Udvalget for Landdistrikter og Øer 2017-18
ULØ Alm.del Bilag 77
Offentligt
1886494_0001.png
FOKUSERET &
FREMTIDSSIKRET
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 77: Forenklingsudvalget for Erhvervsfremme; rapport og faktaark fra præsentation
1886494_0002.png
UDFOR-
DRINGERNE
Udbudsdrevet
frem for efter-
spørgselsdrevet
Kvaliteten
er ikke tilstræk-
kelig høj
For mange
midler går
til admini-
stration
Virksomhederne
ved ofte ikke, hvor
de skal henvende
sig
2
For mange ansvarlige aktører,
uklar arbejdsdeling, overlappende
indsatser og mangel på sammen-
hæng på tværs af landet
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 77: Forenklingsudvalget for Erhvervsfremme; rapport og faktaark fra præsentation
1886494_0003.png
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 77: Forenklingsudvalget for Erhvervsfremme; rapport og faktaark fra præsentation
1886494_0004.png
HVAD EFTER-
SPØRGER
VIRKSOM-
HEDERNE?
Finansiering:
Tilskud og lån til sunde virksomheder, hvor private
aktører ikke i tilstrækkelig grad yder finansiering.
Innovation:
Adgang til forskningsbaseret viden og ny teknologi kan
være med til at skabe innovation og udvikling i virksomhederne.
Vækst i virksomheden:
Udvikling og vækst i virksomhederne kan
kræve behov for uvildig behovsafklaring og vejledning.
Omstilling til nye tendenser:
For at være konkurrencedygtige har
mange virksomheder behov for hurtigt og effektivt at tage nye tendenser
til sig.
Internationalisering:
Erhvervsfremmeindsatsen kan understøtte
internationaliseringen fx ved at hjælpe virksomhederne med at blive klar
til eksport og stille netværk i udlandet til rådighed.
4
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 77: Forenklingsudvalget for Erhvervsfremme; rapport og faktaark fra præsentation
1886494_0005.png
UDVALGETS
BÆRENDE
PRINCIPPER
1. Højest mulig kvalitet med udgangspunkt i virksomhedernes behov.
2. Digitalisering skal understøtte ensartet kvalitet og tilgængelighed.
3. Findes der et velfungerende privat marked, skal der ikke være en
offentlig erhvervsfremmeindsats.
4. Offentligt finansierede erhvervsfremmeindsatser skal i videst muligt
omfang overlades til private aktører.
5. Brugerbetaling indføres, hvor det giver mening. Det skal sikre, at
indsatserne tilrettelægges efter virksomhedernes behov.
6. Antallet af aktører og indsatser skal reduceres.
5
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 77: Forenklingsudvalget for Erhvervsfremme; rapport og faktaark fra præsentation
1886494_0006.png
DET NYE
ERHVERVS-
FREMME-
SYSTEM
• Udvalgets model indebærer en grundlæggende ændring af
erhvervsfremmesystemets organisering.
• Fra ansvar på tre offentlige niveauer (kommuner, regioner og
staten) til kun at ligge på to:
• Et styrket lokalt niveau bliver indgang for virksomhederne.
• Et statsligt niveau giver adgang til særligt specialiserede
erhvervsfremmeindsatser.
• Klar arbejdsdeling og sammenhæng på tværs af landet fører til
en markant forenkling og reduktion af de mange aktører og
indsatser.
• Anbefalingerne fra udvalget fokuserer på systemets organisering,
fordi den efter udvalgets opfattelse er den grundlæggende årsag
til de nuværende udfordringer.
