Notat
2. maj 2018
JVC/VK/AKF/BB/MW
Evaluering af nedsættelse af færgetaksterne samt muligheder for vækst og
udvikling på øerne
Evaluering af landevejsprincippet – kort beskrivelse fra de enkelte kommuner:
Læsø Kommune
Effekten af landevejsprincippet har først og fremmest været en meget stor fremgang på rejsende til
øen. Prisen har vist sig at have udgjort den forventede barriere. Der har særligt været en betydelig
fremgang i skuldersæsonen.
Økonomisk har 2,6 mio. kr. i støtte afledt 9,2 mio. kr. i nettoomsætning på Læsø. Endvidere fik
staten 1,3 mio. kr. tilbage i moms af afledt meromsætning.
I forhold til godstransporten har landevejsprincippet styrket forudsætningerne for at drive erhverv
på lige vilkår på øer, og ligeledes forbedret servicevilkår til øerne fra fastlandet.
Afledte effekter har været et behov for kapacitetstilpasning i færgetrafikken, samt at stigning i
frekvens medfører øget slitage og bemanding.
Fanø Kommune
Efter landevejsprincippet har Fanø Kommune oplevet en markant øget bosætning og mange
turister i skuldersæsonen.
Cykler er blevet gratis, hvilket betyder meget for endagsturister fra Esbjerg samt pendlere mellem
Esbjerg og Fanø. Fanø Kommune har samtidig med nedsatte færgepriser nedsat
forældrebetalingen for vuggestuer og dagpleje for at understøtte bosætningen. Der er sket
udbygning af stisystemer for at understøtte cykelturismen.
Campingvogne er gratis i skuldersæsonen, hvilket gør Fanø konkurrencedygtig for
weekendcampister.
1