
der, som skal udmunde i en ny version, der senere sendes i hø-
ring om ny beslutning.
Det er udvalgets ønske, at borgere på Strynø kan blive i eget
hjem, så længe de ønsker det. Administrationen bedes derfor ar-
bejde på, hvordan man kan etablere et fleksibelt beredskab i Æl-
dre- og Sundhedsområdets regi ved at rekruttere blandt de bo-
siddende på Strynø.
Fra Ankestyrelsen udtales i en sag vedr. Lolland Kommune, at på
den ene side kan serviceniveauet ikke differentieres alt efter, hvor
man bor i kommunen og på den anden side kan trafikale be-
grænsninger være et sagligt hensyn.
Langeland Kommune er i lighed med andre kommuner med små-
øer blevet bedt om en udtalelse til Ankestyrelsen, hvorefter, der
forventes en principafgørelse.”
Yderligere fremgår der følgende af referatet under punktet ”Sagsfremstil-
ling”:
”Katalogets kvalitetsstandarder og serviceniveaubeskrivelser be-
skriver det politisk vedtagne niveau, som borgerne kan forvente
af indsatsen fra Langeland. Alle ændringer er i kataloget mar-
kerret med rødt og afventer nu politisk godkendelse.”
Referatet er tilgængeligt på kommunens hjemmeside.
Vedlagt det ovennævnte punkt er tillige Servicekatalog Ældre og Sund-
hed fra november 2017, med bl.a. kvalitetsstandarder fra 2016 vedrø-
rende personlig hjælp og pleje og praktisk bistand efter henholdsvis ser-
vicelovens § 83, stk. 1, nr. 1 og nr. 2, som er enslydende med Service-
katalog Ældre og Sundhed, som var vedlagt Langeland Kommunes rede-
gørelse af 8. november 2017 til Ankestyrelsen.
Endvidere fremgår det af referat tilgængeligt på Langeland Kommunes
hjemmeside, at Sundhedsudvalget i møde afholdt den 16. november
2017 som punkt 89 har drøftet emnet ”Servicekatalog Ældre og Sund-
hed”. Det fremgår af sagsfremstilling
og indstilling bl.a. følgende:
”Formålet med kvalitetsstandarder om servicebeskrivelser er at
give en klar og enkel information om Langeland Kommunes ser-
vice på området. Et billede af, hvad borgerne kan forvente af
hjælp fra Langeland Kommune.
6
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 98: Ankestyrelsens breve til Faaborg-Midtfyn Kommune hhv. Langeland Kommune om serviceniveauet for personlig hjælp og pleje på småøer
1906756_0008.png
[…]
Katalogets kvalitetsstandarder og servicebeskrivelser beskriver
det politisk vedtagne niveau, som borgerne kan forvente af ind-
satsen fra Langeland. Alle ændringer er i kataloget markeret med
rødt og afventer nu politisk godkendelse.
Servicekataloget blev gennemgået på udvalgets møde i septem-
ber, og der foreligger nu en ny foreløbig version.
[…]
Indstilling
Direktionen indstiller:
At servicekataloget gennemgås med henblik på udarbej-
delse af en ny version.
Afhængig af ændringernes karakter og eventuelle økono-
miske konsekvenser heraf tages stilling til om servicekata-
loget efter tilretning sendes til høring i Ældreråd og Handi-
capråd, eller der skal ske yderligere udvalgsbehandling in-
den høring.
Beslutning i Sundhedsudvalget den 16-11-2017
Formuleringerne vedrørende Strynø fastholdes og afventer Anke-
styrelsens afgørelse vedrørende småøer.”
Ankestyrelsen har den 12. februar 2018 på forespørgsel fået oplyst af
Langeland Kommune, at det gældende Servicekatalog Ældre og Sundhed
er fra november 2017.
Ankestyrelsens kompetence
Ankestyrelsen fører tilsyn med, at kommunerne overholder den lovgiv-
ning, der særligt gælder for offentlige myndigheder, jf. kommunestyrel-
seslovens § 48, stk. 1.
Ankestyrelsen kan udtale sig om lovligheden af kommunale dispositioner
eller undladelser, jf. kommunestyrelseslovens § 50.
Retsgrundlag
Af serviceloven
1
fremgår bl.a. følgende:
§1
1
Lov om social service, lovbekendtgørelse nr. 102 af 29. januar 2018.