6
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 77: Forenklingsudvalget for Erhvervsfremme; rapport og faktaark fra præsentation
1886494_0007.png
DET NYE
ERHVERVS-
FREMME-
SYSTEM
Indgang i
Erhvervshusene til
højt specialiserede
statslige indsatser:
Danmarks Erhvervsfremme-
bestyrelse
Samlet strategi for erhvervsfremme
Udvikling
og iværksættelse
af erhvervs-
fremmetiltag
EU’s struktur-
fondsprojekter
Klyngeindsatser
Eksportrådet
5 erhvervshuse med lokalt forankrede bestyrelser
EKF
1-1 erhvervsservice
Vækstfonden
Behovsafklaring og
uvildig vejledning
Henvisning til private
rådgivere
7
Innovations-
fonden / UDP’ere
Kommunal virksomhedsrettet myndighedsbetjening
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 77: Forenklingsudvalget for Erhvervsfremme; rapport og faktaark fra præsentation
1886494_0008.png
1. EN
FÆLLES
STRATEGI OG
BESTYRELSE
FOR HELE
DEN
DECENTRALE
INDSATS
• En ny bestyrelse,
Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse,
får ansvaret
for en fælles erhvervsfremmestrategi for hele Danmark.
• Bestyrelsen skal primært bestå af repræsentanter fra virksomheder
og kommuner og tage udgangspunkt i virksomhedernes behov,
afspejle prioriteter i hele landet og styrke samarbejdet på tværs.
Bestyrelsen erstatter de regionale vækstfora og Danmarks Vækstråd.
• Bestyrelsen skal bl.a. igangsætte erhvervsfremmetiltag og EU’s
strukturfondsprojekter i alle dele af landet.
• Det vil bl.a. gøre det muligt at iværksætte færre og større
strukturfondsprojekter med kritisk masse, der kan øge kvaliteten af
projekterne og reducere de administrative omkostninger.
• Herudover får bestyrelsen ansvar for at sikre, at
erhvervsfremmeindsatsen hænger sammen på tværs af landet, og at
antallet af aktører og indsatser reduceres.
8
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 77: Forenklingsudvalget for Erhvervsfremme; rapport og faktaark fra præsentation
1886494_0009.png
2. EN DIGITAL
PLATFORM
GIVER BRED
ADGANG TIL
VEJLEDNING
AF HØJ
KVALITET
• En ambitiøs datadrevet digital platform skal gøre basal information og
vejledning af høj kvalitet let tilgængelig for alle virksomheder i landet.
• Det vil gøre det nemmere for virksomhederne at overskue
erhvervsfremmesystemet og mindske virksomhedernes
søgeomkostninger.
• Digitalisering vil særligt komme mindre virksomheder til gode.
• Platformen skal være databaseret, så indholdet kan personificeres og
målrettes efter virksomhedernes behov og dermed være med til at
inspirere og anspore virksomhederne til at løfte deres vækst og
ambitioner.
• Platformen suppleres af et call center og en chatbot, der kan hjælpe
virksomheder med behov for mere personlig og dialogbaseret
kontakt.
9
• Digitaliseringen skal have et stærkt mandat for at sikre, at platformen
reelt bliver indgangen til erhvervsfremmesystemet.
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 77: Forenklingsudvalget for Erhvervsfremme; rapport og faktaark fra præsentation
1886494_0010.png
2. EN DIGITAL
PLATFORM
GIVER BRED
ADGANG TIL
VEJLEDNING
AF HØJ
KVALITET
Tilgængelig
Alle typer virksomhederskal
have adgang til erhvervs-
fremmesystemet 24/7
Samlet indgang
Én samlet digital ind-
gang til erhvervsfrem-
mesystemet
Databaseret
Systematisk
opsamling og
brug af data
Skræddersyet
Muliggør et personaliseret
og efterspørgselsrettet erhvervsfremme-
system med udgangspunkt i
virksomhedens konkrete behov
10
Personlig
Virksomhederne kan selv be-
stemme, hvornår og hvordan
de vil kontaktes og hvilken in-
formation de er interesseredei
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 77: Forenklingsudvalget for Erhvervsfremme; rapport og faktaark fra præsentation
1886494_0011.png
3. STÆRK
LOKAL
FORANKRING
I DE FEM NYE
ERHVERVS-
HUSE
• Fem nye erhvervshuse skal fungere som fysiske indgange til og
knudepunkter i den samlede erhvervsfremme.
