Udvalget for Landdistrikter og Øer 2017-18
ULØ Alm.del Bilag 70
Offentligt
1877939_0001.png
Teknisk gennemgang af
Strandbeskyttelseslinjens
administration i forhold til
små øer
Miljø- og
Fødevareministerens møde
med ULØ d. 10. april
Hans Erik Cutoi-Toft
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 70: Præsentation fra teknisk gennemgang 10/4-18 af Strandbeskyttelseslinjens administration i forhold til små øer
1877939_0002.png
Gældende lovgrundlag
de danske kyster er som hovedregel beskyttede af
strandbeskyttelse eller klitfredning
i beskyttelseszonerne må der som hovedregel ikke foretages
ændring i tilstanden f.eks. opføres bebyggelse, hegnes,
tilplantes eller ændres på terrænet
der kan som hovedregel kun dispenseres til at ændre
tilstanden i særlige tilfælde
reglerne administreres af Kystdirektoratet
2 / Kystdirektoratet / Teknisk gennemgang
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 70: Præsentation fra teknisk gennemgang 10/4-18 af Strandbeskyttelseslinjens administration i forhold til små øer
1877939_0003.png
Små øer
Små øer kendetegnes ved at have
en relativ lang kystlinje og derfor
et relativt stort areal, der er strandbeskyttet eller klitfredet
i forhold til fastland og større øer
3 / Kystdirektoratet / Teknisk gennemgang
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 70: Præsentation fra teknisk gennemgang 10/4-18 af Strandbeskyttelseslinjens administration i forhold til små øer
1877939_0004.png
Lempeligere, generel dispensationsadgang af særlig
interesse for de små øer friluftsliv/turisme
4 / Kystdirektoratet / Teknisk gennemgang
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 70: Præsentation fra teknisk gennemgang 10/4-18 af Strandbeskyttelseslinjens administration i forhold til små øer
1877939_0005.png
Lempeligere, generel dispensationsadgang af særlig
interesse for de små øer – helårsboliger i den udvidede
strandbeskyttelseszone
5 / Kystdirektoratet / Teknisk gennemgang
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 70: Præsentation fra teknisk gennemgang 10/4-18 af Strandbeskyttelseslinjens administration i forhold til små øer
1877939_0006.png
Lempeligere, generel dispensationsadgang af særlig
interesse for de små øer – eksisterende virksomheder i den
udvidede beskyttelseszone
6 / Kystdirektoratet / Teknisk gennemgang
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 70: Præsentation fra teknisk gennemgang 10/4-18 af Strandbeskyttelseslinjens administration i forhold til små øer
1877939_0007.png
Lempeligere, generel dispensationsadgang af særlig
interesse for de små øer – erhvervsmæssig frugt- og bæravl
7 / Kystdirektoratet / Teknisk gennemgang
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 70: Præsentation fra teknisk gennemgang 10/4-18 af Strandbeskyttelseslinjens administration i forhold til små øer
1877939_0008.png
Særlige regler for små øer
på små øer forudsættes den udvidede del af
strandbeskyttelseszonen (100-300 meter) administreret relativt
mere liberalt, når forholdene og hensynet til
øernes
erhvervsmæssige
udvikling
kræver det
det betyder, at selv om der kræves et særligt tilfælde, kan der
lægges større vægt på hensynet til den erhvervsmæssige
udvikling på små øer end ellers
I naturbeskyttelsesloven går begrebet ”erhvervsmæssigt” på
professionel drift. Der er tale om den konkrete
erhvervsmæssige betydning for den enkelte ejendom.
der er ikke tale om bestemte øer – det er Kystdirektoratet der
vurderer, om der er tale om små øer. Øer, der er med i
Sammenslutningen af Danske Småøer og evt. andre øer, vil
kunne komme i betragtning.
8 / Kystdirektoratet / Teknisk gennemgang
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 70: Præsentation fra teknisk gennemgang 10/4-18 af Strandbeskyttelseslinjens administration i forhold til små øer
1877939_0009.png
Relevant nævnspraksis for administration af den
særlige regel for små øer
Præcisering
Nævnet har i 2013 (NMK-500-00280) præciseret, at den mindre
restriktive administration af strandbeskyttelseslinjen for de små øer i
den udvidede zone kun gælder, når forholdene til øernes
erhvervsmæssige udvikling kræver det, og at den hidtidige restriktive
praksis skulle fortsætte på andre områder
Afslag
Nævnet har i tre tilfælde stadfæstet afslag på dispensation til en
husstandsvindmølle, et kunstværk bestående af store bogstaver
samt et tårn. Afgørelserne viser, at der altid skal ske en afvejning af
det erhvervsmæssige hensyn i forhold til de konkrete forhold,
herunder de landskabelige forhold på stedet.
Dispensation
Nævnet har fastslået, at der kan dispenseres til en legeplads på en
havn på en lille ø efter den særlige småø-regel
9 / Kystdirektoratet / Teknisk gennemgang
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Bilag 70: Præsentation fra teknisk gennemgang 10/4-18 af Strandbeskyttelseslinjens administration i forhold til små øer
1877939_0010.png
Sagsbehandlingstider
Kystdirektoratets mål for sagsbehandlingstider er
-
en indledende sagsbehandlingstid på to uger og
-
en afsluttende sagsbehandling efter at en sag er fuldt oplyst,
eller efter en evt. høringsperiode, på højst seks uger i
gennemsnit i løbet af året
Kystdirektoratet overholdt i 2017 dette mål
Kystdirektoratet skelner i denne henseende ikke mellem
ansøgninger fra små øer og andre ansøgninger
der kan i forbindelse med sagsbehandlingen være behov for
at indhente yderligere oplysninger for, at der kan træffes
afgørelse i en sag. Kystdirektoratet har ikke et særskilt mål for
den tid, der må gå, fra der modtages en ansøgning, der ikke er
fuldt oplyst, til Kystdirektoratet anmoder om de sidste,
manglende eller supplerende oplysninger i sagen
10 / Kystdirektoratet / Teknisk gennemgang