7
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 98: Ankestyrelsens breve til Faaborg-Midtfyn Kommune hhv. Langeland Kommune om serviceniveauet for personlig hjælp og pleje på småøer
[…]
Stk. 3. Hjælpen efter denne lov bygger på den enkeltes ansvar for
sig selv og sin familie og på den enkeltes ansvar for at udvikle sig
og udnytte egne potentialer, i det omfang det er muligt for den
enkelte. Hjælpen tilrettelægges på baggrund af en konkret og in-
dividuel vurdering af den enkelte persons behov og forudsætnin-
ger og i samarbejde med den enkelte. Afgørelse efter loven træf-
fes på baggrund af faglige og økonomiske hensyn.
§ 83
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde
1) personlig hjælp og pleje,
2) hjælp eller støtte til nødvendige praktiske opgaver i hjemmet
og
3) madservice.
Stk. 2. Tilbuddene efter stk. 1 gives til personer, som på grund af
midlertidigt eller varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne
eller særlige sociale problemer ikke selv kan udføre disse opga-
ver.
[…]
§ 84
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde afløsning eller aflastning til æg-
tefælle, forældre eller andre nære pårørende, der passer en per-
son med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne.
Stk. 2. Kommunen kan tilbyde midlertidigt ophold til personer,
der i en periode har et særligt behov for omsorg og pleje.
§ 87
Kommunalbestyrelsen skal sikre, at de opgaver, der er nævnt i
§§ 83-85, i fornødent omfang kan varetages døgnet rundt.
§ 88
Kommunalbestyrelsen skal træffe afgørelse om tildeling af per-
sonlig hjælp og pleje m.v. efter dette kapitel. Kommunalbestyrel-
sen skal behandle anmodninger om hjælp efter § 83 ved en kon-
kret, individuel vurdering af behovet for hjælp til de opgaver, som
modtageren ikke selv kan udføre. Ved vurderingen af behovet for
hjælp skal kommunalbestyrelsen tage stilling til alle anmodninger
om hjælp fra ansøgeren.
[…]
8
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 98: Ankestyrelsens breve til Faaborg-Midtfyn Kommune hhv. Langeland Kommune om serviceniveauet for personlig hjælp og pleje på småøer
§ 94
En person, som er berettiget til hjælp eller støtte efter § 83, kan
vælge selv at udpege en person til at udføre opgaverne. Den ud-
pegede person skal godkendes af kommunalbestyrelsen, som
herefter skal indgå kontrakt med den pågældende om omfang og
indhold af opgaverne, om leverancesikkerhed, jf. § 90, og om be-
taling m.v.
§ 138
Kommunalbestyrelsen kan inden for lovens rammer træffe beslut-
ning om at fastsætte generelle vejledende serviceniveauer for den
lokale udmøntning af hjælp efter loven.
På tidspunktet hvor Langeland Kommunes Servicekatalog fra 2016 og
2017 for så vidt angår personlig og praktisk hjælp fik virkning, havde de
ovennævnte bestemmelser den gengivne ordlyd, med den undtagelse at
§ 1, stk. 3, 1. punkt, ikke indeholdt sætningen: ”og
på den enkeltes an-
svar for at udvikle sig og udnytte egne potentialer, i det omfang det er
muligt for den enkelte.”
Af forarbejderne til servicelovens § 1, lovforslag nr. 140 af 29. marts
2012 om ændring af lov om social service og lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område m.v., fremgår bl.a. følgende af de
almindelige bemærkninger under afsnit 2.1.1.:
”Også
forvaltningsretlige principper som lighedsgrundsætningen
om, at ensartede tilfælde alt andet lige skal behandles lige, og
proportionalitetsprincippet om, at en foranstaltning ikke må være
mere indgribende eller byrdefuldt end formålet tilsiger, skal føl-
ges. Endelig har kommunalbestyrelsen en generel forpligtelse til
at handle økonomisk ansvarligt. Det betyder, at kommunalbesty-
relsen skal inddrage både faglige og økonomiske hensyn, når der
skal træffes afgørelse. Hensynet til kommunernes økonomi kan
dog aldrig stå alene, da kommunalbestyrelsens afgørelse skal ba-
seres på en konkret, individuel vurdering af borgerens behov.
Kommunalbestyrelsen må derfor aldrig vælge en indsats alene ud
fra økonomiske overvejelser. Den enkelte kommunalbestyrelse
kan heller aldrig afvise at hjælpe borgere, der har krav på hjælp
efter loven, med henvisning
til kommunens økonomi.”
Servicelovens § 83, stk. 1 og 2, er, med den ændring at madservice er
udskilt fra praktisk hjælp, en videreførelse af den tidligere gældende be-
stemmelse i servicelovens § 71.