• Erhvervshusene skal samle den mere virksomhedsspecifikke og
personlige vejledning for alle virksomheder.
• Erhvervshusene skal fungere som fysiske knudepunkter i
erhvervsfremmesystemet og dermed sikre decentral indgang til
højtspecialiserede ydelser i staten og privat rådgivning. Det giver lige
adgang til ydelser i hele landet og skaber sammenhæng mellem det
decentrale og statslige niveau.
• Erhvervshusene skal have bestyrelser med fire virksomheds-
repræsentanter, tre kommunale repræsentanter, én regional
repræsentant og ét medlem fra en videninstitution.
• Bestyrelserne for Erhvervshusene involveres tæt i udformningen af
den fælles erhvervsfremmestrategi og særligt ift. de regionale
indsatsområder.
11
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 77: Forenklingsudvalget for Erhvervsfremme; rapport og faktaark fra præsentation
1886494_0012.png
4. KRÆFT-
ERNE SKAL
SAMLES I
FÆRRE,
LANDS-
DÆKKENDE
KLYNGER OG
NETVÆRK
• Der skal fremover kun gives offentligt tilskud til én klyngeorganisation
per styrkeposition eller teknologiområde.
• De nuværende offentligt finansierede regionale klyngeorganisationer
og nationale innovationsnetværk skal reduceres til 10-12 offentligt
finansierede klyngeorganisationer inden for større styrkepositioner og
et mindre antal ”start-up klynger” inden for nye spirende
erhvervsområder.
• Klyngeorganisationerne skal være fordelt over hele landet og være
tilgængelige for alle virksomheder.
• Overgangen til færre offentligt finansierede klyngeorganisationer bør
ske gradvist og være afsluttet ved udgangen af 2020 under hensyn til
eksisterende klyngeorganisationer og innovationsnetværks egne
ønsker om fusioner.
12
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 77: Forenklingsudvalget for Erhvervsfremme; rapport og faktaark fra præsentation
1886494_0013.png
5. EN KLAR
STATSLIG
ARBEJDS-
DELING
• Formidlingen af kapital skal fremover deles klart op, så tilskud
formidles gennem Innovationsfonden og lån og
egenkapitalinvesteringer formidles af Vækstfonden.
• Det skal gøre det væsentligt nemmere for virksomhederne at
overskue mulighederne og sikre, at flere midler går til
virksomhedsrettede indsatser frem for administration.
• Vækstfonden bør i højere grad fokusere på opstartsvirksomheder i de
tidlige faser, der kan have svært ved at skaffe kapital.
• Det undersøges, hvordan staten på den mest effektive måde kan
understøtte tilvejebringelsen af videnbaserede teknologiske services,
herunder om GTS’ernes ejerskabsstruktur kan ændres, så private
investorer kan bidrage til udviklingen af institutterne.
13
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 77: Forenklingsudvalget for Erhvervsfremme; rapport og faktaark fra præsentation
1886494_0014.png
ET BEDRE OG
BILLIGERE
ERHVERVS-
FREMME-
SYSTEM
• Markant færre aktører og indsatser gør systemet nemmere at
overskue for virksomhederne og skaber kritisk masse.
• Antallet nedbringes bl.a. ved at samle den kommunale
erhvervsservice, reducere antallet af klynger og skabe rammerne for
større projekter, bl.a. EU’s strukturfondsprojekter.
• Klar arbejdsdeling og sammenhæng på tværs af landet med en
fælles bestyrelse og strategi for den decentrale indsats.
• Mere indflydelse til erhvervslivet i de styrende organer, større
inddragelse af private aktører og brugerbetaling sikrer, at
erhvervsfremmeindsatsen er rettet mod virksomhedernes behov.
• Lavere udgifter til administration, fjernelse af overlappende indsatser
og digitalisering vil gøre systemet væsentligt billigere.
14