Erhvervsminister Brian Mikkelsen
Slotsholmsgade 10 - 12
1216 København K
Den 18. april 2018
Kommentarer til Forenklingsudvalgets anbefalinger
1. Indledning
Forenklingsudvalget for Erhvervsfremme fremlagde den 6. april sine anbefalinger til et mere
enkelt og overskueligt erhvervsfremmesystem.
Rapporten fra Forenklingsudvalget indeholder mange gode anbefalinger, som bør indgå i en
reform af erhvervsfremmeindsatsen. Herunder en forenkling af strukturfondsindsatsen, øget
brug af digitale værktøjer og en reduktion af antallet af klynger.
Men udvalgets hovedforslag om at samle 1-1 vejledningen af virksomheder og iværksættere i
fem erhvervshuse er ikke gennemtænkt. Det vil føre til et mindre velfungerende og mindre
effektfuldt erhvervsfremmesystem. Og for en række virksomheder vil det betyde flere og ikke
færre indgange.
I stedet bør ambitionerne om øget kvalitet, kritisk masse og større ensartethed i erhvervsser-
viceindsatsen sikres ved en bedre balance mellem det centrale og decentrale niveau i form af
et todelt ejerskab mellem stat og kommuner. Og ved at udvikle en række kvalitetsstandarder,
som alle udbydere af erhvervsservice skal leve op til.
2. Forenklingsudvalgets blinde vinkel
Den store svaghed i Forenklingsudvalgets arbejde er, at det kun forholder sig til
dele
af er-
hvervsfremmeindsatsen. Virksomhederne efterspørger en række ydelser og aktiviteter, som
slet ikke er behandlet i udvalgets rapport.
Det største problem er, at 1-1 vejledning af iværksættere og virksomheder er behandlet som
en isoleret størrelse – uden en forståelse for, hvordan denne ydelse hænger sammen med
andre aktiviteter i specielt den lokale erhvervsfremmeindsats.
Samtidig forholder udvalgets rapport sig ikke til, hvad nærhed og lokalkendskab betyder for
kvalitet og tilgængelighed af erhvervsservice.
1.