9
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 98: Ankestyrelsens breve til Faaborg-Midtfyn Kommune hhv. Langeland Kommune om serviceniveauet for personlig hjælp og pleje på småøer
Af forarbejderne til den tidligere gældende § 71 i serviceloven, lovforslag
nr. 229 af 16. april 1997, fremgår bl.a. følgende til kapitel 14 om person-
lig hjælp, omsorg og pleje m.v.:
”Forslaget svarer til de gældende regler
om hjælp efter bistands-
lovens § 50, stk. 1, nr. 1. Der er således ikke med forslaget tilsig-
tet ændringer i kommunernes tilbud om personlig pleje, praktisk
hjælp og hjælp til at vedligeholde fysiske og psykiske færdighe-
der. Desuden indeholder forslaget tilbud om den hjælp, herunder
kost m.v., der i dag gives som led i ophold i bofællesskaber og in-
stitutioner m.v. Herom henvises til bemærkningerne til forslagets
§ 79 og § 137, stk. 1, og kapitel 18.
Det er fortsat kommunen, der afgør, hvordan tilbudene konkret
skal udformes og tilrettelægges, og det forudsættes, at tilbudene
som hidtil indgår som et led i kommunens øvrige sociale og
sundhedsmæssige tilbud til ældre og personer med nedsat funkti-
onsevne, der skyldes fysisk eller psykisk handicap, sindslidelse,
og/eller sociale årsager.
[…]
Forslaget omfatter tilbud om personlig hjælp og pleje, dvs. hjælp
til personlig hygiejne, af- og påklædning og hjælp til spisning m.v.
Tilbud om hjælp eller støtte til praktiske opgaver, fx hjælp til ren-
gøring, madservice, vask af tøj, indkøb o.lign.
Hjælpen gives fortsat som hjælp til selvhjælp, og kun til nødven-
dige praktiske opgaver i hjemmet. Modtageren skal i videst muligt
omfang deltage i udførelsen af de opgaver, der gives hjælp til.
Tilbud om hjælp til at vedligeholde fysiske eller psykiske færdig-
heder omfatter tilbud, som hidtil typisk har fundet sted i daghjem
og ældrecentre, herunder ergoterapi og fysioterapi.
Tilbudene skal udformes således, at personer, uanset nedsat fy-
sisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer, så
vidt muligt kan blive boende i deres hidtidige bolig, hvis de ønsker
det. Hjælpen gives uanset boform, dvs. også til beboere i bofor-
mer efter dette forslag samt efter lov om almene boliger m.v.
Hjælpen tildeles som hidtil efter en konkret, individuel vurdering
af behovet, således at der kun ydes hjælp til de opgaver, som
modtageren midlertidigt eller varigt er ude af stand til at eller kun
meget vanskeligt kan udføre på egen hånd.
10
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 98: Ankestyrelsens breve til Faaborg-Midtfyn Kommune hhv. Langeland Kommune om serviceniveauet for personlig hjælp og pleje på småøer
1906756_0012.png
Kommunernes hidtidige forpligtelse til løbende at vurdere behovet
for hjælp og tilpasse denne til det aktuelle behov opretholdes.”
Der fremgår følgende af punkt 58 i vejledning om hjælp og støtte efter
serviceloven
2
:
”58.
Kommunalbestyrelsen har efter § 83 stk. 1, nr. 1, 2 og 3, jf.
stk. 2, pligt til at sikre, at personer, der midlertidigt eller varigt
har behov for personlig hjælp og pleje og praktisk hjælp og støtte
til nødvendige opgaver i hjemmet og madservice, kan få tilbud
om hjælp til disse funktioner.
Kommunalbestyrelsen har det overordnede ansvar for denne
hjælp.
Hjælpen skal indgå som et led i kommunalbestyrelsens øvrige so-
ciale og sundhedsmæssige tilbud til ældre, personer med handi-
cap og personer med sociale problemer mv. Og hjælpen skal
medvirke til, at disse personer kan fungere bedst muligt i deres
aktuelle bolig, idet hjælpen skal bidrage til at afhjælpe væsentlige
følger af nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige
sociale problemer.
Hjælpen kan gives uanset, hvilken form for bolig modtageren har.
Der kan således gives personlig og praktisk hjælp og madservice
til personer, der bor i egen bolig (lejlighed eller hus), ældre-
/plejeboliger efter lov om almene boliger mv., plejehjem og be-
skyttede boliger, boformer efter servicelovens §§ 107-110, bofæl-
lesskaber, kollektivboliger og ældrekollektiver mv.”
Under punkt 65 med overskriften ”døgndækning”
fremgår tillige følgende
af ovennævnte vejledning:
”65.
Personlig og praktisk hjælp og madservice gives hovedsage-
lig i dag- og aftentimerne, men kommunalbestyrelsen skal efter §
87 sørge for, at der i fornødent omfang kan gives hjælp døgnet
rundt.
Kommunalbestyrelsen kan ikke stille krav om, at modtageren skal
tage ophold i en anden boligform, hvis hjælpen overstiger et vist
niveau.”
2
Vejledning nr. 9341 af 8. maj 2015 (Vejledning nr. 2 til serviceloven).
11
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 98: Ankestyrelsens breve til Faaborg-Midtfyn Kommune hhv. Langeland Kommune om serviceniveauet for personlig hjælp og pleje på småøer
1906756_0013.png
Af bekendtgørelse om kvalitetsstandarder for hjemmehjælp, rehabilite-
ringsforløb og træning efter servicelovens §§ 83, 83 a og 86
3
fremgår
bl.a. følgende:
§1
Kommunalbestyrelsen skal mindst én gang årligt udarbejde en
kvalitetsstandard for personlig og praktisk hjælp m.v., rehabilite-
ringsforløb samt kommunal genoptræning og vedligeholdelses-
træning efter lovens §§ 83, 83 a og 86.
Stk. 2. Kvalitetsstandarden skal indeholde generel serviceinforma-
tion til borgerne om den hjælp, de kan forvente fra kommunen,
hvis de får behov for personlig og praktisk hjælp m.v., rehabilite-
ringsforløb eller kommunal genoptræning og vedligeholdelsestræ-
ning efter lovens §§ 83, 83 a og 86.
Stk. 3. Kvalitetsstandarden skal indeholde en beskrivelse af det
serviceniveau, kommunalbestyrelsen har fastsat for ydelser efter
lovens §§ 83, 83 a og 86. Beskrivelsen af indholdet, omfanget og
udførelsen af hjælpen skal være præcis og skal danne grundlag
for, at der sikres sammenhæng mellem serviceniveau, de afsatte
ressourcer, afgørelserne samt leveringen af hjælpen. Kvalitets-
standarden skal endvidere indeholde operationelle mål for, hvor-
dan dette sikres, og en beskrivelse af, hvordan der følges op på
de fastsatte mål, jf. § 2.
§2
Kommunalbestyrelsen skal mindst én gang årligt følge op på de
efter § 1, stk. 3, fastsatte mål for kvaliteten og styringen af hjæl-
pen efter lovens §§ 83, 83 a og 86.
Ankestyrelsen har til brug for en lignende sag om personlig og praktisk
hjælp på småøer i Lolland Kommune modtaget en udtalelse af 4. juli
2017 fra Sundheds- og Ældreministeriet. Udtalelsen indeholder bl.a. en
nærmere gennemgang af relevant lovgivning. Desuden fremgår bl.a.
følgende af udtalelsen:
”Kommunalbestyrelsens
serviceniveau og kvalitetsstandar-
der
Det er Sundheds- og Ældreministeriets vurdering på baggrund af
ovenstående, at det ikke er i overensstemmelse med serviceloven
og den generelle lighedsgrundsætning, hvis en kommunalbesty-
relse fastsætter forskellige serviceniveauer for hjælp efter
3
Bekendtgørelse nr. 1575 af 27. december 2014.
12
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 98: Ankestyrelsens breve til Faaborg-Midtfyn Kommune hhv. Langeland Kommune om serviceniveauet for personlig hjælp og pleje på småøer
servicelovens § 83 for hjælp på hhv. øer og på fastlandet i den
pågældende kommune.
Kvalitetsstandarden skal udarbejdes mindst en gang årligt, og
kommunalbestyrelsen kan beslutte at ændre i serviceniveauet for
bl.a. hjemmehjælp. Kommunalbestyrelsen vil således også på
baggrund af en vejledende udtalelse fra Ankestyrelsen have mu-
lighed for at beslutte at ændre deres kvalitetstandard.
I tilfælde hvor det ændrede serviceniveau medfører ændringer i
den enkelte borgers ydelser, har borgeren krav på en ny afgørelse
med udgangspunkt i en konkret og individuel vurdering af den
pågældendes behov og funktionsevne.
Uanset den fastsatte kvalitetsstandard og det vedtagne serviceni-
veau i en kommune skal hjælpen til den enkelte borger altid tilde-
les på baggrund af en konkret og individuel vurdering af den en-
keltes behov og forudsætninger. Dette gælder også, selvom det
ikke fremgår af kommunens kvalitetsstandard.
Servicelovens § 87, hvorefter kommunalbestyrelsen skal sikre, at
de opgaver, der er nævnt i §§ 83-85, i fornødent omfang kan va-
retages døgnet rundt, finder ligeledes anvendelse i hele kommu-
nen, og derved også på øer i kommunen.
Kommunalbestyrelsen skal træffe en afgørelse om tildeling af per-
sonlig hjælp og pleje m.v. efter servicelovens kapitel 16. Kommu-
nalbestyrelsen skal behandle anmodninger om hjælp efter § 83
ved en konkret, individuel vurdering af behovet for hjælp til de
opgaver, som modtageren ikke selv kan udføre. Afgørelse efter
loven træffes på baggrund af faglige og økonomiske hensyn.
Hensynet til kommunernes økonomi kan dog aldrig stå alene, da
kommunalbestyrelsens afgørelse skal baseres på en konkret, indi-
viduel vurdering af borgerens behov. Kommunalbestyrelsen skal
ud over de hensyn, der følger af serviceloven, træffe sin afgørelse
i overensstemmelse med de almindelige forvaltningsretlige grund-
sætninger.
Tilrettelæggelse af hjælpen
Det er Sundheds- og Ældreministeriets vurdering, at begrænsnin-
gerne i den trafikale tilgængelighed kan være et sagligt hensyn,
som kan have betydning ved kommunernes tilrettelæggelse af
hjælpen på fx øer. Det betyder, at kommunen kan inddrage som
et sagligt hensyn i deres tilrettelæggelse af hjælpen, hvis der er
13
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 98: Ankestyrelsens breve til Faaborg-Midtfyn Kommune hhv. Langeland Kommune om serviceniveauet for personlig hjælp og pleje på småøer
begrænsningerne i den trafikale tilgængelighed til øen, fx hvis der
ikke er færgedrift til øen på visse tidspunkter af døgnet.
Det ændrer ikke på kommunalbestyrelsens pligt til at sikre en
løsning på borgerens ret til at få den nødvendige hjælp.
I forhold til Lollands Kommunes kvalitetsstandard for 2017 be-
mærker Sundheds- og Ældreministeriet endvidere, at såfremt
borgeren har behov for personlig og praktisk hjælp efter service-
lovens 83, skal borgeren tildeles hjælpen efter servicelovens § 83.
Afløsning efter servicelovens § 84 gives i hjemmet til afløsning af
ægtefælle, forældre eller andre nære pårørende, der passer en
person med nedsat fysisk elle psykisk funktionsevne. Efter ser-
vicelovens § 84, stk. 1 skal kommunalbestyrelsen tilbyde afløs-
ning eller aflastning til ægtefælle, forældre eller andre nære pårø-
rende, der passer en person med nedsat fysisk eller psykisk funk-
tionsevne. Det er derfor Sundheds- og Ældreministeriets vurde-
ring, at afløsning efter servicelovens § 84 ikke er substituerbart
med personlig og praktisk hjælp efter serviceloven § 83, men at
servicelovens § 84 har et andet anvendelsesområde og en anden
målgruppe end servicelovens § 83.
Efter servicelovens § 94 kan en person, som er berettiget til hjælp
eller støtte efter servicelovens § 83, vælge selv at udpege en per-
son til at udføre opgaverne. Den udpegede person skal godkendes
af kommunalbestyrelsen, som herefter skal indgå kontrakt med
den pågældende om omfang og indhold af opgaverne, om leve-
rancesikkerhed, jf. servicelovens § 90, og om betaling m.v. Der er
tale om en kan-bestemmelse, og således en mulighed som borge-
ren, der er berettiget til hjælp eller støtte efter servicelovens § 83
har. Det er derfor Sundheds- og Ældreministeriets vurdering, at
det ikke er en ordning, som borgeren er forpligtet til at anvende.
Det er kommunalbestyrelsen, der har forsyningsansvaret for til-
buddene om hjælp efter serviceloven, jf. servicelovens § 4, stk. 2.
Kommunalbestyrelsen opfylder sit forsyningsansvar ved brug af
egne tilbud og ved samarbejde med andre kommuner, regioner
eller private tilbud.”
Af svar af 5. juli 2016 fra den tidligere social- og indenrigsminister til
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer, som Ankestyrelsen har
fået tilsendt i flere lignende sager, fremgår bl.a. følgende:
”Spørgsmål
nr. 114:
”Kan en
kommune gøre ydelser af personlig pleje, hjælp og om-
sorg til en borger bosiddende på en småø betinget af, at borgeren
14
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 98: Ankestyrelsens breve til Faaborg-Midtfyn Kommune hhv. Langeland Kommune om serviceniveauet for personlig hjælp og pleje på småøer
flytter til fastlandet? Ministeren bedes redegøre for, hvilke øko-
nomiske og andre hensyn kommunen kan lade indgå i afgørelser
om sociale
ydelser til personer bosiddende på småøer.”
Svar:
Servicelovens afsnit V indeholder bestemmelser om en række
ydelser i form af personlig pleje, hjælp og omsorg, som kommu-
nen kan tildele på baggrund af en konkret og individuel vurdering
i det enkelte tilfælde.
Som eksempler på ydelser kan nævnes servicelovens § 83 om
personlig og praktisk hjælp i hjemmet, § 85 om socialpædagogisk
bistand, § 97 om ledsagelse og § 98 om særlig kontaktperson til
borgere, som er døvblinde. I forhold til servicelovens § 83 be-
mærkes, at denne bestemmelse henhører under Sundheds- og
Ældreministeriets ressort.
For hver enkelt ydelse er det angivet i loven, hvilke betingelser
borgeren skal opfylde for at modtage hjælp. Det gælder både i
forhold til målgruppe og øvrige visitationskriterier, herunder for-
målet med hjælpen. Serviceloven indeholder ikke i forhold til no-
gen af ydelserne regler, hvorefter kommunen kan gøre hjælpen
betinget af, at borgeren flytter fra en småø til fastlandet.
Kommunen tilrettelægger hjælpen til borgeren på baggrund af en
konkret og individuel vurdering i samarbejde med den enkelte, jf.
servicelovens § 1, stk. 3, 2. pkt. Visse hensyn/kriterier kan være
pligtmæssige, fx skal det i forbindelse med en afgørelse om per-
sonlig og praktisk hjælp indgå i vurderingen, om andre medlem-
mer af husstanden deltager i husarbejdet.
Kommunen må i sin afgørelse lægge faglige og økonomiske hen-
syn til grund, som det anføres i servicelovens § 1, stk. 3, 3. pkt.
Faglige hensyn er fx behandlingsmæssige, socialfaglige og
sundhedsmæssige hensyn, der er relevante i forhold til den kon-
krete borgers situation og i forhold til den konkrete sag.
Økonomiske hensyn er hensyn til, om tilbud efter loven er anskaf-
fet og/eller leveret på en økonomisk hensigtsmæssig måde. Fx
bør kommunen, hvis den skal vælge mellem to tilbud, som er lige
egnede til at opfylde borgerens behov, vælge det billigste.
Kommunalbestyrelsen har en generel forpligtelse til at handle
økonomisk ansvarligt. Det betyder, at kommunalbestyrelsen skal
inddrage både faglige og økonomiske hensyn, når der skal træffes
15
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 98: Ankestyrelsens breve til Faaborg-Midtfyn Kommune hhv. Langeland Kommune om serviceniveauet for personlig hjælp og pleje på småøer
afgørelse. Hensynet til kommunernes økonomi kan dog aldrig stå
alene, da kommunalbestyrelsens afgørelse skal baseres på en
konkret, individuel vurdering af borgerens behov. Kommunalbe-
styrelsen må derfor aldrig vælge en indsats alene ud fra økonomi-
ske overvejelser (almindelige bemærkninger til L 140 FT
2011/2012 afsnit 2.1). Den enkelte kommunalbestyrelse kan hel-
ler aldrig afvise at hjælpe borgere, der har krav på hjælp efter lo-
ven, med henvisning til kommunens økonomi.
Kommunalbestyrelsen skal udover de hensyn, der følger af ser-
viceloven, træffe sin afgørelse i overensstemmelse med de almin-
delige forvaltningsretlige grundsætninger.
Det betyder bl.a., at der alene må inddrages saglige hensyn. Sag-
lige hensyn er hensyn, der har sammenhæng med formålet med
og indholdet i den anvendte bestemmelse. Det betyder i denne
sammenhæng, at myndigheden i sin behandling og afgørelse af
konkrete sager ikke må forfølge formål, som ikke er relevante for
sagen.
Kommunalbestyrelsen skal herudover træffe sine afgørelser i
overensstemmelse med den generelle lighedsgrundsætning. Det
indebærer bl.a., at kommunalbestyrelsen ikke må have forskellige
serviceniveauer afhængig af, hvilken del af kommunen borgeren
bor i.
Det er mit indtryk, at der i nogle tilfælde eksisterer en gensidig
forståelse mellem den kommunale forvaltning og beboerne på de
små øer om, at et særligt krævende plejebehov bedre kan imøde-
kommes nærmere kommunens større byer. Som en konsekvens
heraf vælger nogle at flytte nærmere en by, hvor denne form for
hjælp og pleje er lettere tilgængelig. Det må understreges, at en
sådan ordning efter sagens natur er frivillig for den enkelte bor-
ger.”
Den generelle forvaltningsretlige lighedsgrundsætning forbyder, at i alt
væsentligt ens sager bliver behandlet retligt forskelligt. Hvis der er tale
om to helt ens situationer eller tilfælde, der behandles forskelligt, vil det
kunne slås fast, at der er tale om usaglig forskelsbehandling. Se side
340-341 i Forvaltningsret af Hans Gammeltoft-Hansen mfl., Jurist- og
Økonomforbundets Forlag, 2002, 2. udgave.
Ankestyrelsens udtalelse
Ankestyrelsen har på baggrund af avisartiklen af 5. oktober 2017 og sa-
gens oplysninger valgt at tage stilling til, hvorvidt Langeland Kommunes
16
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 98: Ankestyrelsens breve til Faaborg-Midtfyn Kommune hhv. Langeland Kommune om serviceniveauet for personlig hjælp og pleje på småøer
aktuelle serviceniveau for personlig og praktisk hjælp efter servicelovens
§ 83 til borgere på Strynø, som dette fremgår af Servicekatalog Ældre og
Sundhed fra november 2017, er i overensstemmelse med de regler, som
vi påser overholdelsen af.
Ankestyrelsen har noteret sig, at der af Langeland Kommunes serviceka-
talog fra november 2017 ikke længere fremgår særlige forhold for bebo-
ere på Strynø vedrørende nødkald og hjemmesygepleje.
Ankestyrelsen lægger til grund, at borgere på Strynø ikke har de samme
muligheder for at få personlig og praktisk hjælp efter servicelovens § 83,
som borgere bosiddende i andre dele af kommunen. Vi henviser herved
til Langeland Kommunes gældende Servicekatalog Ældre og Sundhed fra
november 2017 og kommunens udtalelse af 8. november 2017.
Det fremgår specifikt af kvalitetsstandarden fra november 2017 om per-
sonlig hjælp og pleje, jf. servicelovens § 83, stk. 1, nr. 1, at der på
Strynø ydes hjælp i dag- og aftentimerne, og dertil tilføjes på en særskilt
side, at det tilstræbes, at borgere på Strynø kan modtage den tilstræk-
kelige ydelse i eget hjem på Strynø i det omfang, de ønsker det, at der
som følge af trafikale omstændigheder med færge og fartplan kan være
begrænsninger i forhold til hvordan og i hvilken udstrækning, de visite-
rede ydelser kan leveres på Strynø, og at hvis det ikke er muligt at leve-
re en tilstrækkelig ydelse i hjemmet på Strynø, vil der blive tilbudt en
gæsteplads eller plejebolig på Langeland.
Desuden fremgår det af kvalitetsstandarden fra november 2017 om
praktisk bistand, jf. servicelovens § 83, stk. 1, nr. 2, i relation til hjælp
til indkøb, at der på Strynø sættes varer af ved færgelejet, og at borge-
ren selv må afhente dem.
Det er på ovennævnte baggrund Ankestyrelsens opfattelse, at Langeland
Kommunes serviceniveau for personlig og praktisk hjælp til borgere bo-
siddende på Strynø, som beskrevet i kommunens servicekatalog fra no-
vember 2017, ikke er i overensstemmelse med servicelovens § 83, jf. §
87, og den generelle lighedsgrundsætning.
Vi lægger herved vægt på, at det fremgår af servicelovens § 87, at
kommunalbestyrelsen skal sikre, at de opgaver, der er nævnt i §§ 83-85,
i fornødent omfang kan varetages døgnet rundt, og at der i øvrigt er et
andet serviceniveau for borgere bosiddende i andre dele af kommunen.
Vi har i den forbindelse noteret os det af Sundheds- og Ældreministeriet
anførte i sin udtalelse af 4. juli 2017 om, at:
17
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 98: Ankestyrelsens breve til Faaborg-Midtfyn Kommune hhv. Langeland Kommune om serviceniveauet for personlig hjælp og pleje på småøer
”Det er Sundheds-
og Ældreministeriets vurdering på baggrund af
ovenstående, at det ikke er i overensstemmelse med serviceloven
og den generelle lighedsgrundsætning, hvis en kommunalbesty-
relse fastsætter forskellige serviceniveauer for hjælp efter ser-
vicelovens § 83 for hjælp på hhv. øer og på fastlandet i den på-
gældende kommune.”
Ankestyrelsen bemærker, at lighedsgrundsætningen er udtryk for et
grundlæggende forvaltningsretligt princip om, at forskelsbehandling skal
være sagligt begrundet.
Vi har i den forbindelse noteret os det af Sundheds- og Ældreministeriet
anførte om, at begrænsninger i den trafikale tilgængelighed til øer kan
være et sagligt hensyn ved
tilrettelæggelsen
af hjælpen, men at det ikke
ændrer på kommunalbestyrelsens pligt til at sikre en løsning på borge-
rens ret til at få den nødvendige hjælp.
Det ovennævnte betyder, at Langeland Kommune skal fastsætte et ser-
viceniveau, som sikrer, at borgere får den hjælp, som de er berettiget til
efter servicelovens § 83
også i relation til borgere bosiddende på
Strynø. I den forbindelse skal kommunen overholde det anførte i service-
lovens § 1, stk. 3, og forarbejderne hertil om, at kommunens afgørelse
skal baseres på en konkret og individuel vurdering af borgerens behov,
og at kommunen aldrig må vælge en indsats alene ud fra økonomiske
overvejelser. Desuden skal kommunen overholde det anførte i servicelo-
vens § 87 og vejledningens punkt 65 om, at kommunen skal sørge for,
at der i fornødent omfang kan gives hjælp døgnet rundt, og at kommu-
nen ikke kan stille krav om, at modtageren skal tage ophold i en anden
boligform, hvis hjælpen overstiger et vist niveau.
Ankestyrelsen mener således ikke, at Langeland Kommune opfylder for-
pligtelsen til at sikre en løsning på borgernes ret til at få den nødvendige
hjælp, ved at tilbyde en gæsteplads eller plejebolig på Langeland, hvis
det ikke er muligt at levere en tilstrækkelig ydelse i hjemmet på Strynø.
Hvis den enkelte borger ønsker at forblive i sin aktuelle bolig, er kom-
munen forpligtet til at sørge for, at der ydes borgeren den fornødne
hjælp i denne bolig, og kommunen kan ikke stille som betingelse for, at
der ydes hjælp, at borgeren midlertidig eller permanent flytter til en an-
den bolig.
Ankestyrelsen er opmærksom på, at Statsforvaltningen Midtjylland i sin
udtalelse af 10. august 2011 vedrørende Odder Kommune ikke har givet
udtryk for en tilsvarende retsopfattelse.
Endvidere mener vi ikke, at Langeland Kommune opfylder forpligtelserne
efter servicelovens § 83, jf. § 88, hvis borgere på Strynø selv skal afhen-
18
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 98: Ankestyrelsens breve til Faaborg-Midtfyn Kommune hhv. Langeland Kommune om serviceniveauet for personlig hjælp og pleje på småøer
te varer ved færgelejet. Det skyldes, at kommunen skal foretage en
konkret og individuel vurdering af den enkelte borgers behov, og kom-
munen skal bevilge praktisk hjælp til opgaver, som borgeren ikke selv er
i stand til at udføre.
Ankestyrelsen bemærker, at en kommunes kvalitetsstandard og vedtag-
ne serviceniveau ikke ændrer ved, at den enkelte borger skal have en
afgørelse baseret på en konkret og individuel vurdering af den enkeltes
behov og forudsætninger.
Ankestyrelsen har anmodet kommunalbestyrelsen i Langeland Kommune
om inden to måneder at oplyse, hvad Ankestyrelsens udtalelse giver
kommunalbestyrelsen anledning til.
Det bemærkes, at konkrete kommunale afgørelser om kommunens tilde-
ling af ydelser efter serviceloven vil kunne påklages til Ankestyrelsen
som klageinstans. Vi kan bl.a. henvise til Ankestyrelsens principafgørel-
ser 20-15, 83-12 og 82-12, som er tilgængelige på vores hjemmeside.
Ankestyrelsen som klageinstans vil også i forbindelse med sin behandling
af en konkret sag kunne tage stilling til, om kommunen har overholdt
forvaltningsretlige bestemmelser og retsgrundsætninger.
Ankestyrelsen har sendt en kopi af dette brev til Odder Kommune og
Sammenslutningen af Danske Småøer.
Udtalelsen vil blive offentliggjort på www.ast.dk.
Venlig hilsen
Hanne Villumsen
Kontorchef
Ann-Britt Møller